Re: Åh, hvor skønt ?? 3
Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 06:28

Søren Kjeldsen skrev:

Jeg har fået en idé Figo.
Lav en hjemmeside med overskriften "Figowitz´s Ukontrovelle
Træningsside" Så
kan du give gode råd om hvilken chip man skal sætte i el-halsbåndet for
at
opnå maksimal effekt. Bagefter så fortæller du hvordan man får krampen
til
at slippe ærmet igen når kræet er blevet kørt helt op under skyerne i
bar
ophidselse og bider alt og alle der komme inden for en radius af 2
meter.
Husk også fiffet med piggene og 2 liner under indlæringen af sporsøg. Du

heller ikke glemme metoden med at sparke forbenene væk under hunden når
den
skal lære at dække hurtig.

Du skal nok starte med at skrive på siden at den er henvendt til de
trænere
der blev uddannet for 25 år siden og ikke har videreuddannet sig siden
men
gerne vil have genopfrisket hvad de lærte den gang.

Og Figo......Så husk allernederst på siden at gøre opmærksom på at hvis
man
benytter disse fremragende træningsmetoder så får man brug for en
allerhelvedes dygtig hundepsykolog bagefter!

/Søren.

Hej Søren

Jeg har ret svært ved at finde det morsomme i det du skriver, når man nu ved
at der stadig er en del "brugsfolk" der bruger disse ganske uhyggelige
metoder.
Man glemmer, at det er et levende væsen man arbejder med, det bliver lige
pludselig "en genstand", og når man så har ødelagt "genstanden", dens sjæl
der gået itu, ja, så køber man en ny, og starter forfra på samme rædselsfuld
måde, nu måske bare lidt tidligere, for leve op til førens urealistiske
forventninger det skal det arme kræ, så lad det koste hvad det vil
(hundeliv), bare ikke tålmodighed og arbejde på hundens primisser.

venlig hilsen fra en der arbejder for og håber på at dette misbrug en dag
stopper.
hanne

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 31-08-01 09:37

"H.M." <hmedb@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ved
> at der stadig er en del "brugsfolk" der bruger disse ganske uhyggelige

Hej Hanne,
Jeg havde nu håbet på at ironien var skinnet mere igennem men jeg ved at
Figo som jeg har kendt i mange år og træner hund sammen med ved hvad jeg
mente.
Dem der kender os ved vores holdning til de omtalte træningsmetoder. Og ja
der er ikke bare "en del" der stadig bruger disse metoder...det er _mange_.

/Søren

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 31-08-01 11:32

Hej Søren

> Dem der kender os ved vores holdning til de omtalte træningsmetoder. Og ja
> der er ikke bare "en del" der stadig bruger disse metoder...det er
_mange_.

Det bliver jeg både ked af og dybt chokeret over at høre. Kan I ikke
fortælle lidt om, hvad I gør for at bekæmpe det???

KH
Søs

Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 12:27

Hej Søren

Ja, jeg regnede godt med at du ikke var til disse ting, og at du skrev det
ironisk, men når man nu ved at disse ting sker, gør det ondt at se det på
tryk, men fint nok at du har skrevet dit indlæg, for jeg tror at der er
mange (heldigvis) som ikke er klar over hvad der foregår, så måske kunne det
åbne
øjnene på andre "nybegyndere" , som så måske ville tænke sig om en ekstra
gang inden de lader sig "rive" med, og tænke på at,

"man skal aldrig gå med til noget, som man ikke kan forsvarer over for
sin samvittighed og sin hund"

man skal kunne se sin hund i øjnene bagefter!!

Til Søs
Ang. bekæmpelse, ja, jeg har skrevet indlæg i special klubbens landsblad,
har været indblandet i politi anmeldelse (brug af strøm), som var så oplagt
at man kun kunne vinde, men politimesteren afslog den.
Tager diskussionen omkrig grimme metoder når man er i disse brugs-/jagt
kredse.
Blande sig hvis man ser "overgreb" på hunden.
Ja, altid være dyrenes beskytter, da de jo er underlagt ejernes luner.

Hilsen til jer begge
Hanne

Fra : Bare Figowitz

Dato : 31-08-01 13:16

"H.M." <hmedb@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Blander mig lige for det var min hjemmeside Sørens fabelagtige idé skulle
udføres på men det beviser jo med al tydelighed hvilken geniale og
gennemtænkte idéer Søren sometider disker op med!

> øjnene på andre "nybegyndere" , som så måske ville tænke sig om en ekstra
> gang inden de lader sig "rive" med, og tænke på at,

Det er netop det omvendte jeg frygter ville ske hvis jeg lavede sådan en
side, at nybegynderen ikke ser ironien eller tænker sig om når han / hun
læser det og tænker at der var løsningen på alle problemerne og begynder
uden nogen erfaring eller indsigt at bruge disse metoder for sansynligheden
for at han / hun ødelægger sin hund er meget stor. For fristelsen med at
springe over hvor gærdet er lavest for at opnå hurtige resultater er meget
stor og den store tålmodighed er jo ikke just det der præger nye hundefører
der stiler højt og glemmer at lade hvalpen være hvalp sålænge som mulig.

Og så lige en enkelt kommentar til nedenstående.

> [...]
> Blande sig hvis man ser "overgreb" på hunden.
> Ja, altid være dyrenes beskytter, da de jo er underlagt ejernes luner.

Desværre sker det næsten altid at folk som blander sig eller anmelder disse
ting vil blive frosset ud af klubberne og bandlyst mange steder så mange
gange så skal man gøre op med sig selv om der er ulejligheden værd at være
idealist og "hundens beskytter" for somregel ender det med at det bliver en
selv som man skal beskytte imod chikane, psykisk og fysisk terror, annonyme
brev og telefon trusler m.v.

Men jeg er optimist og tror og håber på at problemet svinder ind efterhånden
som brugshunde dommerne får gennemført den nye måde at bedømme hundene på
til konkurrencerne hvor der slåes hårdt ned på de hunde der bærer præg af at
blive trænet med disse metoder og i stedet belønner de hunde der arbejder af
glæde og med frejdighed.

- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 31-08-01 13:26

"Bare Figowitz" <nej-jeg-vil-ikke-spammes@somewhere.dk> skrev i en
meddelelse news:BeLj7.27115> stor og den store

> tålmodighed er jo ikke just det der præger nye hundefører
> der stiler højt og glemmer at lade hvalpen være hvalp sålænge som mulig.

Ja det er sgu´ godt at være hvalp hos dig Figo for man lærer hverken hvad
"SIT" er eller at gå i snor før man er 12 måneder gammel.

/Søren

Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 16:38

hej Søren

Nu bliver jeg i tvivl om dette er ironisk ment, for ellers er vi dybt
uenige, da jeg mener at man starter med at indlære i leg fra hvalpen er
ganske lille.

venligst hanne

Fra : Bare Figowitz

Dato : 31-08-01 17:18

> Nu bliver jeg i tvivl om dette er ironisk ment, for ellers er vi dybt
> uenige, da jeg mener at man starter med at indlære i leg fra hvalpen er
> ganske lille.

Jeg tror ikke det var ironisk ment for jeg når jeg får en ny 8 ugers hvalp
så begynder jeg ikke at træne med den før den er 12 måneder gammel.

--
- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : R. Ilsøe

Dato : 31-08-01 19:10

> Jeg tror ikke det var ironisk ment for jeg når jeg får en ny 8 ugers hvalp
> så begynder jeg ikke at træne med den før den er 12 måneder gammel.

Hmmm... hvorfor det? Er det fordi hunden har en stærkere psyke på det
tidspunkt eller?? Er seriøst interesseret i at høre hvorfor, for helt galt
kan det jo ikke være, når du har kunnet opnå div fine præmier...??

Rinnie Ilsøe

Fra : Bare Figowitz

Dato : 31-08-01 19:29

"R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm... hvorfor det? Er det fordi hunden har en stærkere psyke på det
> tidspunkt eller?? Er seriøst interesseret i at høre hvorfor, for helt galt
> kan det jo ikke være, når du har kunnet opnå div fine præmier...??

