Replay værdi
Fra : Zeki

Dato : 28-08-01 19:16

Hej.

Der findes film som man, af en eller anden årsag, bare aldrig bliver trætte
af at se.
Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Hvilke er jeres 'favoriter'?

For en god ordens skyld er her nogle er mine:

-Boondock Saints (fedt lydspor, skarpe dialoger, meget humoristisk, gode
roller og action)
-Ørneborgen (Velskrevet Alistair McLean historie, en af de bedste
'drengefilm')
-Terminator 2 (beskrivelse overflødig)
-The Usual Suspects (prøver stadig at lure hvem Keyzer Söze er)
-Scarface (Al Pacino i absolut topform, velskrevet)

Zeki

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-08-01 19:29

Zeki skrev:
> Hvilke er jeres 'favoriter'?

The Matrix - pga. effekterne
Prince of Egypt - fremragende musik af Hans Zimmer
Drunken Master I og II - Jackie Chans største perler
Amadeus - fantastisk musik, strålende billed- og symbolsprog

> -Boondock Saints (fedt lydspor, skarpe dialoger, meget
> humoristisk, gode roller og action)

Helt enig.

> -Ørneborgen (Velskrevet Alistair McLean historie, en af de
> bedste 'drengefilm')

Hm. Er den ikke lidt gammel?

> -Terminator 2 (beskrivelse overflødig)

Enig.

> -The Usual Suspects (prøver stadig at lure hvem Keyzer
> Söze er)

Det må du gerne forklare? Der kan vel ikke herske nogen tvivl om, hvem
Keyzer Söze er? Hvis han da overhovedet er...

> -Scarface (Al Pacino i absolut topform, velskrevet)

Kender den ikke...

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Zeki

Dato : 28-08-01 19:35

> Hm. Er den ikke lidt gammel?

Hmm, jo fra 1968. Og hvad så?

> Det må du gerne forklare? Der kan vel ikke herske nogen tvivl om, hvem
> Keyzer Söze er? Hvis han da overhovedet er...

Ja, det var måske lidt snørklet skrevet. Jeg mener der ER tvivl om hvem
karakteren er, og jeg gider ikke endnu en lang Usual Suspect-tråd (dem har
der været utallige af i forvejen).

> Kender den ikke...

Fy skamme. Har du ingen filmopdragelse fået? :)

Zeki

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 28-08-01 20:31

Zeki skrev:
> Hmm, jo fra 1968. Og hvad så?

Så ikke noget... Jøsses.

> [...]
hvem
> karakteren er, og jeg gider ikke endnu en lang Usual Suspect-tråd (dem

Øv. Jeg har ikke læst nogen Usual Suspects-tråde i det halve år, jeg har
været i gruppen, og kunne godt have tænkt mig nogle kloge bud. Men fair
nok...

> Fy skamme. Har du ingen filmopdragelse fået? :)

Åbenbart ikke. Vi må starte en ny tråd engang med de film, man SKAL have
set for at bestå sin egen private filmeksamen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-08-01 22:41

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> writes:

> Øv. Jeg har ikke læst nogen Usual Suspects-tråde i det halve år, jeg har
> været i gruppen, og kunne godt have tænkt mig nogle kloge bud. Men fair
> nok...

Okay, der er to grundlæggende muligheder:

1) Keyser Soze findes

2) Keyser Soze findes ikke.

Den mest rimelige forklaring er 2. Alle væsentlige detaljer i Verbal
Kint's fortælling er jo ord og navne på kontoret og der findes ikke
rigtig nogen beviser for noget. I virkeligheden er Verbal Kint en højt
placeret forbryder (måske lederen) i den bande, der har begået de
egentlige forbrydelser. Måske hedder han ikke Verbal Kint
overhovedet. Han halter jo ikke i virkeligheden.

Denne forklaring er den sjoveste, fordi den spasser folks
hjernevindinger totalt. Mange blev sure over, at der jo kun var en
løgnehistorie i filmen og slet ingen rigtig historie. Men er alle
film ikke sådan?

Hvis Keyser Soze faktisk findes (og det er imho ikke hvad filmen
lægger op til) siger de fleste, at han er identisk med Verbal Kint.

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Jakob Raunsø

Dato : 29-08-01 01:14

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> Hvis Keyser Soze faktisk findes (og det er imho ikke hvad filmen
> lægger op til) siger de fleste, at han er identisk med Verbal Kint.

Er det ikke noget med, at der er et vidne fra båden, der nævner Keyser Sozes
navn, og at FBI-manden (med hatten) godt kender historien om ham?

Derfor må han, eller i hvert fald myetn om ham findes inden Verbal afgiver
forklaring.

