Netværk med 15-bens stik! Hvad er det???
Fra : Danna og Niels Chr.

Dato : 31-08-01 21:49

Go' aften

Jeg har et problem med at komme på internettet i min nye lejlighed.

Problemet er det, at der er en lokal forening i området, som hat
installeret netværksstik i huset, men stikket passer ikke til nogle af
mine netkort (rj-45 og coax -stik). Er der nogen af jer der ude som ved
hvad jeg snakker om? Netværksstikket i væggen er et normalt 15-bens stik
ligesom den gamle com-port, bare mindre.

-Hvilken type netkort skal bruges?????
-Kan man eventuelt få en adabter, som kan konventere stikket om til
rj-45????

På forhånd tak Hilsen Thomas

Fra : Martin Damberg

Dato : 31-08-01 22:09

"Danna og Niels Chr." <dalnci@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> -Hvilken type netkort skal bruges?????
> -Kan man eventuelt få en adabter, som kan konventere stikket om til

Er det ikke AUX du referere til ?
I så fald kan du få en lille converter til det ( til TP )

Martin D
www.vejen-net.dk

Fra : Danna og Niels Chr.

Dato : 01-09-01 10:44

Martin Damberg skriver:

> Er det ikke AUX du referere til ?
> I så fald kan du få en lille converter til det ( til TP )
>
> Martin D
> www.vejen-net.dk

Jeg tror du har ret i navnet "AUX", det lyder velkendt.
Jeg vil høre Bjarke H. om han skulle have styr på det med adabteren.

Tak for hjælpen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-08-01 22:33

> [...]
>
> -Hvilken type netkort skal bruges?????
> -Kan man eventuelt få en adabter, som kan konventere stikket om til

Det er noget gammelt IBM Lan,,,,,

Hvad for noget udstyr bruger de i den anden ende???

Men jada,, et konvateringsstik findes da,,,, Jeg er faktisk i øjeblikket
igang med at demontere/flytte/ændre i noget gammelt IBM lan,,, og her kan
jeg da nok godt "låne" et par stik med hjem,,,,

Fra : Danna og Niels Chr.

Dato : 01-09-01 10:40

Bjarke Hansen skriver:

> [...]
> igang med at demontere/flytte/ændre i noget gammelt IBM lan,,, og her kan
> jeg da nok godt "låne" et par stik med hjem,,,,

Det lyder meget spændende!!!!
Kan du sende mig dit telefonnummer på tpn@iversen.dk, så vil jeg kontakte dig.

Thomas

Fra : Jens Fallesen

Dato : 01-09-01 18:56

Danna og Niels Chr. wrote:

> hvad jeg snakker om? Netværksstikket i væggen er et normalt 15-bens stik
> ligesom den gamle com-port, bare mindre.

Der er kommet nogle kreative bud - mest lyder det som et AUI-stik (og
det var nok også, hvad Martin Damberg mente). Har det eventuelt en
speciel skydelås i stedet for skrueterminaler?

> -Kan man eventuelt få en adabter, som kan konventere stikket om til
> rj-45????

Hvis der er tale om en gammel installation, ligger der formodentlig et
tykt gult kabel inde i kabelbakken, og herpå er så monteret en
transceiver, som afleverer signalet i AUI-stikket.

Hvis det er tilfældet, er du imidlertid ikke så godt stillet, for så
skal dit netkort have et AUI-stik selv. Du kan ikke regne med at kunne
tilslutte en almindelig 300 krs transceiver, da den er beregnet til at
sætte i en pc med AUI-stik for tilslutning til noget andet end AUI.

Et netkort med AUI-stik kan nok opdrives, men det er sikkert ikke så
nemt mere, og det er typisk kun ældre kort, der kommer med den slags.

Men inden du går ud og investerer i noget, så prøv at tage fat i de
folk, der står for netværket. De må kunne svare dig helt præcist på,
hvordan du skal forholde dig.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-09-01 10:39

Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> writes:

> Et netkort med AUI-stik kan nok opdrives, men det er sikkert ikke så
> nemt mere, og det er typisk kun ældre kort, der kommer med den slags.

Hvis jeg ikke husker galt er der AUI-stik på en stor del af de gamle
netkort jeg har liggende på arbejdet (der er nogle stykker uden
RJ45-stik). Jeg aner ikke om de virker, men hvis der er nogen der er
interesserede, så kan vi godt prøve at finde ud af noget.

> Men inden du går ud og investerer i noget, så prøv at tage fat i de
> folk, der står for netværket. De må kunne svare dig helt præcist på,
> hvordan du skal forholde dig.

Det tror jeg er det bedste råd du har fået.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."