| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Dommen ved den hvide trone (Matt 25) Fra : Live4Him | 
  Dato :  26-08-01 23:08 |  
  |   
            I Matt 25,31-46 ser det for mig ud til at vi enten frelses eller fortabes
 udfra vore gerninger - om vi har været gode mod Hans mindste små, eller om
 vi ikke har. Derfor opstår spørgsmålet ; kan nogen af dem som har været
 gode, men som ikke er frelst igennem evangeliet, alligevel blive frelst ? og
 kan nogen af de som har været "frelst" igennem evangeliet, miste denne
 frelse fordi de ikke gjorde godt ?
 
 Det er for mig at se lige som to mængder - en med de som frelses, og en med
 de som ikke frelses. Men ligger de ikke delvis over hinanden, så vi kan tale
 om at der er en delmængde ?
 
 Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst udenom
 evangeliet, og i så fald hvordan ?
 
 (* de som aldrig har hørt evangeliet.)
 
 jørgen.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kevin Edelvang (26-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kevin Edelvang | 
  Dato :  26-08-01 23:43 |  
  |   
            Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev
 
 > Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst udenom
 > evangeliet, og i så fald hvordan ?
 >
 > (* de som aldrig har hørt evangeliet.)
 
 Uha, du vil få et forskelligt svar fra hver person herinde. Mig bekendt har kun den katolske kirke officiel lære på området. Men ret
 mig endelig, om jeg tager fejl.
 
 De bedste hilsner
 Kevin Edelvang
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bodil Grove Christen~ (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bodil Grove Christen~ | 
  Dato :  27-08-01 23:49 |  
  |   
            
"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:9mbu32$omv$1@sunsite.dk...
 > Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev
 >
 > > Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst udenom
 > > evangeliet, og i så fald hvordan ?
 > >
 > > (* de som aldrig har hørt evangeliet.)
 >
 > Uha, du vil få et forskelligt svar fra hver person herinde. Mig bekendt
 har kun den katolske kirke officiel lære på området. Men ret
 > mig endelig, om jeg tager fejl.
 JA, så må jeg jo i med den røde rettepen, kan jeg se.
 For det forholder sig således, at Jesu Kristi Kirke af
 Sidste Dages Hellige har en helt klar mening om disse
 ting, nemlig at frelsesplanen gælder for alle mennesker,
 nulevende, afdøde og kommende, og at alle vil blive
 præsenteret for evangeliet, enten det bliver her i livet
 eller sidenhen efter dette liv.
 Hvis du vil vide mere, så læs her:
 http://www.kristus.dk/xt/default/tekst.asp?10013
Med venlig hilsen
 Bodil.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Anne-Marie Prange Ma~ (26-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anne-Marie Prange Ma~ | 
  Dato :  26-08-01 23:38 |  
  |   
            
 "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3b89736f$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > I Matt 25,31-46 ser det for mig ud til at vi enten frelses eller
 fortabes
 > udfra vore gerninger - om vi har været gode mod Hans mindste små,
 eller om
 > vi ikke har. Derfor opstår spørgsmålet ; kan nogen af dem som har
 været
 > gode, men som ikke er frelst igennem evangeliet, alligevel blive
 frelst ? og
 > kan nogen af de som har været "frelst" igennem evangeliet, miste
 denne
 > frelse fordi de ikke gjorde godt ?
 
 Ja det sidste kan da sagtens være tilfældet .. at altså en  som nok
 har troet på Gud men ikke gjort gode gerninger mister sin frelse, der
 skulle jo helst være overensstemmelse mellem tro og handling .. det er
 ikke nok bare at læse i biblen og være åh så troende hvis ikke troen
 efterfølges af handling .. æbletræet er jo heller ikke et godt træ
 hvis æblerne på træet er rådne .!
 
 Og ja det første er da garanteret også muligt .. et menneske der et
 helt liv  uselvisk tænker på andre  og er næstekærlige .....  bærer
 gode frugter .. og som egentlig ikke direkte  erklærer sig  for
 bekendende kristen  og i al fald aldrig har læst i biblen vil da givet
 kunne blive frelst .. Gud ser ikke på om vi læser i biblen men
 udelukkende på vort forhold til ham ... og det er Ham der afgør hvem
 der skal frelses ... og da han ser rundt om det næste gadehjørne mens
 vi kun ser til det næste gadehjørne tror jeg  rent faktisk vi vil
 blive forbavsede om Hans udvælgelsesmetoder når den tid kommer.
 
