Er cutaway godt på en guitar?
Fra : Poul Andersen

Dato : 28-08-01 18:57

Ok, subject lyder måske dumt, men det var svært kort at beskrive problemet.

Jeg står for at skulle købe en ny guitar. Jeg har spillet til privat brug i
35 år, og har en god classic med nylonstrenge, samt en Hoffner westernguitar
fra 1968. Sidstnævnte har jeg ikke spillet på i længere tid, da båndene er
slidt op. Det er åbenbart for dyrt at bånde den om, så nu har jeg endelig
fået råd til at købe nyt.

Jeg er lidt fascineret af cutaway modellerne, som jo muliggør at man lettere
kan spille på de øverste bånd, og samtidig får man næsten altid en indbygget
pickup med i købet. MEN, selve klangkassen bliver jo formindsket en smule
ved cutaway. Har det overhovedet nogen (hørlig) betydning for klangen når
man spiller unplugged??
Hvilket mærke kan du anbefale, når jeg er villig til at ofre op til ca.
5.000,- ?

Poul

PS: Er der slet ingen NG om musikinstrumenter på dansk?

Fra : Carsten Moeller

Dato : 28-08-01 21:19

En hoffner fra 68...... damn......den vil du ikke af med vel ??

Det eneste råd jeg kan give dig er : få ind i en bix og prøv... de fleste
lyder faktisk ok,
men pas på thin body....
JEg har selv en Takamine GB-7, men den er en del dyere end 5000,-
Jeg kan anbefale Jasmine... god kvali til pengende..

Carsten

Fra : Rasmus Birck

Dato : 28-08-01 21:51

jeg vil mene at dk.kultur.musik.produktion kan bruges, selvom det måske ikke
er ideen med den, men alligevel har jeg fået gode og seriøse svar på en
slags spørgsmål.

Fra : Rick Madsen

Dato : 28-08-01 21:56

Poul Andersen skrev:

> [...]
> slidt op. Det er åbenbart for dyrt at bånde den om, så nu har jeg endelig

?? Det koster 2-3k at få sat nye bånd i, og en gammel, og iøvrigt sund
og vellydende guitar vil alt andet lige altid spille bedre end en ny.

[choppo]

> Hvilket mærke kan du anbefale, når jeg er villig til at ofre op til ca.
> 5.000,- ?
>
> Poul
>
> PS: Er der slet ingen NG om musikinstrumenter på dansk?

Den NG du savner hedder news:dk.kultur.musik.produktion

hvm

--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : Jim

Dato : 18-09-01 13:34

Prøv en epicphone de har stortset vundet alle de test der er at vinde selv
når de er oppe imod dyrer guitarer
ellers prøv at køb Accustic magasin hvad med at købe en brugt Yari
du får hels vildt meget for pengene

Hilsen Jim
/(Fuldtidsmusiker Takamine LTD 98 + Yari Dy62+ ad5)