Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
God printer til bl.a. billeder
Fra : Erik Aalund

Dato : 01-09-01 08:37

Jeg er ved at prøve at gennemskue markedet for en god og stabil printer til.
bl.a. billeder.
Nogle butikker mener det skal være en Lexmark og andere mener det skal være
en HP 900 serie!! Igen er der nogle der ikke kan forestille sig andet en
Epson.

....og det bliver man jo ikke meget klogere af, specielt fordi alle der
udtaler sig skal tjene penge på printeren.

Hvad siger I? Er der nogen der har erfaringer med emnet og kan anbefale et
godt valg.
--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 01-09-01 10:46

For guds skyld, hold dig langt væk fra Lexmark. De er ganske simpelthen for
dyre, da man skifter printerhoved hver gang man skifter patron.
Forbrugerstyrelsen har slået fast at den "dyreste" printer er Lexmark Z11.
Printeren koster ca. 700 kr og patronen ca 500. Så kan man jo næsten lige så
godt købe en ny printer hver gang patronen løber tør...

Da jeg selv skulle have ny printer i foråret, lavede jeg en rundspørge hos
en del fotografer, amatører som proffer. Jeg fik stort set det samme svar
hos alle, hvis man ville lave flotte billeder, så skulle det være Epson.

I bladet PC (privat computer) fra 30 maj d.å. vinder Epson 890 testen over
Lexmark Z52, Canon S800, HP Photosmart 1215, og Kodak PPM 200. Canon og HP
lå tættest på Epson, Kodak i den absolutte bund, da det sådan set bare er en
ombygget Lexmark. HP og Canon mente man var for dyre i forhold til den
kvalitet og de features der blev leveret.

For nu ikke at give Epson den perfekte omtale, så vil jeg sige at der er
nogle softwaremæssige problemer med Epson. Jeg kan feks ikke længere se hvor
meget blæk der er i patronerne, og jeg kan kun få printeren til at skrive
grønt eller sort. Men jeg har heller aldrig fattet en brik af printere.

Tim

Erik Aalund <aalund@esenet.dk> skrev i en

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-09-01 13:35

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in

> [...]
> se hvor meget blæk der er i patronerne, og jeg kan kun få printeren til
> at skrive grønt eller sort. Men jeg har heller aldrig fattet en brik af

I forbindelse med en lille undersøgelse af hvordan Epson 790 til små 1200,-
var til fotoprint stødte jeg på en del kommentarer om at Epson ikke printer
optimalt med standard settings. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde linket
igen, men jeg kan huske at jeg fandt nogle beskrivelser på dpreview.com i
deres Printing forum (højre kolonne midt på forsiden finder du linket)

Jeg poster linket hvis jeg finder det

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Erik Aalund

Dato : 01-09-01 13:08

"Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen, men jeg kan huske at jeg fandt nogle beskrivelser på dpreview.com i
> deres Printing forum (højre kolonne midt på forsiden finder du linket)

ok.....
Hvad med HP 959C? Den taler mange rosende om.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-09-01 16:12

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> wrote in

> ok.....
> Hvad med HP 959C? Den taler mange rosende om.

Jeg har også (ganske uvidenskabeligt) undersøgt om man skulle købe Epson,
HP eller Canon. Jeg har helt bevidst undgået alle tests fra computerblade
og kun kigget på tests der har "hørt" sammen med fotosider på nettet. Jeg
mødte praktisk talt kun et mærke - og det var Epson, og det uanset om der
blev snakket dyre eller billige printere. Det betyder ikke, at HP ikke er
gode - jeg har hverken prøvet HP eller Epson selv. Det har jeg heller ikke
tænkt mig, for jeg tror personligt at de (underbyggede) kommentarer jeg
finder på nettet er mere værd end hvis jeg tropper op hos fotohandleren med
en cd og vil have printet et billede på papir jeg selv har med. Jeg har
overvejet at betale nogle af deltagerne her i gruppen for at printe et af
mine billeder på deres inkjet og så sende det til mig således at jeg kunne
se kvaliteten af printet. I min mening har en fotohandler bare ikke nok
erfaring med opsætning og print på inkjet til at kunne producere et print
der viser printeren fra dens bedste side - det kræver mange forsøg. Men
indtil videre er det blevet ved tankerne

Det korte af det lange er: Jeg har også set HP nævnte flere steder men
overvejer den ikke selv. Jeg har dog heller ingen personlige erfaringer der
retfærdiggører at jeg udelukker HP - det er baseret på andres meninger..

PS: Nu ved jeg ikke hvad den HP printer du nævner kan, men visse af HP's
modeller har indbygget kortlæser til at printe direkte og de modeller vil
jeg simpelthen ikke røre med en ildtang - de er for useriøse. Det optimale
print mener jeg kun at man får med sikkerhed, hvis man eksperimenterer med
opsætning af printeren samt tilretter sine billeder inden man printer. Hvis
man printer direkte fra kortet mener jeg at der er væsentlig større chance
for at blive skuffet over kvaliteten!

