Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Korrigering af dias film
Fra : JJ

Dato : 30-08-01 09:16

Jeg har flere steder set og hørt om fotografer der korrigerer deres
Dias-film til en højere eller lavere følsomhed. Nogle eksponerer f.eks. en
Fuji Velvia, som normalt skal instilles til 50 ISO, til 64 eller 80. Hvis
man f.eks. har en 100 iso dias film, så skulle man med fordel kunne
eksponere den som 125, da dette efter sigendee skulle give bedre og dybere
farvegengivelse.

Men betyder dette i virkeligheden noget i praksis? Og bør man derefter få
filmen fremkaldt som normalt eller skal man oplyse at man har "presset"
filmen til en anden følsomhed?

Mvh
JJ

Fra : Rasmus Poulsen Larse~

Dato : 30-08-01 16:02

Jeg har selv forsøgt at presse både diasfilm og farvenegativfilm. Effekterne
er ret markante.

Som regel har jeg dog presset filmene en del mere end du taler om her, for
at få en større effekt.

For eksempel har jeg presset en 200 iso diasfilm til 800 og fremkaldt den
som negativfilm.

Effekten skal nærmest beskrives - farverne forvrænges og giver nogen gange
et rigtig fedt udtryk. Jeg skal lige finde ud af at uploade billeder, så kan
du se et eksempel.

Der er ingen tvivl om at det har en effekt. Du kan eventuel "nøjes" med at
få fremkaldt din diasfilm som negativ. Her bliver effekten mere afdæmpet -
og farverne pastel og "kunst" agtige.

Men prøv dig frem...
Mvh

Fra : Kristian Amby

Dato : 30-08-01 21:16

Hvis du undereksponerer et dia-film med 1/2 eller 1/1 blænde bliver
billederne mørkere, d.v.s. de får en bedre farvemætning. Hvis du har
en gammel diaprojektor med 60W glødelampe er det ingen god ide, men
hvis du bruger 250W halogenlys kan den sagtens lyse igennem, og det
giver flotte farver. Kombineret med et pol- filter kan det næsten
blive helt fantsktisk.

Fra 100 til 125 ISO er der kun en 1/3 blænde, så der er resultatet
nærmest status quo, så du kan godt gå længere op.

Der skal ikke kompensere i fremkalderen, så vil effekten bare blive
ophævet igen.

Men prøv dig først frem, inden du skal tage dit livs billeder.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-08-01 07:59

Kristian Amby skrev
> [...]
>
> Fra 100 til 125 ISO er der kun en 1/3 blænde, så der er resultatet
> nærmest status quo, så du kan godt gå længere op.

Jo langsommere film, jo mindre underbelysning kan den tåle.
Prøv at se http://www.cqj.dk/index5.htm hvor Claus nærmest
konsekvent underbelyser Velvia med 1/3 blænde (og
bruger polfilter)
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 31-08-01 10:56

"Peter Schrøder" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jo langsommere film, jo mindre underbelysning kan den tåle.
> Prøv at se http://www.cqj.dk/index5.htm hvor Claus nærmest
> konsekvent underbelyser Velvia med 1/3 blænde (og
> bruger polfilter)

Flotte billeder!

Jeg kører tilsvarende med ISO 125 for ISO 100 film, og ligeledes 1/3 blændes
undereksponering for Kodachrome.

Grunden er den samme, som andre har nævnt: Mærkbar bedre farvemætning, og en
moderne højtydende projektor kan sagtens hente detaljer ud i de mørke
områder. Jeg bruger en Leica P600 med op til 150/2,8 og op til omkring 2x3
meter på lærredet. Men så er grænsen også ved at være nået.

En yderligere grund er kvaliteten af højlysområderne. Er de helt udbrændte
kan de ikke reddes - og det kan også ske med et kontrastrigt motiv selv om
man undereksponerer. Men selv om det ikke er så galt, vinder højlysene som
regel betydeligt ved en let undereksponering. Sagt på en anden måde:
Omvendefilm skal eksponeres efter højlysene, negativfilm efter skyggerne -
simpelthen for at få noget på filmen.

Jeg tager ofte billeder med +½, 0, og -½ i forhold til de nævnte ISO 125.
Det sker jævnligt, at jeg foretrækker -½ til projektion og et af de andre
til scanning. Selv min Polaroid 4000 scanner kan have svært ved at trække
detaljer ud af de mørkeste områder uden støj. Til gengæld kan man jo så i
billedbehandlingen korrigere de noget ferske højlys.

Et sidste punkt er lysmålingsteknik og udstyrets kalibrering. Det sidste er
nok blevet væsentlig mere præcist i den elektroniske tidsalder, men
resultatet af en gennemsnitsmåling beror stadig på motivet, og det er
kamerafabrikanterne heldigvis ikke begyndt at bestemme for os. Med en mere
bevidst lysmålingsteknik bliver resultaterne endnu mere individuelle.

Derfor: Prøvefilm, bracketing og en stabil rutine - det er den eneste måde
at finde den "filmhastighed", der matcher en bestemt film, en bestemt person
og et bestemt udstyr.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Jens Olsen

Dato : 31-08-01 20:17

On Fri, 31 Aug 2001 11:55:31 +0200, "Jens Christian Jensen"
<jchrjensen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>detaljer ud af de mørkeste områder uden støj. Til gengæld kan man jo så i
>billedbehandlingen korrigere de noget ferske højlys.

Lige netop også min erfaring. Jeg bruger Kodachrome64 og syntes også
at den ser bedst ud på lærredet når den er en smule underbelyst,
medens jeg har samme erfaring med at min Nikon LS2000 filmscanner har
lidt svært ved at tygge sig igennem skyggerne. Det var faktisk derfor
at jeg skiftede fra LS30 til LS2000. Den kan nemlig "multisample"
d.v.s. at den tygger igennem billedet op til 16 gange og kan dermed
bedre bekæmpe støj i skyggerne.

For nylig havde det svenske "Foto" test af diverse filmscannere. Den
ultimative kraftprøve var netop et "tungt" Kodachrome-dias.

Jens

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 30-08-01 21:04

Hej JJ
> [...]

>man f.eks. har en 100 iso dias film, så skulle man med fordel kunne
>eksponere den som 125, da dette efter sigendee skulle give bedre og dybere

Att ändre exponeringsindex så som du anger betyder at man
underexponerer filmen en aning. Vitsen er, som du selv er inde på, at
få mere mättede farver.

Om det er det som er meningen skal man IKKE angive noget til
fremkaldningslabet, de skal altså fremkalde som normalt.

Selv har jag aldrig gjort det, jo natúrligvis har jeg prövet for at se
om det nu blev så godt som nogle påstod, jeg syntes ikke om resultatet
så jeg exponerer efter fabrikantens index.

>Men betyder dette i virkeligheden noget i praksis? Og bør man derefter få
>filmen fremkaldt som normalt eller skal man oplyse at man har "presset"
> [...]

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige