Åh , hvor skønt 2
Fra : coppi

Dato : 28-08-01 20:55

Hej.

Vores hunde ligger i soveværelset om natten , i hver deres hundeseng(sådan
en der kan gynge).
De har hver deres vaskbare dyne og får rent sengetøj på ligeså tit som os.

Det er bare , åh så skønt ,så kan man rigtig putte sig og de går somme tider
i seng før os,hvis de har opdaget det.

Og så siger man at hunde er nogen svin ??

Har I lignende oplevelser ??

Coppi

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-08-01 21:38

"coppi" <annie321@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Og så siger man at hunde er nogen svin ??
>
> Har I lignende oplevelser ??
>
> Coppi

Nja ikke rigtig og dog .. Sandra har en fin måde at fortælle at
gæsterne nu har været længe nok .. for når hun synes det trækker ud
inden de går .. går hun selv ind i soveværelset og skraber dynen ned
på gulvet og lægger sig op i sengen .. og gaber faktisk også .. og
behøver jeg at fortælle at dette nummer foregår under meget mere larm
end egentlig er nødvendigt ...

havengodaftenhilsfra Ami

Fra : Verner

Dato : 28-08-01 22:33

On Tue, 28 Aug 2001 21:54:53 +0200, "coppi" <annie321@worldonline.dk>
wrote:

>Vores hunde ligger i soveværelset om natten , i hver deres hundeseng(sådan
>en der kan gynge).
>De har hver deres vaskbare dyne og får rent sengetøj på ligeså tit som os.

Spiser de også med ved bordet og går med rigtigt tøj som andre
mennesker ?

Verner

Fra : coppi

Dato : 29-08-01 05:41

Næh , det gør de ikke Verner.

Læser mellem linierne ,at du synes hunde skal bo i hundegård og behandles
ligesom svin,ikke ???

coppi

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 08:17

> Næh , det gør de ikke Verner.
>
> Læser mellem linierne ,at du synes hunde skal bo i hundegård og behandles
> ligesom svin,ikke ???

Det var da vist lidt af en overfortolkning

Hunde skal bahendles som hunde, hverken som svin eller mennesker. Hvor svært
kan det være?

venlig hilsen
Alex Linaa (Som synes at hunde i sengen er noget griseri

Fra : coppi

Dato : 29-08-01 08:38

Hej igen.

Det synes jeg folk må selv om.

Men , som jeg skrev , så ligger mine netop ikke i min seng ,men i deres
egen.

Så , hvad er pointen.

coppi

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 09:14

> Hej igen.
>
> Det synes jeg folk må selv om.
>
> Men , som jeg skrev , så ligger mine netop ikke i min seng ,men i deres
> egen.
>
> Så , hvad er pointen.

Kære Coppi.

Pointen er den såre simple, at det IMO er lige "forkert" at behandle hunde
som svin, ved at lade dem gå for lud og koldt vand i en hundegård, og at
behandle dem som mennesker/familiemedlemmer med alle de dertil hørende
rettigheder, bl.a. at sove i menneskets seng.
Hunde skal behandles som hunde, med "De 3 K'er", men stadig kende deres
plads nederst i hierarkiet.
Altså ikke et ord om hvad dine hunde gør, men derimod en reaktion på dit
udfald, samt blot en holdning i almindelighed.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Heidi Høegh

Dato : 29-08-01 09:27

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8ca444$0$286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> behandle dem som mennesker/familiemedlemmer med alle de dertil hørende
> rettigheder, bl.a. at sove i menneskets seng.

Hvad er det der er så forkert ved at lade sine hunde sove i sengen eller i
soveværelset ?
Mine hunde trives fint med at være familiemedlemmer, og jeg forstår ikke
helt hvad det er der er forkert ved det. Det er da unaturligt for en hund at
sove væk fra sin flok f.eks. i et rum for sig selv.

Mvh
Heidi Høegh

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 09:55

"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> sove væk fra sin flok f.eks. i et rum for sig selv.

For the record: Min hund sover på gulvet i soveværelset, men har _ALDRIG_
været oppe i sengen. Det er IMO noget griseri.

Det var blot et eksempel, af mange mærkværdigheder omkring folk og deres
hunde. Lad mig skyde fra hoften:
-Fiffi skal lige vinke farvel til far i vinduet
-Pusser skal da have sin egen tallerken, og sidde med ved bordet
-Bimmer skal da selvfølgelig sidde i sofaen når der er gæster, for hun er
sådan en følsom hund
-Jeg har desværre ikke tid til mit eget liv de næste par dage, for jeg skal
stimulere hunden med noget ophøjet samtale
-etc...etc...

Det er selvfølgelig en karikatur, og med vilje sat meget firkantet op, men
mon ikke vi alle kan genkende et par stykker af de ovenstående forfejlede
forhold til hunde og dyr i almindelighed?

Min hund er selvfølgelig et medlem af familien, men den kan aldrig blive
andet end B-medlem uden menneskets rettigheder, og uden ret til at tilkæmpe
sig en plads højere oppe i hierarkiet.
Og lad nu være med at sige at jeg ikke behandler min hund godt, for alle
mine hunde har haft et dejligt hundeliv, med den omsorg og opmærsomhed de
havde brug for. Det tror jeg i hvert tilfælde hunden også har det bedst ved,
i stedet for den unaturlige rolle som halvt menneske.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Bare Figowitz

Dato : 29-08-01 10:24

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> For the record: Min hund sover på gulvet i soveværelset, men har _ALDRIG_
> været oppe i sengen. Det er IMO noget griseri.

Heller ikke når den har været alene hjemme?
Om det er griseri eller ej må man gøre op med sig selv men samtidig
accepterer at hvis hunden må ligge i sengen når den er nyvasket og børstet
så forstår den ikke at den ikke må når den kommer hjem fra jagt og er sølet
til eller er i løbetid. En hund forstår ikke hvornår den må og hvornår den
ikke må.

> [...]
> mon ikke vi alle kan genkende et par stykker af de ovenstående forfejlede
> forhold til hunde og dyr i almindelighed?

Nu var de nok også lige de værste du kunne finde frem men selvfølgelig
forkommer disse situationer men jeg ville nu betakke mig for at have et
skrummel af en New Foundlænder sidende ved bordenden. Men det forkommer.

> Min hund er selvfølgelig et medlem af familien, men den kan aldrig blive
> andet end B-medlem uden menneskets rettigheder, og uden ret til at
tilkæmpe
> sig en plads højere oppe i hierarkiet.

Vi får at de når din han hund bliver 1 ½ år gammel hvem der er stærkeste

> [...]
ved,
> i stedet for den unaturlige rolle som halvt menneske.

For en hund er der kun 2 muligheder.
Enten er den førerhunden og bestemmer 100% eller også er der en førerhund
over den som bestemmer 100%. Den førerhund skulle gerne være mennesket fordi
hunden lever i en menneskeskabt verden og ikke i en verden domineret af
hunde.

--
- Bare hilsner fra Figowitz -
- som også skal have lavet Websiden færdig -

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 10:36

"Bare Figowitz" <nej-jeg-vil-ikke-spammes@somewhere.dk> skrev i en
meddelelse news:5y2j7.26524$Ay1.725847@news000.worldonline.dk...

> Heller ikke når den har været alene hjemme?

Nej! Når den er alene hjemme, har den ikke adgang til soveværelset.
Soveværelset er et sted den sover sammen med os, ikke en del af dens
territorium.

> Om det er griseri eller ej må man gøre op med sig selv

Det er jo blot det jeg har gjort

> tilkæmpe
>
> Vi får at de når din han hund bliver 1 ½ år gammel hvem der er stærkeste

Min hund er en 1 år gammel Sct. Bernhard, og den er den stærkeste i forhold
til i hvert tilfælde mine børn. Men den _har_ indordnet sig i hierarkiet
under børnene, så den er blid som et lam når de leger, mens den er _lidt_
hårdere når den tumler med mig

> [...]
fordi
> hunden lever i en menneskeskabt verden og ikke i en verden domineret af

Det var vist det jeg forsøgte at formidle, så jeg kan kun nikke og samtykke

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-08-01 11:44

Fra : Bare Figowitz

Dato : 29-08-01 12:17

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> <> OK en hund må ikke menneskeliggøres ..... men et menneske åbenbart
> godt hundeliggøres .. .

