Wav-filer afløser hinanden
Fra : Claus Jungersen

Dato : 01-09-01 13:49

Hej NG'ere.
Ved godt wav-filer ikke er populære på hjemmesider, men jeg skal have nogle
wav-filer til at afløse hinanden inde på min side.

Altså: Først bliver en wav fil afspillet f.eks. 5 gange, hvorefter en ny
wav-fil, afløser og loopes et par gange. På den måde er det ideen at opbygge
et helt nummer, men hvordan gør jeg?

Jeg kan finde ud af at få en fil til at loop'e uendeligt, og jeg kan få to
filer til at spille oven i hinanden, men ikke efter hinanden!

Hilsen
Claus Jungersen

---
www.clausjungersen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-01 23:28

Det behøves du såmænd nok ikke bekymre dig om, det er usandsynligt at
andre end du selv ville blive på siden længe nok til at opleve det.
Men du burde tilnærmelsesvis kunne gøre det ønskede ved at bruge en
frame til kun at håndtere lyden. Brug onLoad i body til at kalde en
function som tæller ned i forhold til lydens længde og refresh
derefter til siden med næste lydstump.

Fra : Claus Jungersen

Dato : 02-09-01 14:59

Tak, for svaret Jens - jeg skal forsøge mig ad.
Helt så kritisk behøver du nu ikke se på det med lydfiler på hjemmesider.
Jeg snakker ikke meterlange tekstsider, hvor en irreterende midilyd fil
ligger sig i forgrunden, og forstyrrer med en diskant melodi og et
repeterende trommespor. Jeg snakker afdæmpede og malende lydlandskaber der
ligger som supplement til stemningen i billeder og måske digtning.

Et eksempel på hvordan lyd fungerer godt og stemningsfuldt på en hjemmeside
er P3's "Det Store Mix" hjemmeside. Den skulle du næsten prøve at besøge -
du vil sagtens kunne danne dig et hurtigt indtryk.

Hilsen
Claus Jungersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-09-01 17:21

"Claus Jungersen" <hot_claus@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> repeterende trommespor. Jeg snakker afdæmpede og malende lydlandskaber der
> ligger som supplement til stemningen i billeder og måske digtning.

Hvis ikke der er en tydelig "stop"-knap skal du ikke regne med at jeg er der
i særligt mange sekunder. :)

Just my 2 cents...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-09-01 06:39

Jeg tænkte mere på valget af wav filformatet end selve det at have lyd
på siden. Wav filer er meget store.

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-09-01 14:48

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Jeg tænkte mere på valget af wav filformatet end selve det at have lyd
> på siden. Wav filer er meget store.

Wav-filer kan skam godt være fx. mp3-encoded.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-09-01 09:58

Ja, de kan Komprimeres men så er det jo ikke længere wav filer men mp3
filer.

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-09-01 00:51

> Ja, de kan Komprimeres men så er det jo ikke længere wav filer men mp3
> filer.

Der er forskel på mp3-filer og mp3-encodede wav-filer.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : J.C. Voss

Dato : 05-09-01 00:55

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Der er forskel på mp3-filer og mp3-encodede wav-filer.

Hvilken?

--
//Jonas @ 11°, 56° | Remember Occam's razor? |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk>

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-09-01 08:08

> Altså: Først bliver en wav fil afspillet f.eks. 5 gange, hvorefter en ny
> wav-fil, afløser og loopes et par gange. På den måde er det ideen at
opbygge
> et helt nummer, men hvordan gør jeg?

Altså et stykke musik? Det kræver ret præcis styring.

Jeg tror din eneste mulighed er flash.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-01 08:42

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> "Claus Jungersen" <hot_claus@hotmail.com> wrote in message
> opbygge
>
> Altså et stykke musik? Det kræver ret præcis styring.
>
> Jeg tror din eneste mulighed er flash.

Musik og præcis styring er ikke en god kombination med Flash, afspilningen
af filmen er afhængig af computerens regnekraft, og det gør det noget nær
umuligt, at gætte på hvormange frames der skal til før musikken er slut.*
Director (shockwave-formatet) vil være bedre egnet.

Beatnick-formatet er til gengæld genialt til det, - det er et midi-agtigt
format, som styrer musikken med javascript. Det kræver en plugin.
http://www.beatnik.com/

* Flash kan ikke finde slutningen på en musikfil - ikke så vidt min erfaring
siger mg. Muligvis kan den i vers. 5, men jeg mindes ikkke at have set det.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-01 09:23

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> [...]
> umuligt, at gætte på hvormange frames der skal til før musikken er slut.*
> Director (shockwave-formatet) vil være bedre egnet.

Fra Beatnik var der et link videre til http://www.sonify.org/ som bla. har
en tutorial med
denne beskrivelse:
Create a Flash 5 Remixer tutorial
Flash 5 is more than a movie and sound player-it's an application platform.
Using a little ingenuity and some ActionScript, youcan build a
fully-functioning remixer that runs in any Flash-enabled browser. It's now
possible to create a remixer using the Flash 5 player, because Flash 5
supports separate volume and pan for up to 8 sounds playing simultaneously.
These features and the fact that Flash is ubiquitous, make it an attractive
technology for developing audio applications.

Så måske er der alligevel muligheder i flash....

/Per

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-09-01 14:50

> Director (shockwave-formatet) vil være bedre egnet.

Er det ikke det samme? Hm. :)

Måske er det det, der gør, at nogle gange kan jeg højreklikke og få nogle
valgmuligheder, andre gange får jeg kun ét ubrugeligt menupunkt frem ved
det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-01 15:25

> "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
>
> Er det ikke det samme? Hm. :)

NEj nej!
Shockwave (dxr-format) er web-content fra Director.
Shockwave Flash (swf-format) er web-content fra Flash.

Men de fleste kalder vist i vore dage shockwave-flash for shockwave, så jeg
forstår din undren....

/Per

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-09-01 15:53

On Mon, 3 Sep 2001 16:24:47 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

>Men de fleste kalder vist i vore dage shockwave-flash for shockwave, så jeg
>forstår din undren....

Netscape Navigator bliver jo også kaldt for Netscape (hvor det lige så
godt kunne dække over fx Composer'en), så forvirringen er også
tilstede hos andre firmaer.
--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-09-01 00:52

> Shockwave (dxr-format) er web-content fra Director.
> Shockwave Flash (swf-format) er web-content fra Flash.

Det er nu stadig det samme for mig. :)
Bare jer, der laver det, kan holde styr på det. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-09-01 08:24

> "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
>
> Det er nu stadig det samme for mig. :)

Det burde det nu ikke være... Der er stor forskel på muligheder/fordele og
ulemper. Men lad nu det ligge...

> Bare jer, der laver det, kan holde styr på det. :)

Det kan vi godt

/Per