3c90x driver problem på Linux
Fra : Jan Rouvillain

Dato : 29-08-01 09:45

Hej,

Min firewall og internet server har problemer med det ene af sine to
netværkskort. Det slukker for dioderne og der er ingen forbindelse.
Konfigurationen er en ældre 75 Mhz pentium med Red hat 6.1, kerne 2.2.12-20
og to netværkskort af typen 3Com PCI 3c905C. Det ene kort får fint
forbindelse til et kabel-tv modem, SB4100 fra Motorola. Det andet kort er
forbundet til en hub fra SMC, som kører 5 styk 10MBit ethernet forbindelser.
Begge kabler til henholdsvis modem og hub er utp cat.5. Jeg har sat følgende
op i /etc/conf.modules:

options full_duplex=1 media_select=1
alias eth0 3c90x
alias eth1 3c90x

Det giver to startede drivere. options skulle angive send og modtag
samtidigt på 10BaseT - 10Mbit ethernet med rj45 stik.

eth0 er det interne netværk, hvor dioderne slukker. eth1 er det eksterne
netværk med god forbindelse til kabel-tv modem. Driveren er hentet fra 3Com
hjemmeside. Der har ikke været problemer med at installere den. Jeg har
oversat driveren med en enkelt ændring til compileren -DCPU=586. Det er den
samme define, som kernen er oversat med.

Jeg har kørt et diagnose program til kortene under dos. Det melder alt fint
på begge kort. Jeg har dog ikke haft en diagnose test kørende med en
echo-server.

Jeg har prøvet næsten alt.
Hvad er der galt?

Med venlig hilsen
Jan

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 29-08-01 11:08

"Jan Rouvillain" <jro@dont.spam.cotas.dk> wrote in message

<SNIP

> [...]
> samtidigt på 10BaseT - 10Mbit ethernet med rj45 stik.
>
> eth0 er det interne netværk, hvor dioderne slukker.

Prøv at sætte eth0 til halv duplex. Så hut jeg visker så er det vist de
færreste (læs: ingen) hubs der kører fuld duplex.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Steen Suder

Dato : 29-08-01 15:40

Jan Rouvillain wrote:

> [...]
> Begge kabler til henholdsvis modem og hub er utp cat.5. Jeg har sat følgende

Der er lidt med semantikken i din conf.modules. Jeg ville skrive enten:

alias eth0 3c90x
alias eth1 3c90x
options 3c90x full_duplex=0,1 media_select=1,1

Eller:

alias eth0 3c90x
alias eth1 3c90x
options eth0 full_duplex=0 media_select=1
options eth1 full_duplex=1 media_select=1

uden dog lige at have prøvet det af.
Du retter selvfølgelig de forskellige options til så de passer.

<KLIP>
--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Jan Rouvillain

Dato : 30-08-01 07:43

Det virkede!

Første fejl var som du påpeger at overholde syntaxen i conf.modules. Det
næste er at en 10Mbit HUB kører ikke full_duplex. Jeg har kopieret 3c90x.o
filen til 3x90x1.o, så jeg har to drivere. Det er ikke nødvendigt ifølge
3Com hjemmeside. Jeg vil prøve det, når jeg får tid.

Med venlig hilsen
Jan