Mvh Jakob

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-08-01 08:15

"Jakob Raunsø" <jrjensenNOSPAM@mdb.ku.dk> writes:

> [...]
> navn, og at FBI-manden (med hatten) godt kender historien om ham?
>
> Derfor må han, eller i hvert fald myetn om ham findes inden Verbal afgiver

Nå ja. Det betyder ikke, at den Keyser Soze som Kint beskriver findes.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Casio

Dato : 02-09-01 11:16

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:9mgnk6$bks$1@sunsite.dk...

| Drunken Master I og II - Jackie Chans største perler

Kan nogle af disse 'Drunken Master' film fås på DVD med danske undertekster?

Fra : KNL DtP

Dato : 28-08-01 19:39

Zeki <sinners.inn@image.dk> skrev i en

> Hvilke er jeres 'favoriter'?

Du har jo nævnt et par stykker af dem:

- Boondock Saints
- The Usual Suspects
- Terminator 2

.... men ellers er det

- Fight Club (genial til det yderste!)
- L. A. Confidential (velspillet)
- Se7en (genial film)
- The Green Mile (Tom Hanks er kanon)

- men min farvorit må bestemt være The Shawshank Redemption (En Verden
Udenfor). Velspillet film, der lige meget hvor ofte jeg ser den, stadig
giver mig et "Wow". Virkelig en flot og SEværdig film.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Zeki

Dato : 28-08-01 19:43

> - men min farvorit må bestemt være The Shawshank Redemption (En Verden
> Udenfor). Velspillet film, der lige meget hvor ofte jeg ser den, stadig
> giver mig et "Wow". Virkelig en flot og SEværdig film.

Hey - den havde jeg helt glemt! Underligt at jeg ikke har anskaffet mig den
på dvd endnu. Genial film.

Zeki

Fra : Eddi Delfin

Dato : 30-08-01 09:08

Manus til shawshank (og en masse andet) ligger på www.script-o-rama.com det
er altså ret fedt!!!!!!!!

Fra : Tommy Olsen

Dato : 30-08-01 13:47

In article <3b8df887$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Eddi Delfin"
<eddi_delfin@yahoo.dk> wrote:

> Manus til shawshank (og en masse andet) ligger på www.script-o-rama.com
> det er altså ret fedt!!!!!!!!

Hvem behøver dog manuskriptet til 'Shawshank Redemption'? Man behøves
blot at sætte sig ned og læse novellen, som filmen bygger på. De to
historier er næsten 100% identiske.

Din quote-teknik er ret dårlig:
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Og jeg fik forresten '!!!!!!!' i overskud.

--
/Tommy Olsen - Alias Yotus http://yotus.linuxhq.dk/
My email: echo spam@linuxhq.dk | sed s/spam/tommy/

Fra : Mads T. Andersen

Dato : 02-09-01 00:39

> Hvem behøver dog manuskriptet til 'Shawshank Redemption'? Man behøves
> blot at sætte sig ned og læse novellen, som filmen bygger på. De to
> historier er næsten 100% identiske.

"Shawshank Redemption" og "The Green Mile"
er blandt mine to favoritbøger, begge kan anbefales hvis man
synes at filmene er gode.

IMO de eneste af Stephen King's filmatiserede bøger,
der er lavet ordentligt, og vist nok også af den samme instruktør
hvis jeg husker rigtigt.

mvh

Mads

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 02-09-01 10:45

Hej !

> IMO de eneste af Stephen King's filmatiserede bøger,
> der er lavet ordentligt, og vist nok også af den samme instruktør
> hvis jeg husker rigtigt.

Begge film er også iblandt mine KLARE favoriter, og JA det er den samme
instruktør, Frank Darabont.....

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Peter Westh

Dato : 02-09-01 11:29

"Mads T. Andersen" <mogwai@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> IMO de eneste af Stephen King's filmatiserede bøger,
> der er lavet ordentligt, og vist nok også af den samme instruktør

Jeg synes også Shawshank Redemption var vældig god, hvorimod jeg syntes the
green mile var uudholdeligt sentimental. Så foretrækker jeg klart:

- Dolores Claiborne
- The Shining
- Misery

Peter

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 03-09-01 14:02

The apt pupil var også udemærket.

Kasper

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-08-01 19:40

Zeki spurgte:

> Hvilke er jeres 'favoriter'?

O.k., når du spør så direkte:
http://www.grandt-aarhus.dk/Film/topfilm.htm

Mvh.: Jørgen / * Film skal ses *

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-01 19:58

Zeki wrote:

> [...]
> af at se.
> Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Jeg kan tilslutte mig alle dine, med undtagelse af Scarface, da jeg
faktisk aldrig har fået den set.
derudover kan jeg da nævne:
Matrix
5'th Element
Dune
T2 (jeg ved godt at du nævnte den, men den fortjener at blive nævnt
igen)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-08-01 20:02

Lars Hoffmann wrote:

> Matrix
> 5'th Element.....