 MVH Ami
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Borge Rahbech Jensen (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Borge Rahbech Jensen | 
  Dato :  27-08-01 09:02 |  
  |   
            d. 27/08/01 0:07 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
 3b89736f$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
 
 > Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst udenom
 > evangeliet, og i så fald hvordan ?
 
 Efter min mening er der ingen tvivl om, man kan blive frelst, selvom man
 aldrig har hørt om evangeliet. Dog har jeg intet belæg for det, og jeg ved
 ikke, hvordan det rent praktisk kan foregå. Min holdning bygger udelukkende
 på en kombination af princippet om ufortjent nåde og princippet om, at Gud
 kan alt. Dermed kan jeg ikke se nogen grund til, at Gud ikke skal kunne
 frelse alle, som han ønsker at frelse.
 
 I relation til resten af indlægget, som jeg nu har klippet væk, er der stor
 forskel på, slet ikke at have hørt om evangeliet i forhold til at have hørt
 om og derefter forkastet evangeliet.
 
 Med venlig hilsen
 
 Børge Rahbech Jensen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anne-Marie Prange Ma~ (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anne-Marie Prange Ma~ | 
  Dato :  27-08-01 09:20 |  
  |   
            
 "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:B7AFCAA6.2CC44%brahbech@post8.tele.dk...
 > d. 27/08/01 0:07 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i
 artiklen
 > 3b89736f$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
 >
 , er der stor
 > forskel på, slet ikke at have hørt om evangeliet i forhold til at
 have hørt
 > om og derefter forkastet evangeliet.
 
 ja du har helt ret .. og selv om man en gang har forkastet tror jeg
 stadig der er mulighed for at vende tilbage .. for os der spiller
 nåden ind ...
 
 MVH Ami
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Borge Rahbech Jensen (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Borge Rahbech Jensen | 
  Dato :  27-08-01 09:53 |  
  |   
            d. 27/08/01 10:20 skrev Anne-Marie Prange Madsen på woopie@mail1.stofanet.dk
 i artiklen 3b8a03bf$0$708$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:
 
 > 
 > "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:B7AFCAA6.2CC44%brahbech@post8.tele.dk...
 >> d. 27/08/01 0:07 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i
 > artiklen
 >> 3b89736f$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
 >> 
 > , er der stor
 >> forskel på, slet ikke at have hørt om evangeliet i forhold til at
 > have hørt
 >> om og derefter forkastet evangeliet.
 > 
 > ja du har helt ret .. og selv om man en gang har forkastet tror jeg
 > stadig der er mulighed for at vende tilbage .. for os der spiller
 > nåden ind ...
 
 Det tror jeg også, men det vil nok kræve en aktiv beslutning fra vores side,
 hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen, fordi vi har ændret
 vores beslutning om at forkaste evangeliet.
 
 Med venlig hilsen
 
 Børge Rahbech Jensen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Anne-Marie Prange Ma~ (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anne-Marie Prange Ma~ | 
  Dato :  27-08-01 10:04 |  
  |   
            
 "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:B7AFD70D.2CC5A%brahbech@post8.tele.dk...
 > d. 27/08/01 10:20 skrev Anne-Marie Prange Madsen på
 woopie@mail1.stofanet.dk
 > i artiklen 3b8a03bf$0$708$ba624c82@nntp01.dk.telia.net:
 
 > Det tror jeg også, men det vil nok kræve en aktiv beslutning fra
 vores side,
 > hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen, fordi vi har
 ændret
 > vores beslutning om at forkaste evangeliet.
 
 Ja klart .. vi må bede om tilgivelse for i sin tid at have frasagt ham
 ... men den ene røver på korset må jo være at sidestile med os i den
 situation at vi først forkaster og senere fortryder .. eller hva?
 
