Nogle gode (50-)60´er sange.
Fra : Hans Petersen

Dato : 31-08-01 23:38

Sange som "Why must I be a teenager in love" og andre øre-hængere.
Kan I ikke komme med bud på gode ørehængere fra den tid?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-09-01 00:14

Hans Petersen <pedersen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jc40ptk15v5m1kl93prp8njesr6r1i8iik@4ax.com...
> Sange som "Why must I be a teenager in love" og andre øre-hængere.
> Kan I ikke komme med bud på gode ørehængere fra den tid?
_______

Jo, sagtens. Det er bestemt intet problem. Prøv kikke på dette link. her kan
du slå op på den engelske, amerikanske eller australske hitliste. Og fra det
årstal som du ønsker. Prøv at klik på årstallene i 5o-erne og 60-erne. Så
skal du se løjer. Dengang havde man ikke forstand på at lave andet end
ukompliceret slagermusik og store landeplager. Der var ikke noget som her
eksperiementerende musik.

www.q-net.net.au/~methinks/top_spot/1960.htm (Klik her og slagerne vælter
frem)

Pretty Belinda - Tralalala Suzi - She is only sixteen - Please mr. postman -
What do you want to make your yes
at mee for - Oh mein papa - Chirpi chirpy chip - Mamaluu - We are going down

Ak ja, hvorfor laver man ikke slager-musik længere ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-01 07:13

Åge Halldorsson skrev:

>årstal som du ønsker. Prøv at klik på årstallene i 5o-erne og 60-erne. Så
>skal du se løjer. Dengang havde man ikke forstand på at lave andet end
>ukompliceret slagermusik og store landeplager.

Tag den, Miles!

--
Bertel

Fra : Bakke

Dato : 01-09-01 17:24

Det var da noget af et link !

Mange tak !

KH

Bo

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-09-01 16:49

Så må du også kunne bruge dette:

http://www.eurohits.subnet.dk/s-62.htm

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-01 17:27

Michael Lund Sørensen <sletdette-milux@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pvsk7.220$9V5.14301@news000.worldonline.dk...
> Så må du også kunne bruge dette:

> [...]

_________________

VAARRRVVVVVVVV for en fed side med gamle hitlister. Den kendte jeg ikke.
Den er der vist ikke som kan stikke.

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 02-09-01 13:39

Hej Åge
>. Dengang havde man ikke forstand på at lave andet end
> ukompliceret slagermusik og store landeplager. Der var ikke noget som her
> eksperiementerende musik.

Dengang var meget af det du nævner jo netop eksperimenterede musik. Fra
50ernes rock'n'roll til slut 60ernes syrerock. Det var nyskabende,
anderledes og eksperimenterende med nye lyde, nye instrumenter, nye måder at
bruge musikken. Selv popgenren blev påvirket af eksperimenterne.
Og man havde også dengang forstand på at lege med musikken.....dengang som
nu var der et enormt udvalg af "undergrundsmusik" som aldrig nåede op til
statsradiofonien bedømmelsesudvalg og derfor ikke blev så udbredt som det du
kalder landeplager. Mange af de store landeplager som herhjemme blev kendt
med bands som Red Squares, Wishfull thinking, Lollipops, Peter Belli og
andre var jo kopier "lånt" fra det engelske og amerikanske marked. Vi
almindelige musikbrugere vidste det bare ikke fordi importen af musik gik
meget meget langsomt. Meget dansktop var ( og er) jo også bare
oversættelser af udenlandske numre.

> Ak ja, hvorfor laver man ikke slager-musik længere ?

Det gør både tyskerne og svenskerne da stadig i stor stil. Men mon ikke
genren har udlevet sig selv herhjemme? De få forsøg der har været på
genoplivning er rimeligt hurtigt gået i vasken af mangel på publikum. Og det
er jo markedsvilkårene. Bliver der ikke solgt billeter og/eller CD'er så kan
musikken ikke leve.

Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-01 15:14

Flying Hotdogs <info@flyinghotdogs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b922797$0$2693$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

kendt
> med bands som Red Squares, Wishfull thinking,

SV: Øhhhhhh. Ovenstående grupper kender jeg ikke ????

