DR gør det igen - eller hva'?
Fra : Nikolaj Borg

Dato : 02-09-01 16:44

Jeg sidder lige og kigger lidt på P3's opgørelse over, hvilke programmer de
barberer væk i denne omgang i deres evindelige stilen mod at blive lige så
intetsigende som de regionale stationer.

Beat blev lukket før sommerferien, men det blev meldt ud, at der vist ville
komme et program på P2, der ville dække samme område. Så vidt jeg kan se,
har man tænkt på programmet Radium, der bliver sendt hver dag fra 23-24 på
P2. En lidt træls sendetid og en skam, at man ikke kører i 2-timers blokke.
Men....

Beskrivelsen af Radium lyder: Musik på tværs af tider, grænser og vaner. Det
lyder ikke just som Beats "uhørt god musik". Et nærmere studie af de andre
programmer, der lukkes, viser, at det ikke kun er Beat, der "afløses" af
Radium, men også Black 'n' white (blues + Rnb), Global Beat (verdensmusik),
og Folk nu.

Jamen er det ikke fantastisk? Hvad bliver det næste? At det store mix og
nyhederne bliver smidt oveni og at programmat fremover sendes på mellembølge
tirsdag nat mellem 3 og 4?

Eller er jeg den eneste, der føler mig seriøst tisset på? Funkshowet ryger
også, så vidt jeg kan se :(
--
mvh Nikolaj (nSiPkAoMl@jborg.dk)
"Thanks to right-wing religious nut-balls, it's now our sacred duty to God

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-01 17:19

Nikolaj Borg <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9252fa$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> "Thanks to right-wing religious nut-balls, it's now our sacred duty to God
> and America to disobey whatever laws you don't agree with."
_____________

Nej, det er det samme med P4. Sådan er det når man stømliner stationerne.
Når de skal være ens fra morgen til aften. Men jeg ved nu ikke hvorfopr DR
driver denne politik. de er jo uafhængige af reklamekronerne.

Hilsen Åge

Fra : Zeus

Dato : 02-09-01 18:37

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse news:3b9252fa$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg sidder lige og kigger lidt på P3's opgørelse over, hvilke programmer de
> barberer væk i denne omgang i deres evindelige stilen mod at blive lige så
> intetsigende som de regionale stationer.

Det er ris til egen r..
De kvalitetsbevidste lyttere flygter i stor stil. (forhåbentlig!)

> Eller er jeg den eneste, der føler mig seriøst tisset på? Funkshowet ryger
> også, så vidt jeg kan se :(

Nej, du er absolut ikke alene!
Jeg er stadig sur over dengang de nedlagde "Plader på spil"...

--
- Zeus.
Icy Que: 10262616

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 02-09-01 19:28

"Zeus" <zeus@trustme.dk> wrote in message

> Det er ris til egen r..
> De kvalitetsbevidste lyttere flygter i stor stil. (forhåbentlig!)

Hvorhen? CD-afspilleren?

/Nikolaj

Fra : Zeus

Dato : 02-09-01 19:50

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse news:3b927993$0$270$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvorhen? CD-afspilleren?

Tja, hvorfor ikke? - Det var da et udemærket alternativ!

--
- Zeus.
Icy Que: 10262616

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 02-09-01 21:12

> Tja, hvorfor ikke? - Det var da et udemærket alternativ!
Men som Uffe nævner er det svært at købe nye cd'er uden et sted at hente
inspiration - selvom gode pladepushere altid kan være behjælpelige.

/Nikolaj

Fra : Gizmoduck

Dato : 02-09-01 19:27

On Sun, 2 Sep 2001 19:36:38 +0200, "Zeus" <zeus@trustme.dk> wrote:

>Det er ris til egen r..
>De kvalitetsbevidste lyttere flygter i stor stil. (forhåbentlig!)

problemet er bare....hvor skal vi flygte hen? lokalradio,
HA....netradioer: ja der er en del gode, men man sidder jo ikke altid
foran computeren når man vil høre radio...

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Zeus

Dato : 02-09-01 19:52

"Gizmoduck" <gizmoand@nospamworldonline.dk> skrev i en meddelelse news:keu4pt0qflt3p6s6vsj70p8qh3ulc045df@4ax.com...

> problemet er bare....hvor skal vi flygte hen? lokalradio,
> HA....netradioer: ja der er en del gode, men man sidder jo ikke altid
> foran computeren når man vil høre radio...

