Spørgsmål vedr. stråling
Fra : Torben S.

Dato : 01-09-01 17:48

Hejsa

jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om det med strålingen, eller rettere,
hvordan jer der bruger meget mobiltlf. forholder sig til det. Jeg er nemlig
selv lidt i tvivl mht., hvordan og hvorledes det hænger sammen, hvorfor jeg
lige har nogle få spørgsmål:

Den SAR stråling der er tale om, og som skulle være den der 'friller'
kraniet, er det ikke primært den der er aktiv når tlf. er aktiv, altså i
samtale, eller er den også gal, hvis tlf. blot er tændt - jeg mener, hvis nu
man har en tlf. liggende ved natbordet tæt på hovedet.... tændt ?

Er der noget man kan gøre, som en slags forebyggelse når man taler? Her
tænker jeg især på de der fiduser man kan købe og sætte på telefonen, og som
efter sigende skulle nedsætte strålingen med ca. 80 % (har jeg læst i en
reklame).

Og hvordan er holdningen generelt blandt jer der bruger mobilen meget - er
der grund til at være bekymret? Jeg ved godt det sidste spørgsmål er lidt
bredt, da det jo stadig er kontroversielt, men det er også mere, hvad I som
har lidt mere forstand på det end undertegnede, mener om den sag, da jeg
bliver lidt forvirret af at høre på diverse eksperter.

Jeg ved ikke rigtigt om det er forsvarligt at give eks. datteren på 14 en
telefon, eller bruge min egen så meget som jeg egentlig har gjort. Jeg har
jo haft mobe siden 1995, og der var der ikke rigtigt nogen tale om
strålingsfare.

Håber der er nogle der kan hjælpe lidt med nogle meninger. Takker.

Med venlig hilsen

Torben S.

Fra : rainer schoebe

Dato : 02-09-01 09:19

Torben S. <nospamplease@nospamplease.com> wrote:
> [...]
> efter sigende skulle nedsætte strålingen med ca. 80 % (har jeg læst i en

jeg arbejder for en tysk mobilnetoperatør og taler ca. tre timer om
dagen pr. mobiltelefon. i bilen bruger jeg en udvendig antenne, ellers
prøver jeg at bruge en headset for ikke at have mobiltelefonen direkt
ved hovedet.

jeg kan godt tænke mig at de omtalte strålings-reducerer arbejder
kontraproduktivt. mobilnettet nedsætter mobiltelefonens ydelse, når
kontakten er god. en strålings-reducerer reducerer da også kontaktens
kvalitet, så at mobilnettet sætter mobiltelefonens ydelse op!

hvad refererer disse 80% til?

> [...]
> har lidt mere forstand på det end undertegnede, mener om den sag, da jeg
> bliver lidt forvirret af at høre på diverse eksperter.

mere forstand?

jeg prøver at ikke have mobiltelefonen direkt ved øret.

ingen ved præcist, hvilke (langtids-)skader der kan forekomme.

jeg selv tror at sandheden ligger nogetsteds i midten mellem det punkt
de fleste vil gerne have (totalt uskadeligt) og det nogle få er bange
for.

> [...]
> telefon, eller bruge min egen så meget som jeg egentlig har gjort. Jeg har
> jo haft mobe siden 1995, og der var der ikke rigtigt nogen tale om

i tyskland bruger teens mobiltelefonen med over 80% til sms. så er strå
lingsbelastningen vel forsvarlig.

> Håber der er nogle der kan hjælpe lidt med nogle meninger. Takker.

jeg håber at mit dansk kan forstås!

mvh

rainer schoebe
using "e-plus professional data hscsd" & "nokia 6210" & "psion serie 5
mx pro 32"
--
saml tdc's celleinfornationer i jylland og send dem til celleinfo@mail.
dk