Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik uge 35
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 26-08-01 23:01

Hej gruppe

Så har jeg stukket hagen ud igen med et billede til kritik.

Det findes på http://fotokritik.jirty.dk

Billedet er taget på Ilford XP2 Super og kopieret på et almindeligt
entimmes laboratorie.

Om I funderer over omgivelserne er det taget i en af Visbys
kirkeruiner.
mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : PJ

Dato : 27-08-01 16:01

Så fik vi da "endelig" et godt skud. Dejligt billede med gennemtænkt
fotovinkel og god belysning i håret m.v.. på søde smilende Beatrice. Dette
billede fortjener stor ros - Tak for dette billede fra Visby`s kirkeruiner.
Mange kunne lære meget af dette enkle, men alligevel geniale foto. Lidt
malurt vuille nåske være beskæringen hvor jeg ville sætte pigens næse i
centrum af billede - men ok, det er jo din personlige stil her.

Med venlig hilsen
Pierre Jakobi

Hans Peter Larsson <h.p.larsson@telia.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b897205.196375@news1.telia.com...

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 27-08-01 16:35

Jeg synes det er noget vrøvl. Jeg synes det er et halvskidt billede (selv om
jeg har set dem der var værre....), og genialiteterne har jeg lidt svært ved
at få øje på. For det første er det fladt, der mangler ganske simpelthen
nogle gråtoner. Hvad der skulle have været en udfyldningsflash er blevet til
hovedlyset, den belyser faktisk hele hovedmotivet, undtagen lige lidt i
håret, som er det eneste der er naturligt lys på. Dernæst irriteres jeg over
de mange lange streger der ligner en scannerfejl. Det er i hvert fald ikke
særligt smukt og bidrager til at billedet mister dybde og skarphed. Billedet
er så taget i en ruin. Og hvad så? Det er endnu en af disse her
"jeg-tror-billedet-bliver-bedre-fordi-jeg-skriver-lidt-tekst-til"-undskyldni
nger. Hvad med at vise os lidt mere af den ruin, lade den indgå som en
større del af billedet, så ikke du behøver skrive at det altså er taget i en
ruin. I mine øjne er det totalt uvedkommende om dette billede er taget i
Visbys kirkeruin, eller på toppen af Ribe Domkirke, for det gør ikke
billedet bedre.

Hvis jeg skulle sige noget positivt så er det at billedet er fanget i det
rette øjeblik. Der er et flot smil på, og det er rart at se.

Mvh Tim

PJ <pj@post6.tele.dk> skrev i en

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 27-08-01 19:57

Hej Tim

On Mon, 27 Aug 2001 17:35:13 +0200, "Tim Lerche Sørensen"
<35mm@film.dk> wrote:

> [...]
>ruin. I mine øjne er det totalt uvedkommende om dette billede er taget i
>Visbys kirkeruin, eller på toppen af Ribe Domkirke, for det gør ikke

Også til dig vil jeg sige tak for kritiken, den var i alle tilfälde
ikke til at misforstå.

Scannerfejlen du nävner har jag ikke lagt märke til, jeg skal
kontrollere lidt mere näste gang jeg skanner et billede ind.

At jeg har angivet hvor det er taget er ikke som en undskyldning, men
som en forklaring til evt. nysgerrige der funderer over hvor
baggrunden kommer fra. Og så mäske lidt reklame föor et besög i Visby.

>Hvis jeg skulle sige noget positivt så er det at billedet er fanget i det
>rette øjeblik. Der er et flot smil på, og det er rart at se.

Det taker jeg for, det var nämlig precis det som var meningen: At
fange Beatrice i en nogenlunde naturligt pose.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 27-08-01 19:57

Hej Pierre
On Mon, 27 Aug 2001 17:01:14 +0200, "PJ" <pj@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>malurt vuille nåske være beskæringen hvor jeg ville sætte pigens næse i
>centrum af billede - men ok, det er jo din personlige stil her.

Tak for alle roserne, også for malurten men der er smagen jo som du
selv siger forskellig.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-08-01 16:58

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Så har jeg stukket hagen ud igen med et billede til kritik.

Det er da et godt portræt... Livsglæde. Der er stillet skarpt på øjnene...

> Billedet er taget på Ilford XP2 Super og kopieret på et almindeligt
> entimmes laboratorie.

Billedet bliver væseligt forringet af den digitalisering du har lavet....
For det første har du gemt dit sort/Hvid billede sim 24 bit farve,,, Det
giver misfarvning. Der er striber i sløringsområderne,, Især i
sløringsområderne,,,, men i hele billedet er der... Har du styr på din
digitalisering?

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 27-08-01 19:57

Hej Bjarke

On Mon, 27 Aug 2001 17:58:27 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Det er da et godt portræt... Livsglæde. Der er stillet skarpt på øjnene...

Tak for det, jo jeg har da forsögt at få AF at låse på öjnene.

> [...]
>giver misfarvning. Der er striber i sløringsområderne,, Især i
>sløringsområderne,,,, men i hele billedet er der... Har du styr på din

Jeg have som jeg skrev til Tim ikke set det inden jeg sendte billedet
ind, desvärre opdagede jeg det först da det kom op 3 måneder senere og
da var det lidt sent. Jeg får kontrolere min skanner om der er blevet
et fejl på den. Farven er bevidst for at få en tonings effekt, det
kommer som bekendt med automatik når man kopiere de monokrome film på
farvepapir. Men det er da muligt den toning ikke er til fordel for
just dette billede, jeg skal experimentere lidt med det.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 02-09-01 15:47

Hej igen gruppe

On Sun, 26 Aug 2001 22:00:54 GMT, h.p.larsson@telia.com (Hans Peter
Larsson) wrote:

>Det findes på http://fotokritik.jirty.dk

Ja så har det gået en uge og med dette tiden ude for Beatrice at väre
ugens motiv.

Jeg takker de som har kommenteret mit billede, både risen og rosen,
det er som bekendt specielt det förste man skal läre af.

Skulle nu nogen her på falderebet få en eventyrlig lyst at komme med
en kommentar ber jeg dem at sende den som privat brev. Ikke for at jeg
er blyg men föor at ge näste uges deltager en mulighed for at få sin
uge i fred og ro. Vi ses med et ny billede näste år.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Pia

Dato : 02-09-01 16:38

synd at jeg aldrig kan se siden... http error 500

:P

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 03-09-01 22:08

Hej

On Sun, 2 Sep 2001 17:38:04 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

>synd at jeg aldrig kan se siden... http error 500

Ja der er åbenbart kommet en fejl på siden en af de sidste dage, den
fungerede i mitten på forrige uge.

Er der nogen som har e-postadressen til han som har siden eller kan vi
håbe han ser dette?

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Henrik Boegh

Dato : 04-09-01 15:23

Hans Peter Larsson <mailto:h.p.larsson@telia.com> wrote in dk.fritid.foto:

[...]

> Det findes på http://fotokritik.jirty.dk

Er jeg den eneste der ikke kan komme igennem (tirsdag d. 4 kl. 16:20) ?!??

Jeg får følgende smidt tilbage:

HTTP/1.1 500 Server Error
Server: Microsoft-IIS/4.0
Date: Tue, 04 Sep 2001 14:22:39 GMT

The network path was not found.

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***