Layout med CSS i stedet for tables
Fra : Niels Andersen

Dato : 29-08-01 10:55

Jeg vil lave en helt almindelig standard-side, som man normalt laver med en
table eller frames.
Med "helt almindelig" mener jeg, at der øverst er en overskrift, under den
er der menu og indhold.

Med en table kunne det fx. se sådan ud:
Menupunkt 1<br>
Menupunkt 2<br>
Menupunkt 3<br>
Menupunkt 4<br>
Menupunkt 5<br>
<h2>Overskrift</h2>

Hvordan hulen laver jeg det med CSS?

Det nærmeste jeg er kommet er vist dette:

#top {
background: Yellow;
margin: 4px;
}
#menu {
background: Yellow;
float : left;
margin: 4px;
}
#content {
background: Yellow;
margin: 4px;
}

<h1>eksempel.dk</h1>
Menupunkt 1<br>
Menupunkt 2<br>
Menupunkt 3<br>
<h2>Overskrift</h2>
Indhold...<br>
Indhold...<br>
Indhold...<br>
Indhold...<br>

Men det er da helt skidt. :)
Teksten skal ikke gå ned over menuen, og der skulle gerne være "afstand"
mellem menu og indhold. Hvis jeg fx. sætter en "padding-left" på "content,
så bliver der målt ca. fra menuens venstrekant. "content" går altså lige så
langt til venstre, som "top" gør, og det er jo ikke meningen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : J.C. Voss

Dato : 29-08-01 11:14

De har nogle meget gode forslag på <http://glish.com/css>.

--
Jonas @ 11°, 56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 29-08-01 13:05

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan hulen laver jeg det med CSS?

Du er velkommen til at kigge på siden i min signatur - der benyttes CSS til
stort set det du efterlyser. Kopier bare løs af koderne hvis du kan bruge
noget

Man kan sige at du har 3 CSS-redskaber til formålet: Boksmodellen (margin,
padding, etc.), floats og positionering. Men det er svært at give et 100%
klart svar på hvad der er bedst at bruge hvornår.

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne