Kryds
Fra : Flemming

Dato : 30-08-01 22:26

Når man krydser sejler man lidt langsommere jo tættere til vinden man
sejler.
Findes der formler, tabeller eller computerprogrammer der kan fortælle
hvornår det ikke længere kan svare sig at gå tættere til vinden?
/Flemming

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-08-01 23:22

Isang tao pinangalanan Flemming nagsulat :

> [...]
>Findes der formler, tabeller eller computerprogrammer der kan fortælle
>hvornår det ikke længere kan svare sig at gå tættere til vinden?

Prøv at tage et kik på:
http://www.boatus.com/husick/bh_instrument.asp

Den er på engelsk, men en glimrende forklaring på VMG (Velocity Made
Good) og hvorfor det er så svært at lave beregninger på den hurtigste
vej til målet.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Magnus Sterky

Dato : 31-08-01 19:35

Formlerna är inte särskilt svåra att ta fram med trigonomeri. Men det är
svårt att få vind- och fartmätning att visa rätt värden, eftersom man bl.a.
får felvisning pga båtens lutning med de vanligaste instrumenten, man mäter
inte avdriften osv.

De så kallade 'performace diagrams' som man kan ta fram teoretiskt för en
båt visar däremot följande två intressanta iakttagelser:

1) Optimal kryssvinkel är inte särskilt snäv för någon kölbåt. Lägre höjd
och mera fart kompenserar rätt väl för varandra. (Däremot kan olika segel ge
olika stort maximum)

2) Med rimligt välformade segel som är rimligt väl skotade individuellt och
tillsammans, är optimal kryssfart ungefär = (0.8 x maxfart på halv vind vid
rådande vindstyrka)

Den som ev. tvivlar ombedes att studera ett större antal 'performace
diagrams' ....

/Magnus