Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Måske et alment spørgsmål om blitz..
Fra : Peter Andersen

Dato : 31-08-01 18:24

Hejsa

Nu har jeg fået gang i min førnævnte Metc 60 flash.. og det ser ud til at
køre fint. Hjælp hvor er den tung at slæbe på, men kan til gengæld også lyse
en hen fodboldbane op!

Nå.. Men sådan en gammel fætter er jo styret manuelt (så vidt jeg ved! har
ingen manual!) og bag på lampen er der indstilling til filmtype og så en
skydeomskifter jeg tror er til afstand (1,5-20). Der er også en lysmåler
foran.. Men når jeg sætter den til fx. 3m(b=22) så "skyder" den MEGET
kraftigt og når jeg sætter den til 20(b=2,8), meget svagt... Kan det passe..
selv med en stor blændeåbning til stor afstand og lidt blitzlys...?

vh. Peter Andersen

Fra : TORBEN JESSEN CALLES~

Dato : 31-08-01 18:44

Til Peter
Måske du skulle lære lidt om blænder, inden du begynder.
hilsen TC
Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HLPj7.27204$Ay1.817372@news000.worldonline.dk...

Fra : Langgaard

Dato : 31-08-01 19:18

Hej

kik på http://langgaard.subnet.dk/ der er lidt om tid / blænder !

Din blitz virker som den skal, da blænde 22 er et lille hul gennem linsen,
skal der mere lys til, i forhold til blænde 2,8 som er et stort hul !

Prøv at søge i gruppen efter en manual.

Du har en af de fedeste blitz der er lavet på denne jord !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Peter Andersen

Dato : 31-08-01 20:15

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Din blitz virker som den skal, da blænde 22 er et lille hul gennem linsen,
> skal der mere lys til, i forhold til blænde 2,8 som er et stort hul !
Jojo..! det er jeg klar over... Jeg tror ikke i forstod hvad jeg mente...
Jeg kan bare ikke se ideen i at sende meget lys ud ved kort afstand ved en
stor blænde og lidt lys ud ved lang afstand ved en lille blænde... For
selvom min blænde regulerer hvor meget lys jeg til slut ender med, hvad er
så ideen i at sende meget lys ud ved den korte afstand...

> Du har en af de fedeste blitz der er lavet på denne jord !
Jo..uden at sidder og hoppe i stolen skal det lige siges at det ikke er en
60CT-1 eller 4, men en1/2..altså en gammel model.. men ok!

Peter

Fra : Langgaard

Dato : 31-08-01 22:48

Hej

Jeg tror du læser oplysningerne på blitzen forkert !

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-09-01 07:33

> Hej
>
> Jeg tror du læser oplysningerne på blitzen forkert !

Måske! Men jeg tror det ikke, så avanceret er den heller ikke.... Skal lige
ha fremkaldt nogle testbilleder jeg har taget, så vil jeg vende tilbage med
resultatet...
Men det er rigtigt: det ville være dejligt med en manual!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-09-01 10:31

Peter Andersen skrev...

> [...]
passe..
> selv med en stor blændeåbning til stor afstand og lidt blitzlys...?

Det du ser er faktisk indstillinger til ledetal. Når blitzen
blinker for fuld knald, har den ledetal 60 (v.100asa)
Det er i praksis for kraftigt til mange opgaver, og kan derfor
"drosles ned" til mere anvendelige værdier.
(At batterierne så samtidig holder meget længere er kun
en bonus)
Dit kamera har, hvis det er et spejlrefleks med spaltelukker,
en max lukkertid hvormed du kan bruge blitzen. Typisk
1/60 til 1/125 sek.
Hvis du f.eks. udendørs har fundet en belysning som siger
blænde 5,6 og 1/125sek (hvis 1/125sek er din synkrotid)
kan du flytte skalaen på blitzen til værdien viser 5,6, og blitzen
vil derefter giver perfekt udfyldningslys!
Jo mindre afstand du stiller blitzen på, jo mindre vil dens
maksimale udladning blive, jo hurtigere blitz-følgetid vil du få
og jo længere varer batterierne.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-09-01 13:16

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> wrote in message

> [...]
> Det er i praksis for kraftigt til mange opgaver, og kan derfor
> "drosles ned" til mere anvendelige værdier.
Den forstår jeg ikke helt..

> [...]
> kan du flytte skalaen på blitzen til værdien viser 5,6, og blitzen
> vil derefter giver perfekt udfyldningslys!
Ok, den tommelfingerregel vidste jeg ikke! Det vil jeg prøve..
Men der er jo også en lysmåler i blitzen...men det finde den måske selv ud
af?

> Jo mindre afstand du stiller blitzen på, jo mindre vil dens
> maksimale udladning blive.......
Ja det er ret logisk, men jeg kan ikke finde ud af om det passer på min...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-09-01 19:28

Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Dk4k7.21671$3q.787632@news010.worldonline.dk...
> "Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> wrote in message

MEGET

> Den forstår jeg ikke helt..

Ledetallet bruges når man skal udregne den
korrekte blænde. En blitz med ledetal 60 skal, når man
bruger en 100asa film og blitzen er indstillet til fuld power
i hvert skud, anvedes således: ledetallet divideres med
afstanden i meter og resultatet = blændeværdi.
F.eks ledetal 60 divideret med 2 meter = 30 (blænde 32)
Da de færreste objektiver kan blændes så langt ned er det
praktisk at kunne reducere lysmængden.
Hvis du brænder en blitz med ledetal 60 af i fjæset på
en person på 2 meters afstand, står vedkommende antagelig
og skummer af raseri og med afsvedne øjenbryn :)

> [...]
selv ud
> af?