Tror ikke du vil læse begrundelsen alligevel for du opfatter os jo som
"dumsmarte, sjove og konger"

--
- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : R. Ilsøe

Dato : 31-08-01 20:03

> Tror ikke du vil læse begrundelsen alligevel for du opfatter os jo som
> "dumsmarte, sjove og konger"

Ja, det gør jeg ind til i beviser det modsatte, for det er det 1. hånds
indtryk du har givet!

Rinnie Ilsøe

Fra : Carina Graversen

Dato : 31-08-01 21:20

Hejsa ...

> Tror ikke du vil læse begrundelsen alligevel for du opfatter os jo som
> "dumsmarte, sjove og konger"

Jeg vil da også gerne høre begrundelsen

Jeg selv starter tidligt med at lege lydigheden ind i den lille hvalp, og
øger så gradvis kravene jo ældre hvalpen bliver ... Det synes jeg virker
ret godt .

Hvis nogen skulle have lyst, kan I forresten se et billede af vovsen og mig
her:
http://hunde.homepage.dk/tikki_og_ina.htm

Hilsen
Carina

- - -

Min hunds hjemmeside: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

ICQ # 50 67 93 53

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-08-01 22:51

"Carina Graversen" <carina.graversen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa ...

> Jeg vil da også gerne høre begrundelsen

Ja det med at man først må begynde træning når hvalpen er 1 år er da
en gammeldags opfattelse .. det stammer så vidt jeg ved helt tilbage
til den gang man brugte de mere hårde og gammeldags metoder .... nu
hvor den meste træning foregår med bløde metoder og via leg kan
hvalpen for mig at se trænes fra man får den ind i huset det gælder da
blot om at belønne ønsket adfærd ... altså ting hunden gør af sig selv

havengodnathilsfra Ami

Fra : H.O. Soernsen

Dato : 01-09-01 07:01

Begrundelsen for at jeg svare er givet andets sted.

Figo nævner ikke nogen steder at man ikke må starte træningen af en hvalp
før den bliver 12 måneder gammel. Det Figo sagde var at _han_ ikke gjorde
det før hans egne hvalpe var 12 måneder gammel. Det har absolut intet med en
gammeldags opfattelse at gøre, snare tværdigimod. Det eneste Figo laver fra
hvalpen kommer i huset er at lære den at gå spor og det gør han faktisk
allerede ude hos opdrætteren hvis det ikke er en af hans egne hvalpe for så
starter de endnu tidligere. Spor arbejde er Figos helt store passion og
stopper ikke før hunden kan gå et SPH II spor i frisøg, hvilket hans hunde
somregel kan som 1½ årige.

Venligst soernsen

Fra : H.O. Soernsen

Dato : 01-09-01 06:48

Hej Carina,

Figo har meddelt mig at han har trukket sig ud af denne gruppe så jeg har
videresendt dit indlæg til han så kan det være at han fortæller sin
begrundelse hvorfor han først starter med træningen af hans hvalpe når de er
12 måneder gammel.

Om ikke andet så for at han kan se din hjemmeside for jeg ved at han er
meget interesseret i redningshunde.

Venligst soernsen

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 01-09-01 10:46

ØV - det synes jeg er lagt ude, at han går - sig lige det til Figo. Jeg
tror, at vi kunne få en masse ud af ham.

KH
søs

H.O. Soernsen <xxx@x.dk> skrev i en

Fra : H.O. Soernsen

Dato : 01-09-01 12:19

Det kan du også få Søs men når Figo bliver trådt over tæerne så går han i
baglås. Sådan er han og det må man accepterer. Måske derfor Figo har det
allerbedst sammen med en flok hvalpe end en flok mennesker?.

Venligst soernsen

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-09-01 12:35

> Det kan du også få Søs men når Figo bliver trådt over tæerne så går han i
> baglås. Sådan er han og det må man accepterer. Måske derfor Figo har det
> allerbedst sammen med en flok hvalpe end en flok mennesker?.

Hmmm... Mener nu som Søs at vi kunne ha' fået en masse ud af hans
tilstedeværelse her, uden tvivl, men som Figo åbentabrt også gør, så står
jeg af når _jeg_ føler jeg bliver trådt over tæerne, nedværdiget eller
fornærmet... og det er intet imod hans træningsmetoder eller resultater.
Hvis du evt. vil gi' Figo min mail-adresse, så kan han maile mig rivat hvis
han vil... Så håber jeg på vi kan få reddet trådene ud så vi kan få
fornøjelse af Figo's erfaringer.

