Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
stativ vægt
Fra : Pia

Dato : 31-08-01 09:19

Jeg har et udmærket solidt Cullman stativ, som i og for sig er fint - men 2
kg ekstra på ryggen på en skovtur er lidt hårdt for et lille pus som mig.
Kan det gøres lettere uden at det vælter når spejlet klapper op eller skal
jeg bare i gang med romaskinen?

:Pia

- er der virkelig ikke nogen af jer garvede, som ved, hvad det er der er
repareret i mit kamera?

Det er så længe siden jeg har brugt det ordentligt, at jeg måtte læse
MANUALEN!

Fra : Niels Svendsen

Dato : 31-08-01 10:49

Hvis det kun er for at stabilisere kameraet medens du tager billeder så er
et etbenet stativ måske løsningen.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Pia

Dato : 31-08-01 10:58

nej, jeg tænker mere på lange eksponeringer = større skarphedsdybde. Jeg
tror ikke 1 ben er nok til fx 1-2 sekunder...

:Pia

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 02-09-01 14:06

Kan kraftigt anbefale et etbens stativ til vandreture. Jeg blev selv
anbefalet det her i NGen og de havde faktisk ret. Det stabiliserer kamera
udmærket (omend et trebens selvfølgelig er bedre). Det lykkes mig ofte at
tage virkelig skarpe billeder med en 600 mm tele. Det virker også som
vandrestav og læmper i en snæver vending konen over den grøft, hun ikke
rigtig tør binde an med.

Det bedste er: 460 g ifølge brevvægten og ca lisså mange kr for et lille
Hama profil mono.

Prøv det.

Bjørn

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-08-01 10:57

Pia skrev...
> [...]
mig.
> Kan det gøres lettere uden at det vælter når spejlet klapper op eller

Til skovturen må et kuglehovede med kraftig træskrue være
sagen. I "gamle dage" kunne man få et sæt der bestod af
en træskrue som havde "ører" (ligesom en vingemøtrik)
og kameragevind til at skrue kuglehovedet fast på.
Man kan godt få knas med evt. skovfogeder...

> - er der virkelig ikke nogen af jer garvede, som ved, hvad det er der
er
> repareret i mit kamera?

Blændemagneten gør at den blændeværdi, dit objektiv's blændering
er sat til, rent fysisk bliver omsat til en mekanisk bevægelse.
Dvs. at objektivet blænder ned under eksponeringen.

MC kobling er et "interface" mellem en spole og en enhed der skal
skal aktiveres. MC står for "moving coil" hvilket betyder at det er
spolens kerne der bevæges...
I praksis kan det være en-eller-anden vippearm, der skubber til
kernen via koblingen, og derved genererer en elektrisk impuls
der fortæller kameraet at handlingen er udført.
Det kan foregå alle mulige steder i kameraet, men har antagelig
relation til den rep. af blændemekanismen der er udført.

Lukkeren kender du, og b-måler er såmænd bare belysningsmåleren.

> Det er så længe siden jeg har brugt det ordentligt, at jeg måtte læse
> MANUALEN!

Det var da godt du havde gemt den.:)
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Pia

Dato : 31-08-01 11:22

> Til skovturen må et kuglehovede med kraftig træskrue være
> sagen. I "gamle dage" kunne man få et sæt der bestod af
> en træskrue som havde "ører" (ligesom en vingemøtrik)
> og kameragevind til at skrue kuglehovedet fast på.

SMART

> Lukkeren kender du, og b-måler er såmænd bare belysningsmåleren.

tak

> Det var da godt du havde gemt den.:)

ja, det tog mig kun en måned at finde den....

:P

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 31-08-01 11:03

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det gøres lettere uden at det vælter når spejlet klapper op eller skal

Hej Pia

Det kan gøres lettere - ingen tvivl om det. Og man (inklusive mig selv)
burde nok også gøre det. Et let stativ er ikke så godt som et tungt stativ -
men det er meget bedre end intet stativ! Jeg har smidt masser af billeder
direkte i brokkassen, fordi de ikke var skarpe nok. Ene og alene fordi
stativet lå i bagagerummet.