Det var et nyt ord
Hvordan hundeliggøres et menneske??

Ang. at menneskeliggøre en hund så tror jeg ikke det kan lade sig gøre hvis
man ser teoretisk på det. Alene en hunds udseene med 4 ben gør at den ikke
kan sammenlignes med mennesker ej heller dens hjerne nærmere sig menneskets
hjerne. Hermed mener jeg ikke at hunde ikke er kloge individer for det er de
bestemt og de er også i stand til at tænke selvstændig.

>hvordan søren vil du bære dig ad med at være
> førerhund ... med mindre du er en hund ..

På samme fremgangsmåde som bl.a. Skandinavisk Dyrepark bruger hos deres
ulve.

En hund eller ulv er bedøvende ligeglad med om du ligner den af udseene
sålænge du opfører som en hund eller ulv. OK ordet opfører er måske ikke det
bedste valgte for det skal ikke opfattes som du skal ligge på alle fire og
lette ben op af hver lygtepæl selvom det ville gavne at du slog en streg op
at et træ ude i haven for at markerer territoriet.

>.. du kan være leder og have lederskabs men aldrig være
> førerhund ...

De 3 ting følges ad. Har du ledelsen så er du leder. Har du det ikke så er
du ikke leder.

> [...]
> der er bedre rustet til den pgl. opgave... og denne evne er i bund og
> grund en betingelse for flokkens evne til at overleve og være stærk

Nej det er ikke korrekt Ami.
En førerhund overlader ikke ledelsen til en anden ulv. Den overlader det al
løse opgaven til en anden ulv. Der er _meget_ stor forskel på disse to ting.

Jeg vil ikke blande mig i hvordan folk opdrager deres kæledyr sålænge at
dyrene har det godt.
Jeg kan kun bidrage til hvordan hvordan en flok fungerer sammen.
Moderne hundetræning bygger på disse grundprincipper om flokleder contra
underhunde.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-08-01 17:14

"Bare Figowitz" <nej-jeg-vil-ikke-spammes@somewhere.dk> skrev i en
meddelelse news:Ba4j7.26549$Ay1.727593@news000.worldonline.dk...

> "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Det var et nyt ord
> Hvordan hundeliggøres et menneske??

Tja det er det der finder sted når vi uden at fortrække en mine påstår
at vi er førerhund

> Ang. at menneskeliggøre en hund så tror jeg ikke det kan lade sig
gøre hvis
> man ser teoretisk på det.

<> enige ..

> En hund eller ulv er bedøvende ligeglad med om du ligner den af
udseende
> sålænge du opfører som en hund eller ulv.

<> og det vil jeg aldrig kunne gøre for jeg ER ingen ulv .. mine
forsøg vil altid være billige efterligninger som hunden ikke hopper
på ...

> De 3 ting følges ad. Har du ledelsen så er du leder. Har du det ikke
så er
> du ikke leder.

Ok men at jeg har ledelsen gør mig ikke til førerulv eller førerhund

> [...]
det al
> løse opgaven til en anden ulv. Der er _meget_ stor forskel på disse

principielt nej .. men hvis man vil ordkløve kan der jo bruges meget
tid på at diskutere bl.a. dette ... men ulven overgiver faktisk i
ovennævnte situation ledelsen til den ulv der har bedst forudsætning
for at løse opgaven .. forskellen på ulven og mennesket er at ulven
ikke på samme måde behøver at vogte på sit lederskab .... den ved den
har det og kan derfor samarbejde med de andre i flokken uden at være
bange for at miste sin autoritet og sit lederskab .... vi mennesker er
så skide bange for at miste lederskabet at vi næsten gør os til
diktator over hunden i stedet for at samarbejde med hunden ....

hejsa fra Ami

Fra : Bare Figowitz

Dato : 29-08-01 18:35

> principielt nej .. men hvis man vil ordkløve kan der jo bruges meget
> tid på at diskutere bl.a. dette ...

Ja er det ikke herligt ? . Så går tiden så dejligt under kaffen, og man
kan bare indføre et ekstra ord som modparten ikke er enig i for så er Fanden
løs og tråden bliver alen lang og man ender i diverse killefiltre under
betegnelsen "kværkulant"

> vi mennesker er
> så skide bange for at miste lederskabet at vi næsten gør os til
> diktator over hunden i stedet for at samarbejde med hunden ....

Diktatur en dum ting for det kommer det intet godt ud af og når det ikke
fungerer i menneskenes verden hvordan skulle det så virke overfor hundene?.

Kodeordet er som du skriver samarbejde men det spekulerer fru Jensen ikke
over og det er heller ikke noget man nødvendigvis behøver at gøre mere ud af
for at få et godt forhold til sin hund og blot gå og hygge sig med Fido og
man kan sagtens få Fido til at gå pænt i snor selvom Fido i teorien allerede
har overtaget den ledende rolle i huset. Men hvis man bevæger sig på et lidt
højere plan end blot søndags hyggen i hundeklubben og gerne vil deltage i
konkurrencer, specielt på topplan, så er samarbejde alfa og omega men
samtidig nødvendig at hunden forstår at du er lederen for hvis hunden ikke
udfører en kommando så kan du godt vinke farvel til at stå øverst på
sejrsskamlen og i stedet få en plads allernederst for indenfor hundesporten
er det marginaler der skiller succes fra fiasko. En sådan hund er aldrig
ulydig for der er intet i hele verden denne hund hellere vil end at gøre sin
fører glad og tilfreds og i de tilfælde hvor en øvelse total kikser er det
kun på grund af førerfejl som kan skyldes ændret stemmeføring på grund af
nervøsitet.

Men nu er vi vist kommet til træningen af hundene og det oprindelige indlæg
gik vist på hvor dejlig vinteren er med al sin hygge og sterinlys og fed
lækker julemad og om hvor meget du hader denne tid med al dens herlige
nisser, sne og sjap og gaveræs den sidste dag inden juleaften

Fra : coppi

Dato : 29-08-01 20:26

Hej igen.

Se , nu har jeg før i tiden , for ca 10 år siden færdedes en del i de kredse
du omtaler.
Jeg har ikke lige frem prøvet at stå nr. 1 på sejrsskamlen , men nr.3 ved DM
gælder vel også.
Og rigtig mange af de herrer , der stod foran mig havde bestemt ikke et godt
forhold til deres hund.
Der blev brugt mange underlige midler for at opnå de gode resultater , og de
var sjældent af særlig pædagogisk art.Desværre var jeg selv ret uerfaren
dengang og hoppede i nogen tilfælde med på vognen.
Nu havde jeg en særdeles psykisk stærk hund , som klarede sig ,på trods af
alle de underlige ting han blev udsat for.
Men mange af de herrer , som dengang , stod øverst på skamlen ,har siden
ikke kunnet få hund som de har været tilfredse med.Og har også ødelagt en
del hunde , fordi de har presset dem for hårdt.
Så ,den der med , at for at komme øverst på skamlen skal det være et
samarbejde , den må du længere ud på landet med, den købet jeg ikke.
Og jeg ved tilfældigvis , gennem gamle kontakter , at det ,trods nye
træningsmetoder,ikke har ændret sig en tøddel.
Måske kan der være en enkelt ind imellem , som har gode resultater ,opnået
på forsvarlig vis , men dem er der vist langt imellem.

Desværre , men sådan er det . Ikke meget anderledes end med sportsfolk i det
tidligere DDR.

coppi

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 29-08-01 20:47

> [...]
> Måske kan der være en enkelt ind imellem , som har gode resultater ,opnået
> på forsvarlig vis , men dem er der vist langt imellem.

Hmm, efter weekendens kursus, er vi vist et par stykker her, der godt kan
benægte dette - eller gælder lydighed ikke for brugsfolk som jer? Helle
Poulsen, som rent faktisk vandt VM, samarbejder i hvert fald i høj grad med
hendes hunde, så det kan altså sagtens lade sig gøre. (og så bruger hun
endda træningen med klikker - kan det næsten blive mere fy-agtigt?)