> Ja det er ret logisk, men jeg kan ikke finde ud af om det passer på

Egentlig skal du bare indstiller blitzens skala på den filmhastighed
du anvender. Derefter bestemmer du ca den maksimale afstand
du skal tage billeder på og indstiller det på den anden skala.
Så kan du aflæse hvilken blænde dit kamera skal indstilles på
og blitzen vil selv klare dosseringen, afstemt efter afstanden til
motivet. Dvs. den skuer selv ned for lyser jo tættere du kommer
på. Det eneste du skal gøre, er at focusere dit kamera.
Du skal ikke røre blænden som du jo skulle, hvis det
var en helt manuel blitz.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-09-01 07:44

> [...]
> en person på 2 meters afstand, står vedkommende antagelig
> og skummer af raseri og med afsvedne øjenbryn :)

Ok den er jeg med på..

> [...]
> på. Det eneste du skal gøre, er at focusere dit kamera.
> Du skal ikke røre blænden som du jo skulle, hvis det

Nu er det også en manuel blitz..... (Metz 60CP-1/2)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-09-01 15:15

Peter Andersen skrev
> Nu er det også en manuel blitz..... (Metz 60CP-1/2)

OK, jeg har bare aldrig hørt om en manuel Metz blitz
i den størrelse...
Er du helt sikker på den ikke har en lille fotocelle
siddende under blitzhovedet? Altså den del, der
ikke flytter sig når du vipper blitzhovedet?
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-09-01 22:04

> [...]
> Er du helt sikker på den ikke har en lille fotocelle
> siddende under blitzhovedet? Altså den del, der
> ikke flytter sig når du vipper blitzhovedet?

Jo, det har den...det er jo så bare hvordan vi skal definere en maunuel
blitz... Mne der sidder altså en foto celle (eller fototransistor) under
lampen, og jeg skal indstille for film og afstand. Det er vel manuel? Den er
i hvertfald mere manuel end min AF280F..
Det jeg bare mente var at den jo ikke måler lyset gennem kameraet... og
derfor er uafhængig af blændeindstillinger på kameraet.

Min fotohandler er ved at rode en manual frem til den, så skal jeg
eksperimenter lidt med den..

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-09-01 10:34

Peter Andersen skrev

> [...]
> Det jeg bare mente var at den jo ikke måler lyset gennem kameraet... og
> derfor er uafhængig af blændeindstillinger på kameraet.

OK så er vi enige. Din blitz dosserer selv lyset inden for
den afstand du har specificeret med skalaen. Den måler det
reflekterende lys, som kommer fra motivet og holder op med at lyse
når motivet er rigtigt belyst. Men du har ret; den måler ikke lyset
gennem objektivet, men er alligevel afhængig af, om du stiller
blænden på det blændetal, der fremkommer når du har indstillet
filmfølsomhed og maksimum rækkevidde.

> Min fotohandler er ved at rode en manual frem til den, så skal jeg
> eksperimenter lidt med den..

Ellers kan jeg sende dig en kopi af min manual
til min Metz 45ct. De fungerer næsten ens.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-09-01 15:02

"Peter Schrøder" <spam@spam.dk> wrote in message

> [...]
> den afstand du har specificeret med skalaen. Den måler det
> reflekterende lys, som kommer fra motivet og holder op med at lyse

Er du sikker på det? En blitz kan da ikke regulere udladningen MENS den
lyser? Den er ikke den der type med to blitzlamper, en lille lampe under den
store...

Er det en 45CT-1 eller 2 du har? jeg er ikke engang helt klar over hvad
forskellen er..

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-09-01 20:50

Peter Andersen skrev

> [...]
den
> lyser? Den er ikke den der type med to blitzlamper, en lille lampe

Jo, det kan den godt. Den afkorter simpelthen blinket fra f.eks.
1/1000 sek til 1/5000 eller 1/10.000 sek.
T´et står for "thyristor" styring, hvilket i praksis betyder
at den gemmer overskydende energi til næste eksponering.
Hvordan man undgår problemer med reciprocitet på så
korte eksponeringstider, aner jeg ikke. Men det virker!
Fidusen med den fremadrettede fotocelle er, at hvis du
skulle for lyst til at bruge en bouncer eller loftet som
reflektor, peger fotocellen stadig på motivet og blitzen
regulerer selv lysmængden efter de nye forhold.

> Er det en 45CT-1 eller 2 du har? jeg er ikke engang helt klar over
hvad
> forskellen er..

Det er en 45CT-1. Jeg kan ikke huske hvad forskellen var, men mener det
var noget med batterier eller accu.
Min bruger ½ tons penlight batterier ad gangen...
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-09-01 20:57

> [...]
> reflektor, peger fotocellen stadig på motivet og blitzen
> regulerer selv lysmængden efter de nye forhold.

Ok...lyder interessant...det må jeg eksperimentere lidt med...

> hvad
>
> Det er en 45CT-1. Jeg kan ikke huske hvad forskellen var, men mener det
> var noget med batterier eller accu.
> Min bruger ½ tons penlight batterier ad gangen...

Jeg har fået selve blitzlampen og så den 60cp-1/2 og en ældre powermodul
Metz402 og en håndfuld batterier...hvor kun et af den var rimeligt...også
det bedste... Det er et 6V osm jo bare bestrår af 4 NiCa elementer... Men
den vejer...! Men hvis man ikke bruger fuld udladning holder den til
TEMMELIG mange skud, og oplader MEGET hurtigt! Desværre er "Klar"
glimtlampen i udu den skal jeg ha lavet. Glimtlampe på 130V..