Selv overvejer jeg et et-bensstativ. Jeg har fået det anbefalet, men ved
altså ikke om det er godt nok.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : emj

Dato : 31-08-01 11:40

Jens Christian Jensen skrev i
<3b8f5fe5$0$85867$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Selv overvejer jeg et et-bensstativ. Jeg har fået det anbefalet, men ved
>altså ikke om det er godt nok.
Her I en URL, hvor man kan se sådan et et-bensstativ?
Hilsen emj

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 03-09-01 11:50

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Her I en URL, hvor man kan se sådan et et-bensstativ?
> Hilsen emj

F.eks. manfrottos hjemmeside, www.manfrotto.com

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : KH.

Dato : 03-09-01 16:52

"Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> F.eks. manfrottos hjemmeside, www.manfrotto.com
>
> mvh
> Jens Chr. Jensen

Ja, eller www.technikdirekt.de , de er ikke så tumpede med priserne endda...

Mvh. Klaus.

--
http://www.sitecenter.dk/stockbroker

Fra : KH.

Dato : 03-09-01 17:35

"KH." <Miller@lite.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Christian Jensen" <jchrjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Faktisk har de en MA 434 til 99,-DM..
Er det for billigt?

KH.

Fra : emj

Dato : 03-09-01 18:41

KH. skrev i <3b93b10c$0$241$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Faktisk har de en MA 434 til 99,-DM..
>Er det for billigt?

Aner det ikke, jeg ville blot gerne "se" og har ikke planer om at
købe.
Hilsen emj

Fra : KH.

Dato : 03-09-01 19:52

> Aner det ikke, jeg ville blot gerne "se" og har ikke planer om at
> købe.
> Hilsen emj

Bare ok..
Ville bare gerne hjælpe, hvis nu...
ååårhh.. du ved, hvad jeg mener...

KH.

Fra : Jan Jespersen

Dato : 31-08-01 11:51

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Kan det gøres lettere uden at det vælter når spejlet klapper op eller skal

Romaskinen er jo altid en god ting. Også når man ikke er fotograf!

Hvis man har mange penge kan man jo også købe et stativ lavet af
Carbonfibre. Det gør stativet let og er samtidigt meget stabilt. Men som
sagt: Det er dyrt. Så med mindre du bruger det jævnligt såh......

Du kan læse lidt om Manfrotto's modeller her:
http://www.naturbutikken.dk/kikkerter1/stativer/manfrotto_carbonone.html

Mvh
Jan

Fra : Thomas Bach

Dato : 02-09-01 17:49

Jan Jespersen <jjesp@worldonlineFJERN.dk> wrote:

> [...]
> Carbonfibre. Det gør stativet let og er samtidigt meget stabilt. Men som
> sagt: Det er dyrt. Så med mindre du bruger det jævnligt såh......

Du skal købe et stativ af Carbonfibre det er bare sagen, det gjorde mit
liv meget "lettere" på de lange ture i felten.

Thomas

Fra : Pia

Dato : 02-09-01 17:53

> Du skal købe et stativ af Carbonfibre det er bare sagen, det gjorde mit
> liv meget "lettere" på de lange ture i felten.
>
> Thomas

tips om mærker?

:Pia

Fra : Thomas Bach

Dato : 02-09-01 19:34

> tips om mærker?

Jeg bruger Manfrotto, men Gitzo er hvis også godt.

Jeg kan ikke lige finde Manfrotto´s modelnr, men prøv at kigge på deres
hjemmeside, url var tidligere i denne tråd.

I Danmark forhandles Manfrotto bl.a. af Photo av engros :
http://www.photoav.dk/

Hvis du har dit eget firma kan du handle her, de giver god service.

Thomas

Fra : Thomas Bach

Dato : 02-09-01 19:46

> [...]
> http://www.photoav.dk/
>
> Hvis du har dit eget firma kan du handle her, de giver god service.

Stativ i carbonfibre model nr. 441

Thomas

Fra : Jens Olsen

Dato : 31-08-01 20:17

On Fri, 31 Aug 2001 10:19:12 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Kan det gøres lettere uden at det vælter når spejlet klapper op eller skal

Jeg har klaret mig meget langt med et lille bitte Rowi bordstativ som
sælges i mange fotoforretninger. Det er et lille sort et med tre
bøjelige ben på kun 10 cm. Det kræver naturligvis at man kan finde
noget at stille det på, men jeg har da præsteret at fotografere et
aftenbillede med stativet placeret ovenpå min cykeltaske med en
Nikon-FM på.

Ellers lyder "skruetvingen" ikke uinteressant. Sådan en må jeg hellere
se at få anskaffet.

Jens