-Trine

Fra : coppi

Dato : 29-08-01 20:50

"Hej Trine.

Det lyder da dejligt.

Det jeg skrev var vist mest hæftet på brugshundefolk.

Og så en påstand , som det godt kan være jeg får hug for.

Men , æh , jeg tror faktisk , at mange piger har et betydelig bedre tag på
hunde end mænd har.

coppi

Fra : Bare Figowitz

Dato : 29-08-01 23:56

> Det jeg skrev var vist mest hæftet på brugshundefolk.

Hvad er en brugshund? .
Er en schæferhund der bruges til udstilling ingen brugshund fordi den ikke
bruges til konkurrence i BHP programmet?. Det er måske en højavlshund?? Og
hvad er så forskellen ?

> Og så en påstand , som det godt kan være jeg får hug for.

Nææ..ikke sålænge du har noget sagligt at fortælle

> Men , æh , jeg tror faktisk , at mange piger har et betydelig bedre tag på
> hunde end mænd har.

Ja da...det er naturligvis derfor at 3/4 af hundeførerne ved DM / VM er
piger ???

Fra : Bare Figowitz

Dato : 29-08-01 23:47

"coppi" <annie321@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen.

Jeg går udfra at du mener mig?. Du havde skåret mit indlæg væk så jeg ved
ikke om du mener mig men any way..here I goes.

Jeg kender udemærket hvordan det var for 10 år siden og det var endda bedre
end det var for 20 år siden. Men den gang var nye træningsformer ikke så
langt fremme som de er i dag. Den gang for 10 år siden var der kun den ene
træningsform hvis man ville være med allerede når hunden var 2 år gammel.
Bruges denne træningsform i dag vil du få hunde der ikke arbejder af glæde
men fordi de ikke tør andet. Disse hunde der ikke arbejder af glæde og med
frejdighed vil ikke komme langt op af sejrsskamlen i dag for dommerne slår
ekstrem hårdt ned på disse hunde i dag af den simple grund for at komme
disse træningsmetoder til livs. De hunde der arbejder af glæde og med
frejdighed belønner dommerne højere end de hunde hvor det er så tydlig at se
hvilken form for træningsmetoder den pågældende hund har været udsat for.
Derfor vil du se at hunde der arbejder af glæde oftes er dem som løber af
med sejren i dag ved konkurrencerne. Men har du kun 10 hunde til en
konkurrence der alle er trænet på samme måde og går og hænger og ikke
arbejder af glæde, ja så skal en jo vinde og så kan du påstå at en hund
trænet på denne måde kan blive nr. 1. Jeg har set hunde der tygger i
apporten og sidder skæv få højre points end den hund som ikke tyggede eller
sad skæv på grund af at den første hund arbejde frejdigt.

Selvom dommerne gør alt for at komme disse træningsmetoder til livs ved ikke
at belønne disse hunde så vil der sålænge der er hunde i denne verden også
være hundefører der bruger disse metoder tiltrods at disse metoder har været
forbudt i flere år.

Jo jeg kender også, som dig, til hundefører der ødelægger den ene hund af
efter den anden og kender alle genvejene og hvordan man bedst knækker
psykken på en 8 ugers gammel hvalp for så at bygge den op igen så den passer
perfekt ind i billedet og hvilken nummer af chip du skal sætte i halsbåndet
for at hunden skal få maksimal strøm. Skruer du en 60 watts pære i røven af
disse hunde så vil den lyse konstant så meget strøm har disse hunde fået.

Selv mod dumhed kæmper Guderne forgæves.

Nå klokken er 01 så godt nat.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 30-08-01 18:38

Takker dig MANGE gange for dine holdninger - er ikke ironisk - jeg mener
det. Men jeg synes også, at du er lidt grov mod nogle af dem som skriver.
F.eks. er det en uskreven regel, at man aldrig kommentere folksstave fejl.
Det går strækt, når man skriver til en NG - og detaljerne er ikke det man
går op i. Jeg er selv journalist - og ved gud mine indlæg er fyld med komma
og stavefejl - på trods af at jeg faktisk er ret godt til både at stave og
sætte komma. Dette er ingen undtagelse.

KH
søs

Fra : Bare Figowitz

Dato : 30-08-01 19:23

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev i en meddelelse
> Takker dig MANGE gange for dine holdninger - er ikke ironisk - jeg mener
> det. Men jeg synes også, at du er lidt grov mod nogle af dem som skriver.

Hej Søs

Jeg ved godt at det desværre kan opfattes sådan af mange og hvorfor jeg
svare sådan vil/kan jeg ikke komme ind på i en offentlig debat. Kan der
sikkert også laves mange spændende psykoanlyser på ? Men jeg og dem som
kender mig personligt ved grunden.

Men jeg vil samtidig kraftig understrege at det intet personligt er i den
måde over for vedkommende.

Men en dag får du måske historien?

> [...]
komma
> og stavefejl - på trods af at jeg faktisk er ret godt til både at stave og

Man giver vel blot igen af samme skuffe som man fik af?.

--
- Bare hilsner fra Figowitz -
- som hellere vil ud at træne hund -

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 31-08-01 11:16

Ok - det er bare lige lidt rart at vide. Får historien??? Det er jeg da
bestemt interesseret i)

KH
Søs

Fra : R. Ilsøe

Dato : 31-08-01 19:15

> Ok - det er bare lige lidt rart at vide. Får historien??? Det er jeg da
> bestemt interesseret i)

Det er jeg helt klart også... Så er det nemlig mumligt at jeg bliver
overbærende(c;

Rinnie Ilsøe

Fra : H.O. Soernsen

Dato : 01-09-01 08:09

Begrundelsen hvorfor jeg svare er givet andet sted.

Jeg våger det ene øje og giver budet på hvorfor og ved at Figo ikke bliver
sur.

Et ordsprog siger at "klog mand er værd at lytte til" og det gør Figo også
og er meget interesseret i nye indlæringsmetoder for som den fanatiker og
konkurrence menneske Figo er så går han altid efter at opnå maksimal antal
point.

Men hvis rådene og de gode idéer kommer fra en "klog mand" som ikke selv kan
præsterer at opnå disse resultater, så kan / vil Figo ikke tage denne "kloge
mand" seriøs. Hvis det hele kun er en masse teori der ikke kan holde i
praktisk, så kan Figo ikke bruge det til noget.

Selvom Figo selv opnår høje point og kan sin abc til fingerspidserne så
bliver han nærmest udmyg når han snakker med andre det kan præsterer disse
høje point. Figo har en kæmpe respekt for disse hundefører men man skal bare
ikke fortælle Figo hvordan man skal få en hund til at ronderer hvis man ikke
selv er i stand til at få sin egen hund til at ronderer.

Figo er meget utraditionel i sin træning og jeg kan huske første gang jeg
mødte ham ude i klubben hvor jeg kom som nybagt hundeejer. Da jeg så Figo
var min første tanke at han vist ikke var helt normal for han opførte sig
værre end en cirkusklovn. Hele hans krop sitrede og var en svømmende
bevægelse. De andre hundefører stod mere eller mindre stive men ikke Figo
som faldt total udenfor. Men det som fasicerede mig var hans hund for det
var meget tydlig at se at Figo havde kontakt med hunden som, trods andre
hunde og støj, kun havde sin opmærksomhed rettet mod Figo om så himlen faldt
ned så ville hunden ikke have registeret det så optaget var den af Figo. For
mig virkede det som en forelskelse fra hundens side. Trods at hunden på
daværende tidspunkt var 5 år gammel virkede den som den endnu ikke var
kommet over hvalpe stadiet men alligevel udførte hunden de kommandoer den
fik med stor præsion.

Jeg begyndte så på hvalpe holdet men efter 15 minutters træning kom Figo
masende ind på holdet og smed sig ned på jorden og tumlede rundt med alle
hvalpene i en stor klump hvor man ikke kunne få øje på Figo som lå nederst
men det var tydligt at se at hvalpene nød det meget trods stor irritation
for træneren som dog ikke sagde noget for sådan gjorde Figo hver gang
hvalpene trænede. Men på et tidspunt blev min nysgerrighed for stor og en
dag efter træningen hvor jeg var fadet i snak med Figo spurgte jeg om
grunden hvorfor han forstyrrede hvalpe træningen. Figo svarede at der var
afsat 1 time til træningen af hvalpene men en lille hvalp kan ikke fastholde
sin koncentration i en hel time og forsøger man alligevel så vil man få en
hvalp der ikke syntes det er sjovt at træne i stedet for en hvalp der elsker
at træne. Figo fortalte også at en lille hvalp savner sine søskene men den
vigtigste grund til han gjorde det var af hensyn til socialiseringen for det
er meget vigtig at små hvalpe har omgang med artsfæller og får leget med
andre hvalpe for det styrker hvalpen når den bliver voksen for så har den
lært at omgåes andre hunde og man får således ikke problemet under den
videre træning at hunden er mere interesseret i andre hunde end at rette sin
opmærksomhed mod hundeføreren og har hundeføreren ikke sin hunds
opmærksonhed så kan man godt glemme om at få noget seriøst ud af sine
anstrengelser. Så Figo gjorde det fordi han tænkte længere frem i hvalpens
liv end blot til næste øvelse.

Hvalpene er Figos smertebørn og står hans hjerte meget nær for får hvalpene
ikke den rigtige prægning fra lille og får lov til at være hvalp så kan der
komme store problemer med hvalpen når den bliver voksen og kan få problemer
med at fungerer. At jeg så vil påstå at Figos egne hunde aldrig har forladt
hvalpe stadiet er en anden sna men han må have sin begrundelse hvorfor hans
hunde aldrig er blevet "voksne". Denne gåde er stadig uløst og løsningen
tager Figo sikkert sig med i graven for spørger man ham direkte så får han
et mærkelig hemmelighedsfulgt blik i øjene og han begynder at snakke om
vejret.

Venligst soernsen

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-09-01 09:45

"H.O. Soernsen" <xxx@x.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et mærkelig hemmelighedsfulgt blik i øjene og han begynder at snakke om

Figo kunne aldrig drømme om at udsætte en hund for noget han ikke selv ville
så den gang han havde en hvalp der skulle fortsætte sin videre karrierer
inde hos forsvaret hvor den skulle springe i faldskærm med sin kommende
fører så tog Figo et kursus i faldskærmsudspring for han ville vide hvordan
det føles før han gav hunden lov. At Figo så var bleg som et lagen og var
ved at gøre stort i bukserne bevidner bare at Figo tænker mere på hunden end
andre ville gøre.

/Søren

Fra : H.O. Soernsen

Dato : 01-09-01 14:09

Herbert har fortalt mig at før el-hansbånd blev forbudt så havde Figo stået
med et ude i klubben og sat det omkring sin egen hals og satte fuld power på
mens han trykkede på knappen. Da Figo ikke syntes det var yderst ubehagelig
så mente han at hans hund sikkert ville mene det samme. Og som Herbert ynder
at sige "Figo lugtede som en stegt gris".

Venligst soernsen

Fra : H.O. Soernsen

Dato : 01-09-01 14:12

> mens han trykkede på knappen. Da Figo ikke syntes det var yderst
ubehagelig
> så mente han at hans hund sikkert ville mene det samme. Og som Herbert
ynder

Ordet ikke havde sneget sig ind. Det skulle have stået: "Da Figo syntes det
var yderst ubehageligt så mente han at hans hund sikkert ville mene det
samme"

Beklager fejlen.

Venligst soernsen

Fra : Heidi Høegh

Dato : 29-08-01 10:51

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8cadfa$0$311$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> For the record: Min hund sover på gulvet i soveværelset, men har _ALDRIG_
> været oppe i sengen. Det er IMO noget griseri.

Okay, vi skifter bare sengetøj noget oftere

> [...]
> mon ikke vi alle kan genkende et par stykker af de ovenstående forfejlede
> forhold til hunde og dyr i almindelighed?

Jov de er sat meget firkantet op Og jov jeg kan genkende en ting og det
er den med sofaen. Det er ikke noget de absolut skal, men ved enkelte gæster
som de er meget glade for (og som ikke selv har noget i mod det) sidder de i
sofaen (men det er ikke fordi de er følsomme .

> [...]
ved,
> i stedet for den unaturlige rolle som halvt menneske.

Jeg hverken har eller vil antyde at dine hunde har et dårligt liv bare fordi
de ikke sover i sengen, det må være dit valg Men det er dig der antyder
at man menneskeliggør sin hund ved at lade den sove i sengen, og gør det til
et problem. En hund bliver ikke et halvt menneske ved at sove i sengen, og
mine hunde ved stadig godt at det er mig der er lederen.

Mvh
Heidi Høegh

Fra : R. Ilsøe

Dato : 29-08-01 10:56

> -Bimmer skal da selvfølgelig sidde i sofaen når der er gæster, for hun er
> sådan en følsom hund

Hehe... Nej Bimmer skal da ikke sidde i sofa'en når der er gæster... og
desuden er han en dreng!(c;

Rinnie
....og Bimmer der ser' yderst fornærmet ud.

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 12:59

"R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe... Nej Bimmer skal da ikke sidde i sofa'en når der er gæster... og
> desuden er han en dreng!(c;
>
> Rinnie
> ...og Bimmer der ser' yderst fornærmet ud.

UPS, selvfølgelig skulle tilfældigt udvalgte navne fra hoften ramme en hund
i gruppen ;-(
Hils Bimmer og sig undskyld *s*

Alex

Fra : x Vuf x

Dato : 29-08-01 13:52

Wed, 29 Aug 2001 10:55:19 +0200, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote:

> [...]
>-Jeg har desværre ikke tid til mit eget liv de næste par dage, for jeg skal
>stimulere hunden med noget ophøjet samtale

En (af mig kendt person) sendte Mor&barn buketter fra Grønland,
da deres hund fik hvalpe første gang!
Når deres hunde skal føde, er det med stearinlys og klassisk musik! <Fnis>

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-08-01 10:17

"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der er så forkert ved at lade sine hunde sove i sengen
eller i
> soveværelset ?

Intet ! som jeg skriver andet sted i tråden mine hunde har altid sovet
i det rum jeg sover i og altid haft adgang til sengen hvis det er det
de vil ... adgang til seng, stole og dine hvilerpladser er
statusophøjende men kan hunden tåle disse statusophøjende rettigheder
og gerne viger deres rettighed hvis du skal bruge stolen/ sengen osv
... er der intet problem i at give dem adgang til disse ting ...

> Mine hunde trives fint med at være familiemedlemmer, og jeg forstår
ikke
> helt hvad det er der er forkert ved det.

der er heller intet forkert i det .. blot hunden kan tåle det og få
elementære regler er på plads ...

Det er da unaturligt for en hund at
> sove væk fra sin flok f.eks. i et rum for sig selv.

Ja meget unaturligt endda ... !

havengodondaghilsfra Ami .. (der stadig glæder sig over gældende fra
1.9. at være tilkendt højeste førtidspension i stedet for mellemste
ditto.)

Fra : Heidi Høegh

Dato : 29-08-01 11:38

Hej Anne Marie

> [...]
> og gerne viger deres rettighed hvis du skal bruge stolen/ sengen osv
> .. er der intet problem i at give dem adgang til disse ting ...

Vi kan ikke være mere enige

Hav fortsat en god dag
Heidi Høegh

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-08-01 10:03

> [...]
> behandle dem som mennesker/familiemedlemmer med alle de dertil
hørende
> rettigheder, bl.a. at sove i menneskets seng.

Nå jeg indrømmer da gerne at mine sover i min seng og har nogle i
virkeligheden statusophøjende rettigheder men i flg. i al fald 3.
hundepsykologers udtalleleser sker der faktisk intet ved disse ting
hvis hunden vel at mærke kan tåle det .. er hunden en dominerende hund
vil man selvfølgelig ikke tillade hunden adgang til disse
statusophøjende steder ... men selv pladsen under dit skrivebord kan
faktisk være statusophøjende ..

