Klumper i TDC ADSL forbindelse
Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-09-01 14:22

Siden jeg har fået ADSL 512/128 har jeg jævnligt oplevet at Internet
aktiviteterne er gået i stå.
Det er både i Netscape - Internet Explorer og YA Newswatcher. Det kan
vare op til et par minutter hvor maskinen ikke kan bruges - men så lige
pludselig kører det igen.
Maskinen er en PM 8500 med G3 opgradering - 96 mb ram. OS 8.6 DK. Fast
IP adresse.
Arkivdeling er slået fra.
Piller jeg netstikket ud (RJ45) kører maskinen hele tiden.
Hvad sker der ???????????????
Venlig hilsen

--
Villy Erichsen Tegner/Grafiker Mac-Systemansvarlig
http://www.hammel-nyt.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 03-09-01 14:34

Villy Erichsen <britas-villys@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> pludselig kører det igen.
> Maskinen er en PM 8500 med G3 opgradering - 96 mb ram. OS 8.6 DK. Fast

Mener du at mac'en har en fast IP adresse?

Hvis ikke så prøv at konfigurere IP adresse mv. manuelt i kontrolpanelet
TCP/IP. Jeg går ud fra at det er indstillet på DHCP.

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-09-01 14:59

Jesper Møller-Fink wrote:

> Mener du at mac'en har en fast IP adresse?

Ja. tildelt fra TDC

> Hvis ikke så prøv at konfigurere IP adresse mv. manuelt i kontrolpanelet
> TCP/IP. Jeg går ud fra at det er indstillet på DHCP.

Er indstillet på DHCP.
Kan ikke indstilles manuelt - da den router adresse jeg kan se (som sædv. 1
nummer mindre end adressen) ikke kan bruges i en manuel konfiguration.
Manuel konfiguration kræver forresten også at man har egen router. Det har
jeg ikke.
Endvidere har jeg oplevet at min faste IP adresse er skiftet ud med en anden
and den jeg har papir på - det skete i søndags - efter at der havde været
problemer i hel DK med ADSL forbindelserne.
Det gør nu ikke så meget - bare jeg selv kender adressen - jeg bruger den
til at hente filer fra bl. a. arbejdet.
VH

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-09-01 15:11

Villy Erichsen wrote:

> [...]
> and den jeg har papir på - det skete i søndags - efter at der havde været
> problemer i hel DK med ADSL forbindelserne.

Jeg prøvede lige at koble på manuelt - nu virker det sgu - med den "nye" IP
adresse.
Mystisk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 03-09-01 16:29

Villy Erichsen <britas-villys@adslhome.dk> wrote:

> Jeg prøvede lige at koble på manuelt - nu virker det sgu - med den "nye" IP
> adresse.

Jep!

> Mystisk

Ah - det tror jeg ikke (helt) - se Mortens svar

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-09-01 16:56

Jesper Møller-Fink wrote:

> Villy Erichsen

> Jep!

> Ah - det tror jeg ikke (helt) - se Mortens svar

Det mystiske er, at den IP adresse som jeg har papir på, ikke kunne bruges manuelt.
Og ja, jeg er helt sikker på at have tastet oplysningerne rigtigt ind - i modsat
fald protesterer maskinen jo også.
Men når konfigurationen skulle gemmes - fik jeg at vide at routeradressen ikke
passede med IP adressen.

Nå men pyt med det - den IP adresse jeg har nu virker fint manuelt.
Tak for svarene.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-09-01 17:16

In article <3B938C8B.8528EB23@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <britas-villys@adslhome.dk> wrote:

> Ja. tildelt fra TDC

> Er indstillet på DHCP.

Du blander begreberne lidt sammen. Det du har er en dynamisk IP-adresse,
der bare ikke bliver udskiftet, dvs lease-tiden er uendelig.

Dette betyder også at Open Transport prøver at forny din IP-adresse med
jævne mellemrum, og det er der du oplever pauserne.

Problemet er væk i OS 9, og kan også afhjælpes ved at fjerne hakket i
"Load only when needed (oversæt selv til dansk hvis nødvendigt)" i
TCP/IP kontrolpanelet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-09-01 15:39

Villy Erichsen <britas-villys@adslhome.dk> wrote:

> Maskinen er en PM 8500 med G3 opgradering - 96 mb ram. OS 8.6 DK. Fast
> IP adresse.

lad mig gætte: Du køre DCHP?

"mac OS stall" er et kendt problem under Mac OS 8.5-8.6, når der bruges
DHCP: Du må vælge mellem at leve med det, op/nedgradere dit OS eller
droppe DHCP.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København