Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Normalobjektiver / lysstyrke = kvalitet ?
Fra : Uffe Hansen

Dato : 27-08-01 22:11

Hej

Mine spørgsmål går ud på om man kan forvente at et 50 mm. normalobjektiv med
bedre lysstyrke, f.eks. f1.2 giver en markant bedre billedkvalitet end et
tilsvarende med f.eks. lysstyrke f1.9, d.v.s. er linseglassene renere og
bedre slebet og har har linsernes diameter indflydelse på resultatet, -
eller har det endnu mere at sige om linserne har fået coatning ? Ved normalt
brug bruger man jo sjældent disse blænder p.g.a. den ringe dybdeskarphed.
Grunden til jeg spørger er om det vil være en generel positiv oplevelse i at
investere over kr. 3000.- i et objektiv med lystyrke f1.2 i forhold til det
gamle med f1.9, - man skal jo ikke skyde fugle med kanoner.
En ting mere! Renser man objektivets linser med special linserens, kun
pudseklud, brillerens, vinduespuds eller lignende ? Hvilke af disse
produkter fjerner coatningen ?

mvh
Uffe

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 28-08-01 00:29

Hej Uffe

On Mon, 27 Aug 2001 23:11:04 +0200, "Uffe Hansen"
<3350436m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>bedre slebet og har har linsernes diameter indflydelse på resultatet, -
>eller har det endnu mere at sige om linserne har fået coatning ?

Du kan ikke udgå fra at en optik med lysstyrke 1,2 er optisk bedre end
en med lysstyrke 1,7, faktisk kan det väre tvärt imod at den optik med
den lavere lysstyrke tegner skarpere en den med den höjere.

Det du betaler for er den större lysstyrke. Når det gälder coatning er
alle moderne objektiver multicoatede uanset lysstyrke, så der er der
ingen forskeld.

>En ting mere! Renser man objektivets linser med special linserens, kun
>pudseklud, brillerens, vinduespuds eller lignende ? Hvilke af disse
>produkter fjerner coatningen ?

Der findes specielle linseservietter, du kan köbe dem hos en
velassorteret fotohandler. De koster ikke så meget for en pakke med
omkring 100 servietter.

Nogen risiko for at slide coatningen af löber du ikke uanset hvad du
använder til at pudse din optik, men derimod en stor risiko for at
ridse i glasset. Det er nemlig betydelig blödere end coatningen.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 28-08-01 16:10

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det du betaler for er den större lysstyrke. Når det gälder coatning er
> alle moderne objektiver multicoatede uanset lysstyrke, så der er der

Ikke desto mindre vil et nedblændet lysstærkt objektiv som oftest tegne
bedre end et billigere på fuld blænde. Sandsynligvis fordi det er sværere at
få glasset perfekt i kanten?
Og jeg vil nu vove at påstå at de rigtigt gode objektiver som oftest er de
dyre lysstærke typer - til stor gene for os der ikke har råd og ikke gider
slæbe på dem ;-(
Måske fordi producenterne ikke tror der er marked til "dyrere lyssvage"
objektiver...

Mvh Anders

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 28-08-01 21:17

Hej Anders

On Tue, 28 Aug 2001 17:10:11 +0200, "Anders Frederiksen" <nize@vkr.dk>
wrote:

>Ikke desto mindre vil et nedblændet lysstærkt objektiv som oftest tegne
>bedre end et billigere på fuld blænde. Sandsynligvis fordi det er sværere at
>få glasset perfekt i kanten?

Det er rigtigt at mange lysstärke objektiver også er bedre rent
optisk, men det er ingen garanti at det er sådan. Det har jo gennem
årene väret et antal exempel på dette.

Det bedste man kan göre er nok at läse objektivtester nöje for at se
om man virkelig får så meget mere som man tror, betaler for det kommer
man jo til at göre
..
> [...]
>slæbe på dem ;-(
>Måske fordi producenterne ikke tror der er marked til "dyrere lyssvage"

Når det gälder andre brändvidder end normalbrändvidde er din
formodning ofte korrekt, men just i 50 mm området virker det som der
ikke riktigt er nogen automatik. Både Leitz, Zeiss og Nikon, for at nu
nävne dem jeg sådan lige kan huske, har lykkedes med at lave meget
lysstärke 50 mm objektiv som desvärre også ghar väret ganske
blödtegnende.

Der er jo ingen vits ved at köbe et lysstärkt objektiv hvis man for at
få billeder som ikke er for blöde skal använde den nedbländet 3 - 4
trin, og man der bare får en kvalitet som kun marginelt er bedre end i
et billigere objektiv med et bländetrin eller tos lavere lysstyrke.

>Mvh Anders

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : J Skantse

Dato : 28-08-01 19:35

"Uffe Hansen" <3350436m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
det
> gamle med f1.9, - man skal jo ikke skyde fugle med kanoner.

Jeg tror generelt en f.12 vil være bedre end en f1.9. Ikke fordi det er en
naturlov, men fordi de proffesionelle som vil betale for den større
lysmængde også kræver bedste skarphed.
Man ser jo ud gennem objektivets størst blende åbning, så en anden fordel
ved en f 1.2 er jo også den større lysmængde i søgeren, som gør det nemmere
at se/fokusere ved vanskelige lysforhold.

> En ting mere! Renser man objektivets linser med special linserens, kun
> pudseklud, brillerens, vinduespuds eller lignende ? Hvilke af disse
> produkter fjerner coatningen ?

Rense et objektiv med klude og vædsker mener jeg er en absolut sidste
løsning.
Der er jo altid en risiko for at der er en smule støv/sand på kluden/papiret
som ridser linsen.
Prøv først om det kan børstes væk med en mårhårs børste eller pustes væk med
en bælg eller en spraydåse med luft (lavt tryk).

Er det alligevel nødvendigt så brug specielt linsepapir.
Klude (af gammelt tøj) kan indeholde rester af sæbe eller blødgøringsmiddel
som fedter på linsen, og køkkenrulle eller lignende kan indeholde ting som
laver ridser.

mvh/Jørgen