> Hunde skal behandles som hunde, med "De 3 K'er", men stadig kende
deres
> plads nederst i hierarkiet.

Tja selvfølgelig skal hunden have regler og grænser men jeg må tilstå
at der faktisk er nogle ting mine hunde er bedre til end mig .. og i
de situationer ville det da være tosset ikke at lade dem tage ledelsen
... det sker jo også i en ulveflok .. og dette i nogle situationer at
give ledelsen fra sig til en der er dygtigere på netop et specielt
område viser jo også at lederskabet er i orden .. en hund er ikke dum
og selv om en hund får nogle statusophøjende rettigheder ..vil den
alligevel sagtens være klar over hvor grænserne går ...selvfølgelig
skal der være tale om en form for lederskab men flokfører bliver man
aldrig idet vi jo er og bliver mennesker og ikke hunde .. og for mig
er det vigtigste at hunden anser mig for at være klogere end den ...
og at vi samarbejder ...hvilket også betyder at jeg i nogle
situationer hvor den er bedre end jeg ... lader den tage ledelsen ..
f.eks i søg og spor arbejde ..

havengoddaghilsfra Ami

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 10:47

Langt hen ad vejen er vi enige, men der er et par punkter jeg ikke er helt
på linie med.

For mig er det ikke kun et spørgsmål om hunden kan tåle ophøjede
rettigheder, men om dens menneske kan. Jeg bliver mere end irriteret når jeg
kommer på besøg i et hjem hvor hunden har "menneskerettigheder", og dens
mennesker slet ikke kan se noget unaturligt i dette. Jeg mener, hvem synes
det er åh så charmerende at Fifi til stadighed hopper op på skødet af en,
maser sig ned i sofaen så man knapt kan være der, tigger ved
bordet...etc..etc, uden dens mennesker overhovedet kan se problemet?
Min hund får een kommando når den har hilst på gæsterne, og så er det cirkus
forbi. Er det ikke sådan det burde være i din verden?

Desuden ser jeg _lidt_ rødt når der henvises til "hundepsykologer". Det er
noget alle kan kalde sig, og i og med det ikke indebærer nogen former for
garanti for en bagvedliggende uddannelse (den findes ikke!!!), rangerer de i
min verden på linie med kvaksalvere.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-08-01 11:25

> Min hund får een kommando når den har hilst på gæsterne, og så er
det cirkus
> forbi. Er det ikke sådan det burde være i din verden?

<> tja hvis få elementere ting er i orden behøver det at hunden har
nogle statusophøjende fortrin ikke at være til irritation eller skabe
kaos ...

> [...]
former for
> garanti for en bagvedliggende uddannelse (den findes ikke!!!),

<>Ja men det skal jeg da huske at fortælle de hundepsykologer jeg
kender og som dels har fået deres uddannelse gennem Abrantes eller
Anders Hallgren og betalt i dyredomme for den ...

MVH Ami

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 13:11

> <>Ja men det skal jeg da huske at fortælle de hundepsykologer jeg
> kender og som dels har fået deres uddannelse gennem Abrantes eller
> Anders Hallgren og betalt i dyredomme for den ...

Givet er at de mennesker du her nævner ved en del om hunde, men nogen som
helst anerkendt uddannelse på området har hverken disse eller deres elever.
Helt enkelt fordi der _ikke_ findes nogen anerkendt uddannelse på området.
Når en "adfærdsbehandler" skriver: "Den Holistiske Dyreadfærdsskole" på sit
CV, må jeg beherske mig for kun at trække på smilebåndet.
Jeg kunne med al mulig ret kalde mig "Hundepsykolog", "Dyrepsykolog",
"Hundeadfærdsbehandler"....etc. på mit CV, for ingen af titlerne er
beskyttet af nogen former for rettigheder, og derfor heller ingen garanti
for noget andet end ingenting.

Alex

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-08-01 17:04

> [...]
nogen som
> helst anerkendt uddannelse på området har hverken disse eller deres

<> postulat der intet overhovedet har på sig ..

> Helt enkelt fordi der _ikke_ findes nogen anerkendt uddannelse på
området.

<> jamen fortæl du Roger A, Anders Hallgren og flere andre
autoriserede adfærdsterapeuter og hundepsykologer det .. de vil
sikkert juble ...

MVH Ami

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-08-01 07:05

> nogen som
> elever.
>
> <> postulat der intet overhovedet har på sig ..

Snarere det omvendte, vil jeg mene.
Bare fordi nogle mennesker der ved noget om en ting tilbyder en "uddannelse"
på området, gør det den ikke til en anerkendt af slagsen, af andre end dem
selv og deres elever.
En anerkendt uddannelse er under kontrol, har nøje beskrevne kvalitetskrav
og krav til indhold, samt ender med en beskyttet titel.
Jeg er økonom fordi jeg har brugt en masse år på et anerkendt
økonomistudium. Ingen andre end dem der har gennemført denne uddannelse må
kalde sig økonom, og betegnelsen er således en garanti for et niveau som er
beskrevet af universiteter og handelshøjskoler, og anerkendt af
undervisningsministeriet.
Prøv at gennemgå undervisningsministeriets arkiver for at se om du kan finde
uddannelsen "hundepsykolog" noget steds. Det kan jeg garantere dig at det
kan du ikke, og derfor har du heller ingen garanti for nogen former for
kvalitet ved folk der kalder sig hundepsykologer.

> området.
>

> <> jamen fortæl du Roger A, Anders Hallgren og flere andre
> autoriserede adfærdsterapeuter og hundepsykologer det .. de vil
> sikkert juble ...

De vil sikkert græde, hvis det blev almindeligt kendt at deres såkaldte
autorisation ikke er det papir værd den er skrevet på. Men ikke desto mindre
forholder det sig sådan, for der er _ingen_ der kan autorisere dem, fordi
der ingen af undervisningsministeriet godkendte retningslinier og krav
findes.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 30-08-01 18:56

Hej Alex

Det ved vi udemærket godt, at de ikke er.

Men langt de fleste af os er meget selektive med, hvem vi tager uddannelsen
hos - og hvilket pensum/litteratur vi læser. Jeg er da f.eks. enormt stolt
af at blive kontaktet af en biolog med speciale i hunde- og ulveadfærd og så
få at vide, at der ikke er meget vi er uenige i - jeg ved da ikke så meget
som hende, men det jeg ved, er så til gengæld solidt fagligt forankret. Så
selv om man er uddanne hos ikke anerkendte uddannelsessteder - kan man altså
godt være kildekritisk og faglig velfunderet - og det er de fleste af os fra
Roger Abrantes. Hvis der er noget vi er blevet heglede igennem, så er det de
videnskabelig principper om objektivitet, saglighed og faglighed og
kildekritik. Jeg lærte faktisk mere om at arbejde videnskablig hos Roger end
jeg gjorde de vidensskabsteoretiske kurser, jeg har haft på universitetet.

Jeg har flyttet mig langt fra Roger Abrantes i dag. Jeg kigger nemlig
konstant efter ny viden på området. Og den er der - men der er langt
imellem - især på dansk - hvor jeg godt tør sige, at mange af fagfolkene på
området er nogle fjolser - selvom de både er PhD'er og professorer. Har selv
overvejret en forelæsning med professoren i hundeadfærd på Landbohøjskolen -
og han var GODT nok et fjols. Han kunne ikke noget så banalt, som at give de
rigtige eksempler på de forskellige indlæringspsykologiske principper. Jeg
var sammen med biologer, som også krummede tæerne. Den store forskel på
hunden-videnskaben og mange andre videnskaber, at en stor del af
erfaringer/viden findes uden for ikke videnskabelige kredse. Endnu en grund
til at jeg vil fremhæve den bedste bog om hundeadfærd, jeg nogensinde har
læst - Hund eller ulv - om hunde og ulves økologi, adfærd og velfærd af
Hanne Hjelmer Jørgensen. Hvis man kigger i forfatterens litteraturliste har
hun nemlig lige præcis fundet ud af, at det er vigtigt at bruge også ikke
videnskabelige kilder - at hun så bruger kilder, som jeg også selv bruger,
gør jo heller ikke sagen dårligere - og at hun hegler meget ankendte
hundemennesker igennem, som jeg også synes er nogle fjolser, er jeg også kun
glad for. Det fortæller mig noget om, at jeg har en god kritisk sans mht.
den litteratur jeg læser.

