Corydoras (Pansermaller), hvilkent underar~
Fra : Chistiansbro

Dato : 29-08-01 23:14

Hej NG

Her på de sene natte timer sidder jeg og filosoferer lidt over mit akvarium.

Jeg havde for nogle år tilbage nogle Plettede pansermaller, meget effektive
og meget aktive.

Nu har jeg nogle leopard- pansermaller og schartzi-pansermaller, men det er
slet ikke så aktive.
Jo, jeg ved at leoparderne er utrolige sky og nervøse.

Men hvad med de andre underarter - hvor aktive og effektive er de?

Eks. Panda-pansermaller ser da også ud til at være rimelige aktive og de få
bronze-pansermaller jeg har set står bare!

Nogen der har gode ideer og kommentarer?

Vh
Christiansbro

Fra : Karsten Plesner

Dato : 29-08-01 23:56

> Nu har jeg nogle leopard- pansermaller og schartzi-pansermaller, men
> det er slet ikke så aktive.
> Jo, jeg ved at leoparderne er utrolige sky og nervøse.

Den mest aktive pansermalle, jeg har oplevet er helt klart Corydoras gossei
(for nylig set i Zoo City)

> Men hvad med de andre underarter - hvor aktive og effektive er de?
>
> Eks. Panda-pansermaller ser da også ud til at være rimelige aktive og
> de få bronze-pansermaller jeg har set står bare!

Mine pandaer er ikke ligefrem voldsomt aktive.

--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Niels Thrane

Dato : 30-08-01 02:52

> [...]
> Jo, jeg ved at leoparderne er utrolige sky og nervøse.
>
> Men hvad med de andre underarter - hvor aktive og effektive er de?

Hmm.. Havde du ikke discus ? Hvor høj en temperatur holder du i akvariet ?
De fleste pansermaller kan ikke lide det alt for varmt, så du vil nok se
mere aktivitet fra dem i et køligere akvarie. En af undtagelserne er dog
Corydoras schwartzi som du sagtens kan holde med discus. Desuden er det også
min erfaring at bundlagets farve har MEGET STOR indflydelse på deres
nervøsitet og dermed både farve og aktivitet. Hvis du har dem gående på en
lys bund vil de bruge meget tid på at gemme sig, mens en sort/mørk bund vil
få dem frem (gælder i øvrigt for de fleste fisk).

> Eks. Panda-pansermaller ser da også ud til at være rimelige aktive og de

> bronze-pansermaller jeg har set står bare!

Panda'erne bliver ikke ret store og holdes også bedst ved lidt lavere
temperaturer - desuden er de som regel ret dyre.

Kobberpansermallerne er sammen med de plettede pansermaller de mest udbredte
og hårdføre (og dermed de biligste). De er desuden ret nemme at få til at
yngle. Jeg vil også mene at kobberpansermallerne er lidt mere aktive - og
grovædende - end de andre arter jeg lige holder.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Chistiansbro

Dato : 30-08-01 09:07

Hej Niels

Sjovt du siger lys bund - efter jeg gik over til fin sandbund er alle
corydoras faktisk blevet mere aktive, scwarztierne mere end Leopard.

Temp. i mit akv. er på de 28-30 så det er vel godt nok.

Men tak for indslaget.

Vh

Niels Thrane <niels@freeway.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mk60r$tbq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-08-01 19:18

"Chistiansbro" <christiansbro@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> corydoras faktisk blevet mere aktive, scwarztierne mere end Leopard.
>
> Temp. i mit akv. er på de 28-30 så det er vel godt nok.

