Musicals
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-08-01 14:05

Hej:

Har gruppen diskuteret hvad verdens for eksempel ti bedste filmmusicals er?
Hvilke skal med på en sådan liste?
Måske / helt sikkert:

West Side Story
Seven Brides for Seven Brothers
Oklahoma
HAIR
Cabaret
Dancer in the Dark
Pigerne fra Rochefort
South Pacific
+ mange af Fred Astaires og Gene Kellys godbidder

Nå, måske skulle det være en Top 25 i stedet for 10...!

--
Hilsen: Jørgen / www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord IV:

Fra : Kvan

Dato : 31-08-01 14:34

"Jørgen Grandt" <Grandt@OnCable.dk> writes:

> Har gruppen diskuteret hvad verdens for eksempel ti bedste filmmusicals er?
> Hvilke skal med på en sådan liste?
> Måske / helt sikkert:

South Park: Bigger, Longer and Uncut
O Brother, Where Art Thou

- Kvan.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 31-08-01 15:15

"Kvan" <kvan@spamcop.net> wrote in message news:uheuoe4le.fsf@spamcop.net...

> South Park: Bigger, Longer and Uncut

Tjah, det er vel en musical. Så kan man jo altid diskutere kvaliteten
senere. Var det ikke noget med, at de vandt en oscar for "blame canada?"

> O Brother, Where Art Thou

Fed, fed film. Jeg opfatter den bare ikke helt som en musical. Hvad er
egentlig definitionen på en musical? Ovennævnte film indeholder masser af
musik (bluegrass er det vel), og musik har en central placering i
handlingen, men jeg ser den stadig ikke som en decideret musical. Der er
vist kun to gange, hvor der er "live" sang med væsentlig betydning for
handlingen: På radio-stationen, og så igen hen mod slutningen. Det andet
musik ser jeg mere som "baggrund".

Er De skrigende halse en musical? Hvis den er, skal den helt klart på
listen, men det mener jeg ikke, at den er. Er der nogen, der har en klar
definition af, hvad "musical" dækker over?

/Nikolaj

Fra : John Hinge

Dato : 01-09-01 10:49

Nikolaj Borg wrote:

> Tjah, det er vel en musical. Så kan man jo altid diskutere kvaliteten
> senere. Var det ikke noget med, at de vandt en oscar for "blame canada?"

Øhm desværre ikke. Den var nomineret, og der har nok ikke været et
øje tørt da den blev spillet for det fine hollywood :)
Jeg synes det ville have været stærkere og mere provokerende hvis
de enten havde nomineret Uncle Fucker, men den er ikke i samme musik
kvalitet som Blame Canada, den vinder bare på prutteværdi.
Nej det helt store ville have været at nominere Up There.
Den lyder umiddelbart som en typisk tegnefilms vinder sang, sådan i
den gode Elton John stil, men billederne og teksten.. Uhauha hvor
ville der være blevet ballade i hollywood.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Eddi Delfin

Dato : 01-09-01 12:42

Nightmare before cristmas.... bør vel også nævnes ik'?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-09-01 23:12

John Hinge skrev:

> [...]
> sådan i den gode Elton John stil, men billederne og teksten..
> Uhauha hvor ville der være blevet ballade i hollywood.

Ja, det kunne være SÅ fedt, hvis juryen for en gangs skyld ville være
lidt konversiel. Up There er *for* sej. Den er ikke bare nogen billig
pastiche over den stereotype Disney-sang, men indeholder virkelig
kvaliteter både i tekst og musik. Jeg elsker simpelthen
falsetslutningen!

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Naess

Dato : 31-08-01 14:38

Hejsa

Der er kun ganske få filmmusical's på min liste :

South Park - The movie.
Blues Brothers ( hvis man kan kalde dén en musical ).
Og de fleste Marx Brothers film ( og der får den på billed-fastforward når
de begynder at skråle .

Som i nok kan gætte, er jeg ikke så meget til musical's, men jeg er
alligevel spændt på at se gruppen's valg af samme.
--
Sincerely
Naess

( Please notice that my e-mail address is intended not to work )

http://www.shibumi.org/eoti.htm

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 31-08-01 14:48

"Jørgen Grandt" <Grandt@OnCable.dk> wrote in message
> Hej:
>
> Har gruppen diskuteret hvad verdens for eksempel ti bedste filmmusicals
er?

Ikke så vidt jeg ved, men det kan jo nås endnu.

> Hvilke skal med på en sådan liste?

