bundmaling
Fra : Ib Lindstrøm Ibsen

Dato : 04-09-01 13:11

Jeg har min sejlbåd i vandet året rundt. Nu har jeg lige taget den op for
de næste 14 dage med henblik på bundsmøring og alm vedligehold.
Jeg plejer i den forbindelse at bevæge mig over Øresund for at købe
tærezink, filtre og andre bådsager, der sælges til fordelagtige priser i
Sverige. Men hvad med bundmaling? Må jeg købe det i Sverige og bringe det
til Danmark, eller er der særlige nationale regler, der betyder at jeg er
tvunget til at handle i Danmark?
Sædvanligvis bruger jeg International Micron. Men den de har hos Hjertman
i Sverige er blevet tilføjet betegnelsen WQ. Er der nogen der ved om den
til forveksling minder om den Micron der hidtil har holdt bunden rimelig
godt på trods af, at båden som antydet kun ser land een gang om året?

sejlerhilsner

Lindstrøm

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 05-09-01 23:05

Mig bekendt er der de samme regler i hele EU.

Fra : Sven Gestegard Rober~

Dato : 06-09-01 09:20

On Thu, 6 Sep 2001 00:04:37 +0200, Re: Re: bundmaling,
Lars Bonde Christensen <hejlachris@mail.tele.dk> wrote:

>Mig bekendt er der de samme regler i hele EU.
>
>"Ib Lindstrøm Ibsen" <lindstroem@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

Sverige har nya regler för giftig bottenfärg(bundmaling), och "gamla" Micron
inte säljas sedan 1999-01-01.
Från och med år 2001 är det inte tillåtet att sälja båtbottenfärger som
innehåller koppar och irgarol för fritidsbåtar i Östersjön.
På på västkusten är vissa giftfärger tillåtna året ut.
(Förbuden gäller inte skepp > 4x12 m, tror jag.)

Referens: http://www.kemi.se/default.cfm?page=batbotten/ingang.htm

MvH /
/ Sven

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-09-01 18:39

Nej, der er ikke samme regler i DK og Sverige.

/Bjarke

Fra : oleballe

Dato : 18-09-01 11:41

"Ib Lindstrøm Ibsen" skrev d. 04-09-01 13:11 dette indlæg :

> [...]
rimelig
> godt på trods af, at båden som antydet kun ser land een gang om året?

Hej Lindstrøm
Det har Herman Gotthardt svaret på. Ring til Dem på 45764011 og spørg
efter Søren schwennesen. Gotthardt er distributør af Internationals
produkter i DK, og Schwennwswn er manden der ved besked

En hel pøs hilsener
Ole Balle>

http://www.kandu.dk/

Fra : John Hilt

Dato : 03-10-01 07:42

G'day all!
On Tue, 18 Sep 2001 10:40:35 GMT oleballe wrote:

>Det har Herman Gotthardt svaret på. Ring til Dem på 45764011 og spørg
>efter Søren schwennesen. Gotthardt er distributør af Internationals
>produkter i DK, og Schwennwswn er manden der ved besked

Forsøg heller ABC#3, en selvpolerende bundmaling der kan holde i opptil
tre sesonger.

--
_/_/_/ http://www.uwasa.fi/~ts/http/quote.html

- For sale: Parachute. Only used once, never opened, small stain.