Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Papirkopier fra digitalt
Fra : P.K.

Dato : 03-09-01 12:21

For en tid tilbake sendte jeg over 10 digitale bilder til Eurofoto her i
Norge, og fikk da tilsendt 10 papirkopier tilbake gratis, som en prøve.
Disse kopiene ble veldig fine, og var "lagd" i den størrelse (bredde og
høyde) som de var tatt i.
For noen dager siden leverte jeg noen digitale bilder hos en lokal
fotoforhandler for å få lagd papirkopier. Da jeg kom hjem og skulle se
på bildene, var alle sammen lagd i 10x15 cm. format. Hoder var kuttet av
folk, o.s.v.
Er det noen som har opplevd det samme, eller som har en forklaring på
hvorfor de gjør slikt? Det er jo ikke brukbart i det hele tatt, for
bildene blir jo ødelagt.
(Jeg har ikke vært nede og fått snakket med de enda, men skal selvsagt
gjøre det en av dagene...)

P.K.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-09-01 09:47

"P.K." <per-kr@online.no> wrote in news:3B936794.BAB7E314@online.no:

> fotoforhandler for å få lagd papirkopier. Da jeg kom hjem og skulle se
> på bildene, var alle sammen lagd i 10x15 cm. format. Hoder var kuttet av
> folk, o.s.v.

Det lyder bestemt som en fejl. Som du selv er inde på: Gå ned til
fotohandleren med billederne og cd'en og han vil sikkert lave dem om.

Det er altid en god ide at bede om "ingen beskæring". Du kan så risikere at
der kommer en lille hvid kant rundt i kanten men til gengæld mister du
intet af billedet.

Prøv evt. at spørge om antallet af pixels til de forskellige formater.
10x15 er ikke bare 10x15 - der kan sagtens være forskel..

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-09-01 21:14

"P.K." <per-kr@online.no> wrote:

>Er det noen som har opplevd det samme, eller som har en forklaring på
>hvorfor de gjør slikt?

Noget skal de jo gøre.

Nogle kunder vil være utilfredse med at få 10x13 billeder, når de
mener, de har bestilt 10x15.

Nogle kunder vil være utilfredse med en beskæring.

Nogle kunder vil være utilfredse med en hvid kant.

Nogle kunder vil være utilfredse med, at man "strækker" billedet, så
det passer til papirets format.

Så uanset hvad laboratoriet gør, vil de støde nogen.

Jeg har dog set et enkelt firma, som simpelthen havde inkluderet en
beskæringsfunktion i selve upload-programmet. Så når man havde valgt
et billede med "forkert" størrelse, skulle man selv angive, hvad der
skulle skæres væk. Det fungerede rigtig godt.

Ellers er der nok ikke andet at gøre end at beskære billederne selv i
et billedbehandlingsprogram, før de sendes, så man selv har styr over,
hvad der forsvinder.

Hvis du kigger lidt tilbage i gruppen, sådan ca. til den 9/7 2001, vil
du finde en tråd om software til hurtig "halvautomatisk" beskæring.
Det kom faktisk til at fungere rigtig godt for mig med en makro i
Photoshop.

--
Allan Olesen, Lunderskov.