> [...]
> almindelige musikbrugere vidste det bare ikke fordi importen af musik gik
> meget meget langsomt. Meget dansktop var ( og er) jo også bare
__________
Det er sikkert meget rigtigt det du skriver der, men kommer det ikke op til
overfladen bliver det jo ikke landeplager og det var netop det der blev
spurgt efter. Jeg bedømmer en landeplage som en sang som "alle og enhver"
(og ikke kun en del af befolkningen, men også dem som ikke bryder sig om
dem) kender og kan synge med på.
Og det er jo netop sange som dem jeg nævner. Hvem kender f.eks. ikke
disse nedenstående linier fra store landeplager:
Hun boede på prammen - dernede ved kajen. Der var hun kendt som Smilende
Sussi. En masse drenge stod der på kajen - blot for at se på Smilende Sussi.
Så tar vi cyklerne frem - tramper afsted - får os en dejlig dag - Vi kører
langs den grønne grøft - som er så fuld af duft - Ved havet ånder vi den
friske luft - Nogen kører i bil - de skal have lov til det - Vi på cykel vi
får meget mer at se - Du må godt forære min gule flyver væk - løbehjulet kan
gå samme vej - Jeg har fundet den jeg allerbedst kan lide - jeg tror jeg
har forelsket mig i - Lille Ann Marie.

> Det gør både tyskerne og svenskerne da stadig i stor stil.

SV: Ja, det er nok rigtigt. Der kommer meget fra disse 2 lande, men ikke UK
og USA, som tidligere.

Men mon ikke
> genren har udlevet sig selv herhjemme?

SV: Det tror jeg absolut ikke. Alle tegn peger på en opblomstring af genren.

Bliver der ikke solgt billeter og/eller CD'er så kan
> musikken ikke leve.

SV: Det tror jeg sagtens at den kan. Slagermusikken lever bare på en anden
måde. Der laves mange gange kun sange for at de kan komme på dansktopperne.
De behøver ikke at sællge noget særligt, for derefter er grupperne blevet
kendte og lever derefter af spille-arrangementer på dansegallaer og til
kro-bal.
Men, bob bob bob, der sælges da en del, men det er mest i supermarkeder,
på tankstationer og til kræmmermarkeder og i country-klubberne. Og det er
ikke ligefrem der man henter salgstal til den officielle Top 40-liste.

Hilsen pop-eksperten

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 02-09-01 21:58

Hej Åge
> med bands som Red Squares, Wishfull thinking,

> SV: Øhhhhhh. Ovenstående grupper kender jeg ikke ????

Du kalder dig da ellers pop-eksperten (drille ..drille
Wishfull Thinking var vildt populære i 67/68...måske især på Sjælland???.
Musik med falset vokal - lidt ala Red Squares og ligesom dem med numre
hugget fra amerikanske bands som Four seasons, Platters og lign.

De eksempler du giver med 70'r dansktop ....den type landeplager er der
masser af....også på udenby'sk
Tag snart sagt en hvilken som helst melodi af Beatles...alle mellem 16 og 70
kan synge med.
Elvis, Cliff, Neil Sedaka,En hel del Rolling Stones,En hel del Bob Dylan,
Creedence Clearwater Revival, Hermans Hermit, Bee Gees, Smokie, Soundtracket
fra "Grease" o.s.v
Husk dem der er dem omkring 60 år idag, var teenagere da Elvis kom frem
herhjemme, sammen med Chuck Berry, Fats Domino, Bill Haley og senere Chubby
Checker o.m.a..

> Men mon ikke
>
> SV: Det tror jeg absolut ikke. Alle tegn peger på en opblomstring af
genren.

Hvor ser du den henne? .
De dansktop stjerner vi kender, har de senere år fået lidt problemer med at
få jobs nok
Vi og andre musikere i pop/rock-genren oplever i disse år at få flere og
flere jobs, både til offentlige arrangementer og til privatfester, i
kalenderen ved netop IKKE at spille dansktop.
DR kan måske nok fremvise helt pæne lyttertal på dansktopprogrammerne, men
de tal er jo fremkommet ved en statistisk beregning udfra 1000 lyttere der
er blevet spurgt, så spørgsmålet er om man kan se nogen tendens udfra de
tal, eller om man skal se på virkeligheden som den ser ud.

Enkelte numre får en hurtig opblomstring fordi der går kult i den, efter
feks en sjov tv-reklame som radio2 reklamen hvor tre unge heavygutter
headbanger til "den knaldrøde gummibåd", mens andre bliver taget op af feks
Sweethearts, Den Gule Flyver, børne-tv eller Diskofil, som giver de gamle
numre et nyt beat og dermed en revival. Andre ellers glimrende sange dør
stille og ubemærkede.