Personligt hader jeg musicals som pesten (no offence - smag og behag er jo
forskellig), men der er een musical, jeg holder meget af:

> Dancer in the Dark

Det unikke ved denne musical er IMØ at den "normale" del af filmen gør så
forbandet ondt, at man sidder og venter på musik-numrene.

Nå ja, og så kender jeg ihvertfald een i gruppen, der vil fremhæve Hannibal
og Jerry. Jeg har ikke set den, så jeg skal ikke kunne sige noget for og
imod den. Men hvis vi skal have en afstemning skal den vel med?

/Nikolaj

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 31-08-01 16:24

> [...]
> Pigerne fra Rochefort
> South Pacific
> + mange af Fred Astaires og Gene Kellys godbidder

Som fx Singing in the Rain.

Det er også svært at komme uden om Julie Andrews i Mary Poppins
eller Sound og Music.

Annie get your gun
White Christmas

og lidt nyere

Oliver

Jeg så gerne, at der var nogen der gad at genoplive genren. Det
går jo strygende i teatrene, så hvorfor ikke på films.

Mark

"After The Matrix, I cannot wear sunglasses. As soon as I put them on,
people recognise me."
Carrie Anne Moss

Fra : Mogens

Dato : 31-08-01 17:03

On Fri, 31 Aug 2001 17:24:07 +0200, "Mark Thomas Gazel"
<mark@gazel.dk> wrote:

>Som fx Singing in the Rain.

Måske også musicals som :

Grease

Xanadu

historien i Xanadu er måske nok lidt tynd, men
blandingen af Electric light Orchestra's musik
og Olivia Newton John's stemme er fantastisk,
især duetten med Gene Kelly

Mvh Mogens

Fra : Neta & Peter

Dato : 31-08-01 16:54

"Jørgen Grandt" <Grandt@OnCable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej:
>
> Har gruppen diskuteret hvad verdens for eksempel ti bedste filmmusicals
er?
> Hvilke skal med på en sådan liste?
> Måske / helt sikkert:

Fiddler on the Roof, helt sikkert.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-09-01 04:19

On Fri, 31 Aug 2001 15:04:47 +0200, "Jørgen Grandt"
<Grandt@OnCable.dk> wrote:

>Har gruppen diskuteret hvad verdens for eksempel ti bedste filmmusicals er?

Lad os bare nøjes med at nævne "rigtigt gode", det med "de ti
bedste..." holder sjældent langt. Man risikerer let at få en
IMDb-effekt ("De kunne lige så godt fjerne muligheden for at stemme
2-9 på en film, for folk stemmer alligevel kun 1 eller 10" -ukendt).

Men efter at have set "Moulin Rouge!" her til aften, så: Moulin Rouge!
Der er masser af lækkert (og en del velkendt) musik.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thorbjørn Henckel

Dato : 02-09-01 12:21

> [...]
> IMDb-effekt ("De kunne lige så godt fjerne muligheden for at stemme
> 2-9 på en film, for folk stemmer alligevel kun 1 eller 10" -ukendt).

Tjoh,, kan jo kun være enig. men kig evt et smut på Moulin Rouge derinde..
;)
Den ligger for tiden lige udenfor deres top 100 på en 115 plads.. men jo,
generelt er det vote system noger plat, de fleste folk stemmer kun på film
der er vildt gode eller elendige, virker meget sjældent at middelmådige film
får stemmer. ;)

> Men efter at have set "Moulin Rouge!" her til aften, så: Moulin Rouge!

Var du I Imperial og se den? Må indrømme at jeg fandt publikum meget
underholdende. Manges første reaktion var tilråb som "Øv" og "Buuuuh", folk
grinede ret malplaceret i starten... men man må da sige at filmen alligevel
vandt sig ind på dem, det lød da ihvertfald som om størstedelen kunne lide
den da den var færdig.

> Der er masser af lækkert (og en del velkendt) musik.

Stort set alle sang teksterne i den er fra kendte kunstnere, dog lidt
modificeret til tider.. men kun enkelte er skrevet specielt til filmen. Bare
surt at mange af disse sange slet ikke er på soundtracket, men man kan jo
altid håbe at de udgiver en "More music from the motion picture".. selvom en
fiks lille dobbelt cd med de numre de har lånt tekster fra også kunne være
ret interessant.