 Mandagshils fra Ami
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Live4Him (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  27-08-01 12:39 |  
  |   
            
 "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b8a0d4a$0$720$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
 > Ja klart .. vi må bede om tilgivelse for i sin tid at have frasagt ham
 > .. men den ene røver på korset må jo være at sidestile med os i den
 > situation at vi først forkaster og senere fortryder .. eller hva?
 ~~~~~~~~~~~~~~
 For lige at ridse det op kronologisk :
 
 1. Først har vi bortrykkelsen, hvor alle kristne der lever, og de som er
 døde i Kristus, vil blive taget væk fra jorden. 1 Tess 4,16f og 1 Kor
 15,51-54.
 
 2. Efter det har vi "nationernes dom" som er beskrevet i Matt 25,31-46. Joel
 3,11-17 og 2 Tess 1,7-10.
 
 3. Efter tusindårsriget har vi så dommen ved den hvide trone, som bla.
 beskrives i Åb 20,11-15.
 
 Det er nationerns dom, punkt 2, som jeg er interesseret i. Det omhandler
 altså de mennesker som ikke kom med ved bortrykkelsen og som har gennemgået
 den store trængsel på 7 år. Af disse bliver nogen frelst og nogen går
 fortabt, alt efter hvordan de har behandlet "disse mine mindste".
 
 Hvem er så "disse mine mindste" ? Nogen mener at det er det jødiske folk som
 led under den store trængsel. Nogen handlede godt mod disse (fårene), mens
 andre ignorerede dem (bukkene). Men hvad der er svært i denne passage er at
 det tilsyneladende er gerninger der gør udslaget. Men det er tro alene der
 frelser, det ved vi fra resten af bibelen. Det skal nok forståes sådan at
 gerningerne som Jesus taler om, er den frugt der beviser ægtheden i ens
 omvendelse ; Frugten (gerningerne) kan ikke eksistere uden troen, og der
 hvor frugten mangler, der er der heller ingen ægte omvendelse og tro.
 
 jørgen.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rasmus Underbjerg Pi~ (28-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ | 
  Dato :  28-08-01 06:28 |  
  |   
            "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:
 
 >Det skal nok forståes sådan at gerningerne som Jesus taler om, er den
 >frugt der beviser ægtheden i ens omvendelse ; Frugten (gerningerne) kan
 >ikke eksistere uden troen,
 
 Det kan måske være god teologi, men ethvert barn kan indse, at det er
 forkert. Folk kan sagtens øve gode, næstekærlige gerninger uden at tro
 på Gud.
 
 >og der hvor frugten mangler, der er der heller ingen ægte omvendelse og tro.
 
 Romerne 7:19  thi det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke; men det onde,
 som jeg ikke vil, det øver jeg.
 
 Venlig hilsen,
 
 
 -- 
 "Mathematicians are like Frenchmen: whatever you say to them, they
 translate it into their own language, and forthwith it means something
 entirely different." - Goethe
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Rengøringsassistente~ (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rengøringsassistente~ | 
  Dato :  27-08-01 10:03 |  
  |   
            "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:B7AFD70D.2CC5A%brahbech@post8.tele.dk...
 
 > Det tror jeg også, men det vil nok kræve en aktiv beslutning fra vores
 side,
 > hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen, fordi vi har
 ændret
 > vores beslutning om at forkaste evangeliet.
 
 Matt 25,31-46 giver ingen anledning for en sådan tanke!
 
 Du har chancen her og nu, dør du i morgen er din evighed afhængig af din
 beslutning!
 
 --
 M.v.h. Niels
  Jeg vil velsigne dem, der velsigner dig, og den, der forbander dig, vil
 jeg forbande. I dig skal alle jordens slægter velsignes."
 1 Mos 12,3
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Lars Erik Bryld (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Erik Bryld | 
  Dato :  27-08-01 11:46 |  
  |   
            On Mon, 27 Aug 2001 11:02:34 +0200, "Rengøringsassistenten"