Og som jeg lige har læst. En hundetræner/hundepsykolog er aldrig
færdigudannet. Tror han/hun det, er han/hun blot færdig.

KH
søs

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en news:9mkl32$ln1$1@sunsite.dk...

Fra : Bare Figowitz

Dato : 30-08-01 19:44

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev i en meddelelse

Hej, som den kværkulant jeg bliver beskyldt for at være ville jeg
blot..............................

> Roger Abrantes. Hvis der er noget vi er blevet heglede igennem, så er det
de
> videnskabelig principper om objektivitet, saglighed og faglighed og
> kildekritik.

Husk nu også at få den praktiske del på plads således din viden ikke kun
bygger på teori.

>Den store forskel på
> hunden-videnskaben og mange andre videnskaber, at en stor del af
> erfaringer/viden findes uden for ikke videnskabelige kredse.

Jeg bliv lidt fristet til at sige at det også gælder inden for psykologien i
menneskeverden. Her findes der en masse højt uddannet fagfolk med lange
uddannelser og fine diplomer bag sig som kan formulere sig ved hjælp af en
masse fine fremmedord. Problemet er blot at de kun besidder en teoritisk
viden for man skal have mærket på sin egen krop og sjæl hvilken helvede af
smerte, lidelse og angst en person med en psykisk lidelse gennemgår. Min
pointe er at det er fint nok at besidde en teoritisk viden men for at få den
fulde forståelse e man man også nødt til at besidde en praktisk viden.

> Og som jeg lige har læst. En hundetræner/hundepsykolog er aldrig
> færdigudannet. Tror han/hun det, er han/hun blot færdig.

Desværre findes rigtig mange hundetrænere der tog et 2 dages kursus for 25
år siden som ikke har efteruddannet sig siden og stadig trækker rundt med de
samme metoder og viden som blev brugt for 25 år siden.

--
- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 30-08-01 20:42

"Bare Figowitz" <nej-jeg-vil-ikke-spammes@somewhere.dk> skrev i en
meddelelse news:%Pvj7.20856$3q.715429@news010.worldonline.dk...

> [...]
de
> samme metoder og viden som blev brugt for 25 år siden.

Jeg har fået en idé Figo.
Lav en hjemmeside med overskriften "Figowitz´s Ukontrovelle Træningsside" Så
kan du give gode råd om hvilken chip man skal sætte i el-halsbåndet for at
opnå maksimal effekt. Bagefter så fortæller du hvordan man får krampen til
at slippe ærmet igen når kræet er blevet kørt helt op under skyerne i bar
ophidselse og bider alt og alle der komme inden for en radius af 2 meter.
Husk også fiffet med piggene og 2 liner under indlæringen af sporsøg. Du må
heller ikke glemme metoden med at sparke forbenene væk under hunden når den
skal lære at dække hurtig.

Du skal nok starte med at skrive på siden at den er henvendt til de trænere
der blev uddannet for 25 år siden og ikke har videreuddannet sig siden men
gerne vil have genopfrisket hvad de lærte den gang.

Og Figo......Så husk allernederst på siden at gøre opmærksom på at hvis man
benytter disse fremragende træningsmetoder så får man brug for en
allerhelvedes dygtig hundepsykolog bagefter!

/Søren.

PS: Hans påstår også at det er dig der hænger på kaffen i morgen.

Fra : x Vuf x

Dato : 02-09-01 13:46

Thu, 30 Aug 2001 21:41:39 +0200, Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
>heller ikke glemme metoden med at sparke forbenene væk under hunden når den

<Fniiis>
Du glemte den med at træde hunden på poterne, hvis den hopper op ad folk!

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 31-08-01 11:30

Hej Figowitz

Du har FULDSTÆNDIG ret i at den praktiske del er lige så vigtig som den
teoretiske. Og lige så svær at tilegne sig. JO - jeg knokler på også at
blive dygtig praktisk med mine hunde. Men har i lang tid haft det problem,
at den måde jeg ville træne på, som jeg anså for at være etiske korrekt og
mest effektiv ikke blev praktiseret de steder, hvor jeg gik til træning. Det
giver konflikter, fordi jeg var ikke villig til at gå på kompromis med mine
holdeninger - og da slet ikke med min hund. Men det problem ser ud til at
være løst nu.

Jeg vil også lige tilføje, at jeg i flere år har brugt tid på at træne og
tilegne mig praktisk erfaring med træning af familiehunde og det de skal
kunne for at blive velfungerende. Det er der bare ikke så meget prestise i
at kunne i hundeverdenen - og det bliver ofte ikke anset for at være gyldige
praktiske erfaringer ) Men jeg er da også nået til det punkt i min egen
'uddannelse' hvor jeg gerne vil lære noget om de forskellige
hundesportsgrene - så jeg har kastede mig over lydigheden og
brugshundetræning (altså ikke forsvarsarbejde). Jeg ville også FRYGTELIG
gerne gøre noget ud af hyrdehundetræning, men kan ikke kommme ind nogle
steder med får pga. af den race jeg har (PON).

Men vi er helt enige

KH
Søs

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 31-08-01 11:33

> de

Ja, derfor får jeg også nogle gange myrekryb over hele kroppen, når folk
siger de har 25 års erfaring i at træne hunde.

KH
Søs

Fra : Bare Figowitz

Dato : 31-08-01 12:46

> [...]
> mest effektiv ikke blev praktiseret de steder, hvor jeg gik til træning.

Lidt firkantet set så når man træner i hold så er det træneren der bestemmer
hvilken principper han/hun vil benytte og for at hele holdet skal fungerer
så er det ikke så godt hvis 2 eller 3 træner på andre måder for dette vil
skabe uro specielt for "grønne" hundefolk. Det eneste du kan gøre er enten
at blive træner selv eller finde sammen med ligesindet der deler din måde at
træne hund på og så træne sammen med dem. Alternativ kan du træne alene men
ikke alle finder dette særlig sjov for det sociale er også en vigtig del af
træningen ikke mindst for hunden.

> [...]
> kunne for at blive velfungerende. Det er der bare ikke så meget prestise i
> at kunne i hundeverdenen - og det bliver ofte ikke anset for at være

Personligt mener jeg at familiehundene skal have første priotet og mere
opmærksomhed for immervæk udgør denne gruppe af hunde den største gruppe af
hunde i Danmark. Familiehunden skal være rar og omgængelig, ligge foran
pejsen og sove, passe på lille Peter mens han leger ude i haven og finde sig
at lille Peter hiver den i halen og ørerne, og den skal ikke halse afsted i
snoren for så bliver Mor hurtig træt af at gå med den og så får den ingen
gåture og får den ingen gåture så møder den heller ikke nogen artsfæller som
er så vigtig for en hund at have kontakt med. Kort sagt så skal
familiehunden kunne tilpasse sig en menneske skabt verden men alligevel ikke
miste sin identitet som hund for en hund er og bliver en hund og kan aldrig
erstatte det ønske barn som Hans og Grethe ikke kunne få. Og som det
allervigtigst....det er meget vigtig....så skal hunden selvfølgelig jagte
postbudet for det gør alle _rigtige_ hunde.

- Bare hilsner fra Figowitz -

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-08-01 07:14

Hej Søs.

Nu tror jeg det er på tide jeg lige slår et par ting fast:

Jeg er under ingen omstændigheder uenig i, at bl.a. Abrantes er en rasende
dygtig hundetræner, og ved en masse om hunde som man med stort udbytte kan
lytte til, og følge.

Det jeg egentligt "gik lidt i flæsket på", var den blinde tro på at hvis en
person er "hundepsykolog", så står han automatisk med de vises sten. Dette
er nemlig _ikke_ ,qua den manglende beskyttelse af titlen, overhovedet i
nærheden af at have noget på sig.

En masse gode og dygtige mennesker, som jeg har stor respekt for, kan lære
vi andre "amatører" en masse om hunde, ingen tvivl om den sag. Men disse
mennesker bliver troværdige i kraft af deres resultater og handlinger, og
_ikke_ deres titler.
Så uden at kende noget til personen på forhånd, kan jeg ikke ud af en titel
som "hundespykolog" udlede ret meget mere end hvis der havde stået
"Holistisk healer", eller "Gestaltterapeut" på hans visitkort. Uddannelsen
findes ikke, og titlen giver ingen garantier for noget som helst.

Jeg har selv læst en masse bøger om hunde af diverse forfattere, og man må
nødvendigvis have sin egen kritiske sans med. Der er lige så meget "pladder"
på markedet som der er guldkorn, og i og med disse "hundspsykologer" og
andet godfolk langt fra er enige om noget som helst, må nogen af dem i hvert
tilfælde have taget en forkert "uddannelse".

Håber det gjorde det klart, at jeg ikke gik efter personerne, men alene
efter titlen.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 31-08-01 11:22

Hej Alex

Jamen så kan vi jo faktisk ikke blive mere enige )

KH
Søs

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en news:9mn9vn$s2k$1@sunsite.dk...

Fra : coppi

Dato : 29-08-01 13:17

"Hej Alex.

Men så er vi jo næsten enige.

Bortset fra ,at de to "rotter" jeg har , bestemt har deres egen mening ,og
brokker sig højlydt , hvis de bliver bedt om noget der ikke passer dem.

Men OK de ved godt hvem der bestemmer og adlyder , for det meste.
Ellers må man jo bare en tur ud til køleskabet , så plejer det at hjælpe.

Undtasgen altså lige når vi får gæster, men , æh , det har jeg vist nævnt.

coppi

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-08-01 13:47

> "Hej Alex.
>
> Men så er vi jo næsten enige.

Ja det er jo lige det
Men det er somme tider mere givende at sætte tingene lidt på spidsen her på
usenet, i stedet for blot hele tiden at bekræfte hinanden i hvor enige vi
er. Det giver nemlig debat - deraf navnet debatgrupper.
Man må selvfølgelig tage imod nogle øretæver når man lufter kontroversielle
holdninger, men hvor ville det være kedeligt uden hverken holdninger eller
øretæver

> Bortset fra ,at de to "rotter" jeg har , bestemt har deres egen mening ,og
> brokker sig højlydt , hvis de bliver bedt om noget der ikke passer dem.

Kender det alt for godt. Min går rundt og brummer som en fornærmet bjørn *g*

> Men OK de ved godt hvem der bestemmer og adlyder , for det meste.
> Ellers må man jo bare en tur ud til køleskabet , så plejer det at hjælpe.

Bare du ikke putter dem i køleskabet. (Ellers lidt af en kombinationsstraf:
Æd hvad du kan, men frys r.... ud af pelsen

Alex

Fra : Verner

Dato : 29-08-01 19:47

On Wed, 29 Aug 2001 06:41:03 +0200, "coppi" <annie321@worldonline.dk>
wrote:

>Næh , det gør de ikke Verner.
>
>Læser mellem linierne ,at du synes hunde skal bo i hundegård og behandles
>ligesom svin,ikke ???

Nej da, man har vel ikke en hund for at behandle den svinagtigt !

Men derfor skal man vel ikke glemme, at det er en hund man har -
latterligheden opstår først når man fortvivlet prøver at gøre den til
et menneske - f. eks. ved at ha' den som sengekammarat.

Det var bare lige det jeg mente.

mvh
Verner

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-08-01 21:48

> Men derfor skal man vel ikke glemme, at det er en hund man har -
> latterligheden opstår først når man fortvivlet prøver at gøre den til
> et menneske - f. eks. ved at ha' den som sengekammarat.

Hej Verner

Min hund ligger også i sengen, men jeg prøver absolut ikke på at gøre ham
til et menneske, det er noget sludder at skrive. Nej han ligger der fordi
jeg synes det er hyggeligt, og ikke en dyt andet.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er du mener med at man gør dem
til et menneske ved at lade dem ligge i sengen?

hundehilsner fra

Bolette

Fra : Heidi Høegh

Dato : 30-08-01 08:19

Verner <vl@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b8d3705.10565917@news.tele.dk...
> Men derfor skal man vel ikke glemme, at det er en hund man har -
> latterligheden opstår først når man fortvivlet prøver at gøre den til
> et menneske - f. eks. ved at ha' den som sengekammarat.

I denne senge diskussion er der indtil videre ikke kommet ordentlige
argumenter for hvorfor det er så forkert at have sin hund i sengen. Kan du
ikke prøve at uddybe, hvad det er der gør os mennesker der sover sammen med
sin hund i sengen til latterlige og fortvivlede mennesker, og uddybe hvordan
det påvirker vores hunde i en retning, så de kommer til at ligne mennesker ?

Det handler ikke om at jeg ønsker at lave om på mine hunde, ønsker at
påvirke dem i en retning så de ligner mennesker, hvorfor i alverden skulle
jeg gøre det ? Hvis jeg ønskede tre små mennesker ville det da være nemmere
at have tre børn.
De føler tryghed ved at sove enten ved min side eller oppe i min seng, og
det kan jeg ikke se noget forkert ved, og ja nu menneskeliggør jeg dem nok
igen, men da jeg er et menneske, tænker som et menneske og opfører mig som
et menneske kan jeg ikke gøre andet end at tolke mine hundes signaler og
prøve at tænke som en hund men jeg vil stadig være et menneske og tænke som
et sådan, og kald det så menneskeliggørelse eller hvad du vil !

Heidi Høegh

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-08-01 08:54

> [...]
hvordan
> det påvirker vores hunde i en retning, så de kommer til at ligne

At påvirke vore hunde så de kommer til at ligne mennesker tror jeg
ikke er muligt de ved udmærkede at de ikke er mennesker .. og at vi
ikke er hunde faktisk også ... derfor kan vi aldrig nogensinde blive
førerhund ... men gøre os håb om at blive en god leder for dem og håbe
på et godt samarbejde med dem... At have hunden i sengen er for mig at
se ikke at menneskeliggøre dem .. men at tillade at hunden får nogle
statusophøjende fordele .. og det sker der intet ved hvis det er en
sund og harmonisk hund der kan tåle disse ting .. er det en
domminerende og lidt bisset hund vil det nok være en god ide at
stadfæste sit lederskab ved i en periode eller måske for altid at
nægte hunden adgang til disse statusophøjende ting ... men et er
sikkert det er meget unaturligt for en hund at blive udelukket fra
flokken ..

> [...]
at
> påvirke dem i en retning så de ligner mennesker, hvorfor i alverden

ja og hvordan i al verden ville du bære dig ad med det .. det der kan
gå galt med hunde er at de ikke møder grænser og at ejeren ikke
udviser de rigtige lederkvaliteter .. og dette kan måske i nogle
tilfælde finde sted hos hunde der må være i møbler, senge osv... og
derfor tror mange fejlagtigt at hunden er umulig fordi den må være i
sengen osv... hvilket jo slet ikke behøver at være tilfældet .. det
kommer an på hvordan hunden har fået adgang til stole, seng,
soveværelse og lign statusophøjende ting .. er det fordi den selv har
tiltusket sig denne adgang .. og mener det er dens ret og altså ikke
vil vige pladsen for andre .. eller har den fået disse statusophøjende
rettigheder fordi du har givet den lov og fordi den hvergang pænt skal
spørge om det nu også er OK .. ? og viger den gerne pladsen i stolen
for dig eller gæster der stille og roligt beder den humme sig ? eller
kæmper den så for at beholde sin plads .. er det sidste tilfældet må
hunden nægtes adgang til disse steder .. men er lederskabet i orden
vil hunden kende sin plads og vide at du som leder har førsteret til
disse ting...