En lille note. Denne film ligger lige nu nr 1 på min "Must buy" liste for
det næste halve år, skarpt forfulgt af Shrek. ;)

Venlig Hilsen
Thorbjørn Henckel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-09-01 00:45

On Sun, 2 Sep 2001 13:21:22 +0200, "Thorbjørn Henckel"
<Hexar@nospam.dk> wrote:

>Tjoh,, kan jo kun være enig. men kig evt et smut på Moulin Rouge derinde..
>;)

.... jeg har da også stemt på den :) Jeg stemmer på stort set alle
film, jeg ser; det er jo også en sjov "huskeliste" for én selv, fx at
se hvor mange film i de forskellige årtier, man har fået set.

>Var du I Imperial og se den? Må indrømme at jeg fandt publikum meget
>underholdende. Manges første reaktion var tilråb som "Øv" og "Buuuuh", folk
>grinede ret malplaceret i starten...

Yep, jeg var derinde til surprisepremiere. Jeg ser det både som en
fordel og en ulempe, hvis der smides
andet-end-en-100%-bred-typisk-actionfilm på. Ulempen er selvfølgelig
de tilråb, der kommer undervejs, men fordelen er, at folk er bedre til
at forlade filmen undervejs, hvis den ikke er i deres smag, end ved en
normal film.

Selvfølgelig er det da lidt irriterende at nogle rejser sig nu og da
og går, men det er klart at foretrække, fremfor at de sidder og råber.

I mit tilfælde var jeg solgt kort efter starten, da "Moulin
Rouge"-nummeret går over i "Entertain us" (-teksten med den velkendte
musik), og det samme med "Diamonds are forever". Jeg synes, det holdt
rigtigt godt med den musik-mix, uden at det bare blev plat eller
pinligt.

> [...]
>fiks lille dobbelt cd med de numre de har lånt tekster fra også kunne være

Tjah, jeg hørte lige udpluk af soundtracket igennem på cdnow, og der
var da lidt velkendt, men ikke så meget, jeg havde håbet på.

Umiddelbart fik jeg hørt:

(spoiler warning for en god ordens skyld - det er sjovere at blive
overrasket og sidde og "gætte med" undervejs)

- Sound of Music-musicalen ("The Hiiiiills are aliiiiive")
- Nirvana, "Smells Like Teen Spirit" (i starten, "Entertain Us")
- Madonna, "Material Girl" (efter "Diamonds are Forever")
- Madonna, "Like a Virgin"
- Queen, "The Show Must Go On"
- The Police, "Roxanne" (sangen om Satine som prostitueret)

Jeg er lidt i tvivl med:
- Carmen (præsentationen/improvisationen af showet - blander jeg det
sammen med cancan?)
- Johann Strauss, An der schönen blauen Donau (efter Christian er
kravlet op på elefanten - jeg synes, det lyder som om Satines første
linie i hendes sang er derfra)

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-09-01 01:44

On Mon, 03 Sep 2001 01:45:01 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Umiddelbart fik jeg hørt:
>
>(spoiler warning for en god ordens skyld - det er sjovere at blive
>overrasket og sidde og "gætte med" undervejs)

Ahja, og selvfølgelig Dolly Parton / Whitney Houston, "I Will Always
Love You"

--
- Peter Brodersen

Fra : Thorbjørn Henckel

Dato : 03-09-01 10:45

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> ... jeg har da også stemt på den :) Jeg stemmer på stort set alle
> film, jeg ser; det er jo også en sjov "huskeliste" for én selv, fx at
> se hvor mange film i de forskellige årtier, man har fået set.

Jeg har generelt opgivet det.. men nu mest fordi jeg har det med at glemme
at stemme overhovedet. ;)

> [...]
> de tilråb, der kommer undervejs, men fordelen er, at folk er bedre til
> at forlade filmen undervejs, hvis den ikke er i deres smag, end ved en

Helt klart.. og hvem siger dog også at det skal være action? det HEDDER jo
trods alt surprise, der er ingen steder de lover noget om action.. nu er det
jo bare sådan at det som regel kun er dem der bliver pumpet op som "Stor
film" (undrer mig nogen gange om det er det filmiske eller budgettet der er
tale om ved mange af disse film) ;)

> Selvfølgelig er det da lidt irriterende at nogle rejser sig nu og da
> og går, men det er klart at foretrække, fremfor at de sidder og råber.

Igen, ja. rigtigt lækkert.. nu sad jeg dog så langt fremme at jeg ikke
rigtig ved hvor mange der stak af. Men jeg kan da kun sige at så er de da
også selv uden om det. Filmen HAR stort set noget for alle, også selvom den
måske kan virke lidt lang til tider.

