Switching hub ???
Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-08-01 19:26

Jeg har købt sådan én (D-Link 604) brugt til hjemmebrug, og den fungerer
upåklageligt.
Jeg ved hvad en switch er og jeg ved hvad en hub er.....Men hvad er en
switching hub ? (denneher kan ikke programmeres).

Pfh tak
/Søren

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-08-01 19:50

"Soren Pedersen" <smp@privat.dk> writes:

> [...]
> Jeg ved hvad en switch er og jeg ved hvad en hub er.....Men hvad er en
> switching hub ? (denneher kan ikke programmeres).

Det har været diskuteret et par gange før. Se fx:
<http://groups.google.com/groups?safe=off&threadm=slrn9k326b.1tdi.mdr%40ns1.omnix.dk&rnum=7&prev=/groups%3Fq%3Dswitching%2Bhub%2Bgroup:dk.edb.netvaerk%26safe%3Doff%26rnum%3D7%26selm%3Dslrn9k326b.1tdi.mdr%2540ns1.omnix.dk>
og
<http://groups.google.com/groups?safe=off&threadm=9i08l7%24niq%241%40sunsite.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dswitching%2Bhub%2Bgroup:dk.edb.netvaerk%26safe%3Doff%26rnum%3D2%26selm%3D9i08l7%2524niq%25241%2540sunsite.dk>

Kort fortalt kan det dække over to ting:

- En dual speed hub med intern bridge. Det vil sige at der i
virkeligheden er tale om en 10 Mbps og en 100 Mbps hub, som er
forbundet med en bridge, som bridger mellem de to segmenter.

I denne sammenhæng forstås ordet 'hub' som multiport repeater.

- Som det de fleste kalder en L2 (eller højere) switch, hvor ordet
'hub forstås som det engelske ord for nav, altså et knudepunkt i
netværket.

Der er flere tråde at finde på
<http://groups.google.com/groups?as_q=switching%20hub&as_ugroup=dk.edb.netvaerk>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Connection reset by little mexican guy with cable cutters.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-08-01 21:02

Mange tak

Mvh
/Søren

Fra : Daniel Morrisom

Dato : 02-09-01 04:08

Hej Alle

EDBpriser.dk

Daniel

Fra : Kim Greve

Dato : 06-09-01 20:57

Daniel, kunne du ikke lige slå en smut forbi http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

--
Kim Greve

Fra : Isak Lyberth

Dato : 28-08-01 22:15

Swiching hub er det korrekte navn for en switch

Hilsen
Isak

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-08-01 23:02

Isak Lyberth <ily@vejlehs.dk> writes:

> Swiching hub er det korrekte navn for en switch

Det er der vist ikke helt enighed om. Se det første af de links jeg
postede i denne tråd.

Det jeg normalt kalder en switch er teknisk set en 'multiport
transparent bridge'.

Jeg antager at du så forstår ordet 'hub' som nav, altså et knudepunkt
i et netværk? Det har også vundet indpas som synonym for 'multiport
repeater', og så er det jo en helt anden sag.

Normalt undgår jeg betegnelsen 'switching hub', da den er tvetydig og
ikke specielt god.

Vil du i øvrigt ikke være rar at snuppe et kig på
<http://usenet.dk/netikette/quote.htm>, da det så vil være lettere at
se hvad du svarer på samt at skrive svar til dine indlæg.

--
Jacob - www.bunk.cc
Drink your coffee! There are poor people in Africa sleeping!

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-08-01 23:30

Hej Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

>Det er der vist ikke helt enighed om. Se det første af de links jeg
>postede i denne tråd.

Dette spørgsmål kommer op ret tit synes jeg. Måske var det en idé at
få skrevet noget mere til afsnittet om switch/hub på net-faq.dk?!

Du er ved at blive ret god til det, Jakob. (hint, hint)

Og Jens, jeg har ikke glemt din artikel om standarder, men sløvsind
har ramt mig så lige nu er min opdateringsfrekvens langsommere end en
skovsnegl på glatis.

--
Lars Kim Lund
http://job.ofir.dk/showjob.asp?r=20010809102535048

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-08-01 16:21

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

> Du er ved at blive ret god til det, Jakob. (hint, hint)

Ikke så længe du ikke kan stave rigtigt til mit navn

Nej, pjat ... jeg skal nok skrive noget. Check du mailboks i løbet af
ugen.

--
Jacob - www.bunk.cc
The future will be better tomorrow.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-08-01 18:38

Hej Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

>Ikke så længe du ikke kan stave rigtigt til mit navn

Jacob, Jacob, Jacob, Jacob, Jacob, Jacob, Jacob, Jacob, Jacob, Jacob,
[...]

Undskyld. Jeg kan ikke selv fordrage når folk kalder mig noget
forkert, så jeg kan forstå din ærgrelse.

