Crash
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-08-01 09:14

Hej:

Jeg så for nylig på TV1000, tror jeg det var, Cronenbergs 'Crash'
(1996) - en småpervers, men ret fascinerende sag.

Har den været under lup her i gruppen?

--
Mvh.: Jørgen / www.grandt-aarhus.dk
Poderne ind i bifferne. Og popcornene ud.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 29-08-01 11:08

Jørgen Grandt <Grandt@OnCable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8ca457$0$270$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej:
>
> Jeg så for nylig på TV1000, tror jeg det var, Cronenbergs 'Crash'
> (1996) - en småpervers, men ret fascinerende sag.
>
> Har den været under lup her i gruppen?

Det tror jeg ikke. Jeg har desværre aldrig set den, og jeg er endda ret vild
med Cronenbergs film.

Har nys anskaffet mig Videodrome (Unrated DVD endda...yes!) og den canadiske
special edition af eXistenZ. Det er osse guf.

Thomas

Fra : Jeppe Møller

Dato : 29-08-01 16:54

On Wed, 29 Aug 2001 12:07:32 +0200, "Thomas Mouritsen"
<thomas_m@post10.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Har nys anskaffet mig Videodrome (Unrated DVD endda...yes!) og den canadiske
>special edition af eXistenZ. Det er osse guf.

mmmm- Cronenberg.....

-jeg synes da Crash er værd at tage en tråd op om Jørgen! :)

/Jeppe

ps. Hvad ser i som den bedste Cronenberg film- og hvorfor sammenholdt
med de andre?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-08-01 16:18

Jeppe Møller syntes:

> -jeg synes da Crash er værd at tage en tråd op om Jørgen! :)

Jamen, det har jeg vel i og for sig også gjort nu, ikke? Blandt andet
med at stemple filmen 'småpervers, men fascinerende'. Selvfølgelig kan
der hægtes mere på den karakteristik - både af shit & kanel og skidt &
camél [1] - men forudsætter det næsten ikke at man 'véd' en masse folk
har set værket?

[1] Fx havde jeg mere end svært ved at identificere mig med personernes
erotiske opstemthed ved automobilulykker og især ved selv at blive slået
halvt ihjel. Men måske netop fordi disse menneskers tilbøjeligheder var
så fremmede for mig (jeg har aldrig haft kørekort!) var mange af de
groteske scener samtidig ret pirrende - og behageligtfrække og fy.

--
Hilsen: Jørgen / www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord V:

Fra : Peter Westh

Dato : 30-08-01 17:03

"Jørgen Grandt" <Grandt@OnCable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så fremmede for mig (jeg har aldrig haft kørekort!) var mange af de
> groteske scener samtidig ret pirrende - og behageligtfrække og fy.

Jeg synes netop at det geniale ved filmen er, at den beskriver deres totalt
absurde lidenskab på en meget menneskelig, næsten udramatisk måde. Der
bliver ikke markeret nogen grænser, hovedpersonen og tilskueren bliver bare
stille og roligt trukket ind i filmens univers. Det gøres blandt andet ved,
at filmen er så erotisk som den er - så vidt jeg husker er ca 1/4 af filmen
sexscener af den ene eller den anden art - man er både fremmed for og
trukket helt ind i filmens univers.

Den anden Crononberg-film den ligner mest er nok Blodbrødre, men der kommer
man efterhånden til at se tvillingerne udefra, fordi de der gynækologiske
instrumenter er så groteske.

Jeg har ikke læst bogen, dem der har synes generelt at være kritiske. Men
jeg var vild med filmen. Den cannes-pris var fuldt ud fortjent.

Peter

Fra : Lars Josephsen

Dato : 29-08-01 16:37

"Jørgen Grandt" <Grandt@OnCable.dk> writes:

> Hej:
>
> Jeg så for nylig på TV1000, tror jeg det var, Cronenbergs 'Crash'
> (1996) - en småpervers, men ret fascinerende sag.

Jeg husker den som den mest foruroligende film, jeg havde set på det
tidspunkt.

Men det var jo selvfølgelig før jeg så Audition.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.