Er det rigtigt??
Fra : Maria

Dato : 01-09-01 03:46

Hej allesammen.
Jeg har en hunkat på 10 år der snart skal føde. Nu har jeg hørt at hankatte
godt kan finde på at dræbe killingerne. Jeg har fire hankatte, hvoraf de to
er fra hendes sidste kuld, de to andre er tilløbende. De er gode venner
allesammen, men der kommer en anden hankat på besøg jævnligt Og han er ikke
venlig, hverken over for mine katte
eller over for mennesker. Det er nærmest ham jeg er bange for, at han kunne
komme til at gøre fortræd.Desværre tror jeg også han er faderen. Mine katte
bor ude i vores hestestald. Hvis det passer det med hankattene skal jeg jo
finde ud af noget, inden hun
føder og det er snart tror jeg.
Venlig hilsen Maria.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-09-01 14:38

Hej Maria

Jo det er rigtigt at fertile (forplantningsdygtige) hankatte kan finde på at
dræbe andre hanners killinger, så hvis jeg var dig ville jeg for en
sikkerheds skyld ikke lade moren og killingerne være alene med hankattene,
før du har set deres reaktion på killingerne over en uges tid.

Det er langt fra alle hankatte der dræber killinger, så du kan være heldig.

Og nu må du undskylde mig, men nu kommer den løftede pegefinger

Hvorfor kastrerer du ikke dine katte?? 10 år er en meget høj alder at føde
i, og tænk på alle de sygdomme (nogle er dødelige) som fertile katte af
begge køn udsættes for.

Held og lykke med killingerne

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Twixi

Dato : 01-09-01 23:39

Nu skriver du at du vil anbefale Maria at få hendes kat på 10 år
steriliseret. Jeg er sådan i tvivl om min kat på 12, snart 13 år kan
steriliseres med god samvittighed!! jeg har fået at vide så mange steder
fra, at det er synd at sterilisere sådan en gammel kat, men jeg tror også
selv at det er det bedste, for hun kan ikke tåle P piller, for hun får
knuder i brystet, og det synes jeg er synd. Jeg har så prøvet at give hende
en halv 2 gange om ugen, men jeg tror desværre at hun er gravid, og det er
noget forfærdeligt noget. Så jeg tror at uanset hvad du siger, så sender jeg
hende ned og bliver steriliseret i næste uge, så er vores to killinger også
et halvt år, så kan de følge med, for jeg vil altså ikke have alle de
katte - tre må virkelig være nok, selvom man jo virkelig kommer til at holde
af de små kræ når de først er der.
Mange venlige hilsner fra Kirsten
Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bt5k7.28558$Ay1.851345@news000.worldonline.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-09-01 01:42

Hej Twixi

Det er ikke synd at kastrere gamle katte, i dag kan katte jo sagtens blive
15 år eller mere.

Jeg synes det lyder meget fornuftigt, at du vil kastrere alle dine katte.
Men få lige dyrlægen til at undersøge de knuder din gamle kat har, måske
skal han tage dem samtidig.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : R. Ilsøe

Dato : 02-09-01 00:34

> Det er langt fra alle hankatte der dræber killinger, så du kan være
heldig.

Jeg, nu kan jeg da ikke lige la' vær' at komme med en lille
solstråle-historie... Tinne, min gamle hunkat havde lige fået killinger. Vi
havde stadig en søn fra hendes gamle kuld, Dumbo, der på daværende tidspunkt
var 2 år. Han blev så forelsket i hendes killinger at han gik ind og hjalp
hende med pasningen. Det eneste hun stod for selv var stort set at fodre
dem... Han var så godt nok vaskeægte neutral... og også en smule
kønsforvirret tror jeg:) Dejlig, vamset dreng... ÅH hvor jeg dog savner mine
katte:(

Rinnie Ilsøe

Fra : ulla

Dato : 02-09-01 19:04

"R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse at > Det er langt fra
alle hankatte der dræber killinger, så du kan være
heldig.

Her må også jeg lige komme med min solstrålehistorie omkring min dejlige
gamle hankat Max. Han har været far to gange, og begge gange gik det
fortræffeligt.

Den første gang var min x-kæreste og jeg lidt bange for at lade hunkatten og
killingerne være alene med hankatten. Men vi prøvede os frem, og lod som om
vi forlod stedet, bare for kun at være 1 dør derfra. Vi havde en kuffert som
hele familien boede i. Og da vi lidt senere kom (Vi havde ikke hørt nogen
larm) ja, da lå Max sammen med Minnie (moren) og killingerne i kufferten, og
efter dengang var vi sikre på at Max ikke ville gøre dem noget. Vi fik ret.
Han beskyttede dem, legede med dem, og slikkede dem. Jo, sådan kan en hankat
også være.

mvh

Ulla (mor til Max)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 02-09-01 19:59

Nu vil jeg vove (katte)pelsen og komme med et
postulat.
Der har ALDRIG været en hankat som har dræbt
killinger fra sin egen flok. Hvis en hankat har dræbt killinger, og det er
sket, så har det ALTID været fremmede hankatte, med fremmede mener jeg katte
der ikke bor i samme familie, for rent faktisk kunne det godt være
hunkattens kuldbror som bor på nabogården.
Det er ligesom hos "storebror" løven.

hilsen
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-09-01 22:18

"Marianne Hellemose" <skatkat@telefona.dk> skrev...
> [...]
katte
> der ikke bor i samme familie, for rent faktisk kunne det godt være
> hunkattens kuldbror som bor på nabogården.

Hej Marianne

Men dit postulat er desværre ikke rigtigt!

Jeg kender et tilfælde hos en opdrætter, hvor en hankat, som ikke var far
til killingerne, bed 3 killinger ihjel, da han ved en fejltagelse blev
lukket ind til dem og moderen lukket ud.

Det sker altså - men det er sjældent! Hos mig har der aldrig været problemer
med mine hankatte - heller ikke selvom de ikke var far til killingerne - de
har altid bare ageret legeonkler for de små...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 03-09-01 19:00

Hej Camilla
Tja, jeg vælger så at se den hankat som undtagelsen der
bekræfter reglen, uden at kende omtalte opdrætter OG
kattene, kunne jeg forestille mig en ulykkelig situation
hvor hankatten er blevet "desperat" over at være blevet
lukket inde med nogle måske højt-hylende killinger.