Argh!!! jeg glemte lige Den Gode, Den Onde og den Grusomme. Absolut en
af de bedste film nogensinde.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 28-08-01 20:08

Hej !!

> -Boondock Saints (fedt lydspor, skarpe dialoger, meget humoristisk,
> gode roller og action)

YEEEEAH !!! VILDT undervurderet film............. næsten INGEN ( ...
ikke filmfreaks ) kender den.... :)

> -Ørneborgen (Velskrevet Alistair McLean historie, en af de bedste
> 'drengefilm')

Det er en genial film, min (fars) VHS udgave er efterhånden slidt op :))

> -Terminator 2 (beskrivelse overflødig)

Amen :)

> -The Usual Suspects (prøver stadig at lure hvem Keyzer Söze er)

jeg har kun set denne film EN gang.... og glemmer ALTID at få den i
kurven når jeg shopper dvd'er :(

> -Scarface (Al Pacino i absolut topform, velskrevet)

Uhauhauha... må nok indrømme at jeg er lidt ukultiveret :) har ikke set
den :)

men jeg kan tilføje til listen

GoodFellas ( Scorsese, ja suk :D )
Almost Famous ( jeg håber ALDRIG jeg bliver træt af denne
spektakulære film...... )
The Rock
En Verden Udenfor ( elsker bare den film..... )
[Den grønne mil] - ( desværre var denne film den allerførste DVD jeg
nogensinde fik, og desværre havde jeg kun den ene, hvilket betød
at der kommer til at gå længe før jeg kan se den igen..... da jeg
lånte filmen første gang så jeg den dog 4 dage i træk før jeg
afleverede den... ELSKER den film )
Bringing out the Dead ( desværre mangler denne film en traditionel
historie, hvilket gør at alt for mange kun ser den en gang, den film
er simpelthen for fedt lavet, way to go Scorsese )

Dr. Strangelove ( Mein Führer !!! I mean, Mr. President.... LOL )

Og så en film jeg tror jeg kommer til at tilføje til listen indenfor
længe, Requiem for a Dream. Jeg har endnu kun fået set den en enkelt
gang, den kom ind med posten i morges :), men jeg er fuldstændigt
betaget af den allerede......... Virkelig en fed film........

Fra : Kong Kent

Dato : 28-08-01 21:48

> YEEEEAH !!! VILDT undervurderet film............. næsten INGEN ( ...
> ikke filmfreaks ) kender den.... :)

Nå! JEG kender den skam og den er klasse! Kan godt lide toiletscenen - av
for helvede en vilje!

> Uhauhauha... må nok indrømme at jeg er lidt ukultiveret :) har ikke set
> den :)

WHAT?!!

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 29-08-01 10:17

"Ulrik Jensen" <ulrik@qcom.dk> wrote in message
> jeg har kun set denne film EN gang.... og glemmer ALTID at få den i
> kurven når jeg shopper dvd'er :(

Det skal du ikek være ked af. Den findes endnu ikke i en ordentlig udgave,
men den er på vej i en special edition på Reg.1.

Joakim

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 28-08-01 21:38

Zeki <sinners.inn@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dfRi7.19113$3q.645429@news010.worldonline.dk...

> Hvilke er jeres 'favoriter'?

Jeg vil lige hurtigt osse nævne Where Eagles Dare (Ørneborgen). Ultimativ
drengefilm !

Ellers så er favoritterne:

Raiders Of The Lost Ark
Star Wars
Back To The Future
The Lost Boys
The Terminator (hvorfor nævner I kun 2'eren ? Den første er jo bedre !)
T 2
Predator
Die Hard
RoboCop
Alien
Aliens

Det var vist lige de vigtige

Thomas

Fra : Claus Nielsen

Dato : 28-08-01 21:39

>Der findes film som man, af en eller anden årsag, bare aldrig bliver trætte
>af at se. Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi,
>musikspor osv. Hvilke er jeres 'favoriter'?

Er det bare mig, eller er nogle af de film som folk nævner ikke lidt
for nye til, at de kan få lov til, at være med her?

>-Boondock Saints (fedt lydspor, skarpe dialoger, meget humoristisk, gode
>roller og action)

Den her er f.eks. alt, alt for ny til, at folk kan udtale sig om,
hvorvidt de kan holde ud at se den til bevidstløshed. Så lad os i
stedet samles igen om 10 år, og lad os så høre! :)

>-Ørneborgen (Velskrevet Alistair McLean historie, en af de bedste
>'drengefilm')

>-Terminator 2 (beskrivelse overflødig)

Udover de to ovennævnte, som også er "mine film" så...

Akira
Aliens
Ghost in the Shell
The Good, The Bad and The Ugly
Tremors

Nu køber jeg som regel kun film jeg kender i forvejen, og som jeg ved
jeg kan holde ud, at se flere gange - men alligevel er der nogle der
står mere frem end andre, så selv om jeg (naturligvis) har mange flere
film på hylderne, har jeg her forsøgt, at begrænse mig til dem som jeg
virkelig kan tåle at se igen og igen. (Men sig endelig ikke noget til
mine andre film)...

Derudover er der også en del film som jeg (endnu) ikke har i min
samling - men hvis jeg skal til at nævne dem, så kræver det
tankevirksomhed... som jeg ikke er stand til producere lige nu. Eller
rettere; heller ikke lige nu.

Mvh, Claus Nielsen
--
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Jeppe Møller

Dato : 28-08-01 22:40

On Tue, 28 Aug 2001 22:38:31 +0200, Claus Nielsen <cnn@post6.tele.dk>
wrote:

>The Good, The Bad and The Ugly
>Tremors

Hard on! -troede slet ingen ville få dem nævnt som jeg læste mig vej
genne tråden

jeg ville også lige huske
Starship Troopers (for gennemført bearbejdning af Verhoven!)
Total Recall (bedste Schwarzenegger og endnu en Verhoven film)
Four Rooms (Tim Roth HAR det bare i denne film!)

nej jeg slet ikke styre den tråd her- jeg bliver for nørdet hvis ejg
bliver ved med at skrive, jeg kunne jo sidde her et godt stykke tid
endnu og gå i nørd-spin

/Jeppe

Fra : David Schjelde

Dato : 29-08-01 10:07

"Claus Nielsen" <cnn@post6.tele.dk> wrote in message

> Er det bare mig, eller er nogle af de film som folk nævner ikke lidt
> for nye til, at de kan få lov til, at være med her?

Enig

Jeg kender fra mig selv at en del film skuffer gevaldigt, når jeg ser dem
igen nogle år senere.

Måske skulle vi lave den officielle dk.kultur.film top 100 liste over bedste
film, med det kriterie at kun film der er ældre en 5 år kan medtages. Så
køber vi et domæne og smider listen derud. Samtidig kunne dette måske
kickstarte den FAQ vi har talt om tidligere. Hov nu kan jeg mærke jeg bliver
begejstret. Som "gruppe" bør vi vel lave den "ultimative" danske film side.
Siden der samler film danmark - siden man går ind på når man skal se noget
om film. Jeg mener grundlæggende at et sådan projekt i sagens natur skal
være non profil og vi benytter os af frivillig arbejdskraft. Det skal dog
koordineres (hvis det skal overleve og blive en succes skal der være klare
ansvarsfordelinger) og vi bør måske danne en forening der ejer pågældende
domæne (således vi undgår at er idealistisk projkekt er afhængig af en
privatpersons ejendom). Den få udgifter vi vil få til domænereg. webhotel
mm. skal vi nok skaffe penge til. Jeg stopper nu.

Hvad siger I? Er der andre der synes det kunne være spændende?

Lad os få kvalitet fremfor kvantitet på nettet.

David Schjelde

Fra : Eddi Delfin

Dato : 30-08-01 09:13

Jeg synes det lyder spændende, men jeg tror at det bliver for stor en opgave
fx at konkurrere med www.imdb.com

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 30-08-01 10:41

Hej !

> Jeg synes det lyder spændende, men jeg tror at det bliver for stor en
> opgave fx at konkurrere med www.imdb.com

Ja det ville være galimatias, men det er da også langt fra nødvendigt,
på siden kunne der ligge forskellige anmeldelser, release-dates,
biograf-datoer, osv osv osv...........

Fra : David Schjelde

Dato : 30-08-01 11:33

"Eddi Delfin" <eddi_delfin@yahoo.dk> wrote in message
> Jeg synes det lyder spændende, men jeg tror at det bliver for stor en
opgave
> fx at konkurrere med www.imdb.com

Helt enig.

Det var bestemt ikke min hensigt med ideen.

Det jeg havde i tankerne var en side styret af os herinde der vil deltage og
indholdet vil derfor afhænge helt og aldeles af hvad vi kan præstere. F.esk.
vores top 100, anmeldelser af film, premiere oversigt, den forkætrede FAQ
(herunder blandt andet at oversætte den virkelig gode FAQ der findes
vedrørende blandt andet Alien og Blade Runner til dansk.

I bund og grund taler jeg om en idealistisk film portal.

Vi kunne endvidere have en DVD sektion, med FAQ og erfaringer med køb i
udlandet osv.

Jeg ved mine indlæg (også) vedrørende dette må virke usammenhængende, men
jeg tror det kunne blive et godt lille projekt. Men at dømme udfra hvor få
der har reageret på mit indlæg, tager jeg måske fejl.

David

Fra : T.Liljeberg

Dato : 30-08-01 16:08

On Thu, 30 Aug 2001 12:33:02 +0200, "David Schjelde" <dauis@yahoo.com>
wrote:

> [...]