Ikke fordi vi har det fjerneste imod dansktop musikken, slet ikke, - men
genren har i flere år været plaget af elendige produktioner, ringe lyd,
dårlige tekster og meget lidt fornyelse. Den rammer den hårdt i disse år
hvor der er nye forbrugere på banen.
Der er ingen der kan leve af successen fra i går..alle er nødt til at flytte
sig.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-09-01 05:11

Flying Hotdogs <info@flyinghotdogs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b929c89$0$262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Åge

Jamen hej-hej F. Hotdogs

SV: Det har den da absolut ikke ikke. Jeg foretrækker den ukomplicerede
sukkersøde slager og det vil der til enhver tid være folk der gør.

..

> Hvor ser du den henne? .

SV: Eksempelvis har de skandinaviske dansebandsfestivaler rekordtilslutning.
Dansegallaer er nu oppe på at have haft 8.000 deltagere både i Norge og
Sverige. Vores eget Vildsund-marked m. Kim Og Hallo og Kandis slog også
deltagerrekord. Jeg var oppe at høre begge orkestre og det var den ægte
vare. Folk virkede rigtigt tilfredse, teltene var stopfyldt.

> [...]
> er blevet spurgt, så spørgsmålet er om man kan se nogen tendens udfra de
> tal, eller om man skal se på virkeligheden som den ser ud.

SV: Man skal selvfølgelig se på virkeligheden som den er. Tallene er en fin
opinionsundersøgelse, ligesom til folketingsvalg. Da spørger man jo heller
ikke alle, men forventer at dem man ikke har spurgt fordeler sig ligesom dem
man har spurgt. Hvorfor skulle de fordele sig anderledes. Jeg lytter f.eks.
ikke altid til Dansktoppen.

> [...]
> numre et nyt beat og dermed en revival. Andre ellers glimrende sange dør

SV: Det kalder jeg altså ikke dansktopmusik. Det er noget mode-dansktopDisco
og gør sig ikke gældende i dansktopmiljøet, men i diskoteksmiljøet. Vi andre
vil have den ægte vare og det er grupper som f.eks.: Kim Og Hallo, Jan Og
Sunny Boys, Klaus Og Servants, Skipper Og Co., Blue Hawai, Bjørn Og Okay og
Kim Og Drengene.
Og der er da masser af numre i den traditionelle stilsom får en hurtig
opblomstring. Eksempler:
Pigen på gården (Kim og drengene)
Her på vores altan (Richard ragnvald)
Gamle Gosse (Citrondrengene)

> [...]
> hvor der er nye forbrugere på banen.
> Der er ingen der kan leve af successen fra i går..alle er nødt til at

SV: Selvfølgelig. Men der er da massevis af både nye og gamle numre. Det er
simpelthen fordi vi dansktopfan ønsker det på den måde. Vi vil have
genindspilninger og nye numre en en god blanding. Vi kan lide at høre de
samme melodier i mange versioner om og om og om og om igen. Oceaner af ens
melodier er indspillet med mange forskellige kunstnere. Michael Winkler er
begyndt af genindspille nogle af sin fars numre. det synes vi er rigtigt
god.
Jeg tror nok at det er fordi at vi dansktopfolk ikke opfatter musik på
samme måde som pop-rock-folket. De går nok mere op i at sangene skal være
meget forskelligtartede og samtidig små meget gennembearbejdede kunstværker
hvor teksten har en dybere mening.
Dansktopfolk derimod vil bare have nogle enkle ukompliserede sukkersøde
sentimentale eller humorristiske synge med-slagere som ikke flytter grænser
eller handler om noget særligt.

øhhhh tror jeg nok

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-01 13:02

> [...]
> Sange som "Why must I be a teenager in love" og andre øre-hængere.
> Kan I ikke komme med bud på gode ørehængere fra den tid?

Hej igen

Hvis du er interesseret i selv at lytte til disse gamle slagere skal du lige
have et par forslag her:

Hvis de må synges på dansk så er der startet et nyt program på P4 som hedder
"Gammel Dansk" og kommer søndag kl. 17.12-17.30 (og hvis du bor i eller tæt
på Vestjylland kan du på P4 Midt vest kan du yderligere lytte til prammet i
en anden udgave torsdag kl. 10.32-11.00). Det er gedigen real dansktop, med
masser af oversættelser af de gamle engelsksprogede slagere.