Tja, Netradioer er da endnu et godt alternativ... Men også cd'er, plader og bånd kunne være en mulighed!

--
- Zeus.
Icy Que: 10262616

Fra : Uffe Holst

Dato : 02-09-01 20:08

In an article of 2 Sep 2001 Zeus wrote:

> Men også cd'er, plader og bånd kunne være en mulighed!

Men meget ny musik opdages jo gennem de smalle programmer på P3. Uden
dem er man sådan lidt hjælpeløs nede i pladebiksen.

--
Uffe Holst

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 02-09-01 21:17

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message
> Men meget ny musik opdages jo gennem de smalle programmer på P3. Uden
> dem er man sådan lidt hjælpeløs nede i pladebiksen.

P3 foreslår netradioen skum3 som alternativ til Beat (hvor jeg personligt
har "opdaget" en del musik). Jeg kunne ikke umiddelbart finde deres
playlist, men følgende numre er nye i uge 35:

The Boy Joys: To Love Somebody
Ed Harcout: Apple Of My Eye
The Gentle Waves: Sisterwoman
Gorillaz: Re-Hash
The Magnetic Fields: Papa Was A Rodeo
Simon Gylden: Dixieland Driveaway
Trabant: Bluesbreaker
Zoot Woman: You And I

....da jeg startede radioen spillede de U2, så jeg ved ikke, præcist hvor
"alternativ" listen er. Jo, den er sikkert meget alternativ i forhold til
P3....

/Nikolaj

Fra : Henrik Vest

Dato : 02-09-01 19:31

>Det er ris til egen r..
>De kvalitetsbevidste lyttere flygter i stor stil. (forhåbentlig!)

ØØh ... hvor skal vi hen doh !! ??

Landdækkende alternativer findes der vist ikke nogen af på
FM båndet .... desværre

Fra : Zeus

Dato : 02-09-01 19:55

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comxx> skrev i en meddelelse news:3b927ab4$0$274$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Landdækkende alternativer findes der vist ikke nogen af på
> FM båndet .... desværre

Næh, det kan der være noget om...
Vi må have fat i nogle pengestærke bagmænd med kontakter til den politiske top, og så starte vores eget alternativ

--
- Zeus.
Icy Que: 10262616

Fra : Troels

Dato : 02-09-01 20:32

>Næh, det kan der være noget om...
>Vi må have fat i nogle pengestærke bagmænd med kontakter til den politiske
top, og så starte vores eget alternativ

Jeg vil godt spytte en 50'er i bunken til at starte på....

/Troels

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 03-09-01 17:14

> [...]
> barberer væk i denne omgang i deres evindelige stilen mod at blive lige så
> intetsigende som de regionale stationer.

Som generel kommentar til omlægningerne vil jeg sige, at det virker
på mig som om, de har sat sig ned og gennemført en masse ændringer
for ændringernes skyld og i et for hurtigt tempo. I stedet skulle de
bruge lidt mere tid til at tænke over, hvordan de vil bevare den funktion,
som bl.a. Beat havde. Og jeg siger ud med Tanja Dyhl og hendes pop-
smarte programtitler (En3, X-it). I det hele taget forstår jeg ikke alle
programnavnene. Hvorfor kalder man et humoristisk program med
Jan Gintberg for Carambole?

> [...]
> Radium, men også Black 'n' white (blues + Rnb), Global Beat (verdensmusik),

Så vidt jeg kan se, mangler der bestemt noget blues, og mange
har også protesteret over nedlæggelsen af Folk Nu (som jeg dog
aldrig selv har hørt). De har ellers alle mulighederne for at tilrette-
lægge en ordentlig sendeflade med gode genreprogrammer.

> Eller er jeg den eneste, der føler mig seriøst tisset på? Funkshowet ryger
> også, så vidt jeg kan se :(

Jeg tror, du ser forkert. På http://www.dr.dk/radiokanaler/uge_p3.htm
står Funkshowet pænt og fint i programmet. Var Karen og Shirley
på banen i går søndag? Jeg gik glip af det, hvis de var, men jeg
glæder mig til at høre det program.