Hej Niels.
Temperaturen er nok lige i højestes lag, for pandaen, og de vil have det
mere komfortabelt ved at du sænker tempen nogle 3 - 4 grader...... Mine
pandaer og trilinneatus er fuldstendig ligeglade med om jeg har lys bund.
Bare de har nogle runde sten at rode rundt i, så er de glade og fornøjede.
I bogen "Colored atlas og miniature Catfish" står det for øvrig at pandaen
har det best ved en temperatur på 20 - 25 grader.
Men alle som har disse små vidundrerne, er sikkert enig med mig i, at vi
skulle have haft så mange flere af dem, for de er så utrolig flotte at se
på. Fandt mine første pandaer ved et tilfælde, og bare måtte spørge om hvad
de der små lakridsbådslignende fisk var. Så var det hjem og studere en masse
om det, og bingo - de var perfekte for mig og min kampfisk.
Er der forøvrig nogen som har hørt om corydoras undulatus. Fandt et billede
i ovennævnte bog, og de er da utrolig flotte. Det er en rød/sort malle, med
lidt sorte og hvide prikker langs siden, og så lige en enkelt stripe på
langs.
Hilsen Ditte

Fra : Niels Thrane

Dato : 30-08-01 20:33

Hej Ditte,

> Hej Niels.
> Temperaturen er nok lige i højestes lag, for pandaen, og de vil have det
> mere komfortabelt ved at du sænker tempen nogle 3 - 4 grader...... Mine

[cut]

> [...]
med
> lidt sorte og hvide prikker langs siden, og så lige en enkelt stripe på

Nu var det jo ikke mig der spurgte, men vi er da enige om temperaturen. Jeg
har i øvrigt samme bog som dig og har også kigget efter Corydoras undulatus,
men jeg har endnu ikke set den i nogen butik.

- Sig endelig til hvis du finder den - jeg kunne da godt tænke mig en lille
flok af dem.

Har du i øvrigt fået trilineatus'en til at yngle ?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 31-08-01 21:12

Hej Niels:
Jeg forhørede mig ved min lokale butik i dag (jeg bor i Norge), og de havde
aldrig hørt om Undulatus'en før, men de kunne da godt undrsøge.... Så nu
spekulerer jeg på hvad dette kommer til at koste, for jeg kan da regne ud at
denne er sjælden (mine pandaer måtte jeg ud med ca kr 100 pr styk). Hvis jeg
finder ud noget mere om dem, skal jeg nok putte det i indlæg....

Så over til Trilinetus'en.
Jeg har dessværre bare 4 stykker, for det har ikke været mulig for mig at
skaffe flere (finder dem ikke i nogen butikker), så det er nok tvivlsomt om
jeg får unger på dem, selv om to af dem begynder at være rimelig tykke om
maven - og det er ikke bare foddermængden som har forårsaget det. Måske har
jeg en pandahan, som ikke lige kunne se forskel ????, men det finder jeg
først ud at hvis jeg klarer at finde lagte æg, før de bliver et luksusmåltid
for de andre fisk....
Jeg går ellers en spændende uge i møde. Min kampfisk bygger rede på livet
løs, mens hunnen er ved at blive godt rund og tværstripet, mine corydoraser
viser tegn på meget leg, og tykke maver, og jeg tror jeg fandt et æg, men
var ikke hurtig nok til at få det isoleret, mine gubbyer er mildt sagt som
ballonger, og mine flying fox viser også tegn på "graviditet". Selv
sorgmanteltetraten (to stykker ihvert fald) er blevet tyggere.... Så nu har
jeg så det problemet at jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre af al
småkravlet, når de kommer (det bliver ikke aktuelt at købe et ekstra
akvarium, fik jeg besked om af kæresten). Jeg har to yngelnet, og så må jeg
se om de kan bruges.....
Åhh, det kommer til at blive spændende...

Nu hvor jeg aligelvel er igang, så har jeg et lille spørgsmål. To af mine
sorgmateller har været i sloskamp (skøre fisk, kan ikke finde ud af at de
tilhører en fredelig rase), og den ene har mistet noget af sin ene gælde.
Den ser ikke ud til at være påvirket af mangelen, men jeg spekulerer lidt på
om der er noget jeg kan gøre for at den skal blive frisk igen - vokser
gælder ud igen, på samme vis, som haler??? Eller vil det være mere
fisk/humant at gi den nådestødet i form af en hurtig død?

Hilsen Ditte