Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony vs Nikon
Fra : Michael Jensen

Dato : 29-08-01 18:04

Hejsa!!!

Kort og godt:

Nogen der var en mening om hvilket kamera (digital) der er bedst??

Sony DSC-S75

eller

Nikon Coolpix 990

Det er min chef der har bedt mig spørge.........

Michael Jensen

Fra : Christian

Dato : 29-08-01 19:32

Hej Michael

Man kan læse nogle ganske uddybende test af begge kameraer på
www.dpreview.com :

www.dpreview.com/reviews/sonydscs75/

www.dpreview.com/reviews/nikoncp990/

Venlig hilsen
Christian Svane

Michael Jensen <mjensen@paradis.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8d2050$0$270$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : PJ

Dato : 29-08-01 21:53

SONY!

Med venlig hilsen
Pierre Jakobi

Fra : Kim Østrup

Dato : 29-08-01 22:01

PJ <pj@post6.tele.dk> skrev i en

> SONY!
>
> Med venlig hilsen
> Pierre Jakobi

Der blev spurgt kort og godt - men Per´s råd er kortere end det er godt
!

Mvh

Kim

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-08-01 07:51

"PJ" <pj@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> SONY!

Dit ! skal stå forrest, for at det betyder 'ikke' sony.

Der er ingen tvivl om af Nikon Coolpix 990 er bedre og 995 er
endnu bedre.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : U. Pedersen

Dato : 29-08-01 22:52

On Wed, 29 Aug 2001 19:03:36 +0200, "Michael Jensen"
<mjensen@paradis.dk> wrote:

>Hejsa!!!
>
>Kort og godt:
>
>Nogen der var en mening om hvilket kamera (digital) der er bedst??

> [...]

Hejsa.
Kender ikke Sony DSC-S75, men du er velkommen til at se hvad Sony
DSC-S50 kan på denne adresse
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/
>Det er min chef der har bedt mig spørge.........
>

>Michael Jensen

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : jan

Dato : 30-08-01 02:48

Hejsa
jeg har et c3030 med macro og blitz og er godt tilfreds med dette. du kan se
par foto på www.koien.dk/uk/

Fra : Søren Petersen

Dato : 30-08-01 07:07

hvorfor kigger han på coolpix -990 - når der er en coolpix 995 med
betydelige bedre features!!!!

til næsten samme pris.

jeg var meget i tvivl selv - lige indtil jeg stod i en forretning og prøvede
at have begge kameraer i hånden!!!!!

det er noget med måden du holder dem på - og hvordan det føles - du bevæger
dig jo rundt med et camera - det skal også ligge godt i hånden - det gør
coolpix'en!!!!!!!

hilsen

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-08-01 14:46

On Thu, 30 Aug 2001 08:07:06 +0200, "Søren Petersen" <no@spam.dk>
wrote:

>det er noget med måden du holder dem på - og hvordan det føles - du bevæger
>dig jo rundt med et camera - det skal også ligge godt i hånden - det gør
>coolpix'en!!!!!!!

og hordan så med batterier, ? Sonys Stamina er jo ikke 4 AA som du
smidder væk, når der ikke er mere strøm. I med stikket og efter 1 time
er du klar til 2,5 timers optagelse igen

Fra : Thomas Larsen

Dato : 30-08-01 19:13

"
> og hordan så med batterier, ? Sonys Stamina er jo ikke 4 AA som du
> smidder væk, når der ikke er mere strøm. I med stikket og efter 1 time
> er du klar til 2,5 timers optagelse igen

Øh - hvad er problemet, mit coolpix 990 blev leveret med lader +
genopladelige NiMH batterier. Så hvis man løber tør i felten kan man altid
smutte hen til købmanden og få 4 AA og så lade de andre op når man kommer i
nærheden af en stik kontakt.

Hvis jeg skal kommentere på kameravalget, så har jeg været glad for mit
coolpix 990, som jeg har haft et årstid. Farver og skarphed er rigtig gode,
ligesom justering af tid og blænde er nem at have med at gøre. Kameraet kan
selvføgelig også køre automatisk. En meget irriterende ting skal man dog
være opmærksom på. Indendørs billeder med blitz af personer duer simpelthen
ikke, da folk får røde øjne. Det er påkrævet at anvende ekstern blitz til
dette formål, så hvis du skal bruge et 990 til dette så læg lige et par
tusind oveni. Det nye 995 ser ud til at være bedre da pop-up flashen
tilsyneladende sidder længere fra linsen.

Thomas

Fra : KH.

Dato : 30-08-01 19:55

"Thomas Larsen" <thlddh@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tusind oveni. Det nye 995 ser ud til at være bedre da pop-up flashen
> tilsyneladende sidder længere fra linsen.

Hej Thomas..

Læste lige med over skuldrene...
Kan en extern blitz da fås til Nikon Coolpix.. Her tænker jeg på alle
udgaverne af Coolpix.???

Kører selv med F60 og Sigma 430 EF. Dejlig blitz i øvrigt...

Med venlig hilsen
Klaus Hybel

--
http://www.sitecenter.dk/stockbroker

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-08-01 08:48

> Hej Thomas..
>
> Læste lige med over skuldrene...
> Kan en extern blitz da fås til Nikon Coolpix.. Her tænker jeg
på alle
> udgaverne af Coolpix.???

Ja det kan man sagtens få. Det kræver bare et specielt kabel.

Fra : KH.

Dato : 31-08-01 08:51

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> på alle
>
> Ja det kan man sagtens få. Det kræver bare et specielt kabel.

