Trolling båd
Fra : Carsten Uhre

Dato : 29-08-01 19:27

Er der nogen der kan give et par gode råd omkring køb af trolling båd?

Jeg påtænker at købe en båd i løbet af det næste års tid, men hvad skal jeg
købe?
Det skal være i prisklassen 25.000 - 50.000 inkl. landevejstrailer.
Båden skal bruges i lillebæltområdet, til både trolling, pilkning, hyggeture
samt muligvis også til at sætte garn og ruser fra.
Båden skal være søstærk, stabil og kunne plane så man kan komme lidt
omkring, gerne med en lille kahyt.

Jeg har overvejet noget i stil med en Kegnæs jolle.

Gode råd, kommentarer og erfaringer er meget velkomne.

Mvh

Carsten

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-08-01 19:40

Hej Carsten

Jeg kan anbefale dig at købe/låne Niels Vestergårds "Småbådsfisker". Der
står en hel masse om de forskellige muligheder. Lige meget hvad du vælger,
skal du være opmærksom på at du indgår nogle (mange) kompromiser. Jeg har
haft to forskellige både. Jeg startede med en Ryds 435 kabine båd, som
egentlig var meget OK prisen taget i betragtning (den kostede ca. 50.000
inkl. trailer). Den havde dog i forhold til at fiske (og sejle) nogle
oplagte handicaps. Den var meget butsnudet, hvilket betyder at ved bare lidt
modsø bankede båden meget, selv ved relativt lave hastigheder. Kabinen tog
relativt meget plads op af båden, hvilket betød at fri arealet til fiskeri
var lille. Hvis man er to i båden er dette uhensigtsmæssigt. En tredje ting
var, at der var nogle kistebænke bagi, der forhindrede at man kunne komme ud
i hjørnet, hvor man typisk ahr stangholdere og downriggere siddende. Til
gengæld var den let at køre med pga. den relativt lave vægt og nem at sætte
i.

Idag har jeg en warrior 165, som efter min egen mening er et godt kompromis
(Du kan se et billede af typen hos http://www.ry-baadimport.dk/, men der
findes andre mærker af både af samme type). Båden er ca 5 meter lang og
relativt bred med højt fribord, hvilket gør at sikkerheden er god. Der er en
forholdsvis fin mågeform i snuden, hvilket gør at vandet smides ud til siden
når båden planer. Samtidig behøves de helt store motorer ikke, den sejler
fint med en 50 HK. Vægten er også sådan at man ikke behøver 4-hjulstrækker
eller lignende for at få den ned i havnen. Større båd = større bil, hvilket
tit betyder endnu flere omkostninger. Pga. det store frie agter rum er der
også meget god plads til grej. Eventuelle ruser og garn er der også plads
til selvom det ikke er velset i denne gruppe

Vi har nogle Kegnæs joller i den forening jeg er medlem af. Umiddelbart
virker båden relativt tung, hvilket kan være et problem hvis du skal traile
den. En af mine kammerater har også haft en ubehagelig oplevelse med en af
dem, da den var meget tæt på at vippe rundt med ham i havnen, mens han gik
rundt på rælingen for at løsne tovværket. Der var noget vand i båden som
sikkert havde stor indflydelse på forskydningen af tyngdepunktet.

Hvis du vil ned i den lave prisklasse skal du også være meget opmærksom på
motorerne. Du kan sikkert godt finde et godt "skrog", problemet er ofte
motoren. Alier dig eventuelt med en der har lidt erfaring i dit nærområde.
Jeg kan anbefale dig at melde dig ind i den lokale afdeling af Danmarks
småbådsfiskeklubber (Fyn eller Jylland) http://www.smaabaadsklub.dk/. Der
vil du sikkert finde nogen der kan hjælpe dig igennem et forhåbentligt
lykkeligt køb.

Held og lykke med projektet og knæk og bræk når du kommer så langt.

Thomas

Fra : Jan Jensen

Dato : 30-08-01 23:59

Hej Thomas,

Jeg går med samme tanker som Carsten, angående køb af småbåd til lystfiskeri
på Øresund, så det er utroligt godt at høre andres praktiske erfaringer. Tak
for dit gode indlæg.

Mvh Jan

Fra : Ulla

Dato : 15-10-01 19:55

Jan Jensen <trej@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0yzj7.209$ra1.16645@news.get2net.dk...

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-08-01 12:49

Ud over hvad beløb du vil ofre, bør du også overveje hvad vejr du kommer til
at sejle i. Er du til "godtvejrs-sejlads"
eller vil du pinedød ud når du en sjælden gang får tid til det? Selv har jeg
købt en gammel Shetland Family Four.
Den har omtrent alle de skavanker Thomas nævner, den er tung, den banker og
de 70 heste bruger benzin. Til gengæld er det også noget af det mest stabile
der findes, og når jeg endelig har fri en dag, så skal vejret være ret
grimt, før jeg må blive hjemme.
MVH Niels