Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder råd ønskes.
Fra : Ukendt

Dato : 29-08-01 21:20

Hej,

Jeg vil meget gerne igang med digitalfotografi. Hvor meget skal man ofre
på et digital camera, før det er "brugbart"?
Det var plan A at det skulle bruges til S/H naturbilleder ved stranden
og i skoven. Og måske til rejser rundt om i norden.

Billederne skal ikke printes ud eller noget, og de skal sikkert ofte
være i format 640*480. så de kan være på en hjemmeside
uden de fylder alt for meget, og stadig ser ok ud.

Havde set lidt på et Olympus C2040Z, men da jeg absolut INTET ved om
hvad der er godt/skidt, håbede jeg på at jeg
kunne få lidt starter råd hos Jer. 2040'eren kan fåes til cirka 4500,-
på nettet, men koster normalt 6995,-. Det ligner da
en besparelse der er til at føle på.

Er 2.1 GigaPixels(hedder det det?) en ok opløsning, eller skal man gå
efter en der er højere?

Kan man få noget til cirka 5.000,-(+/- 2.000,- max) der er noget værd?
Skal lige nævnes at jeg er "Mac mand", så et
camera der kun duer på PC'er er ikke lige det store hit.

Havde tænkte mig at bearbejde billeder i Adobe Photoshop. Mht. S/H
billeder. Jeg formoder at alle billeder bliver taget
i farver. Findes der et "standard filter" i PS, som I bruger til at lave
billedet om til S/H?

Som sagt vil jeg godt give 7.000,- (dog hellere 5.000,-) for et camera,
men da jeg er absolut nybegynder, og aldrig har taget billeder før, syntes
jeg at alt over 7.000,- er for meget til at starte denne hobby.

Er der nogen fabrikanter man absolut skal holde sig fra, og hvad er
"bedst" til hobby brug?

På forhånd tak

mvh
Thomas Schreiber

Så en (Norsk?) Frk. der havde nogle billeder på fotokritik.dk, og hendes
billeder var taget med et Nikon Coolpic 880(kan det passe?).
De var ganske nydelige, og super kvalitet. Er det dyrt camera?

Fra : KNL DtP

Dato : 29-08-01 21:41

T. Schreiber <"g4 AT mail.dk"> skrev i en

> Er 2.1 GigaPixels(hedder det det?) en ok opløsning, eller skal man gå
> efter en der er højere?

GigaPixels - hehe - du mener nok Mega Pixels (altså 2,1 millioner
pixels). En opløsning på 1600 x 1200 pixels giver 1,92 millioner pixels =
1,9 MP (Mega Pixels)

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : emj

Dato : 29-08-01 22:15

T. Schreiber skrev i <3b8d4e63$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Hej,
>
>Jeg vil meget gerne igang med digitalfotografi. Hvor meget skal man ofre
>på et digital camera, før det er "brugbart"?

Jeg har lige set det nye nybegyndercamera Olympia Camedia C-1 til 2425
kr 1280x960 pixels på http://dk.pricerunner.com/Home.jsp

Hvis du vil have lidt mere teknik, så er Olympus Camedia 990 Z med 3x
optisk zoom 1600x1200 pixels måske noget. Den ligger ogaå til en
sindsyg billig pris på http://dk.pricerunner.com/Home.jsp 2474 kr
(Normalt er billigste pris ca 4400 kr på den)

>Det var plan A at det skulle bruges til S/H naturbilleder ved stranden
>og i skoven. Og måske til rejser rundt om i norden.

Olympus Camedia C-1 fylder ikke meget i lommen og vejer kun 165 g

>Billederne skal ikke printes ud eller noget, og de skal sikkert ofte
>være i format 640*480. så de kan være på en hjemmeside
>uden de fylder alt for meget, og stadig ser ok ud.

Du kan ikke få for mange pixels og du vil aldrig kunne nøjes med et
apparat, der kun kan klare 640x480.

> [...]
>kunne få lidt starter råd hos Jer. 2040'eren kan fåes til cirka 4500,-
>på nettet, men koster normalt 6995,-. Det ligner da

Ja, men den har mange flere tekniske muligheder end de andre to, men
er lidt klodset og uhandy efter min mening. Ikke lige det apparat, jeg
ville forslå til en person, som aldrig har fotograferet.

>Er 2.1 GigaPixels(hedder det det?) en ok opløsning, eller skal man gå
>efter en der er højere?

Det er nu kun MegaPixels.
2.1 er ok
Giver flot udskrift i A-4 størrelse.

>Kan man få noget til cirka 5.000,-(+/- 2.000,- max) der er noget værd?
Ja bestemt.
Du behøver slet ikke fyre mange tusinde kroner af, hvis dit behov er,
som du skriver.

>Skal lige nævnes at jeg er "Mac mand", så et
>camera der kun duer på PC'er er ikke lige det store hit.

De kan alle bruges til Mac, så det skal du ikke have med i dine
overvejelser.
Selv en Mac har jo en USBport.

> [...]
>billeder. Jeg formoder at alle billeder bliver taget
>i farver. Findes der et "standard filter" i PS, som I bruger til at lave

Det er blot at vælge Image/mode/greyscale, så er billedet i s/h
Hvorfor vil du have et maskodontprogram aom Photoshop, når du er
nybegynder???
Paint Shop Pro eller Photoshop Elements eller et andet mindre
avanceret program kan sagtens klare webgrafik og fotobehandling.

>Som sagt vil jeg godt give 7.000,- (dog hellere 5.000,-) for et camera,
>men da jeg er absolut nybegynder, og aldrig har taget billeder før, syntes
>jeg at alt over 7.000,- er for meget til at starte denne hobby.
Hel unødvendigt.
Brug hellere pengene på et større RAMcard og en Cardreader, det har du
mere glæde af.

>Er der nogen fabrikanter man absolut skal holde sig fra, og hvad er
>"bedst" til hobby brug?
Umuligt spørgsmål, men kik dig omkring.
Jeg har selv et Olympus Camedia 990-Z, som jeg har købt for nylig og
det er jeg fuldt tilfreds med.

Hilsen emj

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-08-01 14:17

emj skrev i meddelelsen ...

>Jeg har lige set det nye nybegyndercamera Olympia Camedia C-1 til 2425
>kr 1280x960 pixels på http://dk.pricerunner.com/Home.jsp

Du mener nok Olumpys, og ikke Olympia ? Herhjemme har vi et Olympus Camedai
C-1, og det er rigtig nok et "begynder" kamera ( min far vandt det, og det
er mere end fint nok til at bruge til billeder som skal ligges på
hjemmesider osv. )

Det er dog ikke særlig godt til at tage billeder af himmel, f.eks. en
solnedgang kan blive en lille bitte smule grynet.

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.