>jeg tror det kunne blive et godt lille projekt. Men at dømme udfra hvor få
>der har reageret på mit indlæg, tager jeg måske fejl.

Jeg synes det er en fin ide - desværre har jeg overhovedet ikke tid
til at kunne deltage andet end som mulig bidragsyder, når siden er
startet.

Tom

--
Over himself, over his own body and mind, the
individual is sovereign - John Stuart Mill

Fra : Morten Fix

Dato : 30-08-01 18:00

"David Schjelde" <dauis@yahoo.com> wrote in message

> Jeg ved mine indlæg (også) vedrørende dette må virke usammenhængende, men
> jeg tror det kunne blive et godt lille projekt. Men at dømme udfra hvor få
> der har reageret på mit indlæg, tager jeg måske fejl.

Nænæ, jeg synes også det er fint projekt, men pyhha ved du hvor meget tid
det vil tage.
Hvem har den nødvendige fritid og VILJE til at starte dette projekt.
For er det først kommet igang skal folk nok hjælpe til, men starten kan være
svær at overskue og folk vil nok være lidt tilbageholdne (mig selv inkl.) Da
det er noget der tager TID.

-Morten Fix

Fra : Kong Kent

Dato : 28-08-01 21:45

> Hvilke er jeres 'favoriter'?

Følgene film bliver jeg *aldrig* trætte af. Har set dem alle mindst 10 gange
hver:

Godfather
Godfather II
Godfather III
Goodfellas
Blood In Blood Out (verdens mest oversete film... se den!!!)
Das Boot (Dir. Cut)
Danser Med Ulve
Braveheart
Platoon
Heat
Casino og til sidst...
Leon - The Professional

> -The Usual Suspects (prøver stadig at lure hvem Keyzer Söze er)

Det er sgu da så åbenlyst som noget kan være. Det er Tom Cruise.

Fra : Tommy Olsen

Dato : 29-08-01 00:35

In article <dfRi7.19113$3q.645429@news010.worldonline.dk>, "Zeki"
<sinners.inn@image.dk> wrote:

[...]

> Hvilke er jeres 'favoriter'?

Absolut og uden tvivl "The Shawshank Redemption", filmen er genial.
Tim Robbins og Morgan Freeman spiller absolut skidegodt som de to
indsatte. For mig at se er den, den mest oversete film i
Oscar-historien! Den var nomineret i 6-7 kategorier, men vandt ikke en
eneste. Synd og skam. Men jeg trøster dog mit hjerte med at IMdb's
brugere har valgt den ind på en ret sikker andenplads på deres
Top250-liste.

Ellers kan film, som "The Rock", "The Usual Suspects", "Die Hard"-
trilogien og "Saving Private Ryan" sagtens henrykke mig; hver gang!

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 29-08-01 03:26

Hvorfor nævner ingen:

The Big Lebowski - den indeholder simpelthen den mest morsomme dialog, som
man kan blive ved med at finde nye facetter i. Da mit fjernsyn var gået i
stykker, nåede jeg at LYTTE filmen igennem flere gange over mit anlæg - den
holdt alligevel.

Af danske film er TV-filmen Underholdningschefen (Oslobåden) med Erik
Clausen et klart hit

mvh
Søren

Fra : T.Liljeberg

Dato : 29-08-01 05:41

On Tue, 28 Aug 2001 20:15:50 +0200, "Zeki" <sinners.inn@image.dk>
wrote:

> [...]
>af at se.
>Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Utroligt som I alle nævner mest nye film, og mest action/let
underholdning. Hvad med:

Seven Samurai
Rashomon
- Kurosawa, den største instruktør nogensinde. Mange af hans film er
på min liste. Stilskabende, underholdende, intelligent, visuelt
interessant, gode historier, gode karakterer....

* Rear Window (Hitchcock, når han er bedst. igen, 3-4 andre af hans
film fortjener også en plds på listen)
* The Maltese Falcon (Hårdkogt detektiv, den bedste i genren, med en
af de bedste skuespiller nogensinde)
* The Big Sleep (den med Bogart, ikke den fra 70erne)
* Dr. Strangelove (Hylende morsom kold krigs satire, uden at koble
hjernen helt fra)
* Citizen Kane (ja, en kliche at have på sin liste, men god er den)
* The Godfather (Som Maltese Falcon, den bedste i sin genre, ofte
forsøgt kopieret, aldrig overgået)
* Casablanca (Romantisk, sødsuppe, men for pokker hvor er den god.
Bergman og Bogey...)
* The Manchurian Candidate (Velspillet, velskrevet, Sinatra's bedste
præstation som skuespiller. Illustration af kold krigs paranoiaen)
* The Third Man (Igen en stilskabende film. Orson Welles leverer en
fantastisk billedet, når han er med i scenen. Ganske som de Niro idag,
når han er bedst).
* Ju Dou (Flot cinematografi, god historie, velspillet, og så skader
det ikke at Li Gong er en af de smukkeste kvinder i verden)
* Kilden i Provence (jeg har endnu ikke fundet mange som er enige her,
måske er det bare mig, og min forkærlighed for Provence. Jeg synes det
er en godt fortalt historie, interessante karakterer, og - med fare
for at lyde højrøvet - så er historien en af disse 'universelle'
historier, som kan sættes i scene i hvilken som helst periode og
verdensdel).
* The French Connection (en af de absolut bedste actionfilm.
Forfølgelsesscenen er helt fantastisk, og det samme er Hagman, som
næsten altid).
Roman Holiday (lidt let, romantisk skal der også være plads til)

Af nyere film skal nævnes:
Unforgiven
Crouching Tiger, Hidden Dragon
Shawshank Redemption
Usual suspects
Heat

Og alle dem jeg ikke kan huske lige nu......

Tom

Fra : Henrik Larsen

Dato : 29-08-01 09:09

"T.Liljeberg" <tl@umail.ucsb.edu> skrev i en meddelelse

>Utroligt som I alle nævner mest nye film, og mest action/let
>underholdning.

Tjae, det store brede publikum osv.

>Hvad med:
>Seven Samurai

Verdens bedste film! Har set den mindst 10 gange. Ditto "Hidden
Fortress", "Yojimbo", "Sanjuro" og div. andre Kurosawa klassikere.
Desværre har jeg endnu "Stray Dog" til gode.

[klip en masse film jeg er helt enig i]

Andre film jeg set mange gange er bl.a.

Samtlige Sergio Leone westerns + "Once Upon a Time in America"
Hele "Lone Wolf & Cub" serien inkl. 'bastard'-filmen "Shogun Asssassin"
"All the Presidents Men"
"The Man who would be King"
"The Producers" (og andre Mel Brooks film)
"Bad Taste"
"The Day the Earth Stood Still"
"Captain Kronos: Vampire Hunter" (plus en masse andre Hammer film)
"Plan 9 from Outer Space"
"Seconds"
"The Legend of Hell House"

osv osv osv

Vh Henrik

Fra : J.O.H.

Dato : 29-08-01 07:30

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> wrote in message news:dfRi7.19113
> Der findes film som man, af en eller anden årsag, bare aldrig bliver
trætte
> af at se.

> Hvilke er jeres 'favoriter'?

Det største mysterium for mig er hvorfor jeg kan blive ved med at se THE
FUGITIVE m. Harrison Ford. Jeg har set den film mange gange..og selvom jeg
føler, at nu har jeg set det hele - så popper den op igen.

JOH

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 29-08-01 07:26

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev i en meddelelse news:dfRi7.19113$3q.645429@news010.worldonline.dk...
> [...]
> af at se.
> Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Jeg har en del sci-fi action stående på hylderne og er derfor enige med mange af indlæggene, men jeg bliver bestemt heller aldrig træt af at se Woody Allens:

Mig og Bogart
Annie Hall
Manhatten
Manhatten Murder Mystery

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Keld Petersen

Dato : 29-08-01 12:28

The Exorcist (25th anniversary version)
The Road To El Dorado
Galaxy Quest

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 29-08-01 23:19

On Wed, 29 Aug 2001 08:25:35 +0200, "Jesper Brogaard" <me@privacy.net> wrote:

>"Zeki" <sinners.inn@image.dk> skrev i en meddelelse =
>tr=E6tte
>osv.
>
>Jeg har en del sci-fi action st=E5ende p=E5 hylderne og er derfor enige =
>med mange af indl=E6ggene, men jeg bliver bestemt heller aldrig tr=E6t =
>af at se Woody Allens:
>
>Mig og Bogart
>Annie Hall
>Manhatten
>Manhatten Murder Mystery

Broadway Danny Rose.

--
Ask me for directions.

Fra : David Schjelde

Dato : 29-08-01 09:57

> [...]
trætte
> af at se.
> Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Dem jeg lige kan huske er:

The Killer
Blade Runner
Seven
The Shawshank Redemption
The Crow
Batman Returns
Alle SW film
Edward Scissorhands
Ærens mark
Plains, Trains and Automobiles (mener jeg den hedder)
Fræk, frækkere, frækkest (kan desværre ikke huske den nøjagtige titel på
engelsk)
Gladiator (gad vide hvor længe den holder på min liste??)
The Usual Suspects
Godfather 1 og 2
Trainspotting
Face/Off
Indiana Jones 1 & 3
Tilbage til fremtiden trilogien
Alien 1 & 3
Taxi Driver
Heat
The Last of The Mohicans

Så nu er min hjerne brændt sammen - der er utvivlsom mange flere
David Schjelde

Fra : Morten Fix

Dato : 29-08-01 21:18

> [...]
trætte
> af at se.
> Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Film som, så vidt jeg kan se, ikke blevet nævnt før.