 <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote:
 
 >>Det tror jeg også, men det vil nok kræve en aktiv beslutning fra
 >>vores side, hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen,
 >>fordi vi har ændret vores beslutning om at forkaste evangeliet.
 >
 >Matt 25,31-46 giver ingen anledning for en sådan tanke!
 >
 >Du har chancen her og nu, dør du i morgen er din evighed afhængig
 >af din beslutning!
 
 Det kan man da måske godt mene, men hvordan begrunder du det
 ud fra lige netop det sted? Jeg synes da ikke der er sat nogle
 terminer på lige der.
 
 Med venlig hilsen
 
 Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )
 
  - bemærk overskydende tegn i mailadressen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rengøringsassistente~ (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rengøringsassistente~ | 
  Dato :  27-08-01 12:12 |  
  |   
            "Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:t19kotg0o6f62vomsq4gn36rre81h3jk60@4ax.com...
 > On Mon, 27 Aug 2001 11:02:34 +0200, "Rengøringsassistenten"
 > <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote:
 >
 > >>Det tror jeg også, men det vil nok kræve en aktiv beslutning fra
 > >>vores side, hvor vi beder Jesus om at blive taget til nåde igen,
 > >>fordi vi har ændret vores beslutning om at forkaste evangeliet.
 > >
 > >Matt 25,31-46 giver ingen anledning for en sådan tanke!
 > >
 > >Du har chancen her og nu, dør du i morgen er din evighed afhængig
 > >af din beslutning!
 >
 > Det kan man da måske godt mene, men hvordan begrunder du det
 > ud fra lige netop det sted? Jeg synes da ikke der er sat nogle
 > terminer på lige der.
 
 Som sagt giver Matt 25 ikke anledning til at folk skal tro at de får en
 ekstra chance foran tronen, dem som bliver anbragt på den ene side
 (venstre) går til evig straf, resten bliver hos Kristus.. dommen går på
 hvad der skete tidligere, altså ikke på om du angrer her og nu foran
 tronen.
 
 I følge Johannes kap 3, gælder de samme kriterier, blot baseret på tro..
 de som kommer til tro på Jesus går direkte fra dom til evigt Liv medens
 de som ikke tror allerede er dømt.
 
 
 --
 M.v.h. Niels
  Jeg vil velsigne dem, der velsigner dig, og den, der forbander dig, vil
 jeg forbande. I dig skal alle jordens slægter velsignes."
 1 Mos 12,3
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Kevin Edelvang (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kevin Edelvang | 
  Dato :  27-08-01 12:52 |  
  |   
            
 Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev
 
 > Som sagt giver Matt 25 ikke anledning til at folk skal tro at de får en
 > ekstra chance foran tronen, dem som bliver anbragt på den ene side
 > (venstre) går til evig straf, resten bliver hos Kristus.. dommen går på
 > hvad der skete tidligere, altså ikke på om du angrer her og nu foran
 > tronen.
 
 Bare en strøtanke: Mon Gud ikke *kan* eller ikke *vil* gøre anderledes, end der står i bibelen...?
 
 > I følge Johannes kap 3, gælder de samme kriterier, blot baseret på tro..
 > de som kommer til tro på Jesus går direkte fra dom til evigt Liv medens
 > de som ikke tror allerede er dømt.
 
 Nu, ja. Men dommedag er vel på sin vis "Nu", ligesom frelsens dag er "nu".
 
 De bedste hilsner
 Kevin Edelvang
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Live4Him (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Live4Him | 
  Dato :  27-08-01 16:09 |  
  |   
            "Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:9mdcb0$3ek$1@sunsite.dk...
 >
 > Bare en strøtanke: Mon Gud ikke *kan* eller ikke *vil* gøre anderledes,
 end der står i bibelen...?
 ~~~~~~~~~~~~
 Egentlig begge dele. Gud *vil* ikke gøre anderledes end der står i bibelen.
 Sin vilje, som Han har åbenbaret, mener Han - Han mener det Han siger, og
 det Han siger Han vil, det vil Han. Han er ikke ligesom os, der siger noget
 og så pludselig skifter mening.
 