Nå, men du vil nok helst have det engelsksproget. Nu ved jeg ikke hvor du
bor. Men afhængigt af dette får du her et par forslag:

NORDVESTJYLLAND
Radio Limfjord lørdag kl. 21-01: Limfjordsparty (Blandet dansktop og
engelsksprogede slagere)

VIBORG-OMRÅDET
Viborg Guld FM onsdag kl. 19-20 + 21-22: Tonny orlando Show (Mest
engelsksprogede slagere)

RANDERS-OMRÅDET
Radi Alfa lørdag kl. 19-02: Radiobal (Blandet dansktop og engelsksprogede
slagere)

ÅLBORG-OMRÅDET
Radio Nibenitten - Midtfjord Radio spiller næsten ene dansktop og
engelsksprogede slagere i hele sendetiden fra morgen til aften (Man kan vel
kalde radioens musikformat for "slager-format"

FYN
Radio Midtfyn - Radio 2000 har et format som de kalder "skandinavisk
danseband". Det er nok ikke lige det du efterlyser)

Men der er da lidt valgmuligheder her. Måske kan du bruge noget af det.

Hilsen pop-eksperten

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-09-01 13:17

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b921ee5$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hans Petersen <pedersen@hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:jc40ptk15v5m1kl93prp8njesr6r1i8iik@4ax.com...
_______

Jeg kender forresten en ørehænger fra ny tid. Husk boksning den 13. oktober.
HAHA. Nej glem det.

Fra : Johan Due

Dato : 09-09-01 20:10

Ja, hva' med "Hound dog"

Fra : John Thomsen

Dato : 26-09-01 13:01

On Sat, 01 Sep 2001 00:38:19 +0200, Hans Petersen
<pedersen@hotmail.com> wrote:

>Sange som "Why must I be a teenager in love" og andre øre-hængere.
>Kan I ikke komme med bud på gode ørehængere fra den tid?

Hvis du kommer i ærheden af Øresunds-kysten kan du fange en svensk
radio-station "Vinyl" som på 94,5 mHz (og deromkring) sender 60'er
hits døgnet rundt, stort set uden reklamer.

Du vil blive overrasket over, hvor mange go'e, du har glemt i
mellemtiden.... )

Venligst
John

Fra : Schiller

Dato : 26-09-01 14:20

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hits døgnet rundt, stort set uden reklamer.
>
> Du vil blive overrasket over, hvor mange go'e, du har glemt i

Du kan også købe alle de ørehængere fra dengang.
Absolute har lavet et dobbelt album for nogle år siden der hed:
Absolute Hits Of The 50´s , jeg har den og den er der rigtig mange gode hits
fra
dengang: Whake up little Susie , Living doll , Stupid Cupid , Oh Carol ,
Mona Lisa
Ooby Dooby , Great balls of fire , Handfull of songs , Donna , Lollipop ,
Tutti frutti
og og og og. De er der alle sammen.

Men hvis du er på On Cable er der også RTL der oldies sender.
I dag timerne spiller de tonsvis af hits fra 50´erne og 60´erne.

Schiller

Fra : John Thomsen

Dato : 30-09-01 00:15

On Wed, 26 Sep 2001 15:20:22 +0200, "Schiller"
<schillerens@hotmailREMOVEME.com> wrote:

>Du kan også købe alle de ørehængere fra dengang.
>Absolute har lavet et dobbelt album for nogle år siden der hed:
>Absolute Hits Of The 50´s , jeg har den og den er der rigtig mange gode hits

Det ved jeg, og jeg har selv flere CD'er med 50'er og 60'er hits.

Men intet slår altså radio "Vinyl" som kan spille et helt døgn stort
set uden gentagelser.

Faktisk gjorde vi det på et tidspunkt at vi satte en video-maskine til
at optage på Long Play, så der til en fest var 8 timers uafbrudt
nostalgi.....

og afspillet på en video-maskine er der forresten ingen der skal hen
og pille, spole frem og tilbage og/eller sætte noget andet på - fed
trick!

Venligst

Fra : Ladeholtz

Dato : 26-09-01 19:47

Soundtracket fra Forrest Gump kan også stærkt anbefales!