Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Photo Assistant
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-08-01 15:37

Hej

Jeg har fået mig et Nikon F100 og overvejede at bruge penge på
photoassistant der er et link program mellem en computer og F100 (eller F90X
og F5)

Er der nogen der har erfaringer med programmet?

Jeg synes umiddelbart det lyder helt vandvittigt at kaste 3000kr ud til et
program der henter exponeringsdata over i PCen.. Men er lidt nysgerrig

Nogen erfaringer?

Henrik

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 30-08-01 18:14

Henrik Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg synes umiddelbart det lyder helt vandvittigt at kaste 3000kr ud til et
> program der henter exponeringsdata over i PCen.. Men er lidt nysgerrig

Hej Henrik.

Jeg har for nyligt solgt mit F100 med Photo Secretary II og tilhørende
kabel. Jeg må nok indrømme at jeg synes programmet var overvurderet og
alt for dyrt i forhold til hvor lidt det kunne og hvor elendigt det
var skrevet - typisk japansk software, ikke nær så ringe som Sony
software, men tæt på. Kablet som kostede næsten 1000 kroner,
var ikke andet end et billigt 2-kroners 25 pin D-type serial stik
håndloddet til den ene ende af et Nikon 10-pin remote kabel. Du kan
sandsynligvis lave et kabel selv til billigere penge ved at slagte
og kannibalisere en brugt fjernudløser.

Mht. softwaren går jeg ud fra at det kun er et spørgsmål om tid før
nogen finder ud af at skrive en open-source applikation der kan snakke
med et Nikon. De data som kan overføres via 10-pin porten er blandt
andet et interface til kameraet's custom settings, så du fra en windoze
applikation kan indstille kameraets funktioner. Du kan også downloade
fra hukommelsen en 'historik' af de sidst skudte film og billeder -
F100 husker omkring et dusin film med EXIF information om hver enkelt
skud, inklusiv linsetype, zoom, lysmåler, lukkertid, flash, fokusvalg,
m.v. ... programmet kan eksportere disse data i et slags kartotek,
og der er mulighed for at vise disse EXIF data sammen med de tilsvarende
billeder fra den indscannede film. Der er dog ingen automatik i
programmet, og for på den måde at vise billederne sammen med EXIF
data er man nødt til at loade hver billede manuelt. I det lange løb
var det simpelt hen for besværligt fordi softwaren var elendigt
skrevet -- det er osse ustabilty, og crasher ofte. Det er tilmed
nemt at blive snydt af programmets interface så man let er forledt
til at slette kameraets hukommelse og så er de EXIF data tabt.

Alt i alt vil jeg ikke anbefale købet af hverken kabel eller software.

Jeg ville gerne se F100/N90/D1/F5/etc dokumenteret med hvad 10-pin
porten kan bruges til, og hvilke protokoller der bruges. Det
ville synes ideelt at bruge fx. en Palmpilot som intervalometer
til et D1, eller tidsforsinket fjernudløser.. med viden om
Nikon protokollen ville det være trivielt at skrive et program
i perl med imagemagick til at gøre alt hvad Photo Secretary II
kan og meget mere.

Mvh.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-08-01 22:00

"Henrik Pedersen" <Henrik@terminal1[NOSPAM].net> wrote:

> [...]
>
>Jeg synes umiddelbart det lyder helt vandvittigt at kaste 3000kr ud til et
>program der henter exponeringsdata over i PCen.. Men er lidt nysgerrig

Et alternativ til Nikon Photo Secretary II er SoftTALK fra
http://www.cocoon-creations.com. Især hvis du har flere forskellige Nikon
kameraer. Med SoftTALK kan man klare det hele med et program. Med Nikon Photo
Secretary II kan man hente data fra F5 og F90/F90x. Cocoon Creations har også
et kabel.

Jeg har ikke prøvet nogen af delene, men kun læst positivt om produkterne.

Peter