Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash-syncronisering
Fra : Kim Østrup

Dato : 03-09-01 21:24

Hej alle

Jeg har undret mig lidt over hvordan et D1 kan klare 1/500 i
flashsyncronisering, når F5/F100 med SB28 "kun" klarer 1/250 ? Når så
samtidig et D1 kan klare 1/16000 lukkertid, så undrer jeg mig mere. Er
det lukkeren alene der klare 1/16000 eller har det betydning at det er
et digital kamera ?

Kan nogen give en plausibel forklaring på hvorfor D1´s lukker er dobbelt
så hurtig, og er der andre flash/kamera kombinationer end D1/SB-28DX der
kan håndtere 1/500 ?

Bare af interesse - jeg er desværre ikke ved at købe en D1/SB-28 DX
kombo

Mvh

Kim

Fra : PER BRUUS

Dato : 03-09-01 21:40

F5/F100 har en spaltelukker hvor spalten skal være helt åben
ved brug af flash, ellers bliver kun den del af negativet hvor spalten
er åben belyst med flashlys. D1 har elektronisk lukker.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Kim Østrup

Dato : 03-09-01 22:08

PER BRUUS <danlux@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> ved brug af flash, ellers bliver kun den del af negativet hvor spalten
> er åben belyst med flashlys. D1 har elektronisk lukker.

Hej Per

Det er muligt det er forklaringen - men jeg fanger ikke helt din
pointe - er F100/F5´s lukkere da ikke elektroniske spaltelukkere? Og
hvad med D1 - hvordan ser dens lukker ud hvis ikke som en spaltelukker ?

Men hvis de digitale kan klare hurtigere syncronisering, så er det da en
feature som producenterne holder lidt tilbage - de fleste digitale har
da ikke som D1 1/500 sek - men det kan da være den kommende EOS 1V i
digitaludgave vil imponere med 1/1000 !

Retfærdighedsvis vil jeg lige nævne, at F5/F100 jo egentlig godt kan
syncronisere helt op til 1/4000 - men dog uden flere af de gode
styringsredskaber og kun på ret begrænset afstand - men fedt til
portrætter i solen.

Ser frem til at høre mere om forklaringen

Mvh

Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-09-01 22:15

"Kim Østrup" wrote:

> Det er muligt det er forklaringen - men jeg fanger ikke helt din
> pointe - er F100/F5´s lukkere da ikke elektroniske spaltelukkere? Og
> hvad med D1 - hvordan ser dens lukker ud hvis ikke som en spaltelukker ?

Der er slet ikke en lukker, det handler blot om at digitale kameraer kun
gemmer de data, der registreres på chip'en i det valgte tidsrum.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-09-01 18:48

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
> Der er slet ikke en lukker, det handler blot om at digitale kameraer
kun
> gemmer de data, der registreres på chip'en i det valgte tidsrum.

Hej Wize guy

Sæ´føli - hvorfor tænkte jeg dog ikke på det.

Men det undrer mig egentlig stadig, at den syncronisere hurtigere med
flashen - det burde som jeg ser det være det samme ?

Mvh

Kim

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-09-01 17:06

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en

> Men det undrer mig egentlig stadig, at den syncronisere hurtigere med
> flashen

hurtigere end hvad?

mvh
Jan

Fra : Kim Østrup

Dato : 05-09-01 18:14

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message

> hurtigere end hvad?

Mit oprindelige post vedrørte min undren over at D1 flash-syncroniserer
hurtigere end F5/F100 - D1 klarer 1/500 mens F5/F100 "kun" klarer 1/250.

Mvh

Kim

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-09-01 20:38

> Mit oprindelige post vedrørte min undren over at D1 flash-syncroniserer
> hurtigere end F5/F100 - D1 klarer 1/500 mens F5/F100 "kun" klarer 1/250.

Jamen så lad os præcicere NRE's forklaring.
Når man tagert et billede med et SLR med spaltelukker, bliver filmen godt
nok kun belyst i f.eks. 1/500 sek. Men ikke på en gang. En smal spalte, der
tillader lyset at ramme filmen glider ned over filmen. Denne proces tager f.
eks. 1/125 sek. Så når spalten glider ned over filmen, hvorved her enkelt
område på filmen altså bliver belyst i 1/500 er den kun blevet færdig med
den første fjerdedel, når blitslyset dør ud, hvorved blitsen kun virker på
denne fjerdedel af filmen.
Hvis derimod kameraet synkroniserer på 1/125 sek og man tager et billede med
denne tid indstillet, falder den nederste del af spaltelukkeren helt ned og
netop da fyres blitsen af. Først derefter falder den øverste del ned og
lukker igen for lyset - men nu er der gået så lang tid at blitzen er blevet
færdig med udladningen.
Mekanik er langsomt, og det er svært at lave en lukker, der kan nu at lukke
helt op, fyre blitsen af og så begynde lukningen meget hurtigt.
Det er derimod ret let at lade elektronikken nøjes med at gemme de impulser,
der bliver opsamlet fra CCD-chippen - også på ganske kort tid.
Det er derfor ganske naturligt at elektroniske "lukkere" (der vel ret beset
er en slags tænd/sluk-kontakter) kan gøres væsentlig hurtigere end
mekanikken - der så oven i købet er gevaldig dyr at forbedre.

mvh
Jan

Fra : KASO

Dato : 04-09-01 12:37

> ...er der andre flash/kamera kombinationer end D1/SB-28DX der
> kan håndtere 1/500 ?

Så vidt jeg husker, kunne nogle af Olympus' gl. SLR (OM4?) klare
synkronisering v. 1/2000 ....

http://www.kandu.dk/