Rinnie Ilsøe
( gizmo@vejen-net.dk )

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-09-01 13:04

"H.O. Soernsen" <xxx@x.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> allerbedst sammen med en flok hvalpe end en flok mennesker?.

Tja jeg ved ikke på en eller anden måde er der noget jeg ikke kan få
til at stemme .. for hvordan søren kan man være træner/ hundekonsulent
eller hundepsykolog for den sags skyld hvis ikke ens evner og lyst
til at omgås mennesker er mindst lige så stor som lysten og evnerne
til at træne og omgås hunde/hvalpe .. og hvordan skal man kunne være
en god træner/hundepsykolog osv.. hvis man foretrækker hunde frem for
mennesker .. af en eller anden grund får jeg myrekryb når jeg hører
mennesker sige at de foretrækker hunde/dyr frem for mennesker .. for
det viser at der et eller andet sted er nogle relationer eller nogle
følelser der ikke er faldet rigtig på plads .. jeg elsker mine hunde
og vil nødig undvære dem .. men de vil aldrig kunne erstatte
menneskelige relationer ... Dette indlæg bare fordi jeg mener det er
utroligt vigtigt at de menneker der er hundetræner/hundekonsulent
eller psykolog ikke bare skal have evnen til at omgås og vurdere
hunde men i mindst lige så høj grad er menneskekender og
menneskeelsker med lyst til at omgås og arbejde med mennesker .. da
man nu en gang ikke kommer uden om at træning og arbejdet med hunden
skal gå gennem ejeren .. .. MVH Ami

Fra : H.O. Soernsen

Dato : 01-09-01 13:28

> Tja jeg ved ikke på en eller anden måde er der noget jeg ikke kan få
> til at stemme .. for hvordan søren kan man være træner/ hundekonsulent
> eller hundepsykolog for den sags skyld hvis ikke ens evner og lyst

Figo er heller ikke hverken træner, hundekonsulent eller hundepsykolog for
det ønsker han ikke at være

> mennesker .. af en eller anden grund får jeg myrekryb når jeg hører
> mennesker sige at de foretrækker hunde/dyr frem for mennesker .. for

Måske fordi hunde aldrig skuffer eller svigter Figo...det gør mennesker.

> og vil nødig undvære dem .. men de vil aldrig kunne erstatte
> menneskelige relationer ... Dette indlæg bare fordi jeg mener det er

Figo kunne aldrig drømme om at menneskeliggøre en hund men min fornemmelse
er at Figo blot kommunikerer bedre med hunde end han gør med mennesker. Det
der forgår mellem Figo og hans hunde er en form for psykisk kommunikation
som ingen vist kan gennemskue hvordan forgår.

Venligst soernsen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-09-01 14:16

> Figo er heller ikke hverken træner, hundekonsulent eller
hundepsykolog for
> det ønsker han ikke at være

Nå OK der er så nok noget jeg har misforstået ...

> Måske fordi hunde aldrig skuffer eller svigter Figo...det gør
mennesker.

Tja men hvis man føler sig skuffet/svigtet af alle mennesker skulle
man måske lige se lidt på sig selv ... det kunne jo være at man selv
havde en del af skylden .. og helt sikkert er det jo at mennesker i al
fald ikke vil finde sig i kæft, trit og retning holdninger ... og at
man ikke på samme måde kan lade sit magtbehov gå ud og mennesker ..
læg mærke til at jeg ikke siger at Figo gør noget sådant ....

> Figo kunne aldrig drømme om at menneskeliggøre en hund men min
fornemmelse
> er at Figo blot kommunikerer bedre med hunde end han gør med
mennesker.

at et menneske kommunikerer bedre med en hund end et menneske peger
for mig i retning af at det pgl. menneske har en del problemer med sig
selv .. noget helt andet er at jeg finder det dødirriterende at sidde
og diskutere Figo med dig .. Jeg synes Figo selv skal forsvare sig
forklare sig og ikke lade dig eller andre stå som mellemmand .. jeg
stopper her fordi jeg egentlig føler det enormt uhøfligt at diskutere
Figo når han åbenbart ikke længere er i gruppen .. om han kunne give
gruppen noget skal jeg ikke kunne sige .. det var han for for kort tid
på scenen til at jeg kunne finde ud af ....

godlørdagshils fra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-08-01 13:46

Hej Figo

"Bare Figowitz" <nej-jeg-vil-ikke-spammes@somewhere.dk> skrev i en
meddelelse news:BeLj7.27115$Ay1.805826@news000.worldonline.dk...
> [...]
en
> selv som man skal beskytte imod chikane, psykisk og fysisk terror,

Sørgeligt hvis hundeverdenen har udviklet sig sådan!

Jeg ville nu være mere bange for, at det gik endnu mere ud over hunden, hvis
man blandede sig. Nej jeg kan heller ikke holde mund.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bare Figowitz

Dato : 31-08-01 13:49

Hej Nina,

> Jeg ville nu være mere bange for, at det gik endnu mere ud over hunden,
hvis
> man blandede sig. Nej jeg kan heller ikke holde mund.

Det gør det nogen gange også.
Der er eksempler på hvor hunden er blevet forgiftet med rottegift som er
smidt ind i hundegården. Desværre bruges hunden som våben på at få ram på
personen

- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 16:39

hej Nina

Naturligvis skal man da ikke holde mund.

Klubben har da mere brug for mig end jeg har for den!!!!!!!!!!!!!!

venligst hanne

Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 16:36

Hej Figowitz

Ja, jeg er godt klar over at det var dig der skulle lægge navn til Sørens
fabelagtige ide *smil*
Naturligvis ville en sådan side blive misforstået.
dem der er for bliver bekræftet
dem der er imod bliver hidsige
dem der er midt imellem bliver fristet.
Så brug heller tiden til at klappe din hund *smil*

Om man skal blande sig eller ej, jeg vil blæse på om man bliver frosset ud
eller ligende, hvad jeg nu ikke blev.

Skulle jeg være vidne til, bl.a. at en stor stærk mand bruger skarpslebet
pighalsbånd på en "sølle" tæve der absolut skulle have sin prøve, at en 9
mdr´s hvalp blev tvunget til at ligge dæk, medens et fjols til figurant stod
og gav den piskeslag jeg kunne komme med andre grelle ting.
A L D R I G I L I V E T !!
Hende med den 9 mdr.´s hvalp er nok den eneste der er blevet rigtig arrig på
mig (måske fordi jeg ramte hende) ved at spørge hende om hun syntes hun var
solidarisk over for sin hun, når hun gik med til slige ting.
Det skal siges at det er en 3-4 år siden.
Nå, det blev et langt indlæg, men jeg tror vi er helt enige i mange ting.

venligst hanne

Fra : Bare Figowitz

Dato : 31-08-01 17:39

> [...]
stod
> og gav den piskeslag jeg kunne komme med andre grelle ting.

Der er ingen forskel på om det er en "sølle" tæve eller en grov han.

Min gamle nabo havde en gravhund hvor han havde sat pighalsbånd på fordi den
trak når de gik tur.

Jeg plejer at sige til folk der vil bruge el-halsbånd på deres hund at før
de gør det så skal de selv have halsbåndet på og mærke hvordan det føles at
få stød og hvis de syntes det er meget ubehageligt, så syntes hunden nok det
samme.

--
- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-08-01 19:12

Hej Figo

Du skulle have været på den norske gruppe, hvor nogle jægere hævder at
el-halsbånd er den eneste sikre måde at lære hunden ikke at jage får. Nå den
flok holder heldigvis lav profil p.t.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Bare Figowitz" <nej-jeg-vil-ikke-spammes@somewhere.dk> skrev i en
meddelelse news:O4Pj7.27197$Ay1.815540@news000.worldonline.dk...

Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 19:34

at jeg skriver "sølle" tæve, så var det fordi at hun var "sølle" og for at
fortælle at en fuldvoksen mand, jo nemt kunne klare hende uden at bruge
grove midler.

Hilsen Hanne

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 31-08-01 13:35

> Det bliver jeg både ked af og dybt chokeret over at høre. Kan I ikke
> fortælle lidt om, hvad I gør for at bekæmpe det???