 Men Gud *kan* egentlig heller ikke ; Hvis Gud gjorde anderledes end Han
 havde sagt, ville Han dermed have løjet overfor os og Gud kan ikke lyve.
 Jesus er livet, vejen og SANDHEDEN.
 
 jørgen.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Kjell I.  Johnsen (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kjell I.  Johnsen | 
  Dato :  27-08-01 23:25 |  
  |   
            
 Live4Him wrote in message
 <3b8a62c1$0$37078$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
 >"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
 >news:9mdcb0$3ek$1@sunsite.dk...
 
 
 >Egentlig begge dele. Gud *vil* ikke gøre anderledes end der står i bibelen.
 >Sin vilje, som Han har åbenbaret, mener Han - Han mener det Han siger, og
 >det Han siger Han vil, det vil Han. Han er ikke ligesom os, der siger noget
 >og så pludselig skifter mening.
 
 Ikke? Beklager, men du tar feil.Gud har ofte skiftet mening.
 
 "Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden. Alle tanker som rørte
 seg i deres hjerter, var onde dagen lang. Da angret Herren at han hadde
 skapt menneskene på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte. Han sa;
 "jeg vil utrydde fra jorden menneskene som jeg har skapt............." (1.
 Mos. 6: 5-7) Her skifter Gud mening.
 
 Og da Noah bygger et alter for å ofre, får duften av brent kjøtt, Gud til å
 skifte mening: "Da Herren kjente den behagelige duften tenkte han med seg
 selv "Jeg vil aldri mer forbanne jorden for menneskenes skyld...Aldri mer
 vil jeg drepe alt som lever, slik som jeg nå har gjort". (1.Mos 8.21)
 
 Gud skifter også mening om det ene språket han opprinnelig mente at
 menneskene skulle ha: "La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene
 ikke skjønner hva den andre sier". 1. Mos 11, 6-7)
 
 Også den penis han skapte mannen med, har Gud skiftet mening om: "Dere skal
 la forhuden skjæres av". (1. Mos. 17, 11-14)  (Hva Gud måtte mene om kristne
 menn i slik sammenheng, vet jeg ikke)
 
 Selv Satan fikk Gud til å skifte mening, om Job; "....Men Satan svarer
 Herren: "Det er vel ikke uten grunn at Job frykter Gud? Har du ikke på alle
 måter vernet om ham og hans hus og alt han eier? Men rekk bare hånden ut og
 rør ved det som hører ham til, så skal du sannelig se at han spotter deg,
 like opp i ansiktet". Da sa Herren til Satan: "Alt det han eier, er i din
 makt. Men ham selv får du ikke legge hånd på. (Job 1. 6-12)
 
 
 
 Kjellemann
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Lars Erik Bryld (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Erik Bryld | 
  Dato :  27-08-01 13:53 |  
  |   
            On Mon, 27 Aug 2001 13:12:29 +0200, "Rengøringsassistenten"
 <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote:
 
 >Som sagt giver Matt 25 ikke anledning til at folk skal tro at de får en
 >ekstra chance foran tronen, dem som bliver anbragt på den ene side
 >(venstre) går til evig straf, resten bliver hos Kristus.. dommen går på
 >hvad der skete tidligere, altså ikke på om du angrer her og nu foran
 >tronen.
 >
 >I følge Johannes kap 3, gælder de samme kriterier, blot baseret på tro..
 >de som kommer til tro på Jesus går direkte fra dom til evigt Liv medens
 >de som ikke tror allerede er dømt.
 
 Jamen Matt 25 taler jo netop (kun) om gerninger, så man kan da ikke
 sige at lige det sted helt udelukker muligheden af at man kunne få en
 chance til at omgøre sin eventuelle forkastelse af evangeliet, selvom
 man skulle være død i mellemtiden.
 
 Derimod er det jo nok lidt sværere at gøre de fordrede gerninger med
 tilbagevirkende kraft, så der kommer ens dødstime mere ind som en
 faktor. Hvem pokker Kristi mindste brødre er ved jeg ikke, så det
 sikreste er vel at være go' og rar ved alle...
 
 Med venlig hilsen
 
 Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )
 
  - bemærk overskydende tegn i mailadressen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Andreas Falck (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Falck | 
  Dato :  27-08-01 15:42 |  
  |  
 