FUT

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-08-01 23:11

Hej Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

>Ikke så længe du ikke kan stave rigtigt til mit navn
>Nej, pjat ... jeg skal nok skrive noget. Check du mailboks i løbet af
>ugen.

I henhold til emnet vil jeg lige reklamere lidt for ajourføringen af
hub-afsnittet.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=hub

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 28-08-01 23:39

"Isak Lyberth" <ily@vejlehs.dk> wrote in message
> Swiching hub er det korrekte navn for en switch
>
> Hilsen
> Isak

Hejsa
Det er en forkert fortolkning:
en hub er en multiport repeater
en switch er en multiport bridge
forskellen er collisiondomains...en hub har et, en switch har en pr port.
begge har et broadcastdomain.

mvh
Martin

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 29-08-01 23:21

Jeg vil da godt prøve at skabe lidt mere forvirring om dette begreb :)

Min version (kan frit skydes ned)..

Termen switching hub bruges ofte om 10/100 mbit HUB´s evt. med et enkelt
port der er switched i forhold til de andre.. En sådan består så at 3 HUBS
(bedste jeg kunne finde på !!). En HUB til 10Mbit, en til 100Mbit og en til
Den sidste port (måske to hvis den er 10/100 også).. Disse HUBS har så
switch funktionalitet mellem sig - altså er det en switch mellem den ene
port og 10 og 100 Mbit navene..
Derfor har en sådan HUB meget til fælles med en switch og man bruges derfor
det noget udvannede begreb..

Der er altså min opfattelse af begrebet, men det skal understreges at jeg
ikke på nogen måde er sikker og derfor vil blive glad hvis noget vil
præcisere hvis jeg tager fejl !!

MVH
Nikolaj

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-08-01 14:10

"Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz> writes:

> Jeg vil da godt prøve at skabe lidt mere forvirring om dette begreb :)

Åhhh nej

> [...]
> Den sidste port (måske to hvis den er 10/100 også).. Disse HUBS har så
> switch funktionalitet mellem sig - altså er det en switch mellem den ene

Har du læst det afsnit på net-faq.dk, som Lars lige har reklameret
for? Der står blandt andet:

Hub er i øvrigt ingen forkortelse og skal derfor ikke skrives med
stort.

Dernæst står der:

Ordet "hub" kan forstås på to måder, som et teknisk betegnelse
eller et engelsk ord.

I den første betydning bliver "switching hub" til det der også tit
kaldes en dual-speed hub med intern bridge. Det er i virkeligheden
en kasse med to hubs og en bridge imellem til at bridge mellem
f.eks. et 10 Mbps og et 100 Mbps segment.

I den anden betydning bliver "switching hub' til det man oftest
bare kalder en switch. Dog er det sjældent at man ser nogen kalde
andet end L2 switche for switching hubs. En switch forstås i denne
sammenhæng som en multiport transparent bridge.

.... hvilket i den første betydning ikke er ret langt fra hvad du
beskriver så vidt jeg kan se.

> Der er altså min opfattelse af begrebet, men det skal understreges at jeg
> ikke på nogen måde er sikker og derfor vil blive glad hvis noget vil
> præcisere hvis jeg tager fejl !!

Prøv som sagt at læse det jeg lige har skrevet til net-faq.dk, det
burde kaste lidt lys over land. Mener du noget andet eller har
yderligere information, så skynd dig at sende det til Lars, han har
alligevel ikke noget andet at lave

Det ville i øvrigt være dejligt, hvis du lige snupper et kig på
<http://usenet.dk/netikette/quote.html>, da det så vil være lettere at
se hvad det er du svarer på.

--
Jacob - www.bunk.cc
Is there life before breakfast?

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 30-08-01 18:54

> Har du læst det afsnit på net-faq.dk, som Lars lige har reklameret
> for? Der står blandt andet:
>
> Hub er i øvrigt ingen forkortelse og skal derfor ikke skrives med
> stort.

Jamen så skriver vi det da bare med småt her - selv om jeg nok ikke vil
kunne lade være til hverdag :)

Efter at have læst hele afsnittet om Hub på net-faq.dk erklærer jeg mig
enig - dog mener jeg stadig at i hvert fald udtrykket "switched Hub" også
kan dække over at der er en port der har sit eget kollisionsdomæne..

> Det ville i øvrigt være dejligt, hvis du lige snupper et kig på
> <http://usenet.dk/netikette/quote.html>, da det så vil være lettere at
> se hvad det er du svarer på.

Jeg kan som regel godt hvis jeg gider :)

MVH
Nikolaj

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-08-01 19:46

> [...]

> enig - dog mener jeg stadig at i hvert fald udtrykket "switched Hub" også
> kan dække over at der er en port der har sit eget kollisionsdomæne..