En anden ting: At Hitlisten på P3 var en virkelig dårlig produktion,
betyder da ikke, at de behøver at nedlægge dem. Eller rettere,
nedlægge singlehitlisten (?) og flytte albumhitlisten til P4. Hitlister
er potentielt ugens sejeste udsendelse, men... Tanja Dyhl spolerede
den fornøjelse sammen med ham Frank Florian.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 03-09-01 17:50

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message

> [...]
> for ændringernes skyld og i et for hurtigt tempo. I stedet skulle de
> bruge lidt mere tid til at tænke over, hvordan de vil bevare den funktion,

Er spørgsmålet ikke snarere, om de overhovedet ønsker et program, der
beholder den funktion, Beat havde. Eftersom de har fjernet
magasinprogrammerne (global beat, folk nu, black 'n' white, beat) fra
sendefladen kunne det godt tyde på, at de ikke er interesserede i
magasinprogrammer på P3 og at disse hører hjemme på de andre stationer.

> Og jeg siger ud med Tanja Dyhl og hendes pop-
> smarte programtitler (En3, X-it).

Tjah, hun er vel ikke den eneste, er hun?

> I det hele taget forstår jeg ikke alle
> programnavnene. Hvorfor kalder man et humoristisk program med
> Jan Gintberg for Carambole?

Det er vist et eller andet med karambolage, eller noget i den stil.
Derudover spiller han fri carambole med ugens gæst. Det er vel ikke så meget
andet end en gimmick.

> [...]
> aldrig selv har hørt). De har ellers alle mulighederne for at tilrette-
> lægge en ordentlig sendeflade med gode genreprogrammer.

Jeg har heller aldrig været den store folk-fan, men kunne sådan set godt
finde på at høre programmet pg.a. værternes viden og interesse for deres
emne-felt. Hvor er det rart at høre værter, som har styr på det, de taler
om. Dette har generelt været tendensen på aftenfladen. Men P3 er åbenbart
mere interesserede i værter der kan være smarte og tale hurtigt frem for
værter som ved, hvad de taler om, eller kan udtale navnet på kunstneren (her
er Franke Florian i en klasse for sig. Ufatteligt at Bahamen kunne være på
listen så længe uden at han lærte at udtale deres navn).

> [...]
> står Funkshowet pænt og fint i programmet. Var Karen og Shirley
> på banen i går søndag? Jeg gik glip af det, hvis de var, men jeg

Jeg har heller ikke hørt så meget om, at de skulle nedlægges, men se her:

FunkShow'et
Milling og Molbech takker af, og sendetiden overtages af
Festudvalget, der så sender fra 21-01 hver fredag. Henrik Milling vender
senere tilbage med et program lørdag eftermiddag, mens Nicholai Molbech kan
høres på hverdagsaftener bl.a. i Radar

Jeg fik hørt en del af programmet fredag og hørte ikke noget om det, så jeg
håber da, at de fortsætter.

Karen & Shirley fik jeg ikke hørt, men det lyder jo lovende. Landets to
svedigste skambamser i et og samme program kan da kun blive for lækkert

> [...]
> er potentielt ugens sejeste udsendelse, men... Tanja Dyhl spolerede
> den fornøjelse sammen med ham Frank Florian.

Hvad mener du med dårligt produceret? Jeg havde sådan set lidt på
fornemmelsen, at de ramte de udtryk, de søgte (ultra-lokal-radio). Men jo,
du har ret i, at hitlister som sådan kan være udmærkede som week-end
underholdning - de er IMØ tilpas ligegyldige til at de er fremragende at
stene til.

Franke og Tanja ligger helt klart højt på listen over de mest
øretæve-indbydende værter, men jeg mener stadig, at Mads Steffensen tager
prisen. Nogle gange spekulerer jeg på, om P3 ganske enkelt har udviklet sig
til verdens længste satire-udsendelse? Jeg glæder mig til lokal-radio
satiren er overstået. Jeg savner kvalitetsradio.

/Nikolaj

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 03-09-01 19:10

Nikolaj Borg wrote:

> [...]
>
> Det er vist et eller andet med karambolage, eller noget i den stil.
> Derudover spiller han fri carambole med ugens gæst. Det er vel ikke så meget

Og så gætter jeg da kraftigt på at Jan G. mener at Carambole er et sjovt
ord. Det har han da i givet fald ret i.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Uffe Holst

Dato : 03-09-01 21:47

In an article of 3 Sep 2001 Nikolaj Borg wrote:

> [...]
> mere interesserede i værter der kan være smarte og tale hurtigt frem for

Ja, jeg begræder i hvert fald tabet af Folk Nu. Det er først for rigtig
nylig, at det er gået op for mig, at det er borte. Troede blot de holdt
sommerferie.