Pulp Fiction - Den er stadig lige hyle sjov at se på, og jeg kan ikke tælle
hvor mange gange jeg har set den.

Fargo - Da der var en der nævnte Big Lebowski som er mindst lige så god.

12 Monkeys - Den er stadig for sej

Bjergkøbing Grandprix...

Til sidst TAXI selvom den er en af de nyere, den har jeg også tusindvis af
gange.

-Morten Fix

Fra : Johnni Brobak Nielse~

Dato : 30-08-01 00:39

Ville bare lige nævne First Blood med sly. Den bedste film han har lavet og
en man aldrig bliver træt af.
Eastwood's A perfect world og For a few dollars more er også film man kan se
igen og igen.
Hvis man har tid så er The longest Day (d-day) med the duke eller Braveheart
med Gibson også værd og se igen ...

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 30-08-01 08:05

> [...]
> af at se.
> Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Pink Floyd's The Wall

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Ramses

Dato : 30-08-01 10:10

her er dem jeg se igen og igen og ect.

Alien (salmonella fri æg)

Aliens (jeg elsker dig Ripley)

The Evil Dead (den bedste 'date' film)

Dances With Wolves (DC) ( jeg ville altid være indianer og skyde
cowboyer da jeg var lille)

Creature from the Black Lagoon (den bedste monster film man kan se
hver dag kl.1600)

The Ghost and the Darkness (den rigtig Løvernes Konge)

Star Wars 4-5-6 (hmmmmm)

Zombie Flesh Eaters (når jeg er sulten for sjov)

Ilse - Hunulven fra SS (slemme slemme pige - fy!)

JFK (DC) (måske var det Ruby der skød JFK!?!)

Gorillas in the Mist (så kæmp da for et eller andet i dit liv)

Forever Young (livet er sgu for kort)

oma.

cu
Ramses

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 30-08-01 13:58

"Zeki" skrev i en meddelelse

> Hvilke er jeres 'favoriter'?

De film jeg har set suverænt flest gange er The Blues Brothers og The
Commitments.

TBB først og fremmest for de forrygende dialoger, den tilbage lænede stil og
one liners men selvfølgelig også for musikken.

The Commitmenst mest for musikken men også for karakterne og deres interne
roller. Der er så mange klicier om bands der er med i den film...

Af andre film som jeg har set mange gange er:

Min bedste vens bryllup - ja, ja ved det godt, men lidt romantisk anlagt er
man vel altid - det er ikke alle der vil inddrømme det.....filmen er vel
ikke noget specielt.

Pulp Fiction

Heat - den bedste action film jeg ved. Al og Robert i en film - fedt. I sær
scenen hvor de sidder overfor hinanden på kaffebaren er fed. Skydescenen
efter det store røverri er også formidabel.

Top Secret er også en desværre ikke så kendt klassiker som jeg har set en
del gange

Fra : Peter Westh

Dato : 30-08-01 14:05

> [...]
trætte
> af at se.
> Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Min liste tæller følgende:

- 2001: A space Oddysey (fordi jeg stadig ikke forstår slutningen)
- The Shining (pga. stilen)
- Blade Runner (pga. stilen og moralen)
- The Fly (Cronenbergs remake fra 1986 - på grund af det hele!)
- Videodrome (fordi den nærmest er et manifest)
- Dr. Zhivago (på grund af det historiske vingesus)
- Lawrence of Arabia (af samme grund)
- Born the 4.th of July (jeg tror jeg bliver træt af den en dag, men ikke
endnu)
- The Last Temptation of Christ (fordi den er så kompromisløs)

- og sikkert flere.

Peter

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-08-01 15:57

Peter Westh <htsewp@hum.ku.dk> wrote:

> Min liste tæller følgende:
>
> - 2001: A space Oddysey (fordi jeg stadig ikke forstår slutningen)

Læs bogen - og resten af sagaen. Jeg tror man har svært ved at fatte
slutningen kun udfra filmen (oh boy hvor har jeg forklaret den mange
gange for dem jeg har overtalt til at se den.
Lad dog være med at se 2010, for at forstå den - gyselig film.

Jeg må vel også lige tilføje min absolutte mest sete film (19 times and
counting): The Matrix

(Beklager meget at det ikke er en eller anden klassiker, men jeg har
altså hverken råd til en dvd-afspiller eller dvd-er - eller videoer for
den sags skyld)

MVH ANR

"It's crap-tacular."
-Bart Simpson

Fra : Peter Westh

Dato : 30-08-01 16:26

"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> skrev i en meddelelse
> Peter Westh <htsewp@hum.ku.dk> wrote:
> Lad dog være med at se 2010, for at forstå den - gyselig film.

Det har du fuldstændigt ret i.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 30-08-01 20:42

Hej !

