Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Refill af blækpoatroner.?
Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-09-01 02:17

Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med selv at 'genoplade'
blækpatroner.?
Jeg tænker især på holdbarhed og lysægthed ved udprintning af billeder
fra Digitale cameraer (og for den sag skyld indscannede billeder mv.)

Er det overhovedet forsvarligt at benytte denne metode til billeder der
gerne skulle kunne holde i x-antal år, og er det væsentligt bedre /
ringere end originale blækpatroner.?

Kort sagt, giver det præcist den samme det samme farveindtryk, og kan
man forvente ca. den samme holdbarhed?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-09-01 07:40

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message

> [...]
> ringere end originale blækpatroner.?
>
> Kort sagt, giver det præcist den samme det samme farveindtryk, og kan

Det kommer jo helt an på hvad du fylder i dine patroner...
Men PAS PÅ! Det er/kan være noget svineri at gøre.. Men man får gjort det
galt kan man få hele printeren fyldt med farvelade pga. overtryk i patronen
og alle mulige andre morsomheder.... Men jo det kan lade sig gøre, og det er
da billigt. Men hvis man har 10 tommelfingre skal man nok ikke....
Held og lykke..

Fra : lehd

Dato : 02-09-01 08:17

Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Avkk7.21937$3q.811033@news010.worldonline.dk...
> [...]
er
> da billigt. Men hvis man har 10 tommelfingre skal man nok ikke....

Jeg har forsøgt dette for et par år siden, og jeg mener farverne er de samme
som dem man køber i patronerne, så det skulle jo ikke gøre nogen forskel.
Men mine tommelfingre duede ikke til det, men det kommer vist også an på
hvad slags patroner man bruger.
Men jeg vil da henvise til http://www.hoergren.dk/ som er ham jeg handlede
med, han kan fortælle dig alt om det.
mvh Kirsten

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-01 01:23

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> skrev Sun, 2 Sep 2001 08:39:39
+0200

[snip]

>Det kommer jo helt an på hvad du fylder i dine patroner...

Det er netop det der er mit problem, og grunden til at jeg gerne ville
høre andres erfaringer, netop mht. digitale fotos og evt. også
indscanninger.
Jeg laver en del affotograferinger / indscanninger af feks. gamle
luftfotos (op til 1x1.5 mtr.) og familieportrætter mv. Og selvom jeg
naturligvis gemmer det digitale billede, så skulle udprintet jo også
gerne være af en rimelig holdbarhed.

>Men PAS PÅ! Det er/kan være noget svineri at gøre.. Men man får gjort det

Det er jeg klar over, og jeg er villig til at løbe risikoen. Men jeg vil
ikke gå på kompromis med kvaliteten. På den anden side er blækpatroner
jo en betydelig post i regnskabet, når man jævnligt udprinter en bunke
A4 sider i højeste kvalitet. )

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Karsten Olesen

Dato : 02-09-01 08:37

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her i gruppen der har erfaringer med selv at 'genoplade'
> blækpatroner.?

> Kort sagt, giver det præcist den samme det samme farveindtryk, og kan
> man forvente ca. den samme holdbarhed?
*****************

Jep.
En bekendts HP930C kører på 3. omgang med de samme
patroner med refilled- blæk.
Kvaliteten er nøjagtig som med de originale blæktanke.
Det sviner ikke, da hullet blir' forseglet hver gang.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-09-01 09:04

> [...]

> Er det overhovedet forsvarligt at benytte denne metode til billeder der
> gerne skulle kunne holde i x-antal år, og er det væsentligt bedre /

Jeg har selv luret lidt på dette i forbindelse med muligt køb af Epson 790,
idet Epson har chip-patroner der i starten ikke kunne genfyldes, dvs.
dyrere i drift. Desuden har nogle brugere haft problemer med at Epsons blæk
til 870/1270 (jeg mener at det er disse to) havde et farveskift problem -
printene blev simpelthen orange efter kortere eller længere tid.

Genopfyldning er ikke længere noget problem, ILRS systemet resetter chippen
så patronen kan bruges igen og der er andre der leverer tomme patroner mm.
Se her -> http://soeg.jubii.dk/res.asp?loc=dk&soegeord=inkjet+refill

Angående farveskift problemet, så se her ->
http://home.cox.rr.com/meyerfamily/epson/index.html
Jeg har ikke læst alt hvad han skriver men han pointerer meget klart at det
ikke er alle der har problemet og at det også afhænger af hvilket papir man
bruger. Jeg har læst i Printer forumet på http://www.dpreview.com at der er
flere der har haft gode erfaringer med opfyldning - også med kvaliteten af
blækket. Og så har genopfyldningsblæk åbenbart ikke problemer med
farveskift. Men man skal nok være villig til at bruge et par timer på at
justere driveren, hvis man vil have farver der er helt magen til de
originale.