Håber på at folk på et tidspunkt bliver klogere.

Officielt har brugshundedommerne lagt en meget stram linje hvor der slåes
meget hårdt med på bedømmelsen af de hunde der bære præg af at blive trænet
på denne måde.

Ellers kan du ikke gøre noget ved de gamle hundeføreres måde at træne hund
på men du kan præge og vejlede og oplyse nye hundefører om hvilken måde man
kan træne hund ved hjælp at hundens medfødte instinkter og ikke mindst
udnytte hundens drifter og gøre opmærksom på konsekvensen ved brug af de
gamle metoder.

/Søren

Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 16:45

Hej Søren

ang. dommeres Officielle bedømmelse´s linje, ja, så har jeg nu kun hørt om 1
dommer som har udvist en hundefører p.g.a. at hunden nærmest kravlede ind på
banen.

Tror du han bliver spurgt næste gang der skal være en lukket prøve, nej, vel
!! de finder en der ikke "ser" de trykkede hunde, så er den dommer sikker på
at bliver brugt fremover.

Nå, men alt i alt mon så ikke vi er enige et langt stykke af vejen.

venligst hanne

Fra : Claus

Dato : 31-08-01 17:13

> [...]

vel
> !! de finder en der ikke "ser" de trykkede hunde, så er den dommer sikker

Hej.

Dommerne hiver voldsomt i P. hvis hunden ikke er frejdig, det i sig selv
gør, at man er nød til at træne på en fornuftig måde hvis man vil være med
hvor det "sner".

Selv om din jund laver alle øvelser perfekt, kan du ikke få max. P. hvis
hunden ikke er frejdig.

Mvh.
Claus
Der næsten ikke tør sige at han har trænet hund i 25 år.

Fra : Bare Figowitz

Dato : 31-08-01 18:17

"Claus" <Pernille@city.dk> skrev i en meddelelse

> Dommerne hiver voldsomt i P. hvis hunden ikke er frejdig, det i sig selv
> gør, at man er nød til at træne på en fornuftig måde hvis man vil være med
> hvor det "sner".

Jeg kan godt lide du bruger ordet "fornuftig" for det dækker bedre for der
kan være helt specielle situationer som gør at man må droppe en
"hundevenlig-psykologisk rigtig" fremgangsmåde. Og inden alle nu farer i
flæsket på mig så vil jeg nævne et eksempel på hvad jeg mener. En ældre
dame, jo hun var ikke blot en kvinde..hun var en rigtig dame, lille, slank
og meget fin bygget og vel omkring 70 års alderen. Alt hvad der betød noget
i hendes liv var hendes omgang med schæferhunde som hun elskede meget højt.
Hende og hendes mand havde i mange år drevet kennel hvor de opdrættede gode
og velfungerende hvalpe som blev til stor glæde for de kommende ejere. Hende
og hendes mand kørte land og rige rundt til alle de stævner og konkurrencer
de kunne overkomme. På et tidspunkt blev hendes mand syg og de besluttede at
ligge et langt og aktiv hundeliv på hylden og afhænde deres kennel. Men
damen ville dog gerne beholde en enkelt af deres hanner for hun vidste godt
hvor hendes mands sygdom bar hen og for ikke at huset skulle virke så stille
når manden var død så beholdte hun en enkelt hund. Efter hendes mands død
kom hun ud i klubben for hun var meget ulykkelig for hun vidste ikke hvad
hun skulle gøre for på grund af hendes spinkle bygning, lille størrelse og
manglende kræfter på grund af alderen kunne hun ikke holde hunden når hun
gik tur med den og gåturene i skoven sammen med hunden var det der holdt
hende i gang for ellers ville hun synke sammen i hjemmet. Hunden var der
ikke noget i vejen med for den var vant til at trække fremad fordi den blev
brugt på udstillinger hvor hunde skal trække, endda kraftig, fremad. For
ikke at støde nogen så nævner jeg ikke hvad vi gjorde men damen gik hjem med
hendes hund der ikke trak så hun faldt omkuld. Damen kommer stadig og
besøger klubben og fortæller hvordan der går og hun er så glad for nu kan
hun gå lange ture med hendes elskede hund igen

> Selv om din jund laver alle øvelser perfekt, kan du ikke få max. P. hvis
> hunden ikke er frejdig.

