RE: Træning af Collie
Fra : Kim Christensen

Dato : 31-08-01 09:09

Lad mig straks sige at jeg aldrig har ejet en collie. Derimod har jeg to af en
slags der er "endnu værre". Nok om det.
At gå til agility er en rigtig god ide, forudsat at man i den klub du vælger
ikke vil tvinge hunden til noget den er bange for. Nogen klubber
gider desværre kun træne hunde der kan vinde konkurrencer for dem.
Ved agility møder din hund andre hunde, hvilket også er vigtigt for at få en
afbalanceret hund. Lad hunden starte med de simple og "ufarlige" øvelser. Og
lad være med at gennemtvinge de øvelser hunden er bange for.

Da jeg startede med min hund til agility var han meget bange for
balancebommen. Jeg prøvede at lægge den ned i bare 10 cm højde, men ligemeget
hjalp det. Da jeg engang var på pladsen uden for alm. træningstid, var der en
der trænede med en tæve (for øvrigt min hunds "kæreste) der lige havde været i
løbetid. Hun havde ikke problemer med balancebommen. Min hunds snude var meget
interesseret... Så fik hun besked på at forcere balancebommen, og den
bagvedliggende snude fulgte efter. Det gjorde vi 3 gange. Nøj hvor var han
stolt bagefter. I dag er der ingen problemer med balancebommen.

Dermed vil jeg sige: Tving ikke din hund til noget, lad det komme som det
kommer, og find en klub der ikke tror at du holder hund alene for klubbens
skyld. Netop det kan måske blive lidt svært.

Venlig hilsen

Kim Christensen

Køb, sælg eller efterlys varer i det nye auktionshus på nettet: http://www.ofir.dk/auktion
Køb ind på nettet - prøv det på http://www.ofir.dk/shopping
Få din egen gratis email på http://www.ofir.dk/mail

--
Posted from mail.ofir.se [195.249.237.205] (may be forged)