Skærme
Fijala 3554
Synsproblemer efter mange timer ved skærm
Fra : Peter Bork

Dato : 05-09-01 17:48

har gruppen kendskab til synsforstyrrelser grundet
intenst arbejde foran skærm ?

Skærmen : Samsung SyncMaster 700p
Skærmkort: WinFast GeForce256DDR
colors: True Color(32 bit)
1026x768 ved 75Hz

Jeg har gennem flere år arbejdet foran en skærm.
Jeg har heraf fået nogle foruroligende følge virkninger.
1. Min synsvinkel er blevet indskrænket. (i-starten tunnel-syn)
2. Jeg har svært ved at stille skarpt på objekter som er i bevægelse.
3. At gribe ting er næsten umuligt idag.
4. Mit venstre øje-udsyn (tilsyneladende det svageste) er sløret.
Hvis jeg motionere bliver mit syn i venstre øje forværret.

M.V.H
Peter Bork
mailto:borkdata@borkdata.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-09-01 18:05

"Peter Bork" <peter.bork@privat.dk> wrote in message
> har gruppen kendskab til synsforstyrrelser grundet
> intenst arbejde foran skærm ?

Hmm,, tja... Man ved jo aldrig hvad det er der gør skaden....

> Skærmen : Samsung SyncMaster 700p
> Skærmkort: WinFast GeForce256DDR
> colors: True Color(32 bit)
> 1026x768 ved 75Hz

Samsung 900SL+
ATI radeon 64 ddr
32 bit
1600 X 1200@85 hz

> [...]
> 4. Mit venstre øje-udsyn (tilsyneladende det svageste) er sløret.
> Hvis jeg motionere bliver mit syn i venstre øje forværret.

Lyder ikke rart

Hvis jeg skal tro det er min skærm,,, Så synes jeg også man har fået svært
ved at se ting i bevægelse... fx hvis der tryger en hånd i luften,, danner
det striber. og Måske også en smugle problemer med at stille skarpt... meget
tæt på og længere væk,, og dobbelsyn..

Fra : Tove Pedersen

Dato : 05-09-01 19:20

Hej
Ikke at jeg skal gøre mig klog på det og male fanden på væggen, men hvis jeg var dig ville jeg gå til en øjenlæge hurtigst muligt. Det behøver jo ikke være skærmen der er årsag, men dine symptomer lyder ikke godt. Så opsøg hellere din øjenlæge.
Venlig hilsen
Tove

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 05-09-01 21:52

"Peter Bork" <peter.bork@privat.dk> skrev i en meddelelse
> har gruppen kendskab til synsforstyrrelser grundet
> intenst arbejde foran skærm ?

Jeg havde engang et problem, se lidt længere nede...

> Skærmen : Samsung SyncMaster 700p
> Skærmkort: WinFast GeForce256DDR
> colors: True Color(32 bit)
> 1026x768 ved 75Hz

Skærmen: LG Flatron 795FT Plus
Kort: ASUS GeForce 256 DDR
Farver: 32 bit
Opløsning: 1280 x 960 @ 85Hz

> [...]
> 4. Mit venstre øje-udsyn (tilsyneladende det svageste) er sløret.
> Hvis jeg motionere bliver mit syn i venstre øje forværret.

Jeg havde noget lignende med min gamle skærm. (Noname 800x600@75Hz), dog
ikke begyndende tunnelsyn. Det med ikke at kunne fokusere på objekter,
skyldtes, at jeg sad for tæt på min skærm - jeg fik at vide, at jeg skulle
mindst 50cm væk.

Ikke fordi jeg er læge, men jeg vil mene, at det med venstre øje kan
skyldes, at der ikke kommer nok blod til det. Jeg gik øjenlæge, og fandt ud
af, at jeg var lidt nærsynet, og havde en bygningsfejl, der gjorde, at jeg
ikke kunne fokusere på ting længere end 50-70cm væk. Han sagde desuden, at,
hvis jeg var kommet senere, ville det muligvis være blevet værre.

Jeg fik briller og en ny skærm (samlet gav jeg 4600,-) og har ikke mærket
noget til det siden.

Mit råd er, at du skulle gå til øjenlæge og prøve at sætte din resfresh rate
til min. 85Hz. Det siges godt nok, at det er ved ca. 72Hz man ikke kan se
det flimrer, men det er individuelt - det er i hvert fald min erfaring.

Jeg tror (og er bestemt ikke sikker, men jeg tror) at det kunne være
begyndende stær (kan ikke huske hvilken farve).

Husk lige, at jeg ikke kan underbygge det jeg suger med videnskabelige
eksperimenter, så lad være med at slå mig for hårdt, hvis jeg ikke har ret
(c;

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Louise & Frederik

Dato : 05-09-01 23:00

Hej Peter

Hvis du dagligt arbejder foran en skærm mere end to timer om dagen, er du
formentlig omfattet af skærmbekendtgørelsen (BEK nr 1108 af 15/12/1992 kan
findes på www.retsinfo.dk). Bekendtgørelsen stiller nogle krav til
indretning af arbejdsplads og krav til arbejdets tilrettelæggelse. Desuden
indeholder den en bestemmelse om undersøgelse af øjne og syn:

Følgende er et uddrag af bekendtgørelsen:
§ 6. Den ansatte har ret til en passende undersøgelse af øjne og syn:
1) inden arbejdet ved skærmterminalen påbegyndes
2) med jævne mellemrum herefter, og
3) når der opstår synsproblemer, der kan skyldes arbejdet ved
skærmterminalen.
Stk. 2. Undersøgelsen skal foretages af en person med de fornødne
kvalifikationer.
Stk. 3. Den ansatte har ret til en øjenundersøgelse hos en speciallæge, hvis
den i stk. 1 og 2 nævnte undersøgelse viser, at dette er nødvendigt.
Stk. 4. Den ansatte skal have udleveret specielle synskorrigerende
hjælpemidler, herunder briller eller kontaktlinser, som er beregnet til det
pågældende arbejde, hvis de i stk. 1-2 eller stk. 3 nævnte undersøgelser
viser, at dette er nødvendigt, og hvis den ansattes egne briller eller
kontaktlinser ikke kan anvendes.
Stk. 5. Arbejdsgiveren skal sikre den ansatte adgang til de i stk. 1-3
nævnte undersøgelser uden udgifter og så vidt muligt inden for normal
arbejdstid og har desuden pligt til at sørge for, at den ansatte får
udleveret de i stk. 4 nævnte briller eller kontaktlinser uden omkostninger
for den ansatte.
Stk. 6. §§ 9-10 om undersøgelsesresultater i bekendtgørelse nr. 1165 af 16.
december 1992 om arbejdsmedicinske undersøgelser gælder ikke for de i stk. 2
nævnte undersøgelser.

Dette kan måske hjælpe dig. Du bør snakke med din arbejdsgiver om et besøg
hos en øjenlæge og eventuel betaling af skærmbriller. Hvis du er din egen
arbejdsgiver, eller hvis du er studerende, giver dette selvfølgelig ikke så
meget hjælp.

God bedring!

/Frederik

Fra : Louise & Frederik

Dato : 05-09-01 23:13

Vi råder åbenbart ud fra vores egen baggrund og jeg kan se at min jura
studerende kæreste har givet dig et råd med fokus på netop dette *S*.

Derfor må jeg lige tilføje, at de symptomer du angiver, ikke udelukker andre
årsager end arbejde ved skærmen - men kan skyldes en række andre ting også.
Jeg vil råde dig til at konsultere din læge.

Med venlig hilsen
Louise