Heldigvis forgår det ikke sådan som Hanne er inde på at en dommer der slår
hårdt ned ikke bliver benyttet for linjen er udstukket af hovedforeningen og
skal følges af alle. Det er heller ikke så tit at det er på hyggeplan at
disse metoder benyttes men mere udbredt hos dem som udøver konkurrence på
højere plan. Ved DM bliver dommerne udvalg af brugshunderådet og dermed har
de lokale klubber intet at bestemme med hvilken dommere der benyttes.

--
- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 31-08-01 18:37

"Bare Figowitz" <nej-jeg-vil-ikke-spammes@somewhere.dk> skrev i en
meddelelse news:jEPj7.27203
> hendes hund der ikke trak så hun faldt omkuld. Damen kommer stadig og
> besøger klubben og fortæller hvordan der går og hun er så glad for nu kan
> hun gå lange ture med hendes elskede hund igen

Det var det rigtige at gøre Figo. Ikke éen løftede pegefingeren, ikke en
gang Berit som bare nøjedes med at vende ryggen til og gå op i klubhuset og
så har hun ikke nævnt episoden med ét ord siden. Var det ikke gjort så tror
jeg at fru Lövshall var død af ensomhed fordi hun havde tabt det eneste
indhold i hendes liv efter Knuds død.

/Søren

Fra : H.M.

Dato : 31-08-01 19:30

hej,

ang. dommere, så er der altså flere hundrede prøver som bliver afholdt i
klubberne om året, DM + udtagelser er et fåtal, jeg talte mest lukkede
prøver.

venligst hanne

Fra : R. Ilsøe

Dato : 31-08-01 19:07

> Dem der kender os ved vores holdning til de omtalte træningsmetoder.

Ja, ok, jeg fattede ironien i det ogs mange andre gjore, men der sidder et
fåtal der ude der er totalt blakket for forståelse for ironi, så jeg vil gi'
Hanne ret i at det ikke hører hjemme her, med mindre man tydeligt giver
udtryk for at det er ironisk evt. ved smiley.

Og nu vi kommer til "dem der kender os og bla bla" så er i en gruppe, der
åbentbart har fundet denne (før så) dejlige NG og nu regner med at i kan
marchere ind i samlet trop, *spille dumsmarte, være "sjove" og ikke mindst
fylde en stor del af trådene med interne ting, for til sidst at være konger
af gruppen!! Der er kun _få_ der kender jer... en lille bitte
milli-procentdel af dem der læser med her! I er 3 (eller 4?) ud af mange
mange folk! Husk det!!!

Prøver i at være førnævnte(*)?? Så drop det! Er det ikke det, så lav
drastisk om på jeres adfærd, for i de 4 år jeg er kommet her (mere eller
mindre aktiv) har jeg aldrig oplevet en så syg stemning, som den der er
kommet efter jeres indmarch.

Det kan godt være i kender hinanden... og? Gem jeres dumsmarte bemærkninger
og interne snak til på træningspladsen. Det kan godt være i ved en masse om
det i skriver om, men så _vis_ det, tak, for jeg vender snart numsen til og
forlader gruppen med næsen i sky(8:

Med håb om at i ændrer jeres adfærd, for vi kan sikkert lære af hinanden
hvis alle er modtagelige!(c;

Rinnie Ilsøe

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 01-09-01 00:30

Kære R. ilsøe.
Hvor har du ret. Denne ng er snart kun for de udvalgte.
Bare man dog kunne få "indspistheden" ud og sagligheden og tolerencen ind.
Jeg sætter disse to ønsker øverst på min ønskeseddel til julemanden, selv om
han har sin ng. Håber at han ser ønskerne og også andre i gruppen ser dem.
Nå jeg får sikkert mine små lyserøde øer i maskinen nu, men hvis det hen ad
vejen hjælper på sagligheden i grupper, så er det det værd.
Eskil

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-09-01 06:45

"Eskil M. Jørgensen" <eskil.m.joergensen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:x5Vj7.249$tZ1.12085@news.get2net.dk...
> Kære R. ilsøe.
> Hvor har du ret. Denne ng er snart kun for de udvalgte.
> Bare man dog kunne få "indspistheden" ud og sagligheden og
tolerencen ind.