            "Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:gnekotcja0mecko53fhskpsg0osfj282dm@4ax.com...
 > On Mon, 27 Aug 2001 13:12:29 +0200, "Rengøringsassistenten"
 > <niels.stegWHO@get2net.dk> wrote:
 [ ... ]
 > > I følge Johannes kap 3, gælder de samme kriterier, blot baseret
 > > på tro.. de som kommer til tro på Jesus går direkte fra dom til
 > > evigt Liv medens de som ikke tror allerede er dømt.
 >
 > Jamen Matt 25 taler jo netop (kun) om gerninger, så man kan da
 > ikke sige at lige det sted helt udelukker muligheden af at man kunne
 > få en chance til at omgøre sin eventuelle forkastelse af evangeliet,
 > selvom man skulle være død i mellemtiden.
 Det er jo også derfor det er nødvendigt at se helheden i den
 frelsesforkyndelse der er tilstede i Bibelen. Og ifølge den er det
 altså kun og udelukkende troen der er adgangsgivende til frelsen.
 Gerninger er et resultat af den frelsende tro.
 Du kan have nok så mange gerninger at fremvise, og aldrig vil dette
 kunne føre frem til nogen som helst frelst såfremt der er en manglende
 tro.
 Er troen tilstede vil der heller ikke mangle gerninger, for den
 frelsende tro skaber selv gerningerne (får dig til ikke at kunne lade
 være med at gøre gerningerne).
 Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 --
 "Det evige Evangelium"  -  http://www.sdanet.dk/
Læs om Syndfloden:  http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten:  http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Lars Erik Bryld (28-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Erik Bryld | 
  Dato :  28-08-01 16:43 |  
  |   
            On Mon, 27 Aug 2001 16:42:24 +0200, "Andreas Falck"
 <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:
 
 >Er troen tilstede vil der heller ikke mangle gerninger, for den
 >frelsende tro skaber selv gerningerne (får dig til ikke at kunne
 >lade være med at gøre gerningerne).
 
 Lidt længere tilbage i tråden var scenariet:
 
 1) Man tror, og gerningerne følger deraf
 2) Man frafalder troen
 3) Man dør
 4) Man stedes for tronen
 
 Herefter fulgte nogen overvejelser om at komme til tro igen og bede om
 tilgivelse, eventuelt posthumt.
 
 Hertil skrev Niels:
 
 >Matt 25,31-46 giver ingen anledning for en sådan tanke!
 
 >Du har chancen her og nu, dør du i morgen er din evighed afhængig
 >af din beslutning!
 
 Min indvending gik såmænd blot på at der udelukkende tales om
 gerninger det pågældende sted og disse kan meget vel være foretaget
 som et resultat af den påkrævede tro, da man jo først efterfølgende
 har frafaldet troen. Overvejelserne gik mere på om man ubetinget
 skulle se få tingene i orden inden man forlod denne jord eller ej.
 
 Med venlig hilsen
 
 Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )
 
  - bemærk overskydende tegn i mailadressen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Andreas Falck (29-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Falck | 
  Dato :  29-08-01 19:45 |  
  |  
 
            "Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
 news:modnotovdjpuovfe2tvgnj9c6o253bl8bk@4ax.com...
 > On Mon, 27 Aug 2001 16:42:24 +0200, "Andreas Falck"
 > <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:
 > >Er troen tilstede vil der heller ikke mangle gerninger, for
 > >den frelsende tro skaber selv gerningerne (får dig til ikke
 > >at kunne lade være med at gøre gerningerne).
 >
 > Lidt længere tilbage i tråden var scenariet:
 >
 > 1) Man tror, og gerningerne følger deraf
 > 2) Man frafalder troen
 > 3) Man dør
 > 4) Man stedes for tronen
 Ja, og efter at punkt 3 er indtruffet er der ikke længere anledning
 til at fortryde sit liv, da er der kun den store dom tilbage. Og her
 er udfaldet enten "op" eller "ned", - ingen gylden mellemvej!
 Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 --
 "Det evige Evangelium"  -  http://www.sdanet.dk/
Læs om Syndfloden:  http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten:  http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Willy Brochs (05-09-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Willy Brochs | 
  Dato :  05-09-01 07:22 |  
  |   
            
 "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i melding
 news:B7AFCAA6.2CC44%brahbech@post8.tele.dk...
 
 > Efter min mening er der ingen tvivl om, man kan blive frelst, selvom man
 > aldrig har hørt om evangeliet. Dog har jeg intet belæg for det, og jeg ved
 > ikke, hvordan det rent praktisk kan foregå. Min holdning bygger
 udelukkende
 > på en kombination af princippet om ufortjent nåde og princippet om, at Gud
 > kan alt. Dermed kan jeg ikke se nogen grund til, at Gud ikke skal kunne
 > frelse alle, som han ønsker at frelse.
 > Med venlig hilsen
 >
 > Børge Rahbech Jensen
 >
 
