Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Focuserings-spørgsmål
Fra : André Andersen

Dato : 02-09-01 08:56

Efter at have fået et digicam er der et par punkter som manualen
ikke rigtig giver svar på. Jeg lister her resultatet,som jeg formoder
det måtte være.

Evaluation = Der focuseres på en gennemsnits dybde.
Center = Der focuseres inden for rammen i midten af monitor.
Spot = Der focuseres lige på midterprikken i monitor.

Da dette lyder temmelig rigtigt kan jeg ikke forstå at selv
om jeg retter mig herefter, kommer der uskarpe skud.

Det er et Yashica MicroElite 3300. Jeg bruger kun optisk
zoom.

Fra : Amund Johansen

Dato : 02-09-01 10:13

"André Andersen" wrote:

> [...]
> om jeg retter mig herefter, kommer der uskarpe skud.
>
> Det er et Yashica MicroElite 3300. Jeg bruger kun optisk

   Nå kjenner jeg ikke kameraet ditt, men ordene
evaluation, center og spot brukes som regel om lysmålermetode,
ikke AF.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : André Andersen

Dato : 02-09-01 19:05

> Nå kjenner jeg ikke kameraet ditt, men ordene
> evaluation, center og spot brukes som regel om lysmålermetode,
> ikke AF.

Åhhhhhhhh det var jo også en mulighed. Det havde jeg lige overset. Tak.
Meeeeeeeeeeeeen hvordan kan jeg så regne med at AF virker??
Jeg vil jo gerne have skarpe skud.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-09-01 21:28

André Andersen skrev

> Åhhhhhhhh det var jo også en mulighed. Det havde jeg lige overset.
Tak.
> Meeeeeeeeeeeeen hvordan kan jeg så regne med at AF virker??
> Jeg vil jo gerne have skarpe skud.

Normalt arbejder autofocus indenfor en lille ramme markeret i søgeren.
Den del af motivet som ønskes skarpt placeres indenfor
denne lille ramme.
De fleste kameraer med autofocus har den mulighed, at du kan
fastlåse focus ved at trykke udløseren halvt ned.
Hvis du f.eks. skal tage et billede af to personer, der
står ved siden af hinanden, og du har placeret
personerne korrekt i søgeren, vil autofocusfeltet typisk
befinde sig i området midt imellem de to personer og focusere
på baggrunden. Resultatet bliver uskarpe personer og en skarp
baggrund.
For at kompensere for denne "fejl", kan man focusere på den ene
person, trykke udløseren halvt ned og, uden at slippe udløseren,
flytte kameraet tilbage, indtil begge personer igen er i billedet.
Resultatet skulle så gerne blive et billede, hvor du bestemmer, hvad
der skal være skarpt.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : André Andersen

Dato : 04-09-01 17:11

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> skrev i en meddelelse
> Normalt arbejder autofocus indenfor en lille ramme markeret i søgeren.
> Den del af motivet som ønskes skarpt placeres indenfor
> denne lille ramme.
----snap------

Dette mener jeg også at have efterlevet, men alligevel er der kommet uskarpe
skud. Derfor min oprindlige mening om de 3 muligheder.

Fra : Pia

Dato : 04-09-01 17:27

kan det være sådan at du bevæger dig for hurtigt efter at have trykket på
aftrækkeren? Vores digicam reagerer nemlig lidt forsinket, man skal altså
helst trykke, holde stille, tælle til 3 - og så er man helt sikker. (eller
indtil den holder op med at bippe)

Desuden synes jeg man nemmere kommer til at vippe små lette kameraer, som
ikke yder den samme modstand som et spejlrefleks.

:Pia

Fra : Amund Johansen

Dato : 02-09-01 22:03

"André Andersen" wrote:

> Åhhhhhhhh det var jo også en mulighed. Det havde jeg lige overset. Tak.
> Meeeeeeeeeeeeen hvordan kan jeg så regne med at AF virker??
> Jeg vil jo gerne have skarpe skud.

Det må noen som kjenner kameraet ditt svare på. Med mindre det er
noe avanserte greier, er det "helt" sikkert en AF-sensor
midt i bildet. Du må sikkert finne fokus og så komponere bildet
etterpå hvis det du vil ha i fokus ikke ligger midt i bildet.

Amund