Pulp fiction
Fra : Øistein wind

Dato : 01-09-01 13:32

Hæj
Hvad er egentlig moralen i pulp fiction?
Jeg synes det er en kanon film, men har sdvært ved at se, hvad den egentlig
prøver at nå frem til. Nogen der har et eller flere bud?

Hilsen
øistein

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 01-09-01 15:02

"Øistein wind" <windw@mail.danbbs.dk> wrote in message
> [...]
egentlig
> prøver at nå frem til. Nogen der har et eller flere bud?

Jeg tror ikke der er nogen morale. I mine øjne behøver der ikke at være et
morale der skal lære os at være gode ved hinanden el. lign. for at en film
er god. Pulp Fictions kvaliteter en (god) historie, der er umanerligt godt
skruet sammen, krydret med formidable replikker!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-09-01 13:22

Er der egentlig en morale i nogle af tarantinos film overhovedet....

Resevoir Dogs,
Jackie Brown,
True Love,
Four Rooms... osv...

MVH
Jacob Jensen

Fra : Peter Westh

Dato : 02-09-01 14:23

"Øistein wind" <windw@mail.danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
egentlig
> prøver at nå frem til. Nogen der har et eller flere bud?

Jeg ved ikke om man kan tale om morale, måske snarere om et specifikt
perspektiv. Filmen fremstiller alle sine hovedpersoner som drevet af helt
normale, menneskelige motiver - æresfølelse, kedsomhed, grådighed,
medfølelse, betagelse af smukke piger osv. Der er ikke nogen bad guys, de
er i hvert fald ikke så bad at man ikke kan sympatisere med dem. Samtidig
spiller tilfældigheder og handlinger uden hensigt en påtrængende rolle i
handlingen; en pistol går af, og så er der en der dør, Travolta bliver skudt
fordi han skal på lokum osv.

Filmen anlægger altså en modsigelsesfuld blanding af en form for nihilistisk
fatalisme, og et i grunden positivt, omend amoralsk menneskesyn. Meget af
filmens charme og humor spiller netop på denne kontrast.

Så det er min udlægning.

MVH

Peter

Fra : Sir Galahad

Dato : 02-09-01 23:10

Hvad er nihilistisk fatalisme?

Fra : Neta & Peter

Dato : 03-09-01 07:15

"Sir Galahad" <hqliebe@homeliebe.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er nihilistisk fatalisme?

Nihil betyder "Ingenting". Nihilisme er iflg. fremmedordbogen "En
anarkistisk anskuelse der fornægter alle værdier, mål og mulighed for
fremskridt og fremhæver tilværelsens meningsløshed".

Fatum betyder skæbne, og Fatalisme betyder skæbnetro, troen på at livet
kører derudaf og der ikke rigtig er noget at gøre ved det.

Nå okay, men det lød da klogt, gjorde det ikke

Peter

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 03-09-01 07:25

"Sir Galahad" <hqliebe@homeliebe.com> wrote in message

> Hvad er nihilistisk fatalisme?

Et ganske relevant spørsmål. Ifølge dictionary.com er nihilisme som
filosofisk retning:

a. An extreme form of skepticism that denies all existence.
b. doctrine holding that all values are baseless and that nothing can be
known or communicated.

(nihilisme kan også være en revolutionær russisk bevægelse fra det 19.
århundrede, men det er næppe det, Peter tænker på)

Jeg vil mene, at b dækkende for personernes handlen i Pulp Fiction - og især
i I Kina Spiser de Hunde. Jeg vil mene, at ordet "værdirelativisme" dækker
over noget af det samme: Alt er lige godt, intet er dårligt.

Fatalisme betyder skæbnetro, dvs. troen på, at ting sker, fordi de sker
(groft sagt).

Jeg håber, at dette hjalp lidt. Men jeg er sikker på, at Peter eller andre
gerne vil uddybe yderligere, hvis der er behov for det :)

/Nikolaj

Fra : Sir Galahad

Dato : 08-09-01 17:28

Tak, nej jeg tror jeg har en ide om hvad der menes nu.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 09-09-01 18:43

Nihilisme har en masse med gode gamle Friederich Nietzsche at gøre.
Nietzsche var ikke videre tilfreds med...øhh...noget som helst. Derfor sagde
han: intet er sandt, alt er tilladt - eller noget i den stil. Det samme
gælder vist nogenlunde Pulp Fiction; en art værdinedbrydelse. Bruce Willis
siger det egentlig meget godt i taxa'en: "We are in America, honey, our
names don't meen shit". I Pulp Fiction kan man argumentere for at udtrykket
langt henad vejen er højere prioriteret end indholdet.