> [...]
> gange for dem jeg har overtalt til at se den.
> Lad dog være med at se 2010, for at forstå den - gyselig film.

umiddelbart kunne jeg kun finde 2001: A space Odyssey og, 3001: Den
sissta resan ( svensk for The Last Journey måske? ) af Arthur C. Clarke.
..... Hvad hedder den sidste/de andre?....

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-08-01 21:04

> [...]

> sissta resan ( svensk for The Last Journey måske? ) af Arthur C. Clarke.
> .... Hvad hedder den sidste/de andre?....

Ned Flanders: "I need to know. Is God punishing me?"
Reverend Lovejoy: "Ohh, short answer, 'yes' with an 'if'.
Long answer, 'no' with a 'but'.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-08-01 21:04

> [...]

> sissta resan ( svensk for The Last Journey måske? ) af Arthur C. Clarke.
> .... Hvad hedder den sidste/de andre?....

Efter hukommelsen:

2001: A space oddysey, 2010: Oddysey two, 2061: Oddysey three, 3001: The
Final Oddysey.

Fed serie! Jeg ærgrer mig dog en smule over at Arthur C. Clarke valgte
at udgive 3001 her i '98. Han troede ikke at han levede til 2001, men
det havde da været sjovt hvis den var udgivet i 2001! ;-D
(Han lever endnu, ikke?)

MVH ANR

"It takes 2 to lie - one to lie, and one to listen"
-Homer Simpson

Fra : Peter Westh

Dato : 30-08-01 21:08

"Ulrik Jensen" <ulrik@qcom.dk> skrev i en meddelelse
> umiddelbart kunne jeg kun finde 2001: A space Odyssey og, 3001: Den
> sissta resan ( svensk for The Last Journey måske? ) af Arthur C. Clarke.
> .... Hvad hedder den sidste/de andre?....

Jeg tror ikke 2010 er baseret på en bog, det er historien simpelthen for lam
til. 3001 er fra 90'erne, så vidt jeg husker, altså ret ny.

Med hensyn til slutningen på 2001 har jeg klart nok efterhånden en del
begreber om, hvordan den kan udlægges. Men der forekommer mig nu at være
langt mere i filmen, end Arthur C. Clarke ville have været i stand til at
lægge i den. Det er først som sidst Kubricks film, og den spiller på så
mange symbolske tangenter at der er uendelige tolkningsmuligheder.

MVH

Peter

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-08-01 07:51

Peter Westh <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mm6h1$34bdh$1@ID-62221.news.dfncis.de...

> Jeg tror ikke 2010 er baseret på en bog, det er historien simpelthen for
lam
> til.

Så må du tro om igen. Bogen kan findes på dansk.

2061 (eller var det 2065?) og 3001 er mig bekendt ikke udkommet herhjemme.

MVH
Jens

Fra : Peter Westh

Dato : 31-08-01 09:04

"Jens Thomsen" <v1707@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> Peter Westh <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9mm6h1$34bdh$1@ID-62221.news.dfncis.de...

> lam
>
> Så må du tro om igen. Bogen kan findes på dansk.

Ja, det kan jeg forstå på Andreas', og nu også dit svar. I stand corrected.
Men filmen 2010 er nu stadig mest af alt bums på næsen af Kubricks
mesterværk . Men denne holdning afspejler måske ogs min generelle opfattelse
af Clarke som en forfatter, for 2010 er givetvis langt mere tro mod sit
forlæg end 2001 nogensinde var.

MVH

Peter

Fra : Henrik S. H.

Dato : 31-08-01 13:24

[snip]

Mine favoritter:

Rocky - fordi den film bare er så godt lavet. Klart den bedste i serien,
suverænt lavet. Af en eller anden grund hader mange Rocky-filmene, det er
sgu synd.

Pale Rider - gammel klassisk western, en af Clint Eastwoods bedste.

Robocop, Alien, Terminator og Planet of the Apes (den originale) - der er
bare et eller andet over dystre sci-fi film

Fra : Mads T. Andersen

Dato : 02-09-01 00:33

> [...]
trætte
> af at se.
> Dette kan skyldes filmens budskab, underholdningsværdi, musikspor osv.

Her kan jeg ikke undlade at indskyde:

Shawshank Redemption - For den bedste kameraføring jeg til dato har set.
The Matrix - Ikke for effekterne, men den dejlige twistede historie med de
mange skjulte detaljer.
Twin Warriors - Jet Li's perle, og fordi Jackie Chan altid skal være den
evige komiker
Bjergkøbing Grandprix - Har givet mig benzin i blodet siden jeg var fire
;-P, og gør det stadig

mvh Mogwai

ps: denne liste er lavet efter mine personlige overbevisninger, hvis du er
uenig gider jeg ikke høre på det
(og fordi lange tråde uden indhold er kedelige)