> [...]
> musik), og det samme med "Diamonds are forever". Jeg synes, det holdt
> rigtigt godt med den musik-mix, uden at det bare blev plat eller

Min største frygt var netop at det ville virke alt for meget som en parodi
at lave den på den måde... men jeg må sige at Baz Luhrman er sluppet extremt
godt fra det.

> Tjah, jeg hørte lige udpluk af soundtracket igennem på cdnow, og der
> var da lidt velkendt, men ikke så meget, jeg havde håbet på.

De har lavet en værre mærkelig sammenblanding på soundtracket, et par
stykker af sangene er ikke som hørt i filmen. Meget mærkværdigt hvis du
spørger mig.

> Umiddelbart fik jeg hørt:
> (spoiler warning for en god ordens skyld - det er sjovere at blive
> overrasket og sidde og "gætte med" undervejs)

> - Sound of Music-musicalen ("The Hiiiiills are aliiiiive")
Nope, der er intet der overhovedet minder om den på CD'en

> - Nirvana, "Smells Like Teen Spirit" (i starten, "Entertain Us")
Denne er også helt væk (selvom CanCan nummeret er der.. remixet af Fatboy
Slim..hvorfor spørger jeg bare) :P

> - Madonna, "Material Girl" (efter "Diamonds are Forever")
Den her er der til gengæld, men den ligger jo midt i sangen "Sparkling
Diamonds" men det er ikke meget fra den der er i sangen jo.

> - Madonna, "Like a Virgin"
> - Queen, "The Show Must Go On"
Igen... intet spor af disse to hvilket virkelig er det der irriterer mig
grænseløst, det er ikke de bedste præstationer.. men jeg vil da meget
hellere have en af de to istedet for radio mixen af Lady Marmelade, beck's
"Diamond Dogs" eller "Rhytm of the night" alle de tre er så vidt jeg lige
kan høre KUN brugt i den først intro scene til selve Moulin Rouge og det
eneste der binder dem til filmen er teksten i dem. som man jo ikke ligefrem
hørte meget af i filmen da ikke blev sunget af nogle hoved personer..

> - The Police, "Roxanne" (sangen om Satine som prostitueret)

Den er der også, den hedder dog nu "El Tango de Roxanne"

> Jeg er lidt i tvivl med:
> - Carmen (præsentationen/improvisationen af showet - blander jeg det
> sammen med cancan?)

Igen.. intet spor af denne sang. og igen, meget ærgeligt da den jo ER en ret
stor del af filmen (og heller ikke helt værst hvis de lige fjernede
tegnefilms lyd effekterne undervejs) ;)

> - Johann Strauss, An der schönen blauen Donau (efter Christian er
> kravlet op på elefanten - jeg synes, det lyder som om Satines første
> linie i hendes sang er derfra)

hrm.. kan ikke lige gennemskue den, men deres kærligheds medley er heldigvis
derpå kaldet "Elephant Love Song Medley".. (Den indeholder også "I Will
Always Love You" ;)Den sang er også utroligt vellykket når man tænker på at
de har smidt over 5-6 sang tekster sammen, dog med ny musik. meget
imponerende at de passer så godt sammen.

Den jeg savner på CD'en udover dem du nævner er Satine's sang efter Zidler
afslører dem (If i should die this very moment, i wouldn't feel, for i've
never known completeness, being here, wrapped in the warmth of you) som er
Lamb's Gorecki.. men den er dog lidt forståeligt nok ikke med, den er højst
30-40 lang i filmen. Men alligevel, af den dur har de nu stadig smidt sangen
fra starten af filmen hvor man ser stationen på CD'en. Den er kaldet
"Complainte De La Butte" og igen, den handler bare om stedet Moulin Rouge
(men denne sang er i det mindste god fordi den har stemningen af filmen med)

En anden ting der overraskede mig en del var at Ewan McGregor rent faktisk
selv sang sin rolle. Hvem kunne dog have vidst at han rent faktisk ikke har
en helt dårlig sang stemme? ;)
Hrm.. tror heller jeg må til at stoppe egentligt, kan jo blive ved i en
uendelighed.

Fra : Malene

Dato : 03-09-01 13:53

> [...]
> South Pacific
> + mange af Fred Astaires og Gene Kellys godbidder
>
> Nå, måske skulle det være en Top 25 i stedet for 10...!

Singin' in the Rain
En Amerikaner i Paris
Summerstock
On the Town
Den hvor Gene Kelly danser med Jerry fra "Tom og Jerry" - hvad er det nu den
hedder?
Skønheden & Udyret´(Broadway)

HAIR har feeeed musik, men historien er absolut lousy. Tilgengæld har den et
godt budskab.

Malene