Hvis du mener noget der logisk ser således ud:

---------|bridge|------
| |
--kol. dom.-- --kol. dom.--
| | | | | |
port port port port port port

Så er det det der er beskevet i et af følgende afsnit (alt efter
hastigheden og antallet af porte i bridgen):

[...]

- Måske stammer udtrykket fra at man i en overgang, mens switchporte
var dyre lavede kasser, som var en mellemting mellem en hub
(forstået som multiport repeater) og en switch. Det kunne fx dreje
sig om at man i en kasse med 24 porte havde delt den ind i 4
kollisionsdomæner, hvilket i praksis svarer til at sætte 4 hubs
til en 4 ports switch. Den slags udstyr har dog ikke fundet den
store udbredelse.

I tilfælde af at du mener at alle porte har sit eget kollisionsdomæne,
så taler vi om det der på siden kaldes en switch.

> Jeg kan som regel godt hvis jeg gider :)

Det ville være dejligt, hvis du altid gad når du skrev på usenet

--
Jacob - www.bunk.cc
With enough free beer, free speech should come naturally.

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 30-08-01 19:55

Jeg mener at det tit er et salgsargument at der er en port der er switched i
forhold til resten at Hub´en. Denne port omtales også tit som "uplink
porten". Udfra din tegning:

> ---------|bridge|------
> | |
> --kol. dom.-- --kol. dom.--
> | | | | | |
> port port port port

Kan godt se at teknikken faktisk er beskrevet på siden, men hvis net-faq.dk
skal være en slags begynder side kunne det måske være smart at uddybe lidt
mere - mange tror jo at det er en switch når bare ordet indgår (i hvert fald
min erfaring)..

MVH
Nikolaj

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-08-01 20:19

> [...]

> forhold til resten at Hub´en. Denne port omtales også tit som "uplink

En "uplink" port er normalt bare en krydset port. Se i øvrigt:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=mdix>. Jeg har ikke set
ret mange hubs, hvor den har siddet i sit eget kollisionsdomæne. Ofte
er det faktisk bare en af de normale port der også kan fungere som
uplink port ved at man trykker på en knap eller bruger et stik der
sidder lige ved siden af (det er stadig samme port, lederne er bare
forbundet anderledes).

Jeg har til gengæld på lidt dyrere ældre 10 Mbps switche set at de
kunne have en eller to 100 Mbps porte, som kunne bruges til en
backbone forbindelse. Er det det fænomen du tænker på? Det kan være
det du har illustreret ud fra min tegning?

> [...]
> mere - mange tror jo at det er en switch når bare ordet indgår (i hvert fald

Jeg synes det fremgår ret tydeligt af siden om hubs at en "switching
hub" er et dumt og tvetydigt udtryk, som man generelt bør undgå. Hvad
folk så tror før de har læst siden kan hverken jeg eller nogen anden
gøre noget ved.

Hvis du mener at du har en tilføjelse til siden, så send den til Lars.

--
Jacob - www.bunk.cc
Can we try with real bullets now?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-08-01 00:14

Hej Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

>Hvis du mener at du har en tilføjelse til siden, så send den til Lars.

Nemlig. Han har alligevel ikke andet at lave end at drikke rødvin og
øl til han segner - hvilket er ret snart.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-08-01 10:03

> Nemlig. Han har alligevel ikke andet at lave end at drikke rødvin og
> øl til han segner - hvilket er ret snart.

Det var det jeg mente. Vi må jo aktivere dig lidt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Not better than sex but worth a try

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-08-01 00:31

Hej Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>

>En "uplink" port er normalt bare en krydset port. Se i øvrigt:
><http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=mdix>.

Uh, der burde nok være et link til det fra hub-siden. Må jeg se at
huske ved næste update.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 31-08-01 01:19

> [...]
> uplink port ved at man trykker på en knap eller bruger et stik der
> sidder lige ved siden af (det er stadig samme port, lederne er bare

So Far so good

Jeg synes nu at have set det på en del modeller (Surecomm, Allied, Kingston
kan jeg lige huske) og egentlig er det vel også ret smart. Bruger du porten
til at linke til en anden hub er der jo så en bridge mellem de to Hubs.

Men ok.. Det er da beskrevet på net-faq.dk - men bliver jeg igen spurgt om
emnet skal jeg nok prøve at forfatte lidt :)

MVH
Nikolaj

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-08-01 06:01

Hej "Nikolaj B. Kjeldsen" <ask@me.plz>

> [...]
>til at linke til en anden hub er der jo så en bridge mellem de to Hubs.

Mon ikke du tænker på cascade/stack porte? Det er ikke bridging.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-08-01 10:06

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> writes:

> Mon ikke du tænker på cascade/stack porte?

Det kunne lyde sådan. Sådan nogle havde jeg ikke lige tænkt på. Det er
jo straks en anden ting.

--
Jacob - www.bunk.cc
This sentence is false.