IP adresse
Fra : KsNa

Dato : 27-08-01 19:53

Hej

Er der nogen der ved hvordan man kan få Windows til at slippe en IP-adr.?
Har forsøgt med winipcfg og frigør alle men IP-adr. står der stadig
(169.254.79.239).

Mvh.
Kim.

Fra : Henrik Walther

Dato : 27-08-01 20:41

It's rumoured "KsNa" <ksna@mail.tele.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvordan man kan få Windows til at slippe en IP-adr.?
>Har forsøgt med winipcfg og frigør alle men IP-adr. står der stadig
>(169.254.79.239).

Ovenstående er en såkaldt APIPA addresse som din maskine bliver
tildelt automatisk af dit OS, hvis den ikke kan få en tildelt fra det
scope der kører på de(n) DHCP server der er sat op på jeres netværk.

Det tyder meget på pågældende maskine ikke har kontakt til din/jeres
DHCP server, prøv evt. at ping denne.

>Mvh.
>Kim.

Henrik Walther

Fra : Kent Nielsen

Dato : 27-08-01 20:53

"KsNa" <ksna@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der ved hvordan man kan få Windows til at slippe en IP-adr.?
> Har forsøgt med winipcfg og frigør alle men IP-adr. står der stadig
> (169.254.79.239).

Det er fordi du har sat din maskine til at bruge DHCP uden at der findes en
DHCP server på dit netværk, derfor finder windows selv ud af at tildele sig
en adresse, som ligner den du her beskriver.

Mvh.
Kent Nielsen

Fra : KsNa

Dato : 28-08-01 18:39

"Kent Nielsen" <nielsenXXX@softhome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
sig
> en adresse, som ligner den du her beskriver.

Nej det er ikke derfor, med andre maskiner virker det helt fint, men der er
én PC der ikke vil frigøre IPadr. (den er prøvet på kabler hvor de andre
virker). Jeg har engang hørt at der skal rettes noget i
registreringsdatabasen, men kan ikke huske hvad.

Mvh

Kim.

Fra : Henrik Walther

Dato : 28-08-01 21:10

> [...]

>én PC der ikke vil frigøre IPadr. (den er prøvet på kabler hvor de andre

Og du har selvfølgelig også prøvet med et andet netkort, det er da
ikke nok bare at smide box'en på et kabel som virker på en anden...

Den IP din maskine p.t er tildelt er en addresse du får når det ikke
er muligt at modtage en fra din evt. DHCP server.

Kunne du forøvrigt pinge DHCP serveren, og hvad hvis du manuelt giver
maskinen en IP?

>Jeg har engang hørt at der skal rettes noget i
>registreringsdatabasen, men kan ikke huske hvad.

Du kan slå tildeling af APIPA addresser fra ja, men det ændrer ikke på
dit problem.

>Mvh
>
>Kim.

Henrik Walther

Fra : KsNa

Dato : 28-08-01 21:35

> Kunne du forøvrigt pinge DHCP serveren, og hvad hvis du manuelt giver
> maskinen en IP?

Jeg kan ikke pinge DHCP severen, og det virker med manuelt tildelt adr.
og DHCP severen virker med andre PCer på porten

Mvh.

Kim

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-08-01 06:07

> Jeg kan ikke pinge DHCP severen, og det virker med manuelt tildelt adr.
> og DHCP severen virker med andre PCer på porten

Hvad er det for en DHCP server ?

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Henrik Walther

Dato : 29-08-01 12:02

"Kent Nielsen" <nielsenXXX@softhome.net> wrote in message

> Hvad er det for en DHCP server ?

Bør ikke have noget at sige i denne sammenhæng da andre identiske maskiner
tilsynenladende virker.

Prøv først og geninstaller TCP/IP og hvis det stadigvæk er et problem så
prøv med et andet netkort.

> --
> Mvh.
> Kent Nielsen

Henrik Walther

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-08-01 13:40

On Tue, 28 Aug 2001 19:38:51 +0200, "KsNa" <ksna@mail.tele.dk> wrote:

>Nej det er ikke derfor, med andre maskiner virker det helt fint, men der er
>én PC der ikke vil frigøre IPadr. (den er prøvet på kabler hvor de andre
>virker).

Hvis Windows har fundet den type adresse til sig selv, kan du under
normale omstændigheder bare fornye uden at release først (da der jo
ikke er nogen at fortælle, at den IP-adresse releases).
--
- Peter Brodersen

Fra : KsNa

Dato : 31-08-01 19:09

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Windows har fundet den type adresse til sig selv, kan du under
> normale omstændigheder bare fornye uden at release først (da der jo
> ikke er nogen at fortælle, at den IP-adresse releases).

Ja, lige præsis, men det er jo netop det som ikke vil fungere.

Jeg tror jeg vil parkere PCen på hylden et par dage eller 3, så kan det være
jeg ser på problemet med friske øjne, gode idéer modtages fortsat gerne.

Mvh.

Kim

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-09-01 03:52

On Fri, 31 Aug 2001 20:09:13 +0200, "KsNa" <ksna@mail.tele.dk> wrote:

>Ja, lige præsis, men det er jo netop det som ikke vil fungere.

Det var mest til kommentaren om at pc'en ikke ville "frigøre"
adressen. Der er ikke noget at frigøre i det tilfælde, idet adressen
ikke DHCP-mæssigt er tildelt i første omgang.

Men check om den alligevel ikke er hardcoded ind (i stedet for at der
bruges DHCP). Hvis du vil grave i det, så hent evt. en pakkesniffer,
så du da kan følge lidt med i hvad, der sker på LAN'et.

--
- Peter Brodersen