Programmerne om aftenen har altid været gode, fordi værterne vidste noget
om den musik, de spiller. Men de har selvfølgelig også selv valgt den,
hvilket vel er i modsætning til resten af sendefladen, hvor en computer har
udvalgt musikken.

Nu vi er ved talentløse værter. Er "De professionelle" ikke noget af det
mest talentløse, som P3 har udfyldt sendeflade med mellem 19 og 21?

Jeg havde håbet, at de var holdt op, men ak -- i modsætning til Folk Nu, så
har de bare holdt sommerferie.

--
Uffe Holst

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-09-01 21:27

> [...]
> senere tilbage med et program lørdag eftermiddag, mens Nicholai Molbech kan

Link?

> Hvad mener du med dårligt produceret? Jeg havde sådan set lidt på
> fornemmelsen, at de ramte de udtryk, de søgte (ultra-lokal-radio).

Dårlige værter anser jeg for en del af produktionen. Derudover: At
køre både single- og albumhitliste igennem på to en halv time, en efter
en med et underligt antiklimaks i midten, som de så fyldte ud med
nogle interviews, som jeg ærligt talt ikke mener hører hjemme på en
hitliste. At de skøjtede gennem listerne i stedet for at spille hele listen
eller næsten det hele. Huskede jeg at nævne de dårlige værter?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 10-09-01 21:07

> Link?

Ind under http://dr.dk/p3 og tryk på "P3 efter 1/9 - læs alt om de nye
programmer"

> [...]
> nogle interviews, som jeg ærligt talt ikke mener hører hjemme på en
> hitliste. At de skøjtede gennem listerne i stedet for at spille hele

Jo, du har ret i, at det havde det med at være lidt forjappet, men det
troede jeg egentlig var meningen med lokal-radio-hitlister. Det bliver så
ikke bedre af, at interviewsene var genudsendelser fra Popshop.

> Huskede jeg at nævne de dårlige værter?

Det fik du vist nævnt, men det kan vist ikke nævnes ofte nok.

/Nikolaj

Fra : peet_dk

Dato : 03-09-01 19:39

jeg TROR (ikke 100%) at rador også tager liidt alternativt musik op or? Men
Anya Poulsen er med så mon vi ender helt der ude hvor man ikke kan høre
forskel på lokalradio og P3, man kan altid håbe...

Hvis jeg eller havde en bedre Inet forbindelse ville jeg helt klart høre
meget mere netradio, men det gør jeg meget sjællent nu. Men når på et
tidspunkt flytter køber jeg mig et godt anlæg og en god forbindelse også
høre net radio på samme plan som jeg høre FM radio (p3)

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 03-09-01 21:19

"peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Anya Poulsen er med så mon vi ender helt der ude hvor man ikke kan høre
> forskel på lokalradio og P3, man kan altid håbe...

Jeg tror at den væsentligste hurdle i P3's forsøg på at blive lige så
intetsigende som lokalradioerne er, at de stadig har en række dybt
kompetente folk ansat. Jo, en person som Anya-pigen skal nok lave noget
glimrende radio, men vil desværre ikke kunne gå i dybden på samme måde som
Beat kunne.

> [...]
> tidspunkt flytter køber jeg mig et godt anlæg og en god forbindelse også
> høre net radio på samme plan som jeg høre FM radio (p3)

Jeg er bange for, at der skal mere til end en god forbindelse og et godt
lydkort til for at net-radio bliver godt. Min 1 Mbit er mere end rigeligt
til at streame musik, og en digital overførsel til min Cambridge DAC burde
give temmeligt god lyd. Tro mig, min slidte, grimme, gamle Kenwood tuner
(der ikke længere kan skifte kanal og derfor sidder fast på P3) lyder stadig
mange gange bedre end netradioerne. De komprimerer signalet temmeligt
kraftigt for at bruge mindst muligt båndbredde, og det går ganske enkelt ud
over lydkvaliteten.

/Nikolaj

Fra : Nicolai Kragh-Hansen

Dato : 04-09-01 13:50

uhc@post6.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Men meget ny musik opdages jo gennem de smalle programmer på P3. Uden
>dem er man sådan lidt hjælpeløs nede i pladebiksen.

Man kan så frygte at det så betyder at danske pladeselskaber vil satse
endnu mere mainstream (hvis det er muligt), og ikke tør tage nye
'alternative' bands ind...

MVH
Nicolai Kragh-Hansen