 Jeg har også en lignende forståelse. Jeg tror at Gud kan frelse alle dem han
 vil det taler Bibelen helt klart om, men forutsetningen må dog være at
 personen selv ønsker å bli frelst. Gud er god, men han vil nok ikke tvinge
 frelsen på noen som ikke ønsker å bli frelst. Den som ikke ønsker å ha noe
 med Gud å gjøre, møter den respekten fra Gud, at Gud lar vedkommende slippe
 å bli dratt inn i himmelen mot sin vilje. Jeg tror Gud vil gi oss frelse,
 eller la oss slippe, alt etter som hva vi selv ønksre.
 Willy
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Anne-Marie Prange Ma~ (05-09-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anne-Marie Prange Ma~ | 
  Dato :  05-09-01 07:59 |  
  |   
            
 "Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse
 news:wvjl7.9587$1T5.110263@news1.oke.nextra.no...
 > >
 > >
 >
 > Jeg har også en lignende forståelse. Jeg tror at Gud kan frelse alle
 dem han
 > vil det taler Bibelen helt klart om, men forutsetningen må dog være
 at
 > personen selv ønsker å bli frelst. Gud er god, men han vil nok ikke
 tvinge
 > frelsen på noen som ikke ønsker å bli frelst.
 
 Nej Gud tvinger ingen men udelukker heller ikke de der gerne vil
 frelses ... også selv om disse aldrig har hørt om evangeliet .. og
 også uanset om de måske har haft en tro der falder lidt uden for den
 gængse kristne tro  ... men han tvinger ingen .. hvor kan  vi lære
 meget ....
 
 Vi er frelst af nåde og Gud ser kun på forholdet vi har til ham ... og
 dette kan ingen mennesker bedømme derfor har jeg utroligt svært ved at
 mennesker absolut skal blande sig i hvem der er frelst og ikke frelst
 .... OG Gud graduerer ikke for ham er alle lige ... så jeg forstår
 heller ikke rigtig denne hakken på andre menigheder og om hvorvidt de
 er kristne ... lad Gud/Jesus afgøre det ... han er  i sidste instans
 den eneste der har magten til det .... Havengoddaghilsfra Ami
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas Falck (27-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Falck | 
  Dato :  27-08-01 15:42 |  
  |  
 
            "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3b89736f$0$243$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > I Matt 25,31-46 ser det for mig ud til at vi enten frelses eller
 > fortabes udfra vore gerninger - om vi har været gode mod
 > Hans mindste små, eller om vi ikke har. Derfor opstår
 > spørgsmålet ; kan nogen af dem som har været gode, men
 > som ikke er frelst igennem evangeliet, alligevel blive frelst?
 > og kan nogen af de som har været "frelst" igennem evangeliet,
 > miste denne frelse fordi de ikke gjorde godt ?
 >
 > Det er for mig at se lige som to mængder - en med de som
 > frelses, og en med de som ikke frelses. Men ligger de ikke
 > delvis over hinanden, så vi kan tale om at der er en delmængde ?
 Der findes ikke noget der hedder frelse ved gerninger. Gjorde der det,
 var det jo ikke nødvendigt at Jesus skulle dø på korset.
 Du kan ej heller være frelst gennem evangeliet uden at du gør de gode
 gerninger Jesus her taler om. Har du modtaget frelsen følger
 gerningerne med som en sidegevinst. Gør de ikke det, er det fordi
 frelsen nok alligevel ikke er modtaget. Når vi har modtaget frelsen,
 da har vi modtaget Kristus i vore hjerter, og har vi Kristus i vore
 hjerter, da kan vi ikke andet end gøre Guds vilje.
 Men det sker jo alligevel at vi gør en masse ting vi ikke skulle kunne
 finde på at gøre med Kritus i vore hjerter (det er jo bare et bevis på
 at vi stadig lever i denne verden), og sker det alligevel, kan vi
 hente megen trøst og opmundtring i 1. Joh. 2, 1-2. Men læs hele kap. 2
 og 3 i 1. Johannes Brev. Det er god og opmuntrende læsning for de
 troende.
 > Jeg kan også omformulere spørgsmålet : kan man* blive frelst
 > udenom evangeliet, og i så fald hvordan ?
 >
 > (* de som aldrig har hørt evangeliet.)
 Prøv lige først at definere hvad du i dette spørgsmål forstår ved
 evangeliet.
 Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 --
 "Det evige Evangelium"  -  http://www.sdanet.dk/
Læs om Syndfloden:  http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten:  http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |