Kalk i vannet?
Fra : Renate Olsen

Dato : 30-08-01 13:13

Har tenkt å hente stein til akvariet ved en nærliggende strand, og skulle
gjerne fått målt kalk innholdet. Har nå silt, vasket og kokt steinene og har
dem i en bolle med vann. Skal så la vannet stå et par dager og deretter måle
ph og dgh. Er dette tilstrekkelig? Eller må jeg la steinene ligge i et
akvarie med pumpe for å få god nok indikasjon på målingene?

Mvh Renate

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 30-08-01 14:48

"Renate Olsen" <ratata@nordkapp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ph og dgh. Er dette tilstrekkelig? Eller må jeg la steinene ligge i et
> akvarie med pumpe for å få god nok indikasjon på målingene?

ofte kan du se hvide pletter som kalk, men man kan også tage noget 32%
eddike og dyppe stenene deri, hvis det begynder at boble fra et sted, er det
fordi kalken går i forbindelse med kalken. Det vil sige, der er kalk i
stenen og burde overveje en ekstra gang om den er værd at komme i.
ellers ville jeg mene at dine målinger skulle være ok, men som du rigtigt
nok siger har PH en vis indflydelse på dhg.

Fra : Renate Olsen

Dato : 30-08-01 16:39

Hei og takk for hjelpen.
Har hatt litt av steinene i eddik og kunne ikke se noen bobler så da er det
bare å hente mere, vaske og koke og fylle i akvariet.
Kan si hva man vil, men det er mye arbeid og ordne slikt selv istedetfor å
kjøpe

Hilsen fra Renate

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-08-01 19:18

"Renate Olsen" <ratata@nordkapp.com> wrote in message
Klip:
> Kan si hva man vil, men det er mye arbeid og ordne slikt selv istedetfor å
> kjøpe
>
> Hilsen fra Renate

Hej Renate.
Du har så evig ret, men så sparer du også store mængder med penge, for sten
er dyrt at købe i butikken (i hvertfald i Norge). Jeg har ligesom dig været
ude for at samle ind masse sten (mest små skifferplader), og mangler bare en
passende anledning til å rive hele mit akvarie fra hinanden, for så at bygge
op med masse flotte sten.
Er der nogen som har linker til sider med stenopsætninger, må i gerne putte
dem ud. For selv om jeg har en lille ide, om hvad jeg skal gøre, så vil jeg
enormt gerne have inspiration.
Hilsen Ditte

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-01 16:57

> [...]
> ph og dgh. Er dette tilstrekkelig? Eller må jeg la steinene ligge i et
> akvarie med pumpe for å få god nok indikasjon på målingene?

pH giver en lille indikation - stiger den er kultveilten luftet ud eller der
er kalk i.
dGH ditto ditto, men da dGH måler flervalente kationer og da disse kan komme
fra "ikke kalk" er
denne måling heller ikke sikker.
(d)KH er bedre, da den måler bufferkapaciteten, der primært skabes af
karbonat og bikarbonat.

Men det allernemmeste er at hælde en god slat 30 % saltsyre fra
byggemarkedet i. Bobler det ikke, er der
ikke "kalk" i. Bobler den, hælder du saltsyre i til det ikke bobler
mere -det tager et par dage. Kender ikke begrebet 32% eddike - mon der ikke
tænkes på
eddikesyre, der sikker er meget dyrere end saltsyre

Ole

Fra : Renate Olsen

Dato : 31-08-01 16:21

Her i Norge ihverfall får man kjøpt flasker med 35% eddik. Denne fungerte
fint som test. Stenene boblet det ikke fra, men en skjellbit jeg puttet oppi
gjorde derimot det. Hadde stenene i vann, og målte verdiene på dette vannet
igår, og alt var på "normalen". Har tidligere hentet større stein fra samme
området og den var kalkfri. Var mere skeptisk til denne steinen/grusen da
denne er mindre (bunndekke).

Hilsen Renate