ProAccess ADSL ethernet modem, hvilken rou~
Fra : Soren Laursen

Dato : 05-09-01 19:21

Jeg er ved at få etableret en TDC ProAccess ADSL løsning, som de nu leverer
ved brug af Ethernet porten på ADSL modemet (dvs. ikke ATM som tidligere).

Jeg har forsøgt at få opklaret hos TDC hvad kravene til passende router
hertil er, da jeg ikke kan bruges deres standardrouter (som de ikke vil
konfigurere som jeg ønsker, dvs. uden NAT osv) og ikke ønsker en
Link løsning (ekstra 700,/kvartal). Konkret tænker jeg på om en ZyWall 10
f.eks. vil kunne bruges direkte.

Jeg TROR nok jeg har fået opklaret at de ikke kører PPPoE, men hvordan ser
opsætningen konkret ud så. Skal routeren bare sættes op som almindelig
ethernet-ethernet router, med en IP adresse på hvert eth interface, eller...

Er der nogen der kan forklare mig (bedre end TDC) hvad der skal til?

mvh
---
Søren Laursen
slaursen@mail1.stofanet.dk

Fra : Tournesol \(Jan Nova~

Dato : 05-09-01 22:36

"Soren Laursen" <slaursen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
eller...

> Er der nogen der kan forklare mig (bedre end TDC) hvad der skal til?

jeg har lige faaet etableret pro@ccess ADSL med ethernet terminering, det
betyder at jeg ikke behøver at køre med deres Speedstream 5781 router (5711
er til ATM). jeg har i stedet smidt et netkort mere i min FreeBSD server, og
sat det til Siemens adsl modem'et, dette netkort er sat op med min faste ip,
og min gateway (gateway for adsl (første router)) da DHCP fra TDC's side
ikke lige virkede. jeg kører da ipnat og ipfirewall + andre services paa BSD
kassen. meget snildt og let at have med at gøre.

LAN netkortet bruger WAN netkortet som gateway.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-09-01 23:14

"Tournesol (Jan Novak)" <spam@moravia.dk> skrev i en meddelelse
> DHCP fra TDC's side
> ikke lige virkede

Der er ikke DHCP fra TDC's side på Pro@ccess.
Ikke uden routeren ihvertfald

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Tournesol \(Jan Nova~

Dato : 07-09-01 14:15

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in message
news:3b96a38f$0$234> > DHCP fra TDC's side

> Der er ikke DHCP fra TDC's side på Pro@ccess.
> Ikke uden routeren ihvertfald

hmmm, det undrer mig, da jeg ikke kunne se min ip configureret nogen steder
i de 2 5781'ere jeg har

Fra : Sune Stjerneby

Dato : 07-09-01 20:35

"Tournesol (Jan Novak)" <spam@moravia.dk> wrote in message

> [...]
> news:3b96a38f$0$234> > DHCP fra TDC's side

> hmmm, det undrer mig, da jeg ikke kunne se min ip configureret nogen steder

Som jeg læser Martins posting lyder det som om der kun sendes DHCP-reply
hvis det er den medfølgende router der er tilsluttet, dette kan ihvertfald i isc-dhcpd
implementeres ved at knytte routerens MAC-adresse til kundens IP, og hvis det ikke
er en kendt MAC-adresse, undlade at sende et DHCP-reply.

Jeg husker dog (det var mig der smed Jans FreeBSD-spand op), at TDC-supporten
forklarede de ikke-virkende routere med at "der er ikke den rigtige IP konfigureret i
routeren"; man kunne så forestille sig at der ikke var den rigtige MAC-adresse konfigureret
i DHCP-servere (helt teoretisk, jeg har ikke kendskab til de evt. servere).

Anyway, supporten sørgede for at route en IP ud, og det var intet problem at få
hul igennem derefter (ret lækkert faktisk; jeg overvejer selv at konvertere fra ATM
til Ethernet-terminering).

--
Sune Stjerneby (sst@vmunix.dk)
- "Blessed are the cheesemakers!"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-09-01 21:19

"Sune Stjerneby" <sst@vmunix.dk> skrev i en meddelelse
> Som jeg læser Martins posting lyder det som om der kun sendes DHCP-reply
> hvis det er den medfølgende router der er tilsluttet

Nej. Der er slet ikke nogen DHCP-server aktiv centralt på Pro@ccess
produktet

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-09-01 21:20

"Tournesol (Jan Novak)" <spam@moravia.dk> skrev i en meddelelse
> hmmm, det undrer mig, da jeg ikke kunne se min ip configureret nogen
steder
> i de 2 5781'ere jeg har

Dunno. Muligvis pakker routeren blot de encapsulerede pakker ud uden at
tænke på ip-nummer

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 06-09-01 09:45

"Soren Laursen" <slaursen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
snip

> Konkret tænker jeg på om en ZyWall 10
> f.eks. vil kunne bruges direkte.

Ifølge Proconsult kan ZyWall 10 godt anvendes til den nye Pro@access
forbindelse.
Læs selv mere på http://www.proconsult.dk/nyheder/nyhed_12.html

mvh

Ole

Fra : Tournesol \(Jan Nova~

Dato : 07-09-01 14:14

"Ole Kirkholt" <ole@kirkholt.com> wrote in message

> Ifølge Proconsult kan ZyWall 10 godt anvendes til den nye Pro@access
> forbindelse.

det vile jo nok være en fordel, i forhold til en computer, da zywall'en
sikkert bruger mindre strøm :)