Vær opmærksom på om printhovedet sidder på patronen som på visse (alle?) HP
eller om det er fast som på Epson 790, 870/90, 1270/90. Det gør det lidt
mere risikabelt at "lege" med opfyldning på Epson.

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Leif Elsborg

Dato : 02-09-01 10:48

Hej

Jeg lige fyldt patronen for første gang på min HP 930 C printer. Der var
ikke de store problemer. Jeg købte et refillsæt hos refillshoppen, som også
leverede en udmærket brugsanvisning med.

Link: http://www.refillshoppen.synonym.dk/

Leif Elsborg
Østervej 6 Kirke Hørup
6470 Sydals

E-mail: Leif_elsborg@mail.tele.dk

wev: www.elsborg1.dk

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en

Fra : Brian Østergård

Dato : 02-09-01 12:22

Jeg har også lige fyldt min HP930 med blæk fra refillshoppen, det virker
fint. Og der er kanonservice hos denne butik.

Brian Ø

Leif Elsborg <leif_elsborg@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b91ffdc$0$2713$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : lehd

Dato : 02-09-01 14:33

> Leif Elsborg <leif_elsborg@mail.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3b91ffdc$0$2713$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> også

Hos http://www.hoergren.dk/ ligger der vejledninger til alle printere på
nettet.
mvh Kirsten

Fra : Dragon

Dato : 09-09-01 02:20

Jeg har lige genfyldt min HP P1000 (Deskjet 970) uden nogen problemer. Det
eneste svineri jeg lavede skyldtes en tanketorsk - man skal suge lidt blæk
ud igen for at der ikke er overtryk i patronen og da jeg så forsigt ville
tømme sprøjten bagefter for at gemme den til næste gang fik jeg blæk på
tøjet. Well, jeg sparede godt og vel 200 kroner på at genfylde og fik nogle
få dråber sort blæk på en pyjamas til under 100 kroner så det kunne stadig
godt betale sig

Vær også opmærksom på, at det er ulovligt når producenterne siger man mister
sin garanti ved at genfylde! Det er kun hvis genfyldningen er direkte årsag
til skaden at de kan nægte at reparere printeren - hvis fx der bliver
problemer med papirindføringen indenfor det første år så SKAL de lave det
uanset om der ligger en halv liter blæk i bunden af apparatet.

I følge diverse printerforums er der stor forskel på kvaliteten af sort
blæk - sørg for at få noget der er specielt tilpasset din printer, mens det
farvede blæk praktisk talt er identisk fra model til model.
Jeg brugte selv et InkTec sæt fra ComputerSupply og kvalliteten er helt i
top. Det er også mit indtryk at InkTec leverer det bedste værktøj, men jeg
har endnu ikke prøvet andre mærker.

Jeg har ikke kunnet finde nogen oplysninger om farvernes holdbarhed, men jeg
har ingen grund til at tro den er ringere - en fotohandler fortalte mig, at
det havde meget mere at sige for fotoet levetid hvilken type papir man
udskriver på end hvilken printer man bruger til det.

--
Kasper

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-09-01 14:44

On Sun, 02 Sep 2001 03:16:35 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Er det overhovedet forsvarligt at benytte denne metode til billeder der
>gerne skulle kunne holde i x-antal år, og er det væsentligt bedre /
>ringere end originale blækpatroner.?

Eternitplader uden asbest, holder de ?
Så har du vel svaret på dit spørgsmål om plækpatroner

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-09-01 01:23

U. Pedersen <ulf.pedersen@it.dk> skrev Sun, 02 Sep 2001 15:43:42 +0200

>Eternitplader uden asbest, holder de ?

Ja det gør de da. Ihverfald de 5 år garantien dækker, og i bedste fald
endda lidt længere.

>Så har du vel svaret på dit spørgsmål om plækpatroner

Jeg kan ikke helt se sammenligningen. Spørgsmålet gik jo ikke på hvor
lang den uoriginale kunne holde - men om det måtte formodes at holde
kortere tid en den originale.

--
mvh, A:\Feldborg