Kattesyge ?
Fra : A. Knudsen

Dato : 04-09-01 21:47

Hej alle !

Da vi i tidernes morgen købte Tøsen fra et internat, var hun vaccineret m.m.
Men hun havde en meget tør og " rusten " hoste.
Damen kom til dyrlæge, som ikke kunne finde noget.

Så kommer Oscar til familien. Frisk og frejdig.
Dog begynder han også at hoste !!!!

Til dyrlæge igen, en anden denne gang. Bliver undersøgt, alt ok. Får
ormekur til dem begge, da hosten måske kan skyldes det.
Det hjælper dog en smule.
Faktisk er de blevet tjekket 3 gange for at finde årsagen, uden held.
En dyrlæge nævnte, at det måske kunne være kattesyge, Tøsen havde haft med.

De hoster ikke tit, en gang om ugen måske. MEN når de så hoster, lyder det
skrækkeligt, som om, at lungerne snart ryger med ud. En tør og " skinger "
lyd.
Efter lidt tid, lyder det som om, at noget har løsnet sig - og hosten
stopper.

Vi har endda optaget det på bånd for dyrlægen., som gav os ret i , at det
ikke lød helt normalt.
De er på ingen måder syge, tværtimod. Sunde & raske, glade & tilfredse.

Kan det være kattesyge, i så fald , hvor længe kan de leve med det ?
Har I forslag til, hvad det evt. kan være, ud for de oplysninger, jeg har
givet .

Jeg har overvejet at skifte kattegrus, kan det have nogen betydning ?
Hvad gør jeg , hjælp.

På forhånd TAK.

Hilsen
Anya.

_____________________________
Den lykkelige ejer af Oscar & Tøsen !
Fjern x'erne for at svare mig !

Fra : Denise

Dato : 06-09-01 09:23

Hej Anya
En af mine katte på nu 6,5 år har hostet hele sit liv. Undersøgelser af ham
har heller aldrig vist noget unormalt, han fik også ormekur men det var ikke
det, og hjerte og lunger lyder ok, og han bliver heller ikke forpustet når
han styrter rundt. Dyrlægerne er tilbøjelige til at tro at det er noget
allergisk, hvilket passer fint, da han har noget madallergi. For tiden
hoster han op til flere gange om ugen, tør hoste og så er der ligesom noget
slim der løsner sig, så hoster han det op og sluger det, ligesom vi gør når
vi er forkølede. Så er det ovre, og så farer han videre derudaf. Man kan
høre på ham inden han skal hoste, for så når han spinder så lyder det lidt
rallende, som om der sidder noget i halsen. Der kan dog også gå lange
perioder, hvor vi slet ikke hører han hoster, men så starter det igen, og
jeg mener ikke det er sæsonbestemt.
Jeg tror ikke du skal være nervøs for noget kattesyge, da det lyder som min
kat og han har altså haft det i over 6 år, og er også glad og tilfreds. Og
det er heller ikke røg, jeg holdt op med at ryge for 2½ år siden, og der er
ingen ændring.
M.h.t. kattesand så brugte vi i starten kun Bio Kat, nu bruger vi også
extreme classis, men det har også været i mine tanker
og det fine støv kan irritere hans slimhinder, men jeg tror det ikke, men
selvfølgelig kan det ikke udelukkes.
Når alt er undersøgt, vil jeg da gætte på noget allergisk betinget.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-09-01 01:37

d. 06/09/01 10:22 skrev Denise på Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk i artiklen
3b97328e$0$278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> rallende, som om der sidder noget i halsen. Der kan dog også gå lange
> perioder, hvor vi slet ikke hører han hoster, men så starter det igen, og

Hej Denise

Meget præcis beskrivelse af noget, vi også "altid" har levet med her i
huset. (Mine katte er 5 år)
Dyrlægen har foreslået en mild astma, nok fordi siamkatte har en vis
tilbøjelighed til astma - selvfølgelig efter at have undersøgt dem og intet
fundet. Jeg har længe bare levet med det, fordi det ikke lader til at genere
kattene synderligt. Faktisk kan de endda "bide hosten i sig" hvis der
pludselig sker noget omkring dem - og så hoste videre, når der er fred og
ro!
Det sidste år jeg så har opdaget, at de også hoster når de har slikket for
meget pels indenbords. Så hjælper det med en gang kattemalt. Hosten
forsvinder ikke helt - men det bliver meget sjældnere. Også en mulighed?
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte

Fra : A. Knudsen

Dato : 08-09-01 08:48

Hej !

Og mange TAK for Jeres svar.
Uha, det lettede at høre, at det ikke kun er her.
Jeg anede efterhånden ikke, hvad jeg skulle gøre.

Som skrevet, er de begge MEGET sunde & friske. Øjne, pels og næse er helt
ok.

Mange tak, og god weekend til alle.

Hilsen
Anya.