GH, kalk og gips
Fra : Kjetil Lenes

Dato : 04-09-01 16:46

Hallo danske venner,

er det noen som kan dele med seg litt praktisk erfaring med heving av GH ved
hjelp av kalk eller gips? Jeg har vann med GH 4, pH 6-6,5, og skulle gjerne
har gjort det litt hardere. Har prøvd kalk (CaCO3), men det er jo nærmest
ikke vannløselig.

mvh Kjetil Lenes

Fra : ole larsen

Dato : 04-09-01 17:03

Kjetil Lenes skrev i meddelelsen <9n2t7v$2gd$1@troll.powertech.no>...
> [...]
>har gjort det litt hardere. Har prøvd kalk (CaCO3), men det er jo nærmest

Alt opløseligt, der indeholder Ca og Mg vil kunne hæve TH/GH. Går det ikke
stærkt nok med karbonaten af disse, kan du prøve med cloriden - ditto.

Men hvorfor dog - jeg ville æde regnorme for at have det vand i hanen

Ole

Fra : Kjetil Lenes

Dato : 04-09-01 17:54

> Alt opløseligt, der indeholder Ca og Mg vil kunne hæve TH/GH. Går det ikke
> stærkt nok med karbonaten af disse, kan du prøve med cloriden - ditto.
>
> Men hvorfor dog - jeg ville æde regnorme for at have det vand i hanen

Mnja, du behøver ikke gå løs på meitemarken sånn direkte. I utgangspunktet
er jeg rimelig fornøyd, men det kommer altså ut av springen med GH 4, KH 0,
pH6. For det første tror jeg det er litt liten bufferkapasitet, pH i
akvariet svinger en del. For det andre finnes det jo fine fisk som liker et
litt annet vann enn dette.

Kjetil

Fra : ole larsen

Dato : 04-09-01 20:43

Kjetil Lenes skrev i meddelelsen <9n3177$3mm$1@troll.powertech.no>...
> [...]
>pH6. For det første tror jeg det er litt liten bufferkapasitet, pH i
>akvariet svinger en del. For det andre finnes det jo fine fisk som liker et

Hvis du blot vil hæve bufferkapaciteten er en bikarbonat det rigtige.
Natriumbikarbonat er letopløselig og påvirker ikke TH/GH

Ole

Fra : Søren Steffensen

Dato : 04-09-01 21:35

øv...det er det vand jeg gerne vil have ! og ud af min vandhane kommer der
dH=20 og pH=8 :(

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245