Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kodak DX3600 zoom- skæve billeder?
Fra : Jeppe Møller

Dato : 28-08-01 16:39

Jeg har lige investeret i ovenstående kameraer og jeg tænkte at nogen
her i gruppen måske havde erfaringer med det.

Mit problem er at kameraet tager 'skæve' billeder.

Jeg tog et par forsøgsskud af en bygning på ca. 30 meters afstand;
hvad jeg så i kameraet var at jeg havde taget 4 etager med,
men på selve billedet var der kommet 5 med.

Nærbillede.
Jeg kigger ud og har objektet midt i billedet (tror jeg)
for på det færdige produkt er objektet flyttet en god 5cm.

Tror i der er noget at gøre ved det?
-faktum er jo at jeg kigger et andet sted en objektivet gør,
men jeg synes differencen er rimelig stor når man står og beskærer
billedet det øjeblik du tager det.

Hjælp eller kommentarer søges- også gerne fra andre brugere end lige
nøjagtigt dette kamera.

vh
Jeppe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-08-01 18:33

"Jeppe Møller" wrote:

> Hjælp eller kommentarer søges- også gerne fra andre brugere end lige
> nøjagtigt dette kamera.

Jeg har ikke et Kodak digicam, men mit digicam og to af mine analoge
kameraer er også af typen med målsøger, hvor der søges gennem et separat
linsesystem, det har nogle unike fordele, bl.a at det er meget effektivt
under dårlige lysforhold, og det gør at kameraet kan bygges meget mere kompakt.

Målsøger systemet har også nogle ulemper, den væssenligste er
parallelakse forskydning. Det er især ved nær og macro optagelser, at
det bliver et alvorligt problem.

Det er fælles for alle kameraer, både analoge og digitale, at de tager
en lille smule mere med end det der vises i søgeren, og det synes jeg
ikke er en dicideret ulempe,

Løsningen er at du bruger LCD-skærmen som søger, ved nær og macro
optagelser, og at du husker på, at du godt kan beskære lidt stramt i
optagelsen, da der altid er lidt ekstra med i det endlige billede.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen