Alger og døde røde neon
Fra : SantAna Sørensen

Dato : 04-09-01 22:15

Alger og døde røde neon og ..argh!!!

Vi har et "Sydamerikansk" akvarie:

325l akvarie, et stk internt Fluval 4 filter. Filteret er anbragt med
udløbet 5-6 cm under overfladen.

Fisk. 4 Nøglehulsciklider, 4 bronze-pansermaller, 2 ancistrus, 5 rødnæser
og nu kun 2 røde neon. Desuden nogle rejer.

Fodring efter at der gerne skulle være spist nogenlunde op på 2-3
minutter, en fastedag om ugen

Planter er valgt for at være hurtigt voksende, bl.a. Echinodorus Osiris,
E. bleheri og Gymnocoronis Spilanthoides

Lys: 4*30W Aquarelle med reflektorer, 12h/dag.

Gødning: Bundlagsgødning spredt ud før gruset kom i, derudover 15ml
MasterGrow ved hvert vandskift.

Vand: 24C, hårdhed 18-21 (fra hanen i Holte), pH 7,5-8. Vi har skiftet ret
meget, mindst 100l/uge.

CO2 (eftermiddag): ca 6 mg/l
NH3: meget tæt på 0.
NO2-: <0,1mg/l
NO3-: ca 1mg/l

Akvariet blev startet i juli, med fisk og bakteriepodning fra et mindre akvarie.

Der er et par ting der generer os: Algevækst og røde neon der dør.

Alger. Det værste er en lys grøn type, der lægger sig som en film på
overfladen. Vi har en mistanke om at den tager en del lys fra planterne.
Man kan fjerne det meste manuelt, men efter et par dage er det der igen.
Jeg ved ikke om det er den samme der sætter sig i tætte lysegrønne puder
tæt på overfladen, den har vi et par steder.

Desuden er der (få) trådalger, men bare synet kan give mareridt. Og så
lidt brunalger, men det er det mindste problem.

Forrige weekend begik vi nok en fejl. Vi købte 4 sommerfugleciklider og
satte dem i akvariet; de var allesammen døde i løbet af 24 timer. Derefter
begyndte vores røde neon at dø, ca. en om dagen. Vi havde 9, den 7ende
døde i dag. Bortset fra den ene ancistrus har vi haft alle fiak i mindst
10 mdr. uden frafald. Og jeg ved godt at tetraer ikke bliver så gamle, men
det her?

Der er ikke noget specielt at se på dem, det eneste er at de måske er
noget oppustede. Det er svært at afgøre om det var før eller efter de
døde. Den eneste underlige opførsel er at de er sky og ikke spiser som de
plejer.

Ingen af de andre fisk lader til at være generet.

Vi planlægger at vente lidt før vi introducerer nye fisk - men hvor lang
tid skal der gå før vi kan introducere f.eks. rød neon igen? Er
temperaturen for lav til dem?

Vi vil gerne have lidt flere fisk, og overvejer derfor at rigge vores
eksterne Eheim 2217 (1000l/h) til. Det eneste spørgsmål her er om det vil
giver for megen omrørimg -> for lidt CO2.

Alle råd og forslag modtages med tak.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Søren Steffensen

Dato : 03-09-01 22:26

kunne tyde på at de 4 sommerfugle cicklider har været syge :(
er der hvide pletter på jeres fisk, for så skal i have fat i noget
medicin...kan ikke huske navnet, men det burde være nemt at finde.

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 05-09-01 20:52

In article <9n0si6$16f8$1@news.cybercity.dk>, "Søren Steffensen"
<sorensteffensen@vip.cybercity.dk> wrote:

> kunne tyde på at de 4 sommerfugle cicklider har været syge :(
> er der hvide pletter på jeres fisk, for så skal i have fat i noget
> medicin...kan ikke huske navnet, men det burde være nemt at finde.

Det regnede vi også med. Men der er ingen hvide pletter, og ud over
sommerfuglene er det kun røde neon der er døde.

Fra : ole larsen

Dato : 04-09-01 06:01

SantAna Sørensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>eksterne Eheim 2217 (1000l/h) til. Det eneste spørgsmål her er om det vil
>giver for megen omrørimg -> for lidt CO2.

Jamen i har jo gjort det hele rigtigt, og jeres forklaring er grundig nok
til at man skulle kunne give et kvalificeret bud.
Alligevel er det et gæt.
Alger: prøv at reducere lystiden til 10 timer. Er algerne som en film på
vandoverfladen vil et par sort Spenops løse prøblemet.
Temp. passer de røde neon fint, men er for lav til sommerfuglene. Næste gang
i køber sommerfugle må i prøve med et velindkørt karantæne og levende
foder - de er notorisk sarte og ofte syge fra grosisten af.
Har neonerne et svagt hvidt skær på bagkroppen ( det er ikke ret tydeligt) -
er det neonsyge.
Men æder nøglehullerne ikke neon og rødnæser ?

Ole

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-09-01 08:52

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> writes:

> Men æder nøglehullerne ikke neon og rødnæser ?

Mener du virkelig det ? Jeg går med tanker om at købe et par
nøglehuls cichlider til mit akvarium. Jeg går i den tro at det er
ganske små cichlider og med et rimeligt temperament til mit
selskabsakvarium. Er det helt forkert ?

/Esben

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-09-01 11:24

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en

> [...]
> nøglehuls cichlider til mit akvarium. Jeg går i den tro at det er
> ganske små cichlider og med et rimeligt temperament til mit

Hvis I går ud fra at alle fisk spiser det de kan gabe over, så er I ikke
helt galt på den.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 04-09-01 23:50

Esben Haabendal Soerensen skrev i meddelelsen
> [...]
>nøglehuls cichlider til mit akvarium. Jeg går i den tro at det er
>ganske små cichlider og med et rimeligt temperament til mit

Jeg spurgte, påstod ikke - men ifgl. Mergus bliver de indtil 15 cm. Og
selvom de har ry for at være fredelige, vil små fisk blive betragtet som
fødeemner.

Ole

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 06-09-01 06:08

In article <r_cl7.840$sk1.107620@news010.worldonline.dk>, "ole larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> [...]
> >

> Jeg spurgte, påstod ikke - men ifgl. Mergus bliver de indtil 15 cm. Og
> selvom de har ry for at være fredelige, vil små fisk blive betragtet som

Det kan godt være det bliver et problem. For tiden er de et år gamle og
ca 5-6 cm, så de vokser ikke så hurtigt. Jeg vil tro der går i hvert
fald et par år mere før det er et problem.

mvh

Martin