Lyder da mægtigt..
Tænker på at investere i et digitalt kamera..så man må jo undersøge
markedet..
Tak for svaret..

Mvh. Klaus.

--
http://www.sitecenter.dk/stockbroker

Fra : U. Pedersen

Dato : 30-08-01 21:25

On Thu, 30 Aug 2001 20:13:09 +0200, "Thomas Larsen"
<thlddh@post5.tele.dk> wrote:

> En meget irriterende ting skal man dog
>være opmærksom på. Indendørs billeder med blitz af personer duer simpelthen
>ikke, da folk får røde øjne.

hov var her en ting Nikon ikke kan, jammen det klarer Sony

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-08-01 08:50

> hov var her en ting Nikon ikke kan, jammen det klarer Sony

Kan Nikon Coolpix 995 også uden problemmer.

Fra : Bjerre / Sidebanen

Dato : 30-08-01 22:15

Øh... smider man batterier væk ????

-NEJ: man skifter fra et sæt til et andet. Genopladelige forstås.
AA celler som NiMH koster vel omkring 20 kr for en god kvaliter. Og
fotograferer man meget har man bare et reservesæt med. under 30 sekunder og
man er klar igen. Jeg har en CoolPix 990 og laver normalt ca 150 billeder på
et sæt batterier. Dt svarer til det der er på et 128Mby kort. Så skifter man
kort og batterier samtidigt.

-en anden ting: SONY kameraet bærer præg af at en designer har haft fat i
det. Det er let og elegant os småt og smart. Husk på at Sony bruger ikke
standard flask kort, men KUN sony's egen memorystick. De kan gøre med prisen
hvad de vil, og ikke andre fremstiller dem. Det samme gælder hvis man vil
have en extra batteripakke. check prisen først.

Hvis Du har noget at bruge macro til: tag et billede af et stykke
almindeligt ternet papir og se efter om Du er tilfreds med de rette linjer.
Gentag testen med Nikon.

Og Ja: det ser underlig ud det med at Nikon'en drejer på midten, men det
ligger fande... godt i hånden. Det vejer det, det skal, og fylder osse
passende meget, til at almindelig hænder kan få et godt greb om det....

Hav en god weekEnd.
Bo//

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-08-01 08:49

> [...]
> smidder væk, når der ikke er mere strøm. I med stikket og efter
1 time
> er du klar til 2,5 timers optagelse igen

Det er Nikons heller ikke.

Men hvad gør man med et sony når man er LANGT væk fra en stik
kontakt ? Med nikon kan man bare købe AA batterier og fortsætte,
det kan man ikke med sony'en.

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-08-01 15:47

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Men hvad gør man med et sony når man er LANGT væk fra en stik
> kontakt ? Med nikon kan man bare købe AA batterier og fortsætte,
> det kan man ikke med sony'en.

Men i sandhedens interesse bør det indvendes at kapaciteten i alm.
standardbatterier ikke er særligt imponerende. Jeg har svært ved at vride
meget mere end en 15-20 billeder ud af et sæt. Til gængæld er batterierne
ikke særligt brugte, når CP'en ikke kan bruge dem længere, så de kan leve
videre i andre app.
Men hvorfor i alverden bruge standardbatterier, når man kan få fremragende
genopladelige metalhydridbatterier for en slik? Et sæt 13 mAh klarer typeisk
godt en hundrede billeder - og uden blitz og LCD langt flere.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-09-01 07:43

> [...]
batterierne
> ikke særligt brugte, når CP'en ikke kan bruge dem længere, så

Korrekt. Men det er stadigvæk langt bedre end at sidde med sit
special batteri, som ikke kan købes nogen steder.

Jeg har dog personlig altid mindst 2 sæt 1600 mAh batterier med,
det er nok til over 500 billeder med blitz og lcd

13 mAh det var ikke meget

Fra : Rune Baess

Dato : 31-08-01 01:49

> Sony DSC-S75
>
> eller
>
> Nikon Coolpix 990

Sony har mindst én seriøs downside: memorystick !!
Prøv at sammenligne priserne med Compact Flash kort ...

Derudover kender jeg ikke meget til Sonys produkter.

Coolpixen har en god macrofunktion, lækkert greb og somt sagt bruger den CP
flashkort (+)
Hvis du går efter 995 modellen istedet får du bla. en blitz med i hatten..

Fra : KASO

Dato : 31-08-01 12:45

Jeg er så heldig, at jeg har et Olympus digitalkamera - så jeg kender
hverken Nikon eller Sonys digitalkameraer. Til gengæld har jeg et Nikon
SLR, og man må sige, at Nikon har lavet kameraer i en del flere år end
Sony, så min umiddelbare holdning er, at de har et stort forspring her.
Sony har sandsynligvis mere erfaring med digitalteknik, men jeg tvivler
på at det kan opveje Nikons erfaring med billeder.

Mht. batterier: opladelige batterier har en begrænset levetid. Vælg
derfor så vidt muligt udstyr, der kan bruge batterier i
standardstørrelser - fx. AA - så få du også glæde af de løbende
forbedringer her - og til den laveste pris. Højeste kapacitet jeg endnu
har set her er 1800 mAh GP hos T.Hansen. Jeg anvender selv 1600 mAh.
Mit Olympus bruger kun 2 stk. - til gengæld må man IKKE anvende
"almindelige" brunstens eller alkaline batterier - kun NiMh eller
lithium.

PS. Jeg anvender alkaline batterier til andre formål - og jeg har en
lader, der også kan lade dem op (op til 5-10 gange) - først når man ikke
kan det mere, bliver de smidt ud!

http://www.kandu.dk/