Gedde i akvarium??
Fra : Claus

Dato : 02-09-01 11:17

Er der nogen der har erfaringer med at holde gedde i akvarium. Jeg har
prøvet at holde en lille en i et Tanganyika Cichlide akvarie med masser af
yngel (kender godt sygdomsrisikoen). Det gik fint i 14 dage, hvor den tog
for sig af retterne, og så var den pludselig død. Måske kan den kun holdes i
koldvandsakvarier, på nogle få grader, de 26 grader i Cichlideakvariet var
måske nok lidt voldsomt.
Er der nogen der har erfaringer, også gerne til foder.

--
Venlig Hilsen
Claus

Fra : Simon...........

Dato : 09-09-01 15:13

Hej,
Jeg har haft en større Gedde (40 CM) i et par dage, hvorefter jeg genudsatte
den, den spiste lystigt, vel en 2-3 aborre dagligt...

Jeg har også fanget noget gedde yngel, de var vel en 5 cm og 4,5cm lange,
jeg tog 2 med hjem, og de var _meget_ glade for sorte molly unger, de tog
vel en 2 stk dagligt.
Så en dag fandt jeg dem, hvor den lidt større havde forgrebet sig på den
mindre, og havde slugt halvdelen af den allerede, den blev vel kvalt i den
tror jeg, så nøjedes med at holde en enkelt, de er fandme glubske !!
- Det er dog en nydelse at se dem jage, de venter meget tålmodigt inde
imellem nogle planter, og når en fisk kommer en 10 cm væk fra den, vruuumm
og så har den den sidelæns i gabet, den holder den der et stykke tid, og
vender den så, så hovedet ryger ned først. De små var slet ikke sky efter
et par dage, men det er vel bare en vane sag, og de er vel nemme at vende af
med angsten som små.

Men de vokser vidst rimeligt hurtigt, så jeg ved ikke hvordan og hvor ledes,
de skal have et pænt stort akvarie, og en del mad, men har du unger til dem,
klare den nok 6mnd-1år på det vil jeg tro, der er vel også grænser for hvor
store de bliver i akvarie...

sender du ikke billeder hvis du får dem i akvarie ?

held og lykke

mvh.Simon

Fra : Silverflame

Dato : 10-09-01 19:50

Hej!
Jeg har lige haft en mindre gedde (20cm) gående i et udendørs 250l.
akvarie... Samtidig havde jeg fanget en gedigen flok meget små (3-4cm)
aborrer til den. Alt var dødt efter ca. 14 dage! Aner ikke hvorfor... Der
var rigelig cirkulation, og ugentlige vandskift pga. den store algevækst...
de små aborrer blev fodret med frosne røde myg som de guffede i sig med stor
iver... men det hele døde nu aligevel, ovenikøbet indenfor et ret lille
interval, 2-3 dage max.
Men hvis du har succes med det vil jeg da også gerne se billeder og høre
mere om opsætning og daglig pleje!
MVH SF.

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 10-09-01 20:52

jeg har selv et indendørs akvarium med skalle (rud- og alm.), en enkelt aborre
(5 cm) samt 2 krebs. Jeg har nu haft dem 2-3 måneder uden nogen væsentlige
problemer. Aborren er det dog lidt trættende at skaffe små skaller til, den æder
nemt en skalle (2-3 cm) pr. dag.

Skallerne æder gladeligt alt jeg smider ned til dem, mens aborren er mere
kræsen. Levende småskaller, daphnier, myggelarver samt i det senenste forsøg
døde kril. Krebsene har endnu ikke fanget nogle fisk, men lever fint af
bundfoder (senest ørredpiller) samt frostfoder.

mvh ivan