Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af foto til bog
Fra : Jean Seeberg

Dato : 03-09-01 20:57

Hej NG.

I forbindelse med at vi i en forening, skal have udgivet en bog med bla.
billeder/foto vil jeg gerne om der er nogen der kan fortælle mig hvilken
format der er bedst ( jpg. tiff. gif osv.) og hvilken størrelse det skal
have for at trykkeren kan arbejde med det?
Da jeg skal modtage billederne pr. mail er der jo ikke grund til at de
fylder mere end højst nødvendigt, men selvfølgelig vil jeg også gerne have
at resultatet bliver så godt som muligt.

Er der evt. et sted på nettet der skriver ang. så jeg kan lære noget ??

På forhånd tak.

Jean

jean@seeberg.dk

Fra : emj

Dato : 03-09-01 21:42

Jean Seeberg skrev i <3b93de81$0$350$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
>format der er bedst ( jpg. tiff. gif osv.) og hvilken størrelse det skal
>have for at trykkeren kan arbejde med det?

Spørg ham, der skal trykke bogen.

>Da jeg skal modtage billederne pr. mail er der jo ikke grund til at de
>fylder mere end højst nødvendigt, men selvfølgelig vil jeg også gerne have
>at resultatet bliver så godt som muligt.

Hvis det er ret mange billeder, så er mail nok ikke den bedste måde at
modtage dem på, da god kvalitet fylder mange MB pr billede.
Kan du ikke få afsenderen til at lægge originale billeder på en cd-rom
og sende den til dig med snailmail?
Hilsen emj

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 04-09-01 18:16

On Mon, 3 Sep 2001 21:57:20 +0200, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote:

> [...]
Det er ikke så enkelte at svare på.
JPG:
Kvaliteten af JPG formatet kan gradueres næsten trinløst fra helt OK til
ubruglig og som med så meget andet følges kvalitet og pris(=filstørrelse) ad.
JPG er bedst til fotos. JPG arbejder altid med 8 bits pr. pixel dvs. 16
millioner farver, hvilket er OK.
TIFF:
TIFF formatet fyldet temmelig meget men er uden tab af kvalitet. Det kan
komprimeres noget, hvilket sparer ca. 40-50% af pladsen. Men selv en komprimeret
TIFF fil kan let fylde 10 gange så meget som en god JPG fil. TIFF kan arbejde
med både 8 og 16 bits pr. pixel.
GIF:
GIF filer kan kun indeholde et meget begrænset antal farver (så vidt jeg husker
kun 256 farver), og egner sig ikke til fotografier. GIF er til gengæld fint til
tegninger.

Lidt generelt:
Du behøver ikke at have billederne i en bedre opløsning end 300 dpi = pixels pr.
tomme på det færdige billede. Et almindeligt papirbilleder fra fotohandleren er
kun på ca. 200 dpi så mindre kan ofte også gøre det. Skal du have en
illustration som i bogen i 300 dpi, og billedet skal fylde fx 2x3 tommer på
siden (= ca. 5x7,5 cm) skal du blot have et billede på (2*300)x(3*300) pixels =
600x900 pixels.

Når det er rigtigt bogtryk kan det være, at illustrationerne skal konverteres
til CMYK farver men som hovedregel er RGB farver bedst. Det er meget vigtigt, at
du har kallibreret skærmen på din PC for at kunne bedømme farverne rigtigt.
Billedbehandlingsprogrammet Adobe Photoshop har en vejledning som giver dig en
fin kallibrering. Når du har kallibreret din skærm bør du gemme billederne med
en såkaldt ICC profil, som gør at man ved trykningen kan få farverne meget
nøjagtige, da profilen så at sige oversætter farverne til trykkemaskinens sprog.

Håber, at det kan bruges og held og lykke med bogen.

Flemming Thor Hansen
Fjern "no_spam " fra e-mail adressen ved e-mail svar

Billedgalleri på Webshots
http://community.webshots.com/user/flemmingthorhansen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-09-01 23:23

Hej emj og Flemming.

Jeg takker for Jeres hjælp, og er nu blevet lidt klogere, men må vist til
at sætte mig lidt mere ind i sagerne.
Jeg har også lige erhvervet mig et digitalt camera, Olympus C-2500L, og her
kan jeg jo også bruge de oplysninger I har skrevet.
Det har jo mange muligheder for forskellige formater, så her er også lidt at
sætte sig ind i.

Jeg takker endnu en gang for hjælpen

Hilsen Jean