> [...]
> et menneske kan jeg ikke gøre andet end at tolke mine hundes
> prøve at tænke som en hund men jeg vil stadig være et menneske og

netop og derfor vil du aldrig nogensinde kunne blive førerhund for
dine hunde .. og vil opleve at udover dig som jo er den øverste,
faktisk findes et hierarki hundene imellem og den må man ikke pille
ved .. eller forsøge at gøre hundene lige ... min Sandra ved udmærket
at hun er hund nr. 1 .. og det bestyrker jeg hende i og Wupper ved at
hun er nr. 2 og trives fint ved det . .og underkaster sig gerne Sandra
i alle situationer .. sådan skal det være og det er naturligt .og
trods dette hierarki er hundene slet ikke i tvivl om at det er mig der
i sidste instans har det afgørende ord .. de kan nemlig ikke klare sig
uden mig .. idet det er mig der skaffer mad til huset og lader
situationer opstå hvor de ville være ringe farende uden mig ...

havengoddaghils fra Ami ...

Fra : Heidi Høegh

Dato : 29-08-01 09:01

> [...]

> en der kan gynge).
> De har hver deres vaskbare dyne og får rent sengetøj på ligeså tit som os.

Vores tre hunde ligger også i soveværelset om natten, en i sengen og de to
andre har en stor madras ved siden af vores seng, med to hovedpuder og en
dyne. Det skal lige siges at vi har en meget stor seng, og hvis de to der
ligger på gulvet havde lyst til at sove i sengen ville der være plads nok,
men det har de ikke, jov i et kvarter så bliver det for varmt, og så
fortrækker de ned på deres madras igen. Og vores hunde får også skiftet
sengetøj lige så tit som os

> Og så siger man at hunde er nogen svin ??

Jeg kan rent faktisk fortælle at vores to hængebugsvin er mere renlige end
vores hunde

Fortsat god dag
Hilsner fra
Heidi Høegh

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-08-01 21:53

Hvor er jeg dog bare enig med dig i ALLE dine indslag Heidi.

hundehilsner fra
Bolette

Fra : Lars Bach

Dato : 29-08-01 18:28

Hej.
Vores yorki, går direkte under min dyne med det sammen jeg begynder at børste
tænder - så ved han godt at det er senge tid.
mvh Mai

coppi skriver:

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 29-08-01 21:35

Hvor er jeg glad for at Oskar ikke har lært at læse og at bruge minPC-er.
Men det er vist også en fejl (hvis jeg har sammenfattet dagens "lille"
samtaleemne rigtigt.
Guderne skal vide hvad i har på programmet til i morgen. En ny krig måske?
Jeg tør næsten ikke spørge alle de kloge hoveder, men jeg vover pelsen
alligevel. Så kan i æde mig med hud og hår på eller ved middagsbordet,
sammen med jeres hunde.
Hvordan pokker får man en 34 kg's hvalp (på et halvt år) til at fatte at den
har brækket poten (lagt i gips, flere gange) at den ikke må opføre sig som
om den intet fejlede.
Har i tid til et råd?

Vuf og vov Oskars far.

Fra : coppi

Dato : 29-08-01 21:50

Hej Eskild.

Ja se , det var jo et af de svære spørgsmål.

Det ved jeg godt er næsten umuligt , at holde sådan en bøf i ro.

Hvad med nogle søge lege , hvor han skal finde godbidder på græsplænen.

Det bliver han da træt af , du kan også gemme godbidder indendørs.

Eller lære han nogle cirsushunde kunster , så som at sidde med en kiks på
næsen eller at han ikke må tage kiksen før han får lov.

Tag i snor lige så snart I er udendørs.

Så løb jeg vist tør for råd , håber det ikke er nogen du har prøvet før.

Hvordan opfører han sig hvis han går i hundegård eller bliver lukket i et
rum for sig selv ?

Hvis han er rolig der , var det måske en løsning,selv om det er synd.

coppi

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 29-08-01 22:16

Tak for dine råd. Vi har i gennem de sidste tre uger prøvet og prøver
stadigvæk de fleste.
Hans måltider henter han på plænen, han finder godbider under kasser, i de
mærkeligste gemmesteder, han øver sig på alle mulige og umulige kunster, og
bliver ikke træt (nok).
"Hundegården" er en indhegnet del af haven, på ca 1000 m2, altså masser af
plads, der lunter han stille rundt det meste af tiden, men så tager fanden
ved ham. Det eneste der virker er bryggerset, men det er da synd for ham,
han har allerede opholdt sig der i lang tid og med udsigt til tre uger
endnu. Det er sørme synd og u"hundeligt". Han kan bare ikke længre holde sig
i ro. Selvfølgelig er de glade på dyrehospitalet, det lever de af.
Det er ikke sådan at udefra kommende forstyrelser sætter ham i bevægelse.
Næ, de får bare et vov. Kun solsorten Schwartzkoff og naboens kat kan hidse
ham op. Og katten løber stadigvæk. Sidste gang den var her, troede den at de
havde fælles mad. Oskar mente noget andet.
Schwartzkoff får mad på den anden side af huset, det har hjulpet. Så nu
gider den ikkespise sammen med Oskar mere.
Håber på flere råd.
De bliver afprøvet allesammen.
MVH
Eskil

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-08-01 22:08

> Guderne skal vide hvad i har på programmet til i morgen. En ny krig måske?

Der er vel ikke "krig" bare fordi man diskutere lidt . Selvom jeg skriver
indslag i ny og næ, er jeg personligt ikke i krig med nogen ( ikke altid i
hvert fald ), om der er andre der mener dette er krig, er så
spørgsmålet, jeg kan jo kun tale for mig selv.
Alle har ret til at ha' deres egne meninger, og det er jo der
diskutionenerne kan opstå, for alle mener jo at deres mening er den rigtige
( incl mig selv ), men krig?, nej, sådanne opfatter jeg det i hvert fald
ikke.

> [...]
den
> har brækket poten (lagt i gips, flere gange) at den ikke må opføre sig som

Desværre har jeg ikke noget bud på, hvordan man får en hvalp til at fatte,
at den har brækket poten, men jeg vil så lige benytte lejligheden til at
ønske god bedring med den

God bedring

Bolette

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 29-08-01 22:28

Ok Ok
Så er det måske ikke krig, men ind i mellem er der nogle af indslagene der
virker lidt "grove".
Sselvfølgelig har alle ret til en mening. Også selvom ikke den mening skulle
være forskellig fra andres. Men
i mine øjne er livet for kort til at arbejde så hårdt for at få sin egen
mening igennem som den bedste.
Men lad det være, du, i andre har alle ret. Vi skal behandle vores dyr som
vi selv ønsker at blive behandlet.
Jeg har ingen problemer med at nogle synes det er OK med hund i sengen,
eller ved bordet.
Har været ude for at hunden (og også katten) sad pænere ved bordet end mange
børn og voksne.
Men hjemme hos mig er vi enige om en måde og hvordan andre gør, det må være
deres private sag. Jeg vil ikke være "frelst" og prøve at omvende dem.
MVH
Eskil

Fra : Eskil M. Jørgensen

Dato : 29-08-01 22:37

Jeg lemte at tilføje at Oskar vist var næsten vant til soveværelset.
Der hvor jeg fik lov til at købe ham, lå der 6-7 fuldvoksne tibetanske
mastiffet i hver deres seng på trappeafsatsen foran soveværelset og i
soveværelset 9 tm-hvalpe på sengeforliggeren foran dobbeltsengen.
Det var hverken uhygiejnisk eller ulækkert. Sådan var det bare der, så kunne
man nemt lige vågne og gå en ekstra tur med hvalpene, hvis de skulle være
trængende. Oskar var lige godt 12 uger da jeg overtog ham og næsten renlig.
Vi har kun haft få uheld, og de var vores egen skyld. Vi læste ham ikke godt
nok.
Så der er da også fordele ved at have hunden nær sig

Skal hilse fra Oskar og sige vov, det glæder ham at også andre end naboerne
onsker ham god bedring. Men de plejer at have godbider eller hunde kiks med
..

MVH
Eskil

Fra : H.M.

Dato : 30-08-01 20:22

hej

Er det ikke bare dejligt når en store Schæfer han på næsten 10 år, ligger i
fodenden
af sengen?

Det varmer dejligt om tæerne til vinteren (måske lidt varmt om sommeren)

Alt i medens hans 13½ år gamle mor ligger i hundekurven ved siden af sengen,
og snorker !!

Her i huset er absolut hygge.

hilsen til alle i gruppen
hanne