Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan er det nu lige....
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 27-08-01 18:07

.....en mellemring virker?
Er'ed ikke noget med at den tryller nærgrænsen mindre?

Lystab?
Forringelse af skarpheden?
Erfaringer?

--
Tue Vestergaard
Brabrand

Fra : \"Jensen\"

Dato : 28-08-01 16:36

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> ....en mellemring virker?
> Er'ed ikke noget med at den tryller nærgrænsen mindre?

Mellemringen/mellemringene virker simpelthen ved at den/de sættes mellem
kamerahuset og objektivet, der så bliver rykket længere væk fra
filmplanet og man kan komme meget tættere på motivet. Når vi taler om
brug af mellemringe er det kun til små objekter.

> Lystab?
Ja og derfor er det meget besværligt at fotografere med ikke automatiske
mellemringe for så virker lysmåling ikke.

> Forringelse af skarpheden?
Nej, men skarphedsgrænsen bliver meget lille.

> Erfaringer?
Ja, men ikke mange. Det er lidt besværligt at stille op og kan faktisk
kun bruges til stationære ting. Skal du fotografere bevægelig objekter
er et makroobjektiv langt at foretrække.

Pico

Fra : Natur Fotografen

Dato : 31-08-01 06:18

> [...]

>filmplanet og man kan komme meget tættere på motivet. Når vi taler om
>brug af mellemringe er det kun til små objekter.

Mellemringe kan bruges til andet end macro fotografering. Faktisk kan
man
bruge mellemringe til alt fra vidvinkel til telelinser.  Meget ofte
bruger
man mellemringe sammen med telelinser ved fugle fotografering for at
kunne
gå tættere på emnet.
Det skal også nævnes at det ikke er muligt at fokusere ved uendeligt når
der benyttes mellemring.

>Ja og derfor er det meget besværligt at fotografere med ikke automatiske
>mellemringe for så virker lysmåling ikke.

>Nej, men skarphedsgrænsen bliver meget lille.

Dybdeskapheden er den samme med og uden mellemring. Men da det er muligt
at
fokusere tætterer med mellemring, bliver størelsesforholdet mellem emnet
og
film arealet (24X36mm for 135 formatet) støre og dybdeskarpheden dermed
mindre.

>Ja, men ikke mange. Det er lidt besværligt at stille op og kan faktisk
>kun bruges til stationære ting. Skal du fotografere bevægelig objekter
>er et makroobjektiv langt at foretrække.

Jeg bruger to Kenko mellemringe på hver 25mm. Jeg bruger dem oftes
sammen
med min telelinse, men har enkelte gange brugt dem samme med min macro
linse
for at opnå større forstørelse.
I begge tilfælde virker det uden problemer. Det skal dog siges at at
mellemringe reducere lysmængden, men det har ikke været af betydning med
de linser jeg har brugt.

Mvh
Lars

--
Posted from [202.156.0.6]

Fra : Niels J Larsen

Dato : 30-08-01 08:34

Tue Vestergaard wrote:

> ....en mellemring virker?
> Er'ed ikke noget med at den tryller nærgrænsen mindre?
>
> Lystab?
> Forringelse af skarpheden?
> Erfaringer?
>
> --
> Tue Vestergaard
> Brabrand

Faktisk er mellemringe vel egentlig en "fattigmands" makro mulighed?
Problemet er at man bruger en linse udenfor det område den er designet
til, så en egentlig makro vil være bedre, hvis man har råd. Dog kan en
mellemring være en vægtbesparelse i forhold til at medbringe en ekstra
linse, hvis man skal på en længere fodtur.
--

Niels Jørgen

Fra : Jan Boegh

Dato : 30-08-01 19:43

"Niels J Larsen" <njl@biobase.dk> wrote in message

> [...]
> mellemring være en vægtbesparelse i forhold til at medbringe en ekstra
> linse, hvis man skal på en længere fodtur.

Ikke helt enig. Da jeg for alvor interesserede mig for makrofoto, var
makroobjektiver en komfortfremgang, men når det drejede sig om kvalitet var
mellemringe eller bælg suverænt - især sammen med supertegnende objektiver
som f.eks. forstørrelsesoptik, der udmærker sig ved at have en forholdsvis
simpel sammensætning af linser.
Men indrømmet - man skulle vide en hel del om eksponering og have en engels
tålmodighed.
Men 'fattigmands' er ikke det samme som ringe - men nok besværligt.
Bruger man et alm. objektiv kan dette med fordel vendes - når det drejer sig
om optimering af kvaliteten. Men ved samme lejlighed ryger springblænde og
automatik.

mvh
Jan