Cast Away i 16:9??
Fra : Jakob Raunsø

Dato : 29-08-01 01:16

Hejsa

Ja, jeg ved godt at det er lidt sent, men jeg har altså først fået set Cast
Away nu.

Det overraskede mig meget at filmen (DVD) er i 16:9-format! Var den også det
i biografen?

Og er der nogen der ved hvorfor? Jeg synes alle de fede naturbilleder lægger
op til det helt store Scope-orgie.

Mvh Jakob Raunsø

Fra : Anders Nordentoft-Ma~

Dato : 29-08-01 01:37

Hejsa

> Det overraskede mig meget at filmen (DVD) er i 16:9-format! Var den også
det
> i biografen?

Filmen er optaget i Widescreen 1.85:1.

> Og er der nogen der ved hvorfor? Jeg synes alle de fede naturbilleder
lægger
> op til det helt store Scope-orgie.

Man kunne spekulere at øen Tom opholder sig på er mere høj en den er bred,
og at widescreen billedet derfor representere det bedst.

MVH

Anders

Fra : Jens Thomsen

Dato : 29-08-01 10:24

Anders Nordentoft-Madsen <anm@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8c3922$0$7925$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Man kunne spekulere at øen Tom opholder sig på er mere høj en den er bred,
> og at widescreen billedet derfor representere det bedst.

Det er godt spekuleret. Fotografen Don Burgess siger i en artikel om filmen
i American Cinematographer, at man oprindeligt legede med idéen om at skyde
i scope, men "after looking at the artist's renderings, the locations and
some still photographs, we decided that the film worked better in the 1.85:1
format than it did in 2.35:1. The vertical shape of the island was one of
the primary factors influencing that decision."

MVH
Jens