Fight Club
Fra : Tobias Lynge Herler

Dato : 29-08-01 22:52

Hej filmfreax,

"Fight Club" viser volden og blodtuden en sjældent set kærlighed i et
hektisk og noget nær surrealistisk skær, vel nærmest en slags eventyr?

Det store spørgsmål: Er "Fight Club" en fantastisk film eller en afsindig og
afsporet voldscocktail? Den har vel lidt af begge dele over sig?!

med venlig hilsen
Tobias Lynge Herler

--
www.philm.dk
- filmanmeldelser

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 29-08-01 23:20

"Tobias Lynge Herler" <tobias@philm.dk> wrote in message
> [...]
og
> afsporet voldscocktail? Den har vel lidt af begge dele over sig?!

Nej, jeg mener ikke det er en voldscocktail i den forstand at budskabet ikke
er at vi skal gå ud og starte en Fight Club for at blive ligesom
hovedpersonerne. Ligesom fx. Natural Born Killers, mener jeg at den handler
om noget helt andet. Nemlig at vi ikke er ærlige over for os selv og vores
drifter/lyster eller hinanden og vi lever efter højere normer i stedet for
vores egne. De to film er i mine øjne en kommentar til nutidens livsstil og
indstilling til vores omgivelser (hvilket desværre ikke lige er feset ind
hos en masse gale mødre i USA).

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Eddi Delfin

Dato : 30-08-01 08:50

Jeg er meget dobbelt idet, fordi jeg synes at filmen rent manus-mæssigt er
utrolig fed, faktisk noget af det bedste jeg længe har set.... men jeg er
ved at være så drøn træt af at se blod, jeg synes fx
betongulvs-smadder-hovedet-delen er ret unødvendig.... men det kan godt være
at det bare er mig dér er en kylling!!!!
KH
Eddi
P.S. Manus' til fight club (+en masse andre) har jeg lige fundet på
www.script-o-rama.com det holder altså!!!!!!!!!!!!

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 30-08-01 10:38

Hej !

> betongulvs-smadder-hovedet-delen er ret unødvendig.... men det kan
> godt være at det bare er mig dér er en kylling!!!!

Jeg vil nok mene at den er ret nødvendig, jeg synes at den viser hvor
langt ude Nortons karakter er.......

Med hensyn til filmen så elsker jeg den simpelthen, men det var først 4.
eller 5. gang jeg så den at det gik op for mig præcist hvor fed den
er, en af de ting jeg lagde mærke til, der nok er lagt ind for at vise
hvor sindssyg Nortons karakter er, er der hvor han løber uden bukser,
og med en stak papirer i den anden hånd...... Den måde han løber på,
jamen altså hvis man så ham gøre det i virkeligheden, jeg ville
ihvertfald tænke : "det der, det er simpelthen definitionen af
sindssyg......."

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 30-08-01 12:50

"Eddi Delfin" <eddi_delfin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> at det bare er mig dér er en kylling!!!!

Jeg tror faktisk det er en vigtig pointe at volden bliver så ekstrem i FC.
Den kommer til at fungere som en kontrast og reaktion på det zombie-liv han
lever.
Når man fører en tilværelse, der er dikteret af alt andet end én selv, må
reaktionenen udfra et psykologisk perspektiv være særlig voldsom. Alt i hans
liv er jo kunstigt, og derved uvirkeligt ville Fincher vel sige. De
vigtigste holdepunkter er jo stampillerne i den amerikasne drøm: Et
respektabelt job (der er fuldstændigt intetsigende, for os udenforstående),
en overflod af (ubrugelige) materielle goder, som jo er det vigtigste i hans
liv. En respektabel lejelighed osv. (det eneste han mangler er en kone, der
står og vinker farvel når han tager på arbejde. Men det tror jeg også er en
pointe, at det handler om de unge enlige mænd, der prøver at finde sig selv
i en absurd verden. De etablerede smårborgerlige forstadsfamilier er jo
blevet behandlet i andre film, som American Beauty)

Men nu har jeg vist bevæget mig lidt væk fra dit spørgsmål - det sker
når man prøver at udtrykke nogle tanker om film som FC

Morten

Fra : KNL DtP

Dato : 30-08-01 08:53

> [...]

og
> afsporet voldscocktail? Den har vel lidt af begge dele over sig?!

Efter at have set filmen *mange* gange, og hver gang nydt både skuespil og
plottet, så må jeg sige, at det er en fantastisk film.

Måden hvorpå den beskriver det samfund al for mange af os lever i, og den
måde hvorpå hele filmen tager os på en tur gennem filmkunstens fantastiske
univers, er bare så lækkert lavet.

Volden har en stor del af filmen, men det er (efter filmens overbevisning)
den eneste måde, hvorpå Norton kan slippe ud af sit kedelig og dødssyge liv.
Det er jo også i denne fase, at han opfinder sin ven, Pitt. Volden er ikke
en opfordring til alverdens mennesker - det er et symbol. "...It's first
after we lost everything that we are free to do anything..."

- og nej det er ikke en "afsporet voldsoccktail". Hvis man oplever den på
billedplanet, så er det en film hvor nogle mænd banker hinanden hver lørdag
aften.... men rykker man op på et højere tolknings niveau, så vil man se en
samfundskritisk, velspillet og virkelig flot film. Prøv og se den engang
til - og tænk bagefter lidt over filmens budskab

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Jeppe Møller

Dato : 30-08-01 18:14

On Thu, 30 Aug 2001 09:52:46 +0200, "KNL DtP"
<kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote:

*CUT*
> [...]

>samfundskritisk, velspillet og virkelig flot film. Prøv og se den engang
>til - og tænk bagefter lidt over filmens budskab

   'hvilket er hvorfor jeg ser volden i filmen mere som et symbol
på hans indre kamp end noget der rent faktisk finder sted: Fx 'skyder'
Norton heller ikke sig selv i hovedet til sidst set med mine øjne- nu
hvor vi taler om andet end billedplanet
I *HATE* when people say he does!

/Jeppe

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 30-08-01 11:45

Uha denne tråd behøver en spoiler advarsel!!!!!!!!!!!

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 07-09-01 16:50

"Tobias Lynge Herler" skrev:

> [...]
og
> afsporet voldscocktail? Den har vel lidt af begge dele over sig?!

Jeg vil undlade at udgyde min mening om Fight Club her. Og så alligevel
Den er en af 90ernes absolut bedste film og 20th Century Fox skal have store
klapsalver for at turde producere den.

Men mit ærinde var egentlig bare at henvise til dvd versionen af Fight Club.
Her er der et lydspor med Fincher, Norton, Pitt og Bonham Carter der
kommentarer filmen. Det kommentatorspor er en guldgrube hvis man vil have
nogle intelligente og interessante vinkler på filmen.
Edward Norton påpeger så korrekt, at f.eks. en blockbuster (og næsten
familiefilm) som Braveheart har scener der er meget meget værre end dem i
Fight Club. Han kommer også med andre eksempler, og vi andre skal vel heller
ikke rode så meget i hjernekisten for at finde værre eksempler.

Det vigtige er den kontekst volden bliver præsenteret i. Den blod- og
konsekvensløse vold der er i et afsnit af Walker, Texas Ranger m/ Chuck
Norris er efter min mening "dum filmvold".

Mvh.
David

Fra : Jacob Jensen

Dato : 09-09-01 20:34