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Karsten Olesen

Dato : 01-09-01 20:06

> [...]
Hvis
> man printer direkte fra kortet mener jeg at der er væsentlig større chance
******************

Disse hp photosmart 1000 printere med indbygget kortlæsere
er ganske OK printere, idet de benytter samme printteknik som
alle andre bedre HP printere, Photorett III.

Det smarte er, at dem som måske ikke har computer,
kan drage nytte af det digitale billedmedie, da de kan
ta' deres flashcard og proppe direkte i printeren...og vips,
billedet er klar, og blot fordi det er digitalt, behøver
der ikke korrektioner til fra et billedprogram hver gang...

Iøvrigt er en HP 930C en suværen printer til blot 969,-...

Fra : KH.

Dato : 01-09-01 22:16

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> Iøvrigt er en HP 930C en suværen printer til blot 969,-...

Hvor kan jeg få fat i den til den pris..??

Mvh. Klaus.

--
http://www.sitecenter.dk/stockbroker

Fra : Karsten Olesen

Dato : 01-09-01 23:19

"KH." <Miller@lite.dk> skrev i en meddelelse

> "Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse

> [snip]
> >

> Hvor kan jeg få fat i den til den pris..??
***********

Hold øje med BILKA og A-Z.
TD havde den vidst til 999,-..hvilket
må siges at være normalprisen nu.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 02-09-01 01:57

www.edbpriser.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-09-01 22:59

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in

> [...]
> billedet er klar, og blot fordi det er digitalt, behøver
> der ikke korrektioner til fra et billedprogram hver gang...

Det jeg glemte at skrive i mit lange post var at jeg ingen brug har for
sådan en card-reader og derfor ikke gider betale for den i en printer

I øvrigt er jeg ikke enig i at digitale billeder (om så de kommer fra scan
af negativ/dias eller fra digi-cam) ikke altid behøver korrektioner. Hvis
jeghavde et digi-cam ville jeg altid hive det ind i PS eller andet program
- om ikke andet så for at se hvordan farverne blev når den blev printet..
Men hver sin mening...

> Iøvrigt er en HP 930C en suværen printer til blot 969,-...

Omkring 1000,- er en god pris for en foto-printer IMO - jeg går selv og
lurer på Epson til omkring 1200,-

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Karsten Olesen

Dato : 01-09-01 23:21

> Det jeg glemte at skrive i mit lange post var at jeg ingen brug har for
> sådan en card-reader og derfor ikke gider betale for den i en printer
**************
Årh..I C !..
**************
> [...]
> - om ikke andet så for at se hvordan farverne blev når den blev printet..
**************
Ja. Jeg mener også billedbehandlingsprogrammer kan gøre underværker,
og er samtidig et fremragende værktøj, når man tweaker sine udskrifter..
**************

Fra : Jeppe Møller

Dato : 02-09-01 01:59

HP-printere- blækpatroner,
kan man fylde op i farve eller skal man købe en helt ny patron?

-ellers tror jeg at jeg bruger en lille tusse på en HP 930C

hvad koster patronerne til dem?

/*Jeppe

Fra : Erik Aalund

Dato : 02-09-01 09:07

> [...]
> billedet er klar, og blot fordi det er digitalt, behøver
> der ikke korrektioner til fra et billedprogram hver gang...

....men idéen med digitale billeder er vel netop at kunne efterbehandle
dem med det samme på ens computer.

> Iøvrigt er en HP 930C en suværen printer til blot 969,-...

Ja og HP 959c koster 1499,-

Erik

Fra : Karsten Olesen

Dato : 02-09-01 09:13

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> ....men idéen med digitale billeder er vel netop at kunne
efterbehandle
> dem med det samme på ens computer.
********************
Næh. Næppe selve idêen, blot en kærkommen og
naturlig mulighed...HP er iøvrigt først med den mulighed.
********************

> Ja og HP 959c koster 1499,-
*****************
1368,-...
*****************

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 02-09-01 20:10

Kan også anbefale Epson. Har selv en 1290. Den mindre 890 skulle lave samme
kvalitet op til A4 format. Bemærk: Den printer væsentligt hurtigere via USB
end med parallel porten. Ca 7 min om A4 helt ud til kanten. HP er muligvis
hurtigere, i hvert fald har de mere indbygget regnekraft. Flotte og
nuancerede farver.

Bjørn

Fra : Karsten Olesen

Dato : 01-09-01 20:06

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> ok.....
> Hvad med HP 959C? Den taler mange rosende om.
******************

Eller en 930C som har samme kvalitet, til ringe penge, 969,-....

Fra : KH.

Dato : 01-09-01 22:13

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en meddelelse
> >
> ok.....
> Hvad med HP 959C? Den taler mange rosende om.

Jeg har selv en HP710C, som jeg er meget glad for.
Den laver faktisk gode billeder til prisen.
Og bruger man det rigtige glossy paper eller lign., så bliver de kanongode..
Da den kom frem, kostede den 2500,-, og der er jo kommet nye og forbedrede
udgaver til..
Jeg skal selv til at købe ny, gerne en 930, eller 845, hedder den vist nok..
Men jeg holder mig til HP, de er så nemme at anvende, og jeg har aldrig haft
en funktionsfejl..

mvh. Klaus.

--
http://www.sitecenter.dk/stockbroker