Flersproget website
Fra : Jens Okkels

Dato : 01-09-01 17:43

Kan et begavet hovede fortælle mig, hvordan jeg bedst laver mit websted
flersproget.
Jeg kan naturligvis tage en kopi af den danske og oversætte alt til et andet
sprog, men det betyder, at websitet bliver vanskeligt at vedligeholde.
Desuden vil jeg gerne, at både den danske og den udenlandske version
relaterer sig til samme database (Access)

Jens Okkels

Fra : Andreas Paasch

Dato : 01-09-01 17:55

ved at bygge det hele fornuftigt op.
Du er nødt til at lave alle tekster på de forskellige sprog ... og ved hjælp
af inkludering at skifte tekst ud.
Vha. ASP kan du relativt nemt opbygge et system, der først læser dine
besøgendes sprog i browseren og derfra henter de respektive tekstfiler.
Undlad samtidig at sætte sprogligt begrænsede tekster på billeder, brug
engelsk om nødvendigt.

Samtidig er det en fordel, hvis du bruger flere sprog at sikre, at besøgende
ved at gå ind i din hovedside automatisk viderestilles til de forskellige
sprogversioner. Hertil findes der et Perlscript på www.web42.com -
langredirect. Det er relativt nemt at bruge, hvis man lige husker en finte i
det.
Perl scriptets første line skal eventuelt tilpasses dit webhotel for at pege
til det rette sted for perl fortolkeren. Når det er sket er alle
instruktioner klart og nemt at følge.

Struktur er her alfa og omega.

--
Regards / Med venlig hilsen / Mit freundlichem Gruss

Andreas Paasch
Denmark
--------------------------------------
http://www.Paasch.Net

Fra : Jens Okkels

Dato : 04-09-01 20:52

Mange tak for svaret fra Andreas Passch, men da jeg er nybegynder, har jeg
desværre brug for mere hjælp.

Først har jeg svært ved at se fordelen ved at bruge "inkluder side". Hvis
hele sitet skal reproduceres, kan jeg vel lige så godt kopiere alle filerne
over i en ny mappe (eller subweb) og oversætte teksterne på de kopierede
sider. Det er en tung procedure, hvis jeg ændrer ret meget i strukturen, men
er "inkluder side" ret meget smartere. En henvisning eller to til
"prototypen" på en flersproget website vil være meget velkommen.

Dernæst skriver du, at jeg via ASP relativt nemt kan læse de besøgendes
sprog. Det forekommer ikke mig særlig nemt. Via en FP-formular kan jeg få
oplysninger om den besøgendes 'Brugernavn', 'Navn på fjerncomputer',
'Tidsstempel' og 'Webbrowsertyp', men hvordan jeg finder brugerens sprog,
har jeg svært ved at se.

Endelig er du så venlig at henvise til et script, der automatisk skulle
videredirigere brugeren til den relevante sprogsektion. Jeg kender absolut
intet til Perl, og når jeg kopierer cgi-filen ind i Frontpage, kan jeg
hverken se eller redigere filen. Hvad gør jeg forkert?

Jeg tror, jeg forstår, hvad du mener med struktur, men det er du også
velkommen til at udbygge.

På forhånd mange tak.

mvh
Jens Okkels

Fra : Andreas Paasch

Dato : 05-09-01 12:04

> Mange tak for svaret fra Andreas Passch, men da jeg er nybegynder, har jeg
> desværre brug for mere hjælp.

Det skulle så heller ikke være noget problem, lad os tage det fra en ende af

> [...]
> er "inkluder side" ret meget smartere. En henvisning eller to til
> "prototypen" på en flersproget website vil være meget velkommen.

Fordelen ved inkluderede sider at, at du kun skal lave basisstrukturen en
gang. Teksterne henter du så ind i siden på det korrekte sprog som en
inkluderet side baseret på det sprog brugerens browser er indstillet på.
Et flersproget website ville jeg gerne vise dig, nemlig mit, men mit web er
pt. nede så det går desværre ikke. Der arbejdes på at få det aktiveret igen,
mit webhotel har lige lavet noget rod et eller andet sted.

> [...]
> oplysninger om den besøgendes 'Brugernavn', 'Navn på fjerncomputer',
> 'Tidsstempel' og 'Webbrowsertyp', men hvordan jeg finder brugerens sprog,

Du misforstod mig måske en smule, men det forholder sig således, at godtnok
kan du aflæse brugerens browsertype, men de er samtidig indstillet på
brugerens foretrukne sprog. Min browser er engelsk og jeg kan med et snuptag
omstille den til dansk ... dvs. med rette kodning, ville du sende mig til
det danske web.

> [...]
> intet til Perl, og når jeg kopierer cgi-filen ind i Frontpage, kan jeg
> hverken se eller redigere filen. Hvad gør jeg forkert?

Perl filen skal du lægge ud i dit websteds cgi-bin bibliotek og du skal
først og fremmest sikre dig, at perl-scriptets første line henviser til den
rette placering på din web-udbyders perl-fortolker. Det var en fejl jeg ikke
var klar over i lang tid og som irriterede mig voldsomt. Mit script ville
nemlig ikke virke indtil jeg angav den rette placering på perl-fortolkeren,
så virkede scriptet omgående.
Dvs. at du ikke skal lægge perl-scriptet ind i FP, men med et FTP-program
uploade dette separat direkte til dit cgi-bin bibliotek, en procedure der
ikke vil påvirke dine eventuelle server extensions.

> Jeg tror, jeg forstår, hvad du mener med struktur, men det er du også
> velkommen til at udbygge.

Mht. struktur mener jeg grundlæggende, at du laver ensartede sider hvor kun
teksten udskiftes. Det vil gøre det nemmere for dig at holde dit overblik
fremfor at skulle kende alle sider i detaljer.
Den eneste variant er jo selve sproget du vil anvende .. intet andet.
Indholdet er jo det samme.