Se nu tror jeg faktisk du har misforstået Rinnie .. det Rinnie giver
... .såvidt jeg har forstået ... udtryk for er utilfredhed med 3-4
stykker der er nye i gruppen .. og som måske nok har nogle ideer og
teorier som kunne være værd at lytte til .. men som ødelægger deres
mulighed for at blive taget seriøst op ved at blande temmelig meget
træningsklubsnak ind i det hele og som gennem deres måde at gøre sig
bemærket på virker som om deres eneste formål egentlig er at lave rav
i den ... personligt tror jeg det bedste er at ignore deres uønskede
adfærd og rose deres ønskede adfærd ..Rinie giver altså ikke udtryk
for utilfredshed med gruppen som så.

Selvfølgelig er vi nogle stykker der kender mere eller mindre til
hinanden men generelt synes jeg ikke gruppen virker indspist og
usaglig tværtimod synes jeg der i gruppen bliver gået efter bolden og
ikke manden ... hvilket jeg anser som positivt....(håber du retter mig
Rinnie hvis jeg har misforstået dig ...)

MVH Ami

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-09-01 20:38

> personligt tror jeg det bedste er at ignore deres uønskede
> adfærd og rose deres ønskede adfærd ..Rinie giver altså ikke udtryk
> for utilfredshed med gruppen som så.

Hvor har du ret og rigtigt, ja(x:

Du har ikke misforstået mig, Ami. Jeg synes ikke at gruppen virker
indspist. Den fornemmelse jeg har er, at der altid bliver taget imod nye med
åbne arme (dog med visse undtagelser, men det ser' jo ikke ud til at jeg får
mulighed for at ændre holdning her med mindre en vil gi' Figo min mail add.
så vi kan få reddet trådene ud uden for gruppen på en anstændig måde(c;)

Der er andre grupper, hvor indspistheden er langt mere ekstrem og hvor man
virkelig skal sætte poten ind med noget mere end genialt for at blive
"accepteret" med det samme. nu ved jeg så kun hvordan det ser' ud med mine
øjne, som en af dem der har været i gruppen længe (de første par år stort
set kun som lurer), hvordan det er for nye kan kun de sige, så hvis nogen
synes det virker som om der er indspisthed synes jeg det ville være lækkert
hvis de konfronterede os med det så vi kan rette på det, for det er, i hvert
fald for mit vedkommende ikke meningen at nogen skal føle sig udenfor.

Tonen her inde kan til tider være hård og jeg har da også fået overhalinger
på niveau+ med dem jeg har givet Figo, men det kan man også vælge at lære af
og så smøre lidt salve i nakken så "slagene ikke svider for meget"(c; Når
jeg angreb Figo som jeg gjore, så var det fordi jeg blev dybt såret over
nogen af de ting han skrev... Uden som sådan at vide om jeg var nybegynder
eler havde arbejdet med hunde i 90 år. Følte han hånede mig, som var jeg en
"dumling" der lige havde fået sin 1. hvalp og ellers aldrig havde set en
hund, en på bar bund, der ville lege klog og ja så kunne jeg sq ikke la'
vær' at gi igen af samme skuffe... Selvom jeg, indrømmet, nok burde har bidt
mig selv i tungen og undladt at svare.

Rinnie Ilsøe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-09-01 21:26

> [...]
la'
> vær' at gi igen af samme skuffe... Selvom jeg, indrømmet, nok burde

Tja man siger jo at tale er sølv og tavshed guld, men når følelser og
ideologier kommer på er det ofte man rammes lidt hårdt og det får
tonen til somme tider at blive lidt barsk .. på den anden side er det
mit indtryk at folk der henvender sig seriøst til gruppen og anvender
den pæne tone tja de får det samme retur ... og er der ballademagere
... provokører osv der skruer bissen på eller virker højrøvede .. tja
de får altså også kontant afregning i samme tone som de anvender .. jo
egentlig logisk .. man regner da ikke med voksne mennesker til andre
bruger en tone og en arrogance mv. som vedkommende ikke selv